Jump to content
Festivalanlæg dk

Operation Mini Projektor

Jklinke
 Share

Recommended Posts

Hej FA.

Håber i havde en kanon god festival i år, jeg kunne desværre ikke deltage men resten af Camp Kildekritik (Laura) deltog.

Jeg kommer selvfølgelig tilbage igen næste år og er derfor så småt i gang med at finde ud af hvad der skal ske næste år. Sidste år havde vi stor succes med at vise EM i fodbold på vores iPad. Vi har længe leget med tanken om en mini projektor, jeg håber derfor at i kan hjælpe mig med at belyse hvor besværligt/nemt det egentlig ville være.

Har nogle af jer prøvet at gøre noget lign. og i så fald med hvad for et udfald?

Tanker og spørgsmål omkring projektet:
- Strømforbrug, jeg synes det er meget svært at få specs omkring strømforbrug, nogen der kan udspecificere det?
- Lumen, hvor mange lumen for at det skal kunne virke i dagslys (i skyggen under en pavillon)
- Kvalitet af billede, skal vi op på mindst 720p?
- Pris, er selvfølgelig alt afgørende for om vi gider gå videre med det. Skulle meget gerne holde sig til i omegnen af 2000kr maksimum.
- Vi har en sort plade på låget, ved i om det skal være en hvid baggrund billedet skyder op på eller kan en sort baggrund være lige så god?
- Ville det være nemmere at købe en 32" billig strømbesparende fladskærm i stedet for (hvis de overhovedet findes)

Jeg er godt klar over at jeg slet ikke har undersøgt området nok, men kom gerne med input anyway, håber lidt at den her tråd kan udvikle sig lidt frem mod Roskilde næste år, hvis også andre kunne tænke sig noget lign.

Ideen er nogenlunde som på billedet.

Tak!

IMG_7331.jpg

5 minutes ago, Jklinke said:

- Vi har en sort plade på låget, ved i om det skal være en hvid baggrund billedet skyder op på eller kan en sort baggrund være lige så god?

Helt klart HVID :) Det er meningen at det projektoren rammer, skal reflektere lyset den sender ud - sort absorbere lyset...

Ud over det ved jeg ikke meget om det... men til størrelsen på jeres låg på vognen, kunne jeg foresille mig at 720p opløsning er nok.

Men det kan nu godt være at et TV ville være en bedre (og sikkert også billigere) løsning... ved dog ikke hvad strømforbruget ligger på.

Fed ide, men det ville være virkelig svært at få til at fungere i dagslys med en projektor (selv under en pavillon).

Ellers kunne en ide være at mørklække en pavillon, hvor det både er siderne og taget der bliver helt mørkt.

Hvis jeg var jer ville, ville jeg finde det største brugte LCD fladskærm på dba, et 50 tommer bruger 50W, altså lidt over 4 AH ved 12v :-)

http://energyusecalculator.com/electricity_lcdleddisplay.htm her er en oversigt :-)

Tak for tilbagemeldingerne!

Tror vist allerede nu godt at jeg kan afskrive projektoren og gå efter en skærm. Lige umiddelbart ligner det ikke at der er den store forskel på LCD og LED ift strøm, så LED er nok at foretrække mhp billedkvalitet. 

Vi har desværre ikke plads til så stor en skærm da der er 2 afstivere i låget. En lille lækker 32" tror jeg der er plads til ?

30 minutes ago, Ganon said:

https://www.asus.com/dk/Projectors/

Asus har nogle gode små batteridrevne projektore, som også kan køre 12v eller usb :)
Ved ikke hvordan de er i lys, men de skulle være gode.
Mener grå også vil være fint som baggrund.

Hvad med den Sub trailer vi har snakket om? :)

@William Har du noget input?

De ser lækre ud! Men tror at en skærm vil være nemmere at se på når det er høj solskin? 

Det er nemmere sagt end gjort ? Den bliver svær at få bygget til næste års festival

18 hours ago, Jklinke said:

De ser lækre ud! Men tror at en skærm vil være nemmere at se på når det er høj solskin? 

