Jump to content
Festivalanlæg dk

Oplevelser med Soundboks

Rasmus soundboks
 Share

Recommended Posts

Hej folkens, 

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i synes om Soundboks 2. Ikke kun som festivalhøjtaler, men sådan lidt mere generelt. Den skal jo helst kunne bruges mere end to gange om året. Hvad har i oplevet af gode ting? Hvad har i oplevet af dårlige ting? Og hvilke funktioner mangler den sammenlignet med andre højtalere? 

Af ren og skær interesse kunne jeg også godt tænke mig at høre hvad det vigtigste for jer er, når i skal købe en trådløs højtaler. 

Jeg håber i kan gøre mig klogere 

download.jpeg

Jeg har kun hørt den på Roskilde (altså i konstant larm og på fuld smæk) og jeg synes den gør det rigtig godt! 

Det lækre ved soundboks 2 er også, at den kan skifte mellem indendørs EQ og udendørs ? 

Den oser generelt bare af rigtig god kvalitet, hvilken prisen også afspejler, hvilket er min eneste negative kommentar. 

Jovist, der findes højttalere som spiller mere detaljeret og audiofilt, men er de lige så kompakte og kan de spille lige så højt? Jeg tvivler kraftigt. 

19 hours ago, Alex said:

Jeg har kun hørt den på Roskilde (altså i konstant larm og på fuld smæk) og jeg synes den gør det rigtig godt! 

Det lækre ved soundboks 2 er også, at den kan skifte mellem indendørs EQ og udendørs ? 

Den oser generelt bare af rigtig god kvalitet, hvilken prisen også afspejler, hvilket er min eneste negative kommentar. 

Jovist, der findes højttalere som spiller mere detaljeret og audiofilt, men er de lige så kompakte og kan de spille lige så højt? Jeg tvivler kraftigt. 

Personligt kunne jeg godt tænke mig et bedre EQ system, så man har større mulighed for at skrue op og ned på bas osv. Tænker det kunne gøre den mere brugbar i andre sammenhænge end festival og udendørs fester. 

Er der nogle af jer der har hørt den spille indenfor? 

25 minutes ago, Rasmus soundboks said:

Personligt kunne jeg godt tænke mig et bedre EQ system, så man har større mulighed for at skrue op og ned på bas osv. Tænker det kunne gøre den mere brugbar i andre sammenhænge end festival og udendørs fester. 

Er der nogle af jer der har hørt den spille indenfor? 

Jeg har lige haft en 2er til rådighed indenfor i et par dage. Synes sgu den spillede rigtig lækkert, og fedt med indoor/outdoor mode :) 
Selvfølgelig kan den ikke sammenlignes med et pa system til 30000kr og det skal den heller ikke. 
Det er en handy højttaler med mange anvendelsesmuligheder og fin lyd.

Soundboks 1 ( Den allerførste)
Lød forfærdeligt og var en virkeligt træls at støde på :P
Men Ideen og koncept i top, virkelig godt startet op og fedt design, lige til.
var faktisk irriteret over jeg ikke selv var hoppet i gang med det :)

Soundboks 1.1 ( Saturnus version)
Betydeligt bedre, mange fede features, meget bedre lyd, dog en diskant som var lidt for hidsig, men overrasket over at høre dem hver gang, man regner med noget større.
+1 på at der var mange billige maxamp at købe da de ikke skulle bruges mere ( Tak @Alfred )

Soundboks 2. ( Den nyeste)
Super fedt upgrade! Diskant meget mere behagelig, fedt med alle de nye features, placere sig rigtigt godt i hele batteri højtaler miljøet, har ikke fået leget eller hørt den ordenligt endnu, men stadig wow.

5 hours ago, Ganon said:

Soundboks 1 ( Den allerførste)
Lød forfærdeligt og var en virkeligt træls at støde på :P
Men Ideen og koncept i top, virkelig godt startet op og fedt design, lige til.
var faktisk irriteret over jeg ikke selv var hoppet i gang med det :)

Soundboks 1.1 ( Saturnus version)
Betydeligt bedre, mange fede features, meget bedre lyd, dog en diskant som var lidt for hidsig, men overrasket over at høre dem hver gang, man regner med noget større.
+1 på at der var mange billige maxamp at købe da de ikke skulle bruges mere ( Tak @Alfred )

Soundboks 2. ( Den nyeste)
Super fedt upgrade! Diskant meget mere behagelig, fedt med alle de nye features, placere sig rigtigt godt i hele batteri højtaler miljøet, har ikke fået leget eller hørt den ordenligt endnu, men stadig wow.

