Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp til valg af forstærker

chris2511dk
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg står og har brug for lidt gode indputs. Jeg er ved at bygge en højtaler, der skal kunne tages med lidt rund omkring hvor der er brug for musik. Den består et stk. 12" bas og to piezo diskanter (diskanterne er ikke indkøbt endnu, så hvis i har forslag til bedre alternativer er jeg åben for dette). 

Bas: https://bekent.dk/sp-30-200neo.html 

Diskant: https://bekent.dk/mpt-165.html 

Jeg vil nu høre om i kan anbefale mig en god forstærker til mit project. Den kommer til at blive placeret inde i højtalerkabinettet. Jeg tænker selv at en mono/en kanals forstærker eller en brokoblet stereo forstærker vil være optimalt, da jeg jo kun har en basenhed. Jeg ser helst at jeg vil kunne udnytte mine enheders potentiale fuldt ud, og især bassen. Hvis i har løsninger til hvordan enhederne kan forbindes så de kan bruges med en stereo, non-bridgeable forstærker, er jeg også meget interesseret! Forstærkeren behøver ikke nødvendigvis at køre på 12v eller 24v, da jeg har en step-up converter der kan gå helt op til 80v. Det sidste krav jeg har til den, er selvfølgelig at den skal være energieffektiv, så class D er vel optimalt her.

Mange tak på forhånd, det en virkelig stor hjælp! Håber jeg har givet nok nødvendige oplysninger.

- Christoffer

On 21/7/2017 at 23:49, chris2511dk said:

Hej, jeg står og har brug for lidt gode indputs. Jeg er ved at bygge en højtaler, der skal kunne tages med lidt rund omkring hvor der er brug for musik. Den består et stk. 12" bas og to piezo diskanter (diskanterne er ikke indkøbt endnu, så hvis i har forslag til bedre alternativer er jeg åben for dette). 

Bas: https://bekent.dk/sp-30-200neo.html 

Diskant: https://bekent.dk/mpt-165.html 

Jeg vil nu høre om i kan anbefale mig en god forstærker til mit project. Den kommer til at blive placeret inde i højtalerkabinettet. Jeg tænker selv at en mono/en kanals forstærker eller en brokoblet stereo forstærker vil være optimalt, da jeg jo kun har en basenhed. Jeg ser helst at jeg vil kunne udnytte mine enheders potentiale fuldt ud, og især bassen. Hvis i har løsninger til hvordan enhederne kan forbindes så de kan bruges med en stereo, non-bridgeable forstærker, er jeg også meget interesseret! Forstærkeren behøver ikke nødvendigvis at køre på 12v eller 24v, da jeg har en step-up converter der kan gå helt op til 80v. Det sidste krav jeg har til den, er selvfølgelig at den skal være energieffektiv, så class D er vel optimalt her.

Mange tak på forhånd, det en virkelig stor hjælp! Håber jeg har givet nok nødvendige oplysninger.

- Christoffer

Har du styr på delfilter?
For så kunne du finde en forstærker som også har det indbygget.

19 hours ago, Wil$on said:

Du ku vel eventuelt tjekke Sure's udvalg af forstærkere ud. Mange af dem kører på spænding mellem 12-80 volt og de er Class D i hvert fald;))
http://store3.sure-electronics.com/audio/audio-amplifier-board-output-power-classification

Tak, har kigget lidt på dem, men de opgiver forstærkernes effekt ved 2-3 ohm, og altså ikke 8 ohm, som jeg er ude efter. Er godt klar over at forstærkeren godt kan køre med 8 ohm på trods af dette, men jeg har ingen anelse om hvor mange watt den så vil levere. Har prøvet at kontakte dem vedr. dette, men de er lidt svære at få fat i.. Er der nogen der ved om man selv kan regne ud hvor mange watt de vil levere ved 8 ohm?

On 23/7/2017 at 11:57, Ganon said:

Har du styr på delfilter?
For så kunne du finde en forstærker som også har det indbygget.

Har ikke fundet et delefilter jeg vil bruge, men er dette nødvendigt, når jeg bruger piezo diskanter? Som jeg har forstået det, vil delefilter (i mit tilfælde) kun give renere lyd.

