Jump to content
Festivalanlæg dk

Førstegangs byg - Halfinator

.Simon
 Share

Recommended Posts

Hej FA

Jeg har længe gået og tænkt på at bygge min egen højtaler, og har i snart lang tid surfet rundt her på forummet nysgerrigt. Nu har jeg besluttet mig for at gøre noget ved det, og mit valg er faldet på en halfinator. Jeg havde tænkt mig at købe 'halfinator-pakken' fra disconetto.dk, indholdet kan ses her:

- så køber jeg selvfølgelig træ andensteds -

Inden jeg køber denne pakke, vil jeg dog spørge jer kloge hoveder til råds.

• Kan disse ting bruges i en stående halfinator, eller er det kun til liggende?
  • Er der et sted hvor jeg kan finde en udskæringsplan til den stående halfinator? (jeg har downloadet sketchup-filen fra forummet her, men synes ikke at kunne finde mål)
  • Ville det være muligt for en førstegangsbygger som mig selv, at bygge den inden d. 25. juli?

- Simon

Velkommen til :) 

Er det økonomien eller størrelsen der gør at du ikke bygger en hel Boominator?

Det vil være træls at bygge en halfinator (du kommer til at bruge en del tid på at bygge den) for derefter at ønske mere power/lyd.

Jeg kan ikke forestille mig at en Boominator vil tage ret meget længere tid at bygge end en halfinator.

Mht. stående halfinator:

Det kunne sikkert godt være noget med batteriet, som måske ikke har godt af at ligge ned: så byg evt. elektronik-rummet lidt "bredere" så batteriet kan stå korrekt/op.

Jeg ved ikke om det at bassrefleks porten så vil pege op i luften, har noget af sige mht. lyden, men det er der måske en anden som kan svare på.

8 hours ago, .Simon said:
  • Ville det være muligt for en førstegangsbygger som mig selv, at bygge den inden d. 25. juli?

Uhh... hvis du ikke har bestilt komponenter endnu, kan det gå hen og blive RIGTIG stramt... har du fri til at bygge eller arbejder du også op til?

Det ville måske være en god ide at få skåret træet ved f.eks. Bauhaus så, for at spare noget tid + være sikker på at målene er som de skal være. Da jeg byggede min boominator, var jeg heldig at få alle mine udskæringer til ca. 40 kr. :D Men det kommer nok ret meget an på hvem du lige for fat i. (købte en hel støbekrydsfiner-plade der).

Ligemeget hvad, så tror jeg ikke du når at få noget finish på den så (maling)... men det må du så klare senere.
Jeg kan lave en liste af ting du skal have købt ind, så du ikke kommer til at køre frem og tilbage fra et byggemarked hele tiden. Bliver først når jeg er hjemme idag dog...

læs evt. også den her inden du går igang: 

Først og fremmest tak for velkomsten.

2 hours ago, Skoven said:

Er det økonomien eller størrelsen der gør at du ikke bygger en hel Boominator?

Det er nok et eller andet sted begge dele. Har egentlig økonomien til en hel Boominator, men ved ikke om jeg er klar til ofre det på mit 'jomfru-projekt', hvis det så viser sig at jeg synes det er noget skvadder. Derudover har det nok også lidt med størrelsen at gøre, da jeg gerne vil have en let transportabel højtaler og kan være bange for at Boominatoren bliver lige stor nok - har også haft en Bomominator Mini i tankerne - da den skal bruge til bla. en kanotur (hvor dumt det end lyder :P) d. 25. juli. Men hvis du absolut mener at Boominatoren er den bedste i mit tilfælde kan du nok godt overtale mig.

Jeg ved ikke om det at bassrefleks porten så vil pege op i luften, har noget af sige mht. lyden, men det er der måske en anden som kan svare på.

Uhh... hvis du ikke har bestilt komponenter endnu, kan det gå hen og blive RIGTIG stramt... har du fri til at bygge eller arbejder du også op til?

Jeg har ikke bestilt komponenterne endnu, men disconetto har en butik hvor man kan afhente tingene. Så ville umiddelbart kunne have dem imorgen hvis jeg ringede til dem idag inden 16.00. Jeg har fri til at bygge alle på nær 2 dage.

Jeg kan lave en liste af ting du skal have købt ind, så du ikke kommer til at køre frem og tilbage fra et byggemarked hele tiden. Bliver først når jeg er hjemme idag dog...