Tak for de søde ord Ganon, det sætter jeg pris på :) Heldigvis er det kun folk i DK, der har hørt den du kalder 1'eren, så det er de færreste der forbinder den noget pressede lydoplevelse med det vi laver i dag. Jeg ser frem til den dag jeg kan sidde og fortælle mine børn røverhistorier om dengang i 2015, hvor vi byggede 450 højtalere på en måned, med produktionen bogstavelig talt 24 timer i døgnet (3 x 8 timers vagter. Toastmaskinen kørte på fuld smæk i hele perioden). Nu sker det hele heldigvis under en del mere kontrollerede forhold ;)

On 7/12/2017 at 12:38, Rasmus soundboks said:

Hej folkens, 

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i synes om Soundboks 2. Ikke kun som festivalhøjtaler, men sådan lidt mere generelt. Den skal jo helst kunne bruges mere end to gange om året. Hvad har i oplevet af gode ting? Hvad har i oplevet af dårlige ting? Og hvilke funktioner mangler den sammenlignet med andre højtalere? 

Af ren og skær interesse kunne jeg også godt tænke mig at høre hvad det vigtigste for jer er, når i skal købe en trådløs højtaler. 

Jeg håber i kan gøre mig klogere 

download.jpeg

Nu er jeg selvfølgelig en smule biased, men som Roskilde-højtaler-nørd Alfred:
Jeg har selv en SB1, og har haft den et års tid. Jeg bor i et 12kvm værelse på Vesterbro på 5. sal, så det er faktisk ret sjældent jeg har den stående der. For det meste står den hos et par venner der har deres egen lejlighed, hvor vi altid bruger den, uanset om vi ryger smøger på terassen, laver mad eller holder fest. Henover sommeren og efteråret blev den næsten lånt ud hver weekend til venner og bekendte, der altid var søde til at passe på den. Jeg har aldrig haft den med på Roskilde, da jeg har et noget større lydsystem, som kræver en del opmærksom i sig selv. På Roskilde ville jeg nok også være bange for at den blev stjålet, medmindre man lavede en eller anden fix anordning.

SB2 har jeg også fået hørt en hel del på, både indenfor og udenfor i fest scenarier og mere afslappede setups. Jeg bruger den stort set altid på Outdoor mode og laver EQ i Spotify. Som de andre også siger synes jeg virkelig den sorte er en fed opgradering, da det bare er en helt anden lydoplevelse, specielt på Bluetooth. Også er det selvfølgelig meget fikst, at man kan se, hvor meget strøm der er tilbage på batteriet.

Tilsidst, uden at lyde som en dum og sur coorporate, vil jeg bare sige, at @Rasmus soundboks ikke har nogen tilknytnign til SOUNDBOKS. Jeg har skrevet en besked til Rasmus omkring dette, men synes opslaget er meget fint, så ingen grund til at gøre et større nummer ud af dette :)

God dag!

15 hours ago, Alfred said:

Tak for de søde ord Ganon, det sætter jeg pris på :) Heldigvis er det kun folk i DK, der har hørt den du kalder 1'eren, så det er de færreste der forbinder den noget pressede lydoplevelse med det vi laver i dag. Jeg ser frem til den dag jeg kan sidde og fortælle mine børn røverhistorier om dengang i 2015, hvor vi byggede 450 højtalere på en måned, med produktionen bogstavelig talt 24 timer i døgnet (3 x 8 timers vagter. Toastmaskinen kørte på fuld smæk i hele perioden). Nu sker det hele heldigvis under en del mere kontrollerede forhold ;)

Kollegaerne er også begyndt at høre om den fra børnene og Kæresten yngre  kusiner og fætre er også begyndt at ville have dem.
En fætter på 14-15 år mener jeg har 5 venner som har SB2.
Så den har virkelig fat i de unge.

On 12/12/2017 at 07:16, Ganon said:

Kollegaerne er også begyndt at høre om den fra børnene og Kæresten yngre  kusiner og fætre er også begyndt at ville have dem.
En fætter på 14-15 år mener jeg har 5 venner som har SB2.
Så den har virkelig fat i de unge.

Jeg er også selv ret overrasket over målgruppen. Det lader til den bliver givet til mange konfirmationer som gave. Dog er det ret unikt for Danmark (og Norge til dels) da børn i den alder i de fleste andre lande slet ikke har det rådighedsbeløb. 

13 hours ago, Alfred said:

Jeg er også selv ret overrasket over målgruppen. Det lader til den bliver givet til mange konfirmationer som gave. Dog er det ret unikt for Danmark (og Norge til dels) da børn i den alder i de fleste andre lande slet ikke har det rådighedsbeløb. 

