Jump to content
Festivalanlæg dk

Første Boominator, Maxamp 20

EmilBster
 Share

Recommended Posts

Jeg valgte i år ikke, at bygge nyt anlæg som planlagt, men jeg lavede istedet nogle opgraderinger på mit gamle anlæg. 

Til RF18 ønsker jeg at have bygget en boominator. Jeg har kigget lidt på et samlet boominator-kit som disconetto.dk tilbyder (https://www.disconetto.dk/shop/komplet-boominator-kit-126114p.html), men jeg er i tvivl om hvilke krav jeg skal stille til forstærken, og om forstærkeren i pakken (Maxamp 20) er den samme forstærker andre bruger til deres boominator projekter, eller om jeg skal overveje en anden type forstærker? Jeg synes, at det er nemt at stole blindt på en sammensat pakke på en tilfældig hjemmeside på nettet.

Mit spørgsmål er derfor, om Maxamp 20 er det idelle valg af forstærker til en boominator?

4x P-Audio HP 10W

4x Piezohorn-MPT-001-IMG

MVH 

Emil

De dele der er i pakken er de samme dele som man bruger i en std Boominator :) 
og maxamp20 er en helt igennem fantastisk forstærker 100% hver en krone værd :) 

Der er self andre muligheder for forstærkere til en boominator, men en maxamp 20 kan virkelig også spille højt
og hvis du vil til at have anden forstærker på mener jeg også du skal til at rode i et delfilter eller minidsp, er dog ikke 100p sikker på at den er et must , men de kan den andre her inde nok fortælle mere om :D 

18 minutes ago, eis.eis.baby said:

De dele der er i pakken er de samme dele som man bruger i en std Boominator :) 
og maxamp20 er en helt igennem fantastisk forstærker 100% hver en krone værd :) 

Der er self andre muligheder for forstærkere til en boominator, men en maxamp 20 kan virkelig også spille højt
og hvis du vil til at have anden forstærker på mener jeg også du skal til at rode i et delfilter eller minidsp, er dog ikke 100p sikker på at den er et must , men de kan den andre her inde nok fortælle mere om :D 

Man kan sagtens bruge en anden forstærker end maxamp20, også uden at skulle rode med filter eller lignende. Det smarte ved forstærkeren er blot, at man stort set ikke kan smadre den, den er billig og effektiv, og så er den super billig. Det er en genial forstærker! :) 

Værk opmærksom på, at det jackstik som følger med i pakken er noget lort, så du kommer nok til at skulle lave dit eget eller bestille et separat fra accusafe :)

Nu hvor du skal igang med at bygge en boominator med Maxamp20, kan jeg kun anbefale en bluetooth modul fra Sure eller Accusafe: det gør at Boominatoren spiller meget højt vs. direkte tilkobling af. eks. iPhone til jack-stik.
Husk dog at indstallere volumenkontrol/potmeter på maxamp'en hvis du vælger et modul fra dem (er et MUST).

Se evt. her for lidt inspiration til bluetooth: 

15 hours ago, Alex said:

Man kan sagtens bruge en anden forstærker end maxamp20, også uden at skulle rode med filter eller lignende. Det smarte ved forstærkeren er blot, at man stort set ikke kan smadre den, den er billig og effektiv, og så er den super billig. Det er en genial forstærker! :) 

Tænkte nu mere på hvis man nu brugte gm d8604 som jo har noget mere power, behøver man så stadig ikke et filter på? :)

3 hours ago, eis.eis.baby said:

Tænkte nu mere på hvis man nu brugte gm d8604 som jo har noget mere power, behøver man så stadig ikke et filter på? :)

Nej og ja. 

Højttalerne kan klare lidt flere watt, hvis de er ordenligt filtreret. Dette gælder især diskanter og lignende. Jeg ved ikke, om det også gælder for piezo'er dog. Det samme gælder for woofers, men ikke i helt samme grad, der skal lidt mere til at smadre dem. Dog giver det sig selv, at man ikke skal smide 200 watt ved 10kHz i en woofer, så brænder den af højest sandsynligt af, fordi den ikke kan komme af med varmen. 

Lige meget hvad, så er en GMD8604 i overkanten rent power mæssigt ;)

On 3/10/2017 at 17:48, Alex said:

Nej og ja. 

Højttalerne kan klare lidt flere watt, hvis de er ordenligt filtreret. Dette gælder især diskanter og lignende. Jeg ved ikke, om det også gælder for piezo'er dog. Det samme gælder for woofers, men ikke i helt samme grad, der skal lidt mere til at smadre dem. Dog giver det sig selv, at man ikke skal smide 200 watt ved 10kHz i en woofer, så brænder den af højest sandsynligt af, fordi den ikke kan komme af med varmen. 

Lige meget hvad, så er en GMD8604 i overkanten rent power mæssigt ;)

Piezo'en vil også brænde af ved så meget power :) Piezoen har "indbygget" delefilter, da den er bygget sådan op, at den indre modstand stiger, jo lavere ned i frekvens du kommer. Den går altså mod uendelig. Derved fungerer den som filter.  Men når modstanden bliver høj, bliver det udledt som varme, og den brænder af (ved for meget power altså).

Brug Maxamp, så er dit strømforbrug mere en 1/10 af GM

4 hours ago, Alfred said:

Piezo'en vil også brænde af ved så meget power :) Piezoen har "indbygget" delefilter, da den er bygget sådan op, at den indre modstand stiger, jo lavere ned i frekvens du kommer. Den går altså mod uendelig. Derved fungerer den som filter.  Men når modstanden bliver høj, bliver det udledt som varme, og den brænder af (ved for meget power altså).

Brug Maxamp, så er dit strømforbrug mere en 1/10 af GM

I see. Tak for svar ?

4 hours ago, Alex said:

I see. Tak for svar ?

Jeg skrev lige mens jeg sad i tog, så det blev lidt halvt. Her er lige lidt mere omkring piezoere, hvis man skulle være interesseret.

"Piezo tweeters get a bad rap. The reason why is that they are most often used in such a way that the inherent capacitive reactance is used to roll them off at the bottom. Used this way they get fairly ugly sounding in their lower ranges & will often make the amplifier unstable making everything sound bad. A piezo looks to the amp like a capacitor with very high impedance magnitude at low frequencies & approaches zero at high frequencies."

http://www.frugal-phile.com/piezo-XO.html

• 1 month later...

Tak for feedback :) 

On 10/3/2017 at 12:30, Skoven said:

Nu hvor du skal igang med at bygge en boominator med Maxamp20, kan jeg kun anbefale en bluetooth modul fra Sure eller Accusafe: det gør at Boominatoren spiller meget højt vs. direkte tilkobling af. eks. iPhone til jack-stik.
Husk dog at indstallere volumenkontrol/potmeter på maxamp'en hvis du vælger et modul fra dem (er et MUST).

Se evt. her for lidt inspiration til bluetooth: 

Bluetooth fra Sure electronics virker som en god opgrading alt i alt, men jeg overvejer istedet at kigge på om jeg kan anvende en TK2050 forstærker (https://www.disconetto.dk/shop/tk2050-forstaerker-2-139621p.html), hvis formålet er, at give anlægget mere power og højere lyd. 

Har nogen erfaring med, at anvende en TK2050 forstærker i en boominator med samme enheder som beskrevet tidligere i tråden?. Desuden regner jeg i et sådan tilfælde med at koble to 12V batterier sammen for at få 24V til forstærken. 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.