Det er nemmere sagt end gjort ? Den bliver svær at få bygget til næste års festival

En normal stor LED skærm bruger ikke andet end 150 watt til 300 watt, så det kan klares på en inverter.
Dog fylder den også mere.

Hvorfor bliver det svært? Der et helt år :)

Hey Klinke! Så var det derfor du ikke var til at finde da Ganon og jeg råbte "HEY det er sgu da Laura!" ;)

Drop ideen om projektor, det kommer ikke til at ske end of story desvære.
Gå efter en skærm istedet, brugt af en eller anden art, hvis du har lidt DIY i dig er der masser af tutorials på nettet til at bestille skærmdrivere (hardware) til laptop-skærme så du kan bruge den som ekstern skærm. Det er billigt og strømbesparende, det letteste ville dog klart være at få fat i en gammel computer eller tv skærm og bare smide den på. Gerne bygge den ind i en form for ramme så det ser lidt slick ud :)

For at svare på spørgsmålene angående projektor så er 720p ganske fint, skal du i 1080 og højere koster det mere end hvad udbyttet er i så små skærme (når vi snakker dit prisleje).
En mobil projektor (pico og lignende) ligger oftest i et leje omkring 100-300 lumen. Det er fint hvis du sidder på et mørklagt værelse og billeder ikke skyder større end 50-80" og med fint mener jeg tåleligt fordi det er hyggeligt at have med på sommerhustur med drengene eller lignende, det er ikke noget at råbe hurra for.

Skal du have en projektor der kan levere noget brugbart når der er andet lys skal du op i +3500 lumen. Dem vi bruger til koncerter mm. er minimum 5.000 og ønsker du at bruge noget i et lokale hvor der er tændt lys eller hvis vi f.eks laver projetioner blandet med scenelys/movingheads/LED skærme mm. så er det minimum 10.000 og 20.000 lumen og prisen så ganger du bare lumen med to.... :D
Hvis du vil bruge en projektor i skyggen under en pavilion hvor der stadig er voldsomt lyst så vil jeg anbefale dig en Barco HDQ-2K40. Den sælger Comtech brugt for 450.000kr men så får du også objektiv med hahaha. Men nej, projektor udendørs er totalt no-go.

Til brug om natten hvis ikke i har LED-lys omkring så kunne en projektor på 1000 lumen sagtens give jeg noget sjov, men i vil så meget mere ud af en skærm istedet :)

5 hours ago, Ganon said:

En normal stor LED skærm bruger ikke andet end 150 watt til 300 watt, så det kan klares på en inverter.
Dog fylder den også mere.

Hvorfor bliver det svært? Der et helt år :)

Fedt nok, du tror ikke at nogle tv kører på 12? Synes jeg kan huske at have set flere led tv med en lille omformer som strømforsyninger til computere. 

Jeg er pt bosat i udlandet og det er hovedsageligt mig der er drivkraften bag vognen, så derfor bliver det svært ?

1 hour ago, William said:

Hey Klinke! Så var det derfor du ikke var til at finde da Ganon og jeg råbte "HEY det er sgu da Laura!" ;)

Drop ideen om projektor, det kommer ikke til at ske end of story desvære.
Gå efter en skærm istedet, brugt af en eller anden art, hvis du har lidt DIY i dig er der masser af tutorials på nettet til at bestille skærmdrivere (hardware) til laptop-skærme så du kan bruge den som ekstern skærm. Det er billigt og strømbesparende, det letteste ville dog klart være at få fat i en gammel computer eller tv skærm og bare smide den på. Gerne bygge den ind i en form for ramme så det ser lidt slick ud :)

For at svare på spørgsmålene angående projektor så er 720p ganske fint, skal du i 1080 og højere koster det mere end hvad udbyttet er i så små skærme (når vi snakker dit prisleje).
En mobil projektor (pico og lignende) ligger oftest i et leje omkring 100-300 lumen. Det er fint hvis du sidder på et mørklagt værelse og billeder ikke skyder større end 50-80" og med fint mener jeg tåleligt fordi det er hyggeligt at have med på sommerhustur med drengene eller lignende, det er ikke noget at råbe hurra for.

