Jump to content
Festivalanlæg dk

Camp NFC anlæg 2013

CampSP
 Share

Recommended Posts

Nååååh gutter, efter 2012 versionen er djævlen sgu gået i mig :twisted: Vores 2012 verison var følgende : Forstærker : Genesis profile five på 4x50 watt (brokoblet til 2x100 watt) og med en subkanal på 250 watt. Her snakker vi RIGTIGE FUCKING WATT, ikke XZOUND wannabe 260000 watts forstærker/radiator. Toppe : 2 BFM DR 250 på hver sin brokoblet kanal. Bunden : 2 BFM TITAN 48 parallelt forbundet på subkanalen. Batterier : 10x225 ah batterier, overraskende nok brugte vi kun 3.5 :D fuuck yeea. + diverse lys osv. En lille billedtråd af 2012 versionen : https://www.facebook.com/media/set/?set ... 499&type=3 Den største fejl vi lavede i år, var ikke at v-plate vores bunde, det bliver ændret ;) En lille forsmag på vores 2013 anlæg : Forstærker 1 : Genesis profile four ultra, brokoblet til 2x300 watt i 4ohm Forstærker 2 : Genesis profile sub ultra 1x1000 watt i 2 ohm Toppe : 4 BFM DR 250, hvor 2 stk er parallel forbundet på hver sin brokoblet 300 watts kanal. Bunde : 4 BFM TITAN 48, her sidder alle 4 parallel forbundet på sub ultraen Batterier : indtil videre de samme 10x225 ah batterier, men nu må vi se. Også er titan'erne selvfølgelig v-platet, måske med en stripper stang ovenpå. opbygningen af anlægget bliver på et campingvogns stel, noget i stil med roskilde opens opbygning, bare med vores bunde ovenpå vognen, så vi kan transportere det let op til Roskilde open :D Ude over den store opgradering af lyden, så er jeg pt i samarbejde med en klog mand, igang med at designe et lille el motor system, så vi slipper for at slæbe det anlægget over pladsen og næsten dø før festivalen er gået igang :) Det fedeste er næste at det bliver fjernstyret :D hehe Glæd jer, det bliver vildt :D

Re: Camp NFC anlæg 2013 Og lidt undercover, så ryger der en lille weber gasgrill i den :o) Og til dem der måske så vores anlæg, så har i måske bemærket grisen ( anlæg nummer 2 ) den kommer der en lille projektor på, også skal vi mother fucking have karaoke aften og måske en film eller to :p

Re: Camp NFC anlæg 2013 Er blevet totalt bidt af det her anlægs gejl, så nu skal den også have maks gas :P Hvis man ikke kan placere os i en top 5 over de bedst og højst spillende anlæg på Roskilde til næste år, så bliver jeg sgu ked af det :D hehe Og hvis der kommer restriktioner på anlæg til næste år, så skal i se mig fucke et par koncerter op :D ( arbejder som frivillig på Orange :P )

Re: Camp NFC anlæg 2013 Det er ikke nogen hemmelighed at jeg ikke er tilhænger af hornsub, specielt ikke til udendørs brug. Der er dog én type "hornsub" som egner sig til udendørs brug, specielt hvis man vil have rigtig dyb bas. Det er TH system. TH står enten for tapped horn eller tapered horn alt efter hvem der påstår at have opfundet det. Det er nu oprindeligt udviklet af JBL i 1950erne, men fred med det. Som alle andre horn der bliver brugt udenfor er en V-plate slet slet ikke nok. Der skal en rigtig expander til. Dvs. en ekstra løs horn forsats som udvider hornet til mindst det dobbelte areal og helst øger hornlængden med ca. 21%. Cubo 15 er en fantastisk hybrid (ikke helt ægte) TH. Og man kan bruge samme enhed som i Titan 48. Og få mere output specielt i den helt dybe bas hvor Titan'en (og andre hornsubs ikke rigtigt leverer. http://www.freespeakerplans.com/bass-cabinets/44-cubo15 Skal det være fuldstændig overdrevet så kombinér 2 cubo med en HD15 per side. Så kommer der smæk på og gør arbejder lettere for DR250'erne. http://www.speakerplans.com/index.php?id=hd15horn Igen kan du bruge samme driver Eminence 3015LF til HD15 også. HD15 er forresten heller ikke et rigtigt horn, det er en bandpass med meget flared port. Og selvom det er samme driver der bliver benyttet vil de have komplet forskellig output. Cubo15 dækker fra 38hz (-3dB) til 110hz. Herefter går den i kraftig selvsving ved omkring 150hz så den skal deles skrapt før dette. HD15 dækker fra 80hz til 220hz.

