Jump to content
Festivalanlæg dk

Vejledning til anlæg RF18/RF19

Jakob Petersen
 Share

Recommended Posts

Hej FA!

De sidste stykke tid har jeg gået og stykket sammen hvilke enheder, forstærkere osv jeg skal have bygget/købt inden RF18. Jeg håber dog at i kan fortælle om det er en god idé eller ej!
Pt består mit anlæg af:

1 stk. cuba 15 med kappa 15 lfa (ikke extended) byggede den primært for at øve mig, det var aldrig planen at den skulle med på Roskilde.

2 stk. PA højtalere fra Thoman. Jeg er godt klar over at de ikke er det bedste valg, men jeg købte dem inden jeg begyndte at sætte mig ind i anlæg.
https://goo.gl/DmWq76

1 stk. Pioneer GM-D8604.

Ingen head unit bare jack stik direkte til forstærkeren.

2 stk. 110 ah Harald skrald batterier, alle år har jeg arbejdet på Roskilde så jeg har haft mulighed for at tage en oplader med, dette gider jeg dog ikke længere og vælger derfor at gå ind i solceller.

Mine planer er som følger for RF18

2 stk. Cubo 15 extenden med kappa 15 lfa

Skal drives af GM-D9601.

Kører højtalerne med 8604 forstærkeren.

Solceller/laderegulator:

laderegulator:
https://goo.gl/UqNYRa

3 stk. 105W tyndfilm solceller
https://goo.gl/R9VbWg

Diverse lys med DMX lysmixer, hvad har folk bedst erfaringer med her?

Derudover kunne jeg godt bruge nogle indput til hvad man normalt gør med head unit. Bruger folk bare deres smartphone og spotify eller slæber alle rundt på en lille DJ pult og et usb stik?

udbygning af batteribank med flere batterier. Det hele skal så bygges på en 2x1 meter trækvogn.

RF19

4 stk. cubo 15 kappa 15 lfa

Drives af 9601 forstærkeren.

2 stk. ot212/ 4 stk ot12? gør det nogen forskel?

drives af 8604 forstærkeren.

Er mine planer helt huld i hovedet eller kommer det til at fungere nogenlunde?

På forhånd tak for hjælpen :D

1 hour ago, Jakob Petersen said:

1 stk. Pioneer GM-D8604.

Ingen head unit bare jack stik direkte til forstærkeren.

2 stk. 110 ah Harald skrald batterier, alle år har jeg arbejdet på Roskilde så jeg har haft mulighed for at tage en oplader med, dette gider jeg dog ikke længere og vælger derfor at gå ind i solceller.

Mine planer er som følger for RF18

2 stk. Cubo 15 extenden med kappa 15 lfa

Skal drives af GM-D9601.

Kører højtalerne med 8604 forstærkeren.

Solceller/laderegulator:

laderegulator:
https://goo.gl/UqNYRa

3 stk. 105W tyndfilm solceller
https://goo.gl/R9VbWg

Diverse lys med DMX lysmixer, hvad har folk bedst erfaringer med her?

Derudover kunne jeg godt bruge nogle indput til hvad man normalt gør med head unit. Bruger folk bare deres smartphone og spotify eller slæber alle rundt på en lille DJ pult og et usb stik?

udbygning af batteribank med flere batterier. Det hele skal så bygges på en 2x1 meter trækvogn.

Virker som en fornuftig opgradering, dog ville jeg overveje om dine "toppe" (haha) ikke skulle udskiftes.. Hvis du dog mener, at de godt kan klare et år mere, så er det bare at gå efter din plan. 

Jeg skal ikke kunne sige, om man mister meget effektivitet, ved at laderegulatoreren skal sænke spændingen så meget fra dine solceller, men hvis man skal have det meste ud af dem, så skulle du egentligt have fat i en MPPT laderegulator, men det er en lidt dyr affære. 

