Jump to content
Festivalanlæg dk

Alternativ til omnitop 12?

jack1999364
 Share

Recommended Posts

Ohøj derude

Jeg sidder og studser lidt over at skulle bygge et anlæg til årets roskilde festival.. Og har fundet en fin guide til et overkommeligt budget.

Mit spørgsmål er som følger: 
Hvis man ikke skulle bruge omnitop 12, hvad ville så være en lige så godt / bedre alternativ?

Og kan 4x Cubo15 godt spille sammen med 2x omnitop 12? 

Jeg er ny i området, Go easy

3 hours ago, jack1999364 said:

Ohøj derude

Jeg sidder og studser lidt over at skulle bygge et anlæg til årets roskilde festival.. Og har fundet en fin guide til et overkommeligt budget.

Mit spørgsmål er som følger: 
Hvis man ikke skulle bruge omnitop 12, hvad ville så være en lige så godt / bedre alternativ?

Og kan 4x Cubo15 godt spille sammen med 2x omnitop 12? 

Jeg er ny i området, Go easy

Det ville være et fantastisk setup, køb dog også en miniDSP så du kan EQ toppe og bunde, så bliver det fantastisk! 

Vær dog lige opmærksom på, at et setup som dette let kommer til at koste 20k, hvis du skal have alt fra nyt.. :) 

2 hours ago, Alex said:

Det ville være et fantastisk setup, køb dog også en miniDSP så du kan EQ toppe og bunde, så bliver det fantastisk! 

Vær dog lige opmærksom på, at et setup som dette let kommer til at koste 20k, hvis du skal have alt fra nyt.. :) 

Men hvis man skulle finde et alternativ til omnitoppene, hvad ville så være derhen af?

8 hours ago, jack1999364 said:

Men hvis man skulle finde et alternativ til omnitoppene, hvad ville så være derhen af?

Jeg ville klart anbefale at investere i et par PA toppe i stedet. Hvor en sub (i dit tilfælde Cubo, også et godt valg) er relativt nem at bygge, samt den er nem at få til at lyde godt, kan en top være en helt anden snak. Jeg ville derfor klart anbefale at finde et par toppe, enten full-range eller fra 110 Hz og opefter. Full-range er nok klart nemmest. Det betyder at de kan spille hele frekvensspektret, som mere eller mindre. Kig gerne efter nogen med høj følsomhed (dB ved 1 watt ved 1 meter), og sikrer dig at de kan møde dine Cubos i frekvens. Kig efter nogen med en 8"-15" woofer.

Jeg ville starte på Thomann, der ved du at selv deres billigste ikke er helt skrald

4 hours ago, Alfred said:

Jeg ville klart anbefale at investere i et par PA toppe i stedet. Hvor en sub (i dit tilfælde Cubo, også et godt valg) er relativt nem at bygge, samt den er nem at få til at lyde godt, kan en top være en helt anden snak. Jeg ville derfor klart anbefale at finde et par toppe, enten full-range eller fra 110 Hz og opefter. Full-range er nok klart nemmest. Det betyder at de kan spille hele frekvensspektret, som mere eller mindre. Kig gerne efter nogen med høj følsomhed (dB ved 1 watt ved 1 meter), og sikrer dig at de kan møde dine Cubos i frekvens. Kig efter nogen med en 8"-15" woofer.

Jeg ville starte på Thomann, der ved du at selv deres billigste ikke er helt skrald

Da jeg er helt ny på området, ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal søge efter, kan du give nogle konkrete idéer / eksempler på hvilke PA toppe?

De billige, hhv 12 og 15 tommer woofer;

Behringer 212xl, behringer 215xl

Og så nogle lidt dyrere;

Electro voice sx200, sx300

HK audio premium pro 10, 12, 15

Overvej dba

https://www.dba.dk/passive-hoejtalere-american/id-1039844021/

https://www.dba.dk/hoejttaler-behringer-b215xl/id-1037476206/

Afvej med dig selv hvor meget du vil give ekstra for lidt bedre lyd. De dyrere modeller lyder klart bedre. Intet af det er "ægte hifi", men de kan alle slå til når det gælder høj lyd, og det er typisk det vigtigste her

15 hours ago, Oskarbek said:

De billige, hhv 12 og 15 tommer woofer;

Behringer 212xl, behringer 215xl

Og så nogle lidt dyrere;

Electro voice sx200, sx300

HK audio premium pro 10, 12, 15

Overvej dba

https://www.dba.dk/passive-hoejtalere-american/id-1039844021/

https://www.dba.dk/hoejttaler-behringer-b215xl/id-1037476206/

Afvej med dig selv hvor meget du vil give ekstra for lidt bedre lyd. De dyrere modeller lyder klart bedre. Intet af det er "ægte hifi", men de kan alle slå til når det gælder høj lyd, og det er typisk det vigtigste her

De 2 du har linket, går jeg ud fra sagtens kan blive drevet af batteri. Men nu når jeg går rimelig meget op i at det skal lyde godt, ligesom jeg går op i at det godt må kunne brage igennem.
Kan alle dine forslag spille i det setup jeg havde forslået?

43 minutes ago, jack1999364 said:

De 2 du har linket, går jeg ud fra sagtens kan blive drevet af batteri. Men nu når jeg går rimelig meget op i at det skal lyde godt, ligesom jeg går op i at det godt må kunne brage igennem.
Kan alle dine forslag spille i det setup jeg havde forslået?

Yes, så længe det er passive højtalere, hvilket altså betyder, at de skal have strøm fra en ekstern forstærker. Her vælges der typisk en størmbesvarende forstærker (Klasse-D). 

Men der er mange tusinde at vælge imellem, og hvad der er godt for nogle er nødvendigvis ikke godt for andre. Om det lyder godt, kan være svært at se på papiret, udover at prisen og kvalitet bare følger hinanden. Derudover så kig på følsomheden (sensitivity). Det er hvor højt højtaleren spiller pr. watt. Du vil gerne have et tal over 95 dB her, gerne så tæt på 100 dB som du kan finde. 

Dem som @Oskarbek linkede er fine. Jeg har selv Electro Voice SX300, og de er super fine, men har brugt lidt forskelligt igennem tiden. Har haft Behringerne, de følger prisen i både max. volumen og kvalitet. B215'erne ville jeg holde mig fra, de er alt alt for store til noget brugbart

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.