Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp til valg af strømforsyning/step up converter

chris2511dk
 Share

Recommended Posts

Hej alle, jeg har en forstærker fra Sure-electronics der er på 1x145W ved 8 ohm. Den spiller optimalt ved 48V, og kan i peak trække maksimalt 13,5A. Jeg står nu og mangler en form for step up converter der kan lave 12V om til 48V, og den skal kunne trække omkring 650W (for at være på den sikre side). Grunden til jeg vil have det fra 12V, er så jeg kan køre den fra batteri. Er godt klar over at fuld lydstyrke, dvs. 650W fra et batteri, ikke vil holde specielt langt tid, men vil i hvert fald godt have muligheden for det. Alternativt kan jeg jo sætte en 650W, 12V strømforsyning til når jeg har en stikkontakt i nærheden. 

Hvordan tackler i lignende situationer med jeres anlæg, og har i nogle løsningsforslag til min situation? Kan i anbefale en converter der kan opfylde mine krav?

På forhånd tak og god aften :) 

Link til forstærker: http://www.ebay.com/itm/1x-600W-2-Ohm-Class-D-Audio-Amplifier-Board-Mono-TAS5630-WONDOM-Subwoofer/110951721787?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2648 

On 16/8/2017 at 20:50, chris2511dk said:

Hej alle, jeg har en forstærker fra Sure-electronics der er på 1x145W ved 8 ohm. Den spiller optimalt ved 48V, og kan i peak trække maksimalt 13,5A. Jeg står nu og mangler en form for step up converter der kan lave 12V om til 48V, og den skal kunne trække omkring 650W (for at være på den sikre side). Grunden til jeg vil have det fra 12V, er så jeg kan køre den fra batteri. Er godt klar over at fuld lydstyrke, dvs. 650W fra et batteri, ikke vil holde specielt langt tid, men vil i hvert fald godt have muligheden for det. Alternativt kan jeg jo sætte en 650W, 12V strømforsyning til når jeg har en stikkontakt i nærheden. 

Hvordan tackler i lignende situationer med jeres anlæg, og har i nogle løsningsforslag til min situation? Kan i anbefale en converter der kan opfylde mine krav?

På forhånd tak og god aften :) 

Link til forstærker: http://www.ebay.com/itm/1x-600W-2-Ohm-Class-D-Audio-Amplifier-Board-Mono-TAS5630-WONDOM-Subwoofer/110951721787?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2648 

Dit batteri er pisse ligeglad, hvor mange watt din højttaler kan klare :)

Det er kun din forstærker, du skal tage hensyn til. Altså, hvor mange watt den bruger.

Jeg kører selv mine forstærkere på 12v, så har ikke haft brug for større spænding.
Men du skal vel have fat i sådan noget her hvis du vil være sikker på at den kan klare de 600w: http://www.ebay.co.uk/itm/1500W-50A-DC-Boost-Converter-Step-up-Power-Supply-Module-IN-10-5-60V-OUT-15-70V-/272387720294?hash=item3f6b92c466:g:pVMAAOSw4shX5XQD

Den passer med de 600w ved 12v = 50 ampere.

Jeg har dog ingen erfaring med den.

Men overvej følgende (taget prisen i betragtning for converteren der):

• Kør flere batterier i serie for større spænding.
  • Drop strømforsyningen, og brug kun batterier, og oplad disse.
  • Koble flere strømforsyninger sammen (se evt nedenstående som inspiration), eller find en 230v strømforsyning som kan give 48v output.

2 hours ago, brorsono said:

Det lyder rimeligt voldsomt at den trækker 13,5 Ah ved 48v. Er du sikker på at det er peak? Ret sikker på at noget mindre ville kunne klare det.

Hvis den er forbundet med 2ohms højtalere, så passer de 600watt ifølge ebay-siden der. Hvilket så passer meget godt med de 13.5a ved 48 volt (PEAK).
Om den så rent faktisk kommer nærheden af dette forbrug, kan man godt stille spørgsmålstegn ved... det er trods alt ved THD+N 10%, hvilket jo vil lyde af helvede til.

Hvad skal du rent faktisk trække fra forstærkeren chris2511dk?

Jeg ville evt. teste med 4 batterier i serie, fyrre op på hvad dit anlæg max kan klare (og bass tungt), og så prøve at gå ned i sikringsstørrelse, indtil den springer. Eller hvis du har måleudstyr til det, kan du selvfølgelig bruge dette. Så får du da en ide om hvad det egenligt trækker...

23 hours ago, Skoven said:

Hvis den er forbundet med 2ohms højtalere, så passer de 600watt ifølge ebay-siden der. Hvilket så passer meget godt med de 13.5a ved 48 volt (PEAK).
Om den så rent faktisk kommer nærheden af dette forbrug, kan man godt stille spørgsmålstegn ved... det er trods alt ved THD+N 10%, hvilket jo vil lyde af helvede til.

Hvad skal du rent faktisk trække fra forstærkeren chris2511dk?

Jeg ville evt. teste med 4 batterier i serie, fyrre op på hvad dit anlæg max kan klare (og bass tungt), og så prøve at gå ned i sikringsstørrelse, indtil den springer. Eller hvis du har måleudstyr til det, kan du selvfølgelig bruge dette. Så får du da en ide om hvad det egenligt trækker...

Jeg skal drive en 200W, 8 ohm 12" bas og to piezo diskanter. Har bestilt en 500W boost converter fra Sure. Fandt nemlig ud af at dette er rigelig med power, men så er jeg jo også på den sikre side mht. strøm, så forhåbentlig forvrænger den så lidt så muligt under pres :) 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.