Jeg synes selv det er en god idé at dele dele ens solsoller ud til hvert enkelt batteri. På den måde kan man med godt vejr mere eller mindre holde ens batteri på fuld kapacitet, hvis man spiller nogenlunde, og det har batteriet bedre af. Vi plejer f.eks. at køre med en solcelle til vores bassface DB1.2 og en solcelle til vores bassface DB4.2, og det virker super godt. Sidste år klarede vi os endda igennem hele ugen udelukkende på 1x 100 watts CIGS solcelle til vores setup, hvilket var ret fantastisk. Vi spillede mere eller mindre konstant, uden pis :) 

Din batteribank skal i hvert fald opgraderes med nogle bedre batterier, men når det er sagt, så kan man alligevel klare sig igennem med en nogenlunde batteribank, hvis vejret er fint. Vi havde cirka 400 Ah med sidste år, og vi klarede det fint, og det er på trods af, at vejret ikke ligefrem var fantastisk. 

Vi kører direkte fra vores smartphone til forstærker (dvs. vi nu kører igennem en miniDSP først) og det er klart at fortrække. Du kan dog sagtens smide en pult på eller noget trådlås modtager, hvis du føler for det. 

1 hour ago, Jakob Petersen said:

RF19

4 stk. cubo 15 kappa 15 lfa

Drives af 9601 forstærkeren.

2 stk. ot212/ 4 stk ot12? gør det nogen forskel?

drives af 8604 forstærkeren.

Forstærkeren kan ikke drive alle dine subs med mindre du parallel og serieforbinder dem, modstanden vil dykke for lavt ned. 

2 OT212 vil måske være lidt overkill, 2 omnitops burde kunne følge med, men byg for guds skyld nogle ordenlige nogen med kompressionshorn og ordenlige enheder. Så kan de spiller virkelig godt og højt! Forstærkeren er dog fin! 

Jeg ville måske overveje 3x Cubo15 (som forstærkeren kan klare) 1x cubokick og miniDSP til at klare alle XO og EQ. Det ville være et fantastisk anlæg, som nok kan måle sig med de allerstørste andel. Både i forhold til volumen og kvalitet :)

Mange tak Alex, du er altid en god hjælp. Pt er det mig selv der betaler for alt til anlægget ud af ren hobby, så mit budget er ikke helt stort nok til at bygge ot12 i år. Men jeg ville gerne have gjort det.

Jeg er ikke helt med på den måde som du gør med solceller og batterier? Jeg havde tænkt mig at parallel forbinde alle mine batterier og trække alt strømen igennem opladeren, men det kan jeg hører er helt forkert?

13 minutes ago, Jakob Petersen said:

Mange tak Alex, du er altid en god hjælp. Pt er det mig selv der betaler for alt til anlægget ud af ren hobby, så mit budget er ikke helt stort nok til at bygge ot12 i år. Men jeg ville gerne have gjort det.

Jeg er ikke helt med på den måde som du gør med solceller og batterier? Jeg havde tænkt mig at parallel forbinde alle mine batterier og trække alt strømen igennem opladeren, men det kan jeg hører er helt forkert?

Laderegulatoreren kan maksimalt belastes med 30 ampere. Da dine forstærkere kan trække helt op mod 80 ampere i peaks hver for sig, så kan den ikke holde til det. 

Derfor plejer man at køre forstærkeren udenom laderegulator. 

Du kan godt parallelforbinde alle batterier til en stor, men batterierne skal være ens og i samme stand, ellers kan det ende galt. 

Jeg kan bedst lide at lave en batteribank/1 batteri til hver forstærker og så smide en regulator på hver, så er det i min verden lidt lettere at styre + der er ikke helt den samme energi samlet i et kabel, hvis det nu endeligt skulle gå galt ✌️

1 hour ago, BrændtForstærker said:

Jeg kan ikke se meningen med, at du går til 2xCubo 15 extended, når du allerede har 1 almindelig Cubo 15? :)

Well.. Kappa 15LFA spiller bedre i extended udgaven + hvis han gerne vil have en flottere finish og sådan, så giver det god mening, det koster trods alt ikke særlig meget, når han alligevel har enheden :)

23 hours ago, BrændtForstærker said:

Jeg kan ikke se meningen med, at du går til 2xCubo 15 extended, når du allerede har 1 almindelig Cubo 15? :)

Som Alex skriver, jeg ville gerne have et bedre finish og bare give mig bedre tid til at lave noget ordentligt. Den første jeg lavede var med noget 26 mm birkekrydsfiner jeg havde liggende....det er meget tungt og lidt kluntet da jeg regnede forkert med nogle af tallene for at kompensere for den tykkere plade.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.