Jump to content
Festivalanlæg dk

LED-strips til boominator?

EmilBster
 Share

Recommended Posts

Hej :) 

Jeg leger lidt med tanken om, at installere LED-strips rundt om basenhederne i en boominator, som jeg begynder at bygge i den kommende måned. Boominatoren bliver drevet af 2x 12VDC forbrugsbatterier, 8Ah stykket. Jeg har desuden tænkt mig at anvende solceller, til at lade batterierne.

Ideén med LED-strips omkring basenhederne, er at lyset skal følge musikken. Der findes mange forskellige LED-controllers på markedet. Derfor føler jeg, at det er lidt uoverskueligt at vælge et setup som passer til mit projekt.

Derfor ønsker jeg gerne, at høre jeres tanker eller forslag til projektet.

1: Er det for det første smart med LED-strips omkring basenhederne ift. strømforbrug eller er der andre minuser, som taler imod ideén?

2: Gerne forslag til valg af enheder, da jeg er meget i tvivl om hvad der bedst kan svare sig ift. valg af LED controller. (En enhed, som ved installering inde i boominatoren kan styre lyset nogenlunde til musikken). :D

Nu taler jeg kun af egen erfaring, men det er ikke lige til at placere LED-strips i en cirkel - med mindre højtaleren er monteret bagfra, da stripsen så kan sidde i selve højtalerudskæringen.

Og jeg kunne forestille mig, at noget i denne løsning - https://www.ebay.com/i/152846679166?rt=nc - ville være nemmest til dit brug. Har dog ingen erfaringer med den, så læs lidt op på den før du evt. køber den. Dog ser den ud til at kunne køre direkte på 12v dog med et forbrug på max 12A, men tvivler på at den vil at den vil trække så meget strøm.

1 hour ago, Victor said:

Jeg ved at der er en tilsvarende tråd herinde på forummet, hvor jeg bl.a. har kommenteret med billeder/links (mener at det er begge dele) af min egen boominator, jeg satte lyset på efter anlægget var bygget færdigt. :)

Jeg fandt den tråd, som jeg tror at du referer til Victor :) De controllere, som I i tråden anbefaler har jeg kigget på.

Har microfonen i controlleren ikke problemer med at opfange lyden inde fra højtaleren af? altså jeg tænker ift. om der er for meget støj så den ikke følger musikken ordentligt?  Jeg havde personligt troet, at det var et must med AUX forbindelse til den. :)

• 3 weeks later...
On 16/1/2018 at 00:27, EmilBster said:

Jeg fandt den tråd, som jeg tror at du referer til Victor :) De controllere, som I i tråden anbefaler har jeg kigget på.

Har microfonen i controlleren ikke problemer med at opfange lyden inde fra højtaleren af? altså jeg tænker ift. om der er for meget støj så den ikke følger musikken ordentligt?  Jeg havde personligt troet, at det var et must med AUX forbindelse til den. :)

Hey, undskyld den langsomme svar-tid, jeg er ved at afslutte et skoleforløb! xD :P Jeg synes ikke der er de store problemer med det, min controller opfanger fint lyden fra anlægget kun via mikrofon, men mit midterrum er også en del større end en standard boominator - af den grund af at jeg gerne ville have plads til mit 60ah batteri. Jeg kan evt. sende dig en video af det? :)

On 16/1/2018 at 00:27, EmilBster said:

Her er en video af min boominator, da jeg havde den med til Karrusel Festival 2015. :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.