Jump to content
Festivalanlæg dk
EmilBster

Solceller til boominator med parallelkoblet batterier

Recommended Posts

Hej :) 

Jeg vil anvende 2x 12VDC, 8Ah forbrugsbatterier i en boominator, som jeg begynder at samle i den kommende måned. Batterierne vil jeg parallelkoble. 

Jeg ejer i forvejen en laderegulator fra et tidligere projekt: https://www.dkvolt.dk/produkt/laderegulator-cmtd-10a-med-display-og-usb/ 

Tanken er, at solcellepanelet skal sidde fast på toppen af boominatoren med velcrobånd, og tilkobles boominatoren igennem et stik i siden på kabinettet ved brug. (Jeg har her overