Jump to content
Festivalanlæg dk

Piezo skratter - er den brændt af?

Eiser
 Share

Recommended Posts

Kære FA,

En af MPT-001'erne på min elskede Boominator er begyndt at skratte voldsomt efter dette års Roskilde. Jeg opdagede det ikke, før jeg kom hjem, og ved derfor ikke hvad der er sket med den. Ud fra hvad jeg kan høre, er det som om den slet ikke spiller ved lav volumen, og når volumen når et tilstrækkeligt niveau, er lyden, der kommer ud, ren støj og skratten.

Har I nogen ide om, hvorvidt piezoen er brændt af, eller om det muligvis kan være modstanden, den er gal med?

Den modsatte side spiller helt fint, og lodningerne ser lige så fine ud som for 3 år siden, da jeg byggede den.

Hvad tænker I :)?

Lidt video:

Kan du komme til med en loddekolbe igennem håndtaget? Hvis du kan det, så ville første skridt nok være at tjekke lodningerne og derefter skifte modstanden (måske en gas loddekolpe kan komme til?).

Hvis du ikke kan komme ind til modstanden/lodningerne igennem håndtaget, så kan du ligeså godt forberede på at skifte piezo'en/piezo'erne ud tænker jeg. Så kan du også få fat i dine ledninger til piezo'en igennem hullerne, de sidder/sad i.

Jeg har bygget min på samme måde (med piezo'erne sat på indenfra), og kom frem til konklusionen, at jeg ville ødelægge/borde mine ud, hvis de nogensiden skulle skiftes, for derefter at mounte nogle nye på ydersiden af kabinnettet. Det er nok den eneste mulighed, hvis du vil undgå at åbne/ødelægge kabinettet.
Som vist her:
303581_423204471035787_33005951_n.jpg?oh

Tak for input, Skoven!

Jeg har haft præcis samme overvejelser som dig; såfremt den er brændt af, regner jeg med at bore den ud, og skifte den ud med en 005'er, der monteres udefra som, billedet viser - ikke den kønneste løsning, men hellere det, end at skulle åbne den op :)

Afventer dog lige, og hører, om nogen har et bud på, hvordan enheden har det.

EDIT: Og som du skriver, så vil jeg forsøge at lodde modstanden af, og teste uden/med en ny :) Skal lige have testet om min loddekolbe (og en stor nok del af min hånd), kan komme ind igennem porten!

15 minutes ago, Eiser said:

EDIT: Og som du skriver, så vil jeg forsøge at lodde modstanden af, og teste uden/med en ny :) Skal lige have testet om min loddekolbe (og en stor nok del af min hånd), kan komme ind igennem porten!

Hvis loddekolben kan komme igennem, men det kniber med din hånd, må du forlænge loddekolben med en pind og noget gaffa B)
Det bliver nok noget værre pille-værk hvis du også skal have en form for tang derind sammentidigt med :)
Men det er da værd at prøve...
Det kan teorestisk også være kablet der går til din piezo (selvom det nok er usandsynligt), så måske du også skal tjekke lodningerne i den "anden ende" (på woofren, går jeg ud fra), hvis der ikke sker noget i "piezo-enden".

15 minutes ago, Eiser said:

Jeg har haft præcis samme overvejelser som dig; såfremt den er brændt af, regner jeg med at bore den ud, og skifte den ud med en 005'er, der monteres udefra som, billedet viser - ikke den kønneste løsning, men hellere det, end at skulle åbne den op :)

Var faktisk sådan jeg helst ville have samlet min til at starte med (primært for at kunne skifte hvis nødvendigt). Men nu var det ikke lige den type piezo der fulgte med den pakke jeg købte <_<

Jeg har haft gang i loddekolben, der lige netop kan komme ind gennem porten (phew!)

Har loddet mostanden af, og haft en ekstern forstærker direkte på piezoen - der desværre forvrænger lige så forfærdeligt som før :(!  

Så der er ikke andet for end at skifte den - jeg regner med at bore det meste af den ud, og gennem det 77mm store hul at forsøge at få afmonteret resten inkl silikonen, den sidder monteret med indefra.

Erstatter den med en 5'er, hvis muligt :)

Træls....
Ville nok selv skifte dem alle sammen så - iforhold til udseendet :) Men nu kan du jo se hvordan det går med den ene.
Giv gerne en update, når du har gjort det. Hvis man selv skulle havne i en lignende situation :wacko:

Jeg fik en lille åbenbaring i går - i stedet for at forsøge at bore/skære piezoen ud, og derefter montere en ny MPT-005'er på fronten, slog det mig, at hele bagdelen af enhederne kan skrues af blot vha. de 3 små skruer på bagsiden.

Vha. lygte, topnøglesæt, kardanled + magnet, lykkedes det mig således at få skruet bagdelen ud, hvor hele elektronikken sidder!

Nu venter jeg bare på erstatningsenheden, der skulle ankomme i morgen :)!

IMG_20170725_221808.jpg

IMG_20170725_221818.jpg

IMG_20170725_221942.jpg

IMG_20170725_222118.jpg

IMG_20170725_222452.jpg

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.