Det ville være en kæmpe hjælp og lidt af en luksus hvis du gad hjælpe med det! :D

Du kan downloade planerne til en stående halfinator her:
http://www.festivalanlaeg.dk/files/

Boominator guide her:
https://canopysound.dk/guides/

Ledningsdiagrammer her:

Håber det kan bruges ;)

1 hour ago, .Simon said:

"da jeg gerne vil have en let transportabel højtaler og kan være bange for at Boominatoren bliver lige stor nok -

Man skal næsten være to for at bære en boominator. Den er træls hvis man bær den alene over større afstande. Mener min gamle halfinator vejede omkring 16 kilo og boominatoren omkring 24. Så det er alligevel noget at overveje hvis vægt betyder meget.

Tusind tak for endnu et godt svar. 

Jeg har som sagt downloadet sketch-up filen med stående halfinator, men kan ikke så mål frem. Jeg gør nok noget forkert - kan nogle give mig et fingerpej?

TAK for de ledningsdiagrammerne de kommer helt sikkert til nytte.:D

Højtaleren (om det så bliver boominator/halfinator) jeg bygger skal egentlig ikke flyttes særlig langt. Så hvis boominatoren er signifikant meget bedre lydmæssigt, foretrækkes den nok - men hvis ikke, foretrækkes halfinatoren.

For at vende tilbage til et at mine tidligere spørgsmål - er de ting jeg har overvejet at købe så korrekte enheder osv. eller er der nogle ting der er forkerte eller bare overflødige?

16 minutes ago, .Simon said:

Tusind tak for endnu et godt svar. 

Jeg har som sagt downloadet sketch-up filen med stående halfinator, men kan ikke så mål frem. Jeg gør nok noget forkert - kan nogle give mig et fingerpej?

TAK for de ledningsdiagrammerne de kommer helt sikkert til nytte.:D

Højtaleren (om det så bliver boominator/halfinator) jeg bygger skal egentlig ikke flyttes særlig langt. Så hvis boominatoren er signifikant meget bedre lydmæssigt, foretrækkes den nok - men hvis ikke, foretrækkes halfinatoren.

For at vende tilbage til et at mine tidligere spørgsmål - er de ting jeg har overvejet at købe så korrekte enheder osv. eller er der nogle ting der er forkerte eller bare overflødige?

I teorien spiller en boominator 6db højere end en halfinator, da en fordobling af enheder giver 3db og en fordobling af forstærker output giver 3db - 6db er også hvad der betegnes som en fordobling af lydtrykket. (Man skal dog op på 10db før det menneskelige øre opfatter det som dobbelt så højt).

5 hours ago, Skoven said:

Vi kunne ikke høre nogen forskel, men vores halfinators var så også cuttet ved 115 Hz, så det har nok noget at sige ? 

I øvrigt har den stående halfinator basporte på siden, når den står op ?

18 minutes ago, tc87 said:

I teorien spiller en boominator 6db højere end en halfinator, da en fordobling af enheder giver 3db og en fordobling af forstærker output giver 3db - 6db er også hvad der betegnes som en fordobling af lydtrykket. (Man skal dog op på 10db før det menneskelige øre opfatter det som dobbelt så højt).

Det lyder til at der er signifikant forskel på lydniveauet. Jeg må indrømme I har bragt mig i tvivl. Hvad ville I anbefale?

1 minute ago, .Simon said:

Det lyder til at der er signifikant forskel på lydniveauet. Jeg må indrømme I har bragt mig i tvivl. Hvad ville I anbefale?

Du kan altid starte med en halfinator, så kan du udvide med en mere, evt. en bund også, og så bruge halfinators som toppe. Det er i hvert fald det mest fleksible setup. Så kan du også lige se, hvad du synes om en halfinator ?

4 minutes ago, Alex said:

Du kan altid starte med en halfinator, så kan du udvide med en mere, evt. en bund også, og så bruge halfinators som toppe. Det er i hvert fald det mest fleksible setup. Så kan du også lige se, hvad du synes om en halfinator ?

Valget falder på en halfinator, det er også det jeg har gået og 'ladt op' til.

Jeg har som sagt ingen erfaring inden for anlægsbygning og kan forstå at det ikke er helt ligegyldigt hvilke materialer man bygger sit kabinet af. Synes at have læst adskillige gange at krydsfiner i birk er den rigtige vej at gå. Mit spørgsmål er så om dette kan bruges eller om det er en forkert krydsfiner?

7 minutes ago, .Simon said:

Valget falder på en halfinator, det er også det jeg har gået og 'ladt op' til.

Jeg har som sagt ingen erfaring inden for anlægsbygning og kan forstå at det ikke er helt ligegyldigt hvilke materialer man bygger sit kabinet af. Synes at have læst adskillige gange at krydsfiner i birk er den rigtige vej at gå. Mit spørgsmål er så om dette kan bruges eller om det er en forkert krydsfiner?

Det er fint :) og forresten også det samme jeg har bygget min boominator med.

Du skal dog huske at slibe filmen godt i bund, hvis du har tænkt dig at overfladebehandle din halfinator.
Hvis den ikke skal det, så lad filmen være så meget du kan, da den giver en god beskyttelse.