Har selv et nogenlunde lign setup dog 2stk 12" enheder og bruger en TDA3116d2 med inbygget lowpass kanal. Den kan faktisk endda købes i DK til 175kr. Den har 2x50W 1x100W(lowpass)

Kan køre på en spænding mellem 12-30V. Dog syntes jeg gain er lidt ladt men kan vist justeres vha at aflode nogle modstande. Men jeg er fan af den :D Den kan fåes på dkvolt.dk under lydkort. Faktisk er alle deres forstærkere rimelig fornuftige til det du har der :D

8 hours ago, JRS said:

Har selv et nogenlunde lign setup dog 2stk 12" enheder og bruger en TDA3116d2 med inbygget lowpass kanal. Den kan faktisk endda købes i DK til 175kr. Den har 2x50W 1x100W(lowpass)

Kan køre på en spænding mellem 12-30V. Dog syntes jeg gain er lidt ladt men kan vist justeres vha at aflode nogle modstande. Men jeg er fan af den :D Den kan fåes på dkvolt.dk under lydkort. Faktisk er alle deres forstærkere rimelig fornuftige til det du har der :D

Tak for input, det vil jeg lige tage et kig på! Hvordan er dens strømforbrug? :D 

8 hours ago, JRS said:

30 minutes ago, chris2511dk said:

Tak for input, det vil jeg lige tage et kig på! Hvordan er dens strømforbrug? :D 

Har også lige et andet spørgsmål vedr. TPA3116D2. Bruger du også mellemtone enheder i dit setup, eftersom den deler frekvens til sub'en ved 1,2 MHz?

Ved faktisk ikke helt hvad strømforbrug ligger på. Ved den trækker ca 8w på maks under basslag.  Jeg har 2 stk. Monacor SPA-112PA. Og nu deler jeg den faktisk ikke hvilket jeg heller ikke ville tro er nødvendigt for dig. Men kan meget godt lide jeg har muligheden for at kunne lave en udgang i tilfælde af men får lyst til at tilføje en bund :)

On 24/7/2017 at 13:33, chris2511dk said:

Tak, har kigget lidt på dem, men de opgiver forstærkernes effekt ved 2-3 ohm, og altså ikke 8 ohm, som jeg er ude efter. Er godt klar over at forstærkeren godt kan køre med 8 ohm på trods af dette, men jeg har ingen anelse om hvor mange watt den så vil levere. Har prøvet at kontakte dem vedr. dette, men de er lidt svære at få fat i.. Er der nogen der ved om man selv kan regne ud hvor mange watt de vil levere ved 8 ohm?

Mener at det er sådan at når ohm fordobles, halveres effekten og omvendt. F.eks. har du en forstærker der leverer 100 watt ved 4 ohm, kan den levere 50 watt ved 8 ohm. 
Ved ik om det gælder for hver gang man fordobler ohm at det passer med halve effekt, men hvis det skulle gælde, så for at få mest ud af din bas enhed sku du have en forstærker der leverer 800 watt ved 2 ohm. For 800w@2ohm, 400w@4ohm og 200w@8ohm. 
Er ikke 100 på om det sådan det hænger sammen men det mener jeg det gør i teorien;)) 

• 2 weeks later...
On 24/7/2017 at 13:33, chris2511dk said:

Har ikke fundet et delefilter jeg vil bruge, men er dette nødvendigt, når jeg bruger piezo diskanter? Som jeg har forstået det, vil delefilter (i mit tilfælde) kun give renere lyd.

Overgangen i mellem diskanten og din bas enhed passer bare ikke særligt godt, din Bas går til 3000hz og din diskant går ned til 1800 hz, så jeg ville pille lidt af bunden i din diskant og lidt top fra din bas og lade dem mødes ved 2500.
Men kan godt være det fungere, har ikke lige kigget på kurverne om de ruller pænt af sammen.

angående watt, kan du regne med en halvering af watt ved dobling af ohm. fks. 4 ohm 20 watt bliver 8 ohm 10 watt.
Det er det som regl, men nogen kan godt være samme watt ved samme ohm, men så plejer de at skrive det.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.