Jump to content
Festivalanlæg dk

Bilbatteri vs lastbilbatteri

Bulow87
 Share

Recommended Posts

Hej alle festivalsbyggere!

Nu har jeg efterhånden fået gennemlæst hele forummet for gode råd og ideer :P, men synes jeg kan læse mig lidt frem til både herinde, men også andre steder, at man ikke skal vælge bilbatterier men derimod lastbilbatterier. 
Og det er så der jeg spørg mig selv "Et bilbatteri og lastbilbatteri har vel samme funktion? Det skal starte maskineriet og så klare en ekstern kilde resten (motoren)". Eller er jeg helt galt på den?

Ved godt der også findes diverse batterier beregnet til solceller, traktorer osv., men hvad synes i "Eksperter" er det rette batterivalg?

Folk bruger bare lastbilbatterier, fordi de har større kapacitet ?

Hvis du skal have det bedste, så skal det være LiFePO4, hvis det er for dyrt, så er forbrugsbatterier det næstbedste ? 

Altså noget som er lavet til deep cykle. 

4 hours ago, Alex said:

Folk bruger bare lastbilbatterier, fordi de har større kapacitet ?

Hvis du skal have det bedste, så skal det være LiFePO4, hvis det er for dyrt, så er forbrugsbatterier det næstbedste ? 

Altså noget som er lavet til deep cykle. 

Jeg vil nu også mene at man pr. ah får mere udbytte med lastbilbatterier :)

Såvidt jeg husker har de fleste lastbilsbatterier/marinebatterier en afladningsprocent på 80%, vs 60% i de fleste bilbatterier, som gør at man får flere brughare Ah pr. batteri. Kan dog ikke lige finde en kilde på det :P

2 hours ago, Alex said:

Såfremt de har samme afladningsprocent, så er det det samme ?

Jeg tror at afladningsprocent er en svær ting at regne ud. Det går jo sikkert an på hvordan batteriet anvendes. Teknologier som deep cycle, som oftest findes i større batterier tror jeg hjælper rigtig godt

4 minutes ago, Nicolai Grymer said:

Jeg tror at afladningsprocent er en svær ting at regne ud. Det går jo sikkert an på hvordan batteriet anvendes. Teknologier som deep cycle, som oftest findes i større batterier tror jeg hjælper rigtig godt

Deep cycle har intet med størrelsen at gøren, men hvordan blypladerne er opbygget. 

Afladningsprocenten kan ikke regnes ud, men bestemmes på baggrund af, hvor stor en afladning, som batteriet kan holde til i forhold til hvor meget af kapaciteten som går tabt pr. afladning. Det har ikke noget at gøre med, hvordan batteriet bruges. 

1 minute ago, Alex said:

Deep cycle har intet med størrelsen at gøren, men hvordan blypladerne er opbygget. 

Afladningsprocenten kan ikke regnes ud, men bestemmes på baggrund af, hvor stor en afladning, som batteriet kan holde til i forhold til hvor meget af kapaciteten som går tabt pr. afladning. Det har ikke noget at gøre med, hvordan batteriet bruges. 

Jeg ved slet ikke nok til at udtale mig, men min opfattelse af batterierne har bare altid peget i retning af at større batterier har det bedre med at blive afladet meget. Og at volten dropper meget hurtigt hvis du kører hårdt på et lille batteri

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.