Re: Camp NFC anlæg 2013 Røgmaskine vil være temmelig meget splid af tid, strøm og penge. Vi snakker jo udendørs. Røg vil forsvinde på nul komma fem med mindre man har gigantiske røgmaskiner der kører konstant (som Apollo scenen). Vi skal nok op i en samlet effekt på 5000-8000 Watt før det batter noget. Og det er vel at mærke konstant forbrug. Og så rækker selv 10 225Ah batterier ikke langt (ca. 1 time til halvanden). Sæbeboblemaskiner er til gengæld geniale udenfor. De bruger næsten ingen strøm da det kun er en blæser og en lille motor der sidder i. Laser er ubrugelige uden røg medmindre man har laser med meget høj effekt. Og de kræver tilladse af SLV (Statens Luftfarts Væsen) ved udendørs brug. Og det kan jeg godt garantere at de ikke giver tilladse til. Overtrædelse af Loven om Luftfartssikkerhed er forresten ikke noget man slipper fra med bøde eller hæfte. Du slipper ikke udenom mindst 3 måneder i fængsel, og sandsynligvis det dobbelte eller langt mere, da der ligger en lufthavn lige ved siden af festivalen, og festivalen ligger midt på hovedluftkorridoren over Danmark.

Re: Camp NFC anlæg 2013 Det var nu også ment i sjov ;-) Glemte en skylight, eller hvad de nu hedder? Men havde nu ikke overvejet at sæbebobbel maskinen ville være en fin ide. Tror faktisk den ville være ret eftertragtet om dagen når alle ens LED lys alligevel ikke kan bruges til noget. Men de er vel ikke så lette at finde i 12v versioner? Man kunne vel bygge sin egen hvis det kom til stykket, er OK simpelt, i mit hoved :-)

• 2 weeks later...
  • 2 months later...

Re: Camp NFC anlæg 2013 En lille opdatering her til de kedelige vinter måneder.. Vi fik forhandlet os til 10 stk nye Banner 12v 225 ah batterier, hvilket de fleste jo ville være super glade for, meen- Intet er jo nok til os, så vi er stadig igang med at forhandle frem og tilbage med Enersys DK, planen er at vi skal have 6 X 2v batterier, vi regner med at det bliver PowerSafe OPzV 800 ( http://www.enersys-emea.com/reserve/pdf ... 5_1011.pdf ) det er nogen ordenlige svin på 68 kg stykket ( Samlet 408 kg, hvilket er 200 kg mindre end sidste år!! ) til gengæld har hver enkel batteri 940 ah, som giver os 5640 ah ;) regner vi med at vi kun aflader med 80 % giver det os 4512 ah at holde fest for, det er selvfølgelig Deep Cycle osv.. :D Så er vi også kommet frem til at det ikke bliver Genesis forstærkere vi kommer til at bruge, vi har valgt 2 stk fra planet audio. Denne her kommer til at drive vores 4 Titan48's : http://www.planetaudiousa.com/main/660 Class D MAX POWER (1 OHM) 5000W x 1 RMS POWER (1 OHM) 3500W X 1 RMS POWER (2 OHMS) 2500W X 1 RMS POWER (4 OHMS) 1800W X 1 Det giver os 625 watt rms i hver titan 48, sidste år fik de kun 255 watt stykket :) Og denne her til vores 2 eller 4 DR250 : http://www.planetaudiousa.com/main/669 Class D MAX POWER (2 OHM) 600W x 4 RMS POWER (2 OHMS) 420W X 4 RMS BRIDGED POWER (4 OHMS) 840W X 2 Det giver os 410 watt i hver DR250, hvor de sidste år kun fik 140 watt pr styk. Vores vogn bliver enten bygget på et camping vogns stel, eller også bygger vi en fra bunden :) Er der forresten nogen der har ideer til hvordan vi kunne lave en 220v tilslutning på det? Så vi også kan kører på 220v, har ikke rigtig selv kunne finde nogen 220v ac - 12v dc convertere, der er store nok.. Smider en google sketchup tegning op en af dagene :)

