Jump to content
Festivalanlæg dk

Solceller til boominator med parallelkoblet batterier

EmilBster
 Share

Recommended Posts

Hej :) 

Jeg vil anvende 2x 12VDC, 8Ah forbrugsbatterier i en boominator, som jeg begynder at samle i den kommende måned. Batterierne vil jeg parallelkoble. 

Jeg ejer i forvejen en laderegulator fra et tidligere projekt: https://www.dkvolt.dk/produkt/laderegulator-cmtd-10a-med-display-og-usb/ 

Tanken er, at solcellepanelet skal sidde fast på toppen af boominatoren med velcrobånd, og tilkobles boominatoren igennem et stik i siden på kabinettet ved brug. (Jeg har her overvejet et speakon stik).

Mit spørgsmål er, om jeg skal anvende en laderegulator for hvert batteri tilkoblet samme solcellepanel, eller om en laderegulator kan lade alle batterierne idet jeg parallelkobler dem?

Hvis I har bud på effektive solceller til mit formål, er de også meget velkommen. Derudover vil jeg også gerne hører jeres tanker ift. udførsel af opsætningen, hvis I evt. selv ville gøre det anderledes. 

:D:D

Jeg har personligt smidt et alm. 12v cigaret stik (direkte til batteriet - med en sikring imellem selvfølgelig) på min boominator pga. følgende:

• Vil ikke have at laderegulatoren aflader batterierne over længere tid, hvor den ikke bliver brugt (der er små led'er som lyser op på min, når den bliver sat til batteriet) - hvis din boominator står et sted hvor den får lys er det måske ikke et problem.
  • Jeg kan lade med en alm. 12v. billader direkte på cigaret-stikket.
  • Jeg kan trække 12v fra cigaret stikket til bla. usb-lader, eller andet 12v grej (led-lys eks.)

Ulempen er selvfølgelig at laderegulatoren ikke kommer ind i din boominator, men for mig er det en fordel...

Du kan se hvordan mit ser ud her (her sidder laderegulatoren godt inde i boominatoren, men den er efterfølgende taget ud og klistret bag på solcellen): 

1 hour ago, Skoven said:

Jeg har personligt smidt et alm. 12v cigaret stik (direkte til batteriet - med en sikring imellem selvfølgelig) på min boominator pga. følgende:

• Vil ikke have at laderegulatoren aflader batterierne over længere tid, hvor den ikke bliver brugt (der er små led'er som lyser op på min, når den bliver sat til batteriet) - hvis din boominator står et sted hvor den får lys er det måske ikke et problem.
  • Jeg kan lade med en alm. 12v. billader direkte på cigaret-stikket.
  • Jeg kan trække 12v fra cigaret stikket til bla. usb-lader, eller andet 12v grej (led-lys eks.)

Ulempen er selvfølgelig at laderegulatoren ikke kommer ind i din boominator, men for mig er det en fordel...

Du kan se hvordan mit ser ud her (her sidder laderegulatoren godt inde i boominatoren, men den er efterfølgende taget ud og klistret bag på solcellen): 

Så du bruger slet ikke laderegulator? :o 

• 1 month later...

Jeg har i forbindelse med, at mit byggeprojekt er skredet fremad kigget lidt på nogle forskellige solcellepaneller.

Da jeg endnu ikke har testet, hvor mange ampere min boominator trækker ved max volumen er jeg ikke sikker på, hvilke krav jeg bør stille til de solceller jeg vælger. Jeg forventer/håber på nogle solceller, som kan lade batterierne i løbet af dagstimerne således, at der stadig vil være godt med strøm til aftenen/natten senere.

Jeg har foruden standardopsætningen af min boominator med 4x P-Audio 10W, 4x Piezohorn MPT - 001 og en Maxamp20, anvendt en bluetooth reciever fra Accusafe: http://store3.sure-electronics.com/bluetooth-v4-0-audio-receiver-board-w-apt-x-brb3 

Samt har jeg installeret Led strips 5050 omkring basenhederne, som jeg forventer kun skal anvendes om aftenen/natten. 

Jeg har kigget på følgende to modeller solcellerpaneller: 

1: https://www.banggood.com/20W-12V-54CM-x-28CM-Photovoltaic-semi-flexible-Solar-Panel-With-3M-Cable-p-1087355.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN Antal: 2

2: https://www.conradelektronik.dk/Tyndfilms-solcellemodul-Amorphes-10-Wp-12-V.htm?websale8=conrad-dk&pi=110700&ci=SHOP_AREA_260542_0509082 Antal: 1

Jeg håber på at I kan være behjælpelige med at guide mig i, hvad jeg bør kigge efter når jeg køber solceller, og evt. fortælle mig om en af ovenstående modeller måske kan være en god løsning. 