3 minutes ago, Skoven said:

Du skal dog huske at slibe filmen godt i bund, hvis du har tænkt dig at overfladebehandle din halfinator.
Hvis den ikke skal det, så lad filmen være så meget du kan, da den giver en god beskyttelse.

Du nævnte tidligere at det blev knebent at nå at lave finish. Anbefaler du at jeg i første omgang lader filmen sidde på, også senere hen kan slibe ned og overfladebehandle?

Tak for en masse gode svar til jer alle, I er virkelig hjælpsomme! :D

7 minutes ago, .Simon said:

Du nævnte tidligere at det blev knebent at nå at lave finish. Anbefaler du at jeg i første omgang lader filmen sidde på, også senere hen kan slibe ned og overfladebehandle?

Tak for en masse gode svar til jer alle, I er virkelig hjælpsomme! :D

Husk også at slibe de flader ned, hvor der skal limes på, tror ikke PU lim tager så godt fat i den overfladebehandling ?

Og husk kemisk metal ?

Jeg har nu prøvet at lave en list over de ting jeg skal have købt. Jeg håber der er en af jer der har tid til at kigge på den og eventuelt give lidt feedback på om jeg mangler noget eller skal udskifte noget. Jeg har bare sat spørgsmålstegn ud for batteri og kemisk metal. Jeg har ingen forstand på kemisk metal, så derfor vil jeg hellere spørge jer til råds. Batteriet har jeg sat spørgsmålstegn ud for, fordi jeg ikke ved hvor stort et batteri eller hvilken type batteri jeg skal købe. Jeg vil selvfølgelig gerne have lang spilletid, da jeg som sagt gerne vil have den med på en kanotur, hvor vi har 2 overnatninger. Derfor ville jeg spørge:

• Hvor meget batteri skal jeg bruge hvis det skal kunne spille nogenlunde konstant på nær når vi sover?
  • Skal jeg invisterer i en laderegulator så batteriet ikke går helt dødt og sådan at jeg kan lade det op igen?

Indkøbsliste.xlsx

10 minutes ago, .Simon said:

Jeg har nu prøvet at lave en list over de ting jeg skal have købt. Jeg håber der er en af jer der har tid til at kigge på den og eventuelt give lidt feedback på om jeg mangler noget eller skal udskifte noget. Jeg har bare sat spørgsmålstegn ud for batteri og kemisk metal. Jeg har ingen forstand på kemisk metal, så derfor vil jeg hellere spørge jer til råds. Batteriet har jeg sat spørgsmålstegn ud for, fordi jeg ikke ved hvor stort et batteri eller hvilken type batteri jeg skal købe. Jeg vil selvfølgelig gerne have lang spilletid, da jeg som sagt gerne vil have den med på en kanotur, hvor vi har 2 overnatninger. Derfor ville jeg spørge:

• Hvor meget batteri skal jeg bruge hvis det skal kunne spille nogenlunde konstant på nær når vi sover?
  • Skal jeg invisterer i en laderegulator så batteriet ikke går helt dødt og sådan at jeg kan lade det op igen?

Indkøbsliste.xlsx

10-15ah burde være rigeligt til at kunne spille i det tidsrum du beskriver :) 
Hold dig fra bilbatterier (startbatterier) og gå istedet efter dem der hedder forbrugs/fritids/marine batterier :) 

37 minutes ago, tc87 said:

10-15ah burde være rigeligt til at kunne spille i det tidsrum du beskriver :) 
Hold dig fra bilbatterier (startbatterier) og gå istedet efter dem der hedder forbrugs/fritids/marine batterier :) 

Jeg har kigget lidt rundt omkring og har fundet et batteri med 18 Ah, som jeg tror er velegnet til mit formål. En der kan afkræfte/bekræfte dette? Klik her for at se batteri

3 hours ago, .Simon said:

Indkøbsliste.xlsx

Hvis du køber halfinator pakken fra disconetto, får du et 7,2ah batteri med...

Indkøb:

Montering til højtaler-gitteret ved jeg ikke lige hvad du skal bruge til: mit sidder indenvendigt og bliver presset ud af højtaleren.

Sørg for at du ikke overspænder dine bass-enheder på kabinettet. (Den bløde gasket der sidder på bassen, skal ikke presses helt i bund, så metalkanten rør træet: det giver mening når du ser det).