Skal du have en projektor der kan levere noget brugbart når der er andet lys skal du op i +3500 lumen. Dem vi bruger til koncerter mm. er minimum 5.000 og ønsker du at bruge noget i et lokale hvor der er tændt lys eller hvis vi f.eks laver projetioner blandet med scenelys/movingheads/LED skærme mm. så er det minimum 10.000 og 20.000 lumen og prisen så ganger du bare lumen med to.... :D
Hvis du vil bruge en projektor i skyggen under en pavilion hvor der stadig er voldsomt lyst så vil jeg anbefale dig en Barco HDQ-2K40. Den sælger Comtech brugt for 450.000kr men så får du også objektiv med hahaha. Men nej, projektor udendørs er totalt no-go.

Til brug om natten hvis ikke i har LED-lys omkring så kunne en projektor på 1000 lumen sagtens give jeg noget sjov, men i vil så meget mere ud af en skærm istedet :)

Lækker info! Måske vi skulle starte en indsamling til de 450.000 ?

Du mener ikke at man kan bruge en led tv-skærm, bruge et hdmi til iPad stik og på den måde skærmdublere? Alternativt Apple tv 

On 7/13/2017 at 21:22, Jklinke said:

Fedt nok, du tror ikke at nogle tv kører på 12? Synes jeg kan huske at have set flere led tv med en lille omformer som strømforsyninger til computere. 

Jeg er pt bosat i udlandet og det er hovedsageligt mig der er drivkraften bag vognen, så derfor bliver det svært ?

Lækker info! Måske vi skulle starte en indsamling til de 450.000 ?

Du mener ikke at man kan bruge en led tv-skærm, bruge et hdmi til iPad stik og på den måde skærmdublere? Alternativt Apple tv 

Der er små skærme på størrelse med der sidder på nakkestøtterne i biler der kører på tv, tvivler du kan finde nogle der er i en ordenlig størrelse og som er af god nok kvalitet :-) 

Går efter en fladskærm og omformer :)

Det ville fungere fint med iPad-> adapter til hdmi-> hdmi til tv

On 7/13/2017 at 21:22, Jklinke said:

Jo helt sikkert, det vil være en super enkel løsning :)

On 7/14/2017 at 07:51, brorsono said:

Der er små skærme på størrelse med der sidder på nakkestøtterne i biler der kører på tv, tvivler du kan finde nogle der er i en ordenlig størrelse og som er af god nok kvalitet :-) 

Går efter en fladskærm og omformer :)

Det ville fungere fint med iPad-> adapter til hdmi-> hdmi til tv

Når du siger af ordentlig kvalitet, betyder det så at 12v ikke kan levere saft og kraft nok til et større tv? 

Jeg har fundet det her:

https://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/fladskarms-tv/22VLE4520BM/grundig-22-led-tv-22-vle-4520-bm#

det kan tilsluttes på 12v og bruger kun 22w ved brug, så går ud fra det er rimelig energieffiktivt, dog kun 22". Kan ikke rigtig finde nogle større. 

Har du en ide om hvor mange ah et 32" med inverter vil bruge? 

21 hours ago, William said:

Jo helt sikkert, det vil være en super enkel løsning :)

Fedt nok, det bliver vildt! I er selvfølgelig velkommen til at kigge forbi... også selvom det ikke skulle blive til noget ?

6 hours ago, Nicolai Grymer said:

Hvis det er står jeg inde med en mini-projektor vi godt kan leje dig for en 200 kr. Så kan du bare have den i en to uger eller noget :)

Det er en Philips PicoPIX PPX2450

Tak for tilbuddet Nicolai!
Men jeg melder pas, vi går efter en fladskærm.

18 hours ago, Jklinke said:

Når du siger af ordentlig kvalitet, betyder det så at 12v ikke kan levere saft og kraft nok til et større tv? 