On 16/3/2018 at 12:56, EmilBster said:

Nummer 1 vil give dig 40w (hvis du køber 2, som jeg forstår det) og nummer 2 vil give 10w. Det er en stor forskel? Hvorfor dette?

Er selv på udkig efter den rette solcelle til en boominator, så følger lige med her. Er i tvivl om man skal køre 20w eller om 10w er nok.

15 hours ago, Eis said:

Nummer 1 vil give dig 40w (hvis du køber 2, som jeg forstår det) og nummer 2 vil give 10w. Det er en stor forskel? Hvorfor dette?

Er selv på udkig efter den rette solcelle til en boominator, så følger lige med her. Er i tvivl om man skal køre 20w eller om 10w er nok.

Han har nok byttet om på antallet :)

12:45 PM   #3408
Saturnus is offline Saturnus  Denmark
diyAudio Member

Saturnus's Avatar

Quote:
Originally Posted by xybercoke View Post
Saturnus, Would I be ok, using only one 10watt amorphous solar panel, like you recommended above. Or would I need 2?
One is fine. It would affect the time you can go before you need to recharge your batteries depending on use but with 2 batteries and one 10W panel like above I reckon 6-9 full days of use before needing a recharge. With 2 panels you would most likely never need to recharge the batteries at all.

Naturally also depends on how much Sun there is.

Tjaaa... vil man være på den sikre side så 20w (især hvis du også skal køre LED's).
link

23 hours ago, Skoven said:

Han har nok byttet om på antallet :)

Tjaaa... vil man være på den sikre side så 20w (især hvis du også skal køre LED's).
link

Antallet: x2 20W solceller er mere ift. de fysiske dimensioner på solcellepanelet, og jeg derfor tænker, at jeg har plads til 2 styk ovenpå min boominator, da jeg har valgt at lave den 110cm lang. :D 

Tak Skoven :) Jeg har efterhånden bare søgt, hvad jeg selv synes er mange forskellige steder efter amorfe solceller i de rette dimensioner til at kunne ligge ovenpå boominatoren. Det billigste og måske også bedste bud på amorfe solceller som kan levere 20W er stadig 2x https://www.conradelektronik.dk/?websale8=conrad-dk.02-aa&pi=110700&refKey=738l6ovZG, men selvom 640kr ikke er meget for 20W så synes jeg måske, at det bliver lidt for klodset og tungt. Det er næsten 10kg i solceller for 20W!. 

Derfor har jeg kigget lidt efter en anden løsning velvidende om, at det nok vil blive lidt dyrere. Jeg har fundet dette panel, som angiveligt er tyndfilm solceller (Amorfe?) https://solcelle.dk/wordpress/produkt/solcelle-21w12v-12m-ascent-fleksibel/ Modulet er lettere og mindre klodset, men væsentligt dyrere. Da jeg ikke har købt solceller før vil jeg gerne hører jeres mening ift. denne model. Så jeg ikke køber noget, som ikke lever op til forventningerne. Er dette rigtigt forstået amorfe solceller, og er 1400kr en fornuftig pris ift. at det er et semiflexibelt og meget let modul.

8 hours ago, EmilBster said:

Tak Skoven :) Jeg har efterhånden bare søgt, hvad jeg selv synes er mange forskellige steder efter amorfe solceller i de rette dimensioner til at kunne ligge ovenpå boominatoren. Det billigste og måske også bedste bud på amorfe solceller som kan levere 20W er stadig 2x https://www.conradelektronik.dk/?websale8=conrad-dk.02-aa&pi=110700&refKey=738l6ovZG, men selvom 640kr ikke er meget for 20W så synes jeg måske, at det bliver lidt for klodset og tungt. Det er næsten 10kg i solceller for 20W!. 

Derfor har jeg kigget lidt efter en anden løsning velvidende om, at det nok vil blive lidt dyrere. Jeg har fundet dette panel, som angiveligt er tyndfilm solceller (Amorfe?) https://solcelle.dk/wordpress/produkt/solcelle-21w12v-12m-ascent-fleksibel/ Modulet er lettere og mindre klodset, men væsentligt dyrere. Da jeg ikke har købt solceller før vil jeg gerne hører jeres mening ift. denne model. Så jeg ikke køber noget, som ikke lever op til forventningerne. Er dette rigtigt forstået amorfe solceller, og er 1400kr en fornuftig pris ift. at det er et semiflexibelt og meget let modul.

Du kan få en fleksibel 100w mono krystal celle til 700-1000kr. Det ville jeg nok hellere gå efter hvis jeg var dig

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.