Jump to content
Festivalanlæg dk

Bassface + pioneer på 230v

CasperHansen
 Share

Recommended Posts

On 12/7/2017 at 20:58, CasperHansen said:

Ved det er et efterspurgt spørgsmål, men jeg kan ikke lige finde hoved og hale i det.
Har i nogle metoder man kan kører på 230v eller lettere sagt på stikkontakt, da forstærkerne selvfølgelig ikke klarer 230volt 

Kan du ikke bare klippe enden af stikket på en computer adapter, der kører fra 230v til 12v?

Jeg har en maxamp 20, der kører med en LED adapter med præcis samme princip. Fungerer helt fint. 

Just now, BrændtForstærker said:

Kan du ikke bare klippe enden af stikket på en computer adapter, der kører fra 230v til 12v?

Jeg har en maxamp 20, der kører med en LED adapter med præcis samme princip. Fungerer helt fint. 

Tror ikke de levere nok ampere til at trække det 

7 minutes ago, CasperHansen said:

Tror ikke de levere nok ampere til at trække det 

Nej det er problemet... de forstærkere vi snakker om her, kan jo peake med voldsomt mange ampere.
Jeg tror du skal ud i noget batteri, som du så lader sammentidigt med at det bruges.
Men det er så vidt jeg ved, en smule problematisk da moderne strømforsyninger lader på en måde som interferrere med forstærkeren. Det er ihvertfald det jeg har kunne læse mig til :)

Men det kan da lade sig gøre med batteri + opladning imedens det spiller. Hvordan skulle det ellers virke i en bil? :) Jeg tror dog du skal ud i noget "gammeldags" transformer strømforsyning + noget custom cutt-off når spændingen bliver for høj.

Men jeg ved det ærligt talt ikke - men jeg skal da lige høre min far af (gammel svagstrømstekniker) når jeg er hjemme. Har også selv tænkt på, hvordan det lige skulle gøres nemlig.
Jeg har også en gammel "dum" bil-batterioplader stående der. Jeg tror den måske ville kunne bruges.

Just now, Skoven said:

Nej det er problemet... de forstærkere vi snakker om her, kan jo peake med voldsomt mange ampere.
Jeg tror du skal ud i noget batteri, som du så lader sammentidigt med at det bruges.
Men det er så vidt jeg ved, en smule problematisk da moderne strømforsyninger lader på en måde som interferrere med forstærkeren. Det er ihvertfald det jeg har kunne læse mig til :)

Men det kan da lade sig gøre med batteri + opladning imedens det spiller. Hvordan skulle det ellers virke i en bil? :) Jeg tror dog du skal ud i noget "gammeldags" transformer strømforsyning + noget custom cutt-off når spændingen bliver for høj.

Men jeg ved det ærligt talt ikke - men jeg skal da lige høre min far af (gammel svagstrømstekniker) når jeg er hjemme. Har også selv tænkt på, hvordan det lige skulle gøres nemlig.

Måske man bare skulle investere i en normal forstærkere? - Men jeg aner intet om normale forstærkere... 

13 minutes ago, CasperHansen said:

Måske man bare skulle investere i en normal forstærkere? - Men jeg aner intet om normale forstærkere... 

Ja det har jeg også tænkt på... men du skal nok ud i noget surround forstærker så, hvis du vil have miniDSP på, sammentidigt med at køre i stereo (hvis du vil køre det hele på én forstærker) <- hvis du har et speaker setup der kræver dette selvfølgelig.

Ellers findes der selvfølgelig systemer som er lavet til det... men så skal man jo muligvis frem med den lidt større pengepung.

Hvad skal du drive sammentidigt?

1 hour ago, Skoven said:

Ja det har jeg også tænkt på... men du skal nok ud i noget surround forstærker så, hvis du vil have miniDSP på, sammentidigt med at køre i stereo (hvis du vil køre det hele på én forstærker) <- hvis du har et speaker setup der kræver dette selvfølgelig.

Ellers findes der selvfølgelig systemer som er lavet til det... men så skal man jo muligvis frem med den lidt større pengepung.

Hvad skal du drive sammentidigt?

Lige pt 2 cuboer, 2 toppe og 2 bund/top

dvs bassface 4.2 og pioneer gmd8604 

3 minutes ago, CasperHansen said:

Hvordan fungere sådan en?

Det er super nemt.
Du smider et kabel til som kan sættes til stik kontakten, og så har du nogle udgange som leverer 12v :)
Du må dog ikke belaste den mere end hvad den er ratet til, dvs. køber du en 200w version, skal du nok ikke smide både pioneer og bassface til og skue op på fuld smadder ;) 

4 minutes ago, tc87 said:

Det er super nemt.
Du smider et kabel til som kan sættes til stik kontakten, og så har du nogle udgange som leverer 12v :)
Du må dog ikke belaste den mere end hvad den er ratet til, dvs. køber du en 200w version, skal du nok ikke smide både pioneer og bassface til og skue op på fuld smadder ;) 

Så hvor mange watt ville du forslå? :)

5 minutes ago, CasperHansen said:

Så hvor mange watt ville du forslå? :)

Den største du kan få. Det er bedre med lidt overhead, end at den lige knap kan levere nok strøm og du derfor får dårligere lyd. 
Prisen er alligevel så lav at det næsten ikke kan betale sig at købe mindre :) 

Jeg har lige bestilt sådan en her:
http://www.ebay.co.uk/itm/Dell-0G193F-700Watt-Server-Power-Supply-Unit-PSU-7001423-J000-Z700P-00-/282545725351?epid=1139035202&hash=item41c9099fa7:g:OR8AAOSwtZJY~yvV
Kan levere ca. 60 ampere ved 12v :) Kostede 170 kr. med fragt.
Jeg kommer med en update herinde når jeg får den til at virke B)

EDIT:

Kom også til at købe sådan en her :) 

http://www.ebay.co.uk/itm/Dell-Poweredge-2900-930W-Server-Power-Supply-Unit-7001049-y000-Z930P-00/132108957695?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649
Kan levere 77,5 ampere ved 12v. Kostede 250 med fragt.

• 2 weeks later...

En lille mini-update...

Har fået den store strømforsyning til at virke :) Yeah...
Jeg load-tester den nok i slutningen af august (jeg kan ikke fyrre op på fuld smadder her i lejligheden :D), da jeg tager mit setup med til en firmafest.

Men umiddelbart så spiller det :) 
Den mindre model på 60ampere, tænker jeg også vil være rigeligt til f.eks. en Cubo + Boominator, som er det jeg har pt. (da jeg havde det med på roskilde, havde jeg "kun" en 40 amp sikring på batteriet, hvilket holdt fint - så jeg tænker at min GM-D8604 virkelige skal presses med flere højtalere sammentidigt, får vi kommer i nærheden af de 80 ampere, som de anbefaler til sikring: og derved stømforsyning tænker jeg).
Hvis man vil være på den sikre side, finder man selvfølgelig bare en på de 80ampere :) (Husk at søge på nettet efter en guide til hvordan den skal forbindes inden du køber noget random på ebay!).
Jeg giver en update, når jeg har set hvordan strømforsyningen opførerer sig, når der bliver hamret til den med tung bass.

597a2957d97d0_IMG_04741834.JPG.23a40e34f377a6c270422c7743fc7677.JPG

• 3 weeks later...
1 minute ago, Skoven said:

Så fik jeg den lille 60A til at virke også :) 
Jeg laver en ny tråd her på forummet (når det er lyst så jeg kan tage lidt billeder), hvor jeg beskriver fremgangsmåden og de komponenter jeg har brugt.

Venter spændt! :D

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.