Husk at slibe og gøre overfladen fugtigt der hvor du skal lime med PU-limen: og tag handsker på når du bruger det, ellers får du sorte fingre :)

En stiksav kommer du nok ikke uden om :) Og nogle hulbord i korrekt størrelse gør det også nemt :)

Efter du har lavet huller til bassen, og inden du samler skidtet, kan jeg anbefale af slibe kanten på hullet rundt for en pænere finish, da du ikke kan gøre dette når du først har sat enhederne i. https://www.dropbox.com/sh/qqp2lr724uskaag/AAAFGItX_yOQKcRv1K4Y0tT8a?dl=0 Se billede "IMG_0139.JPG"

Tak for svaret og hjælpen!

26 minutes ago, Skoven said:

Hvis du køber halfinator pakken fra disconetto, får du et 7,2ah batteri med...

Hvis det antal ampere timer ikke er nok til at spille i det tidsrum jeg angiv tidligere, skal jeg jo bruge et større?
- men det kan jeg selvfølgelig bare købe ved siden af, også har jeg et batteri til en anden god gang.

Ledning til strømforbindelser (du kan evt. bruge alm. el-ledning til dette)

Der medfølger noget ledning i halfinator-pakken fra disconetto, som jeg nok ender med at købe. Skal jeg have fat i noget ledning ved siden af dette?

Skruer: Kortere og lidt tykkere skruer til fastgørelse af hjørnebeskyttere og nogen til at fastgøre dine bass-enheder til kabinettet: ikke så lange at de går igennem kabinettet!

Hvor tykke tror du cirka disse skruer skal være 4,0x10mm eller 4,5x10mm?

Skal jeg desuden ud og lodde en masse eller kan dette undgås ved at købe kabelsko, for jeg ingen erfaring med lodning?

36 minutes ago, .Simon said:

Hvis det antal ampere timer ikke er nok til at spille i det tidsrum jeg angiv tidligere, skal jeg jo bruge et større?
- men det kan jeg selvfølgelig bare købe ved siden af, også har jeg et batteri til en anden god gang.

Yep... eller køb et stk. mere af det samme batteri, og parralelforbind det med det du får med i pakken: sådan er min boominator sat op pt.

38 minutes ago, .Simon said:

Der medfølger noget ledning i halfinator-pakken fra disconetto, som jeg nok ender med at købe. Skal jeg have fat i noget ledning ved siden af dette?

Det er nu nok højtaler-kabel der følger med, men det er sikkert også fint til strøm-kabel :)

39 minutes ago, .Simon said:

Hvor tykke tror du cirka disse skruer skal være 4,0x10mm eller 4,5x10mm?

Det kan jeg desværre ikke huske... mål på enheden når du får den. Men 4mm lyder ikke helt forkert.

42 minutes ago, .Simon said:

Skal jeg desuden ud og lodde en masse eller kan dette undgås ved at købe kabelsko, for jeg ingen erfaring med lodning?

Jeg ville KLART lodde hvis jeg var dig. Når du først har lukket kassen, kommer du ikke ind i den igen, uden at ødelægge den!

Så hvis en ledning lige beslutter at smutte ud af en kabelsko, er du fucked :). Ud over det, for du svært ved at sætte modstanden på dine tweeters.
Det er dog ikke svært at lodde - kig en enkelt video på youtube, så kan du det.

1 hour ago, Skoven said:

Yep... eller køb et stk. mere af det samme batteri, og parralelforbind det med det du får med i pakken: sådan er min boominator sat op pt.

Det er nu nok højtaler-kabel der følger med, men det er sikkert også fint til strøm-kabel :)

Det kan jeg desværre ikke huske... mål på enheden når du får den. Men 4mm lyder ikke helt forkert.

Jeg ville KLART lodde hvis jeg var dig. Når du først har lukket kassen, kommer du ikke ind i den igen, uden at ødelægge den!

Så hvis en ledning lige beslutter at smutte ud af en kabelsko, er du fucked :). Ud over det, for du svært ved at sætte modstanden på dine tweeters.
Det er dog ikke svært at lodde - kig en enkelt video på youtube, så kan du det.

Husk også lige at putte noget lim fra en limpistol på dine lodninger på højttalerterminalerne, så de ikke kan ryste sig selv af ?

Hej igen
Så kom jeg igang med projektet. Jeg startede dagen ud i dag med at handle både krydsfinér, enheder og andet.  Jeg har nået at skære de forskellige plader krydsfinér på deres respektive vis (se billede).

Herefter har jeg malet dem med heldækkende træbeskyttelse i sort, på de sider der kan ses. Dette nåede jeg god ikke at tage et billede af.

Dagen imorgen
Planen er at jeg i morgen tidlig sliber de sidste ujævnheder væk på de malede flader. Herefter giver jeg dem en omgang heldækkende træbeskyttelse mere, og lader tørre. Så er planen at jeg sætter højtalere i og gør ved. Ved ikke hvor langt jeg når med "indmaden". 

Det var lidt info, hvis nogle følger med :D

Simon

dag 1.jpg

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.