Re: Camp NFC anlæg 2013 Vil lige pointere at 6 stk. 2V celler på 940Ah, IKKE er 5640Ah men stadig 940Ah bare ved 12V og ikke 2V. Så vi er nede på 14-16 timers batteritid ved fuld skrald på anlægget, vel at mærke kompenseret for klasse D forstærkernes effektivitet og at det er lydsignaller og ikke RMS. Kun anlægget er regnet med, ikke noget lys eller andet gøgl. Jeg vil også betvivle at Titan 48erne overhovedet vil spille højere med 600W end med 225W. Og i så fald vil det kun være 1dB eller måske 1.5dB. I hvertfald ikke noget man kan høre umiddelbart. Det skyldes at Titan'erne slet ikke er designet til så høj effekt og vil støde ind i power compression muren, hårdt og med næsen først. Vil du have mere ud af Titan'erne er der ingen vej uden om at lave flere (læs: dobblet så mange).

Re: Camp NFC anlæg 2013 Snak om at lave årets bummert, fuck det havde jeg fuldstændig glemt, tænk at glemme en så simpel ting.. Når men det betyder så at vi er tilbage ved udgangs punktet med de Banner batterier, så må vi bare få 2 mere og lave 3 batteri pakker på 900 ah timer.. Hmm tænke tænke, altså den er jo stabil helt ned i 1 ohm den forstærker, så kunne vi enlig godt have 8 Titans foran den? Måske en smule overkill til Roskilde tænker jeg :P Og det kommer til at fylde FUCKING meget hvis de også skal v-plates.. 8 HD15 kunne man derimod godt bygge på min planlagte vogn, uden at ændre så meget på det hele, størrelse mæssigt ! :-)

Re: Camp NFC anlæg 2013 Stabil i 1 ohm er desværre ikke det samme som at det lyder godt i 1 ohm da dæmpningfaktoren falder ekspotentielt. Og så skal jeg huske at sige at man skal huske DC modstanden da det giver en indikation på den laveste impedans som forstærkeren skal trække, og hvis du har brugt 3015LF'erne som anbefalet så vil 8 i parallel give 0.66 ohm ved laveste impedans, og det er der ikke nogen forstærkere der slipper godt fra at trække i særligt lang tid. Husk også at effektiviteten falder med impedansen på klasse D forstærkere. V-plates bruges normalt kun når man har et lavt antal subhorn (4 eller mindre). Med 8 har man en lille stack og så behøver man sandsynligvis ikke v-plates. Hvis jeg skulle give et alternativt set-up så skulle det være at lave en sub-stack med 6 Titan 48 i to stakke af 3 i højden sat i V-form (med individuelle v-plates. Det ville være optimalt at drive dem fra 2 kanaller, enten fra én stereo forstærker eller fra to mono. Der giver en impedans på 2.66 ohm og en minimums impedans på 1.77 ohm. Det er straks mere menneskeligt. Jeg vil nu stadig anbefale mit forslåede set-up tidligere i denne tråd med at erstatte titan'erne med en kombination af Cubo 15 og HD15. Brug én DR250 til én HD15, og dertil 2 eller 3 Cubo 15. Det er vigtigt at huske at det er bedre med faktor million (overdrivelse fremmer forståelsen :D ) at bruge flere højtalere fremfor større forstærkere. Titan 48, Cubo 15 og HD15 kan alle bruge samme enhed (Eminence Kappalite 3015LF) så det er "bare" at bygge nogle kabinetter og eksperimentere sig frem til hvilket set-up der er bedst ved at skifte enhederne ud. Både Cubo 15 og HD15 er dog langt nemmere at bygge end en Titan 48. Sigt efter ca. 400-300W per Cubo15, 300-200W per Titan48, 250-150W per HD15, og 200-100W per DR250 som det mest optimale kompromis for størst mulige udnyttelse af forstærkernes effekt. Hvis du bruger DR250/HD15 kombinationen så sæt dem sammen, så har du faktisk et næsten full-range system der fungerer fint når der skal spilles stille og rolig musik. Og så brug Titan'erne eller Cubo15'erne som decideret substack når der skal være FÆÆST.