Vi er ret gode til Curling her i Danmark ;)

Det fedt det går så godt med det, frygter bare at de unge knægte bare ikke kan finde ud af at håndtere noget som kan spille så højt og vil skabe mange situationer i offentligheden.

On 12/11/2017 at 17:49, Rasmus soundboks said:

Jeg er repræsenterer selvfølgelig ikke Soundboks, det gik bare lidt hurtigt da jeg skulle finde på et brugernavn. Nogle der ved hvordan jeg ændrer det? :S

Hey Rasmus

Ja, brugernavnet kan godt få det til at ligne lidt du er en repræsentant :) Smid mig en pb, med hvad du ønsker af nyt brugernavn, så ordner jeg den :)

• 3 weeks later...
On 13/12/2017 at 17:50, Alfred said:

Jeg ved ikke om du må snakke om det her ift. “Forretningshemmeligheder”, men håber du vil strække reglen lidt, og lade de nørdede valg i SB2’eren komme lidt ud i offentligheden.

Jeg synes det er fantastisk med opgraderingen. Farven er dope, og de praktiske features som du også selv nævnte gør det til et endnu mere kommercielt og “Steve Jobs”-perfektioneret produkt. Noget jeg dog er nysgerrig og overrasket over er jeres valg af diskant. Den dome i har brugt, er den hornladet, eller minder den mere om den klassiske dome man finder i almindelige stuehøjtalere? I så fald, går de ikke i stykker ved høj effekt og er ueffektive?? Og til sidst, hvordan kan det være at i ikke gik efter en klassisk hornladet diskant?

Best of luck til SB i 2018 ?????

Jeg tror det er en coaxial enhed, altså en diskant/kompressions driver koncentrisk monteret i en mid/woofer, assisteret af en dedikeret woofer. Det er en meget effektiv konfiguration, specielt udendørs hvor kontrol over de høje frekvenser ikke betyder så meget og hvor de fleste egentlig kun skruer of for bassens skyld. Mange af de topprofessionelle laver monitors, altså virkelig kritiske gode højttalere, på den måde (fulcrum acoustics fx). Har aldrig kigget nærmere på Soundboks dog, så hæng mig ikke op på det.

Godt nytår, Frederik

On 30/12/2017 at 01:27, Nicolai Grymer said:

Jeg ved ikke om du må snakke om det her ift. “Forretningshemmeligheder”, men håber du vil strække reglen lidt, og lade de nørdede valg i SB2’eren komme lidt ud i offentligheden.

Jeg synes det er fantastisk med opgraderingen. Farven er dope, og de praktiske features som du også selv nævnte gør det til et endnu mere kommercielt og “Steve Jobs”-perfektioneret produkt. Noget jeg dog er nysgerrig og overrasket over er jeres valg af diskant. Den dome i har brugt, er den hornladet, eller minder den mere om den klassiske dome man finder i almindelige stuehøjtalere? I så fald, går de ikke i stykker ved høj effekt og er ueffektive?? Og til sidst, hvordan kan det være at i ikke gik efter en klassisk hornladet diskant?

Best of luck til SB i 2018 ?????

Nej, det vil jeg med glæde svare på :) 

Det er en helt simpel dome tweeter med en simpel waveguide. Man vil se mange ligheder fra denne model af Tymphany https://www.parts-express.com/peerless-by-tymphany-bc25sc06-04-1-textile-dome-tweeter--264-1028

Vores har lidt forskellige ændringer, men er overordnet mekanisk ens.

Powerhandling er nok den største downside, som du selv pointerer. Vores audiosystem er noget vi konstant udvikler på, og aldrig lader stå hen som "godt  nok". Der findes uendelige mange løsninger, og jeg kan roligt sige, at det sagtens kan blive højere ;) 

Effektiviteten er omkring de 92-93 dB, men den bliver også presset relativt meget. Alle vores drivere er 4 ohm, hvilket giver os lidt mere smæk.

Med klassisk hornladet, antager jeg at du mener en form for compression driver i et horn? To ting: vægt og pris. Medmindre man vælger neo, er CD'er ofte at finde med store ferrit magneter, der både koster og vejer meget. Samtidig kræver det et stort horn der skal støbes. Hornet er ikke det der vælter budgettet, men en faktor at have med. Spredningen og den øgede SPL er klart de afgørende forcer. Man behøves dog ikke sætte en CD bag et horn, man kan faktisk sagtens smide en dome tweeter bag et stort horn ;) 

Og tak for de fine ord, jeg er også klart mest fan af den sorte :) 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.