Jump to content
Festivalanlæg dk

Nybygger status efter roskilde

soderberg
 Share

Recommended Posts

Jeg har selv nydt at læse Phaedras' indlæg om status efter Roskilde 2012. Jeg ved ikke lige hvor relevant mit er, men for enkelte nybyggere kan det måske være rart at læse. Jeg var totalt nybygger og nybegynder i den mest rungende forstand. Efter at have brugt en del tid på at læse, endte jeg med at følge et nogenlunde princip i en halv boominator: - 2xHP-12W (P.audio) - 2xMPT-001 (Monacor) - Muse TA2020 forstærker - 12v 75 ah forbrugsbatteri (Varta) - 12v 30w monokrystallinsk solcelle (ebay) - Laderegulator Solsum 6,6F, 6A - Opladning til 1 mobil/ipod (noget thansen grej) - Fii-O pre amp til ipod/iphone Kassen byggede jeg sådan set bare så lille som muligt. Højttalerkabinettet var lukket og indeholdt en HP-12W og en MPT-001 i parallel, med en 47 ohm modstand på MPT-001. Anlægget spillede fejlfrit og jeg var dybt imponeret over den høje (og stadig gode) lyd som pre-ampen kunne levere, når vi ville spille rigtig højt. Solcellen gjorde sit i løbet af de solrige dage, men når natten faldt på, oplevede jeg, at laderegulatoren lyste gult efter et par timer. Hvilket indikerer at batteriet er i gang med sin afladning. Dette bekymrede mig selvfølgelig, men jeg kunne ikke finde en løsning. Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvornår laderegulatoren rent faktisk begynder at vise gul-status. Vi løb ikke tør for strøm en eneste gang, og anlægget spillede stortset konstant (fra kl 8-9 om morgenen til de sidste gik i seng...) samt en mobil/ipod der næsten altid blev opladet. Alt foregik forholdvis problemfrit. Vi havde én gang en fejlkobling med solcellen, men det blev rettet og alt fungerede upåklageligt. Det eneste der har lidt skade, er sådan set en mindre bule i én hp-12w samt et bøjet åbningspanel på kassen (plus jord og mudder).

• Alt i alt vellykket. Hvis jeg skulle komme med nogle til jeg skulle forbedre til næste år, ville det være: - Flere ampere fra laderegulatoren, så flere mobiler kunne oplade - Have et backup batteri - Større lyd fra forstærkeren, uden brug af pre-amp (da det kun lige var tilstrækkeligt). Kunne godt være interesseret i en TK2050 - Flere solceller, så opladningen ikke fejler noget. (eBay synes tomt for monokryst celler lige nu?) - Flere enheder, så musikken kan komme op i et konkurrerende fest niveau, uden at gå på kompromis med kvaliteten.

Mine opfølgende spørgsmål/kommentar til evt. læsere: - Jeg vil meget gerne investere i 4 kanals tk2050, så man kunne tilføje flere enheder og mere lyd. Hvis nogen har nogle kommentarer på dette vil jeg gerne høre dem. - Er jeg den eneste, der ikke kan finde 30w monokryst celler på ebay? Synes alt er polykryst, og det har jeg ikke læst gode anmeldelser om. Det var sådan set mit roskilde! Fungerede rigtig godt, og anlægget kan stadig bruges. Ses til næste år.

Re: Nybygger status efter roskilde Hvorfor vil du bruge Monokrystallinske solceller? Amorfe solceller vil nok være vejen at gå når vi snakker det danske vejr. De er meget effektive ved lav solindstråling hvor i mod Monokrystallinske og Polykrystallinske er gode i højt sollys - ja man kan være heldig, men effektivt set er jeg ret sikker på at Amorfe vil levere mere strøm. Kunne være sjovt med noget data over solen på Roskilde. Udover det, har du nogle billeder af dit anlæg? eller bare tegninger, vil gerne se hvor stort du har gjort det nu du bruger HP-12W. Også bare fordi jeg godt kan lide billeder! ;-)

Re: Nybygger status efter roskilde Jo tak Allan. Grunden til jeg for det første ikke bruger amorfe, er fordi jeg ikke umiddelbart har kunne finde dem, til en overkommelig pris. Desuden er de jo også rimelig ineffektive ved høj sol, hvor jeg måske har satset på den høje sol (og med nogenlunde grund). Billeder kan jeg da godt smide op. Men det er ikke et pænt anlæg :). Det blev bygget færdig i sidste øjeblik og nåede intet finish på det, what so ever. Men det er cirka 1.5 meter langt, 45 cm højt, og 40 dybt, delt op i 3 rum på langs (hvis jeg husker rigtigt)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.