Re: Camp NFC anlæg 2013 Forhelved du er en dejlig mand Johnny :D Ville helst holde mig til et sub design, og bygge enten 8 eller 4 :-) En ide jeg overvejer lidt ligenu, er 8x HD15 drevet af 2x AC1500.1M ( http://www.planetaudiousa.com/main/664 ) så for de 275 watt rms stykket, når vi smider 4 i parallel på hver AC1500.1m, lyder det ikke meget fornuftigt? En anden ide ville være 4x CUBO15 og 4x HD15, hvor cubo15'erne er drevet af 1x AC25OO.1M ( http://www.planetaudiousa.com/main/663 ) og HD15'erne er drevet af 1x AC1500.1M.. HD15'erne for stadig 275 watt stykket, og cubo15'erne har 450 watt stykket :-) Efter lidt tænke tid er jeg ihvertfald kommet frem til at jeg bygger HD15/Cubo15 og ikke de titans :-)

Re: Camp NFC anlæg 2013 Med hensyn til de Planet Audio forstærkere så har jeg nu hørt en AC1500.1M spille, og den klarede sig dælme godt, taget i betragtning af at den koster 73 dollars + fragt og lidt moms ! Der kan man snakke om at få mest lyd for pengene !

Re: Camp NFC anlæg 2013 Hvis du vil have mest lyd ud af mindste kabinetter uden EQ, så drop DR/titan og byg Omnitops istedet med HD15.. Omnitop12 er et mindre kabinet som er meget nemmere at bygge, men selvfølgelig med ~2 db lavere gennemsnitlig følsomhed.. Titans er ikke de subs der lyder højest fordi hornet netop fungerer som et naturligt lavpasfilter som sorterer harmonisk forvrængning fra - derfor boomer de ikke på samme måde i 80 - 170hz området som fx reflex kabinetter gør, hvilket får dem til at lyde voldsommere og højere udendørs.. Man skal derimod gå med horn subwoofer hvis man kan gå på kompromis med størrelsen for at få bedre kvalitet lyd - horn er trods alt store kabinetter! Så hvis målet er så højt lydende bass som overhovedet muligt, så er jeg helt enig med saturnus - byg fx tapped horn. reflex kabinetter eller lign, de vil altid larme mere på bekostning af lydkvalitet efter min mening!

Re: Camp NFC anlæg 2013 Jeg kender desværre ikke planetaudio forstærkerne og kender heller ikke nogen der har brugt dem (så vidt jeg ved) så jeg kan ikke give nogen råd omkring. Og da der ikke findes nogen pålidelige målinger på dem kan jeg have mine tvivl om de helt kan leve op til hvad de lover. Det betyder ikke at de ikke kan være glimrende forstærkere. Én ting er dog sikkert: ingen af det to forstærker kan yde de RMS watt de lover. AC1500 har en 25A sikring og AC2500 har to 25A sikringer. Det betyder at de aldrig kan trække mere end henholdsvis 300W og 600W kontinuerligt. Nu betyder det jo ikke rigtigt noget da musiksignaller alligevel har langt lavere middelværdi. Men det er værd at bemærke. Men tvivl er jo til for at beskytte os mod skuffelser og jeg tror da de fleste der har prøvet T-amps har haft sine tvivl om de nu også kunne levere, og er blevet grueligt gjort til skamme. Så hvorfor ikke? Prøv med en eller to først, så er tabet mindre hvis de nu ikke lige var dét. Hvis pengepungen er til det (og det tror jeg den er) så vil jeg råde til én forstærker per højtalerpar så de kører i 4 ohm istedet for 2 ohm. Skulle der så ske noget med en forstærker kan man lige smide de to andre højtalere over på den anden forstærker mens man løser problemmet uden at festen går i stå.

Re: Camp NFC anlæg 2013

Hvis pengepungen er til det (og det tror jeg den er) så vil jeg råde til én forstærker per højtalerpar så de kører i 4 ohm istedet for 2 ohm. Skulle der så ske noget med en forstærker kan man lige smide de to andre højtalere over på den anden forstærker mens man løser problemmet uden at festen går i stå.
+1

Re: Camp NFC anlæg 2013 Nu bygger jeg to HD15 (Måske 4) og har bestilt 2 AC1500 og 1 AC1600.4, også må vi se hvordan det lyder :-) Er der ellers andre forslag til forstærkere ? Kunne også godt være at jeg kastede mig ud i at bygge 2-4 Omnitops indenfor den nærmeste fremtid, har ikke rigtig set nogen tegninger af dem, men kunne forstille med at de er ret lette at bygge i forhold til DR250 :P Syntes I at jeg skal lave passive delefiltre på de HD15 eller skal jeg bruge mini dsp ? :-)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.