Jeg har fundet det her:

https://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/fladskarms-tv/22VLE4520BM/grundig-22-led-tv-22-vle-4520-bm#

det kan tilsluttes på 12v og bruger kun 22w ved brug, så går ud fra det er rimelig energieffiktivt, dog kun 22". Kan ikke rigtig finde nogle større. 

Har du en ide om hvor mange ah et 32" med inverter vil bruge? 

Fedt nok, det bliver vildt! I er selvfølgelig velkommen til at kigge forbi... også selvom det ikke skulle blive til noget ?

Okay det ville helt sikkert fungere, troede ikke sådan nogle tv kørte på 12v, regnede med at det kun var op til 10 tommer skærme på 12v. Jeg har ikke så meget erfaring med brug af inverter ift til hvor effektive de er, men synes jeg læste noget med at @tc87 havde kørt hans lamper på 230v og der ikke var særlig meget spild ift at køre det på 12v. Derudover kan du læse forbruget I watt på de flest tv :-)

15 minutes ago, brorsono said:

Okay det ville helt sikkert fungere, troede ikke sådan nogle tv kørte på 12v, regnede med at det kun var op til 10 tommer skærme på 12v. Jeg har ikke så meget erfaring med brug af inverter ift til hvor effektive de er, men synes jeg læste noget med at @tc87 havde kørt hans lamper på 230v og der ikke var særlig meget spild ift at køre det på 12v. Derudover kan du læse forbruget I watt på de flest tv :-)

Det afhænger af den enkelte inverter hvor meget spild der er. Den jeg havde købt, havde på papiret en effektivitet på ca 90%, dvs. at jeg bare regnede med at lamperne brugte omkring 10% mere strøm en angivet :) 

6 minutes ago, tc87 said:

Det afhænger af den enkelte inverter hvor meget spild der er. Den jeg havde købt, havde på papiret en effektivitet på ca 90%, dvs. at jeg bare regnede med at lamperne brugte omkring 10% mere strøm en angivet :) 

Cool, hvis du har gode erfaringer med den, må jeg evt. bede om navnet på den? :)

Jeg går selv med tankerne om at lave noget lignende næste år, så vi kan holde Big Lebowski og The Room aftener.

Selv med en projektor til 450.000kr, der oven i købet trækker et par kW, får i intet kontrast i billedet når der er så meget andet lys der rammer lærredet.
Hvis i kører med projektor, ville jeg anbefale som minimum at mørklægge jeres pavillon. Det kan i gøre ved at dække det hele til med sort molton (også toppen).
Sort molton bliver brugt over det hele i event branchen, og bliver som regel kasseret efter et event. Hvis du kender en der arbejder med så noget, kan du nok skaffe rester gratis.
Selv med mørklægning, ville jeg anbefale at gøre det om aftenen, da det er meget svært at mørklægge noget 100% når solen banker direkte ned på. Især når der er vind, fulde mennesker, og andre spændende faktorer.

Hvidt lærred er vejen frem, da du kan slippe afsted med en mindre kraftig projektor på den måde.

Hvis i vælger at køre med TV, ville jeg stadig varmt anbefale mørklægning. Da oplevelsen bliver bedre, og i måske vil kunne skrue brightness ned på skærmen og spare lidt strøm. Hvis i kører uden mørklægning, skal i bruge et TV med en hidsig lysstyrke, som sikkert koster mere og bruger mere strøm.

15 hours ago, Jklinke said:

Tak for tilbuddet Nicolai!
Men jeg melder pas, vi går efter en fladskærm.

Hvis jeg var dig, så ville jeg vente til at det blev senere på aftenen før jeg begyndte at vise sport. På TV eller projektor. Man kender det jo selv fra telefonen - Det er enormt svært at se hvad der er på den i dagslys, men man kan sagtens indenfor. Prøv måske at tag et af jeres nuværende TV ud i solen og se om man kan se hvad der foregår på skærmen :)

8 hours ago, Nicolai Grymer said:

Hvis jeg var dig, så ville jeg vente til at det blev senere på aftenen før jeg begyndte at vise sport. På TV eller projektor. Man kender det jo selv fra telefonen - Det er enormt svært at se hvad der er på den i dagslys, men man kan sagtens indenfor. Prøv måske at tag et af jeres nuværende TV ud i solen og se om man kan se hvad der foregår på skærmen :)

Gid vi kunne vente ;) 

men slutrunden spilles i Rusland som er lidt foran, rent tidsmæssigt, end Danmark og da det bliver sent mørk på det tidspunkt, regner jeg med at størstedelen af kampene bliver sendt ved dagslys.

Med det sagt så kunne vi nogenlunde se EM slutrunden sidste år på en ældre ipad, som må siges at være overordentlig lysfølsom ift genskær fra solen. 

Edited by Jklinke

Tak for hjælpen ind til videre, jeg har fundet 2 løsningsforslag som i meget gerne må komme med kommentarer til (pros/cons):

Forslag 1:
22” skærm i låg (Grundig 22” LED-TV 22 VLE 4520 BM) med 12v strøm og hdmi direkte til en stikdåse som er i låget. The weak spot er kabler fra låg til vogn da den lukkes nedover, derfor kunne det være en stikdåse (billede 1, fokuser ikke på tilslutningen til dåsen, går ud fra at man kan få usb-usb og hdmi-hdmi stikdåse). Når tvet skal bruges sættes den her adapter i hdmi udgangen fra låget (https://www.av-cables.dk/hdmi-adapter-kabel/lightning-til-hdmi-adapter-kabel-2-m.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner), et helt normalt usb-usb stik for strøm til et separat batteri så lyd og tv ikke køres fra samme batteri og en powerbank til adapteren (alternativt hdmi til lightning stik i stedet for adapter men prisen er i så fald højere) Det kræver selvfølgelig at lyd ikke spilles over HDMI så audio går direkte fra iphone/ipad – nogle der kan gøre mig klogere her?

Indkøb:
- Tv
- Stikdåse + kabel usb til dåse og hdmi til dåse
- HDMI adapter til apple lightning + powerbank (evt hdmi hdmi og adapter hdmi til ligtning)
- USB til USB for strøm til tv

Forslag 2:
Sørre tv (32-42”) strøm til inverter og ellers nogenlunde samme plan dog med en stikdåse som denne (billede 2, igen fokuser bare på ideen og ikke på hvad der står i stikdåsen) i låget i stedet for USB-tilslutning, den vil selvfølgelige kræve mere strøm, men for 2-4 kampe om dagen af ca. 2 timer, går jeg ud fra at et fint batteri på over 100Ah kan klare.

Den eneste bekymring jeg umiddelbart har på den løsning med stikkene ville være at der kommer skidt og møg ind i dem – jeg ved man kan få låg til 230V stikdåse som på billede 2 men hvad med billede 1 usb/hdmi? - en flot finish er selvfølgelig alt afgørende, specielt på denne her vogn.

Alternativet er vel egentlig bare at lave et hul i låget og fiske kablerne frem derinde fra eller føre dem fra låget og ned i vognen, som vores LED i låget er lavet – men som sagt det er et weak spot og det er før gået i stykker pga. den risikable kabelføring.

Jeg skyder egentlig bare med spredehagl for at finde løsninger, så jeg håber i bærer over med mine spørgsmål.

Løsningen vil blive nogenlunde som på billede 3 (de små røde prikker er tilslutningen)

stik i låg.jpg

stik med låg.jpg

Laura med skærm.jpg

7 hours ago, Jklinke said:

Laura med skærm.jpg

Jeg kunne forestille mig at det ville blive lidt problematisk med synsvinklen hvis den sidder så langt tilbage ift. højtalerne. Tror du ikke det havde været smart at have den på sin normale fod, så i kan sætte den helt frem til kanten. Så er TV'et også "større", da det kommer tættere på, og så kan man se TV'et fra en større vinkel :) mht. iPad's prioritering af HDMI og minijack som lydkanal, så kan det godt lade sig gøre. Kig selv her: https://discussions.apple.com/thread/4925599?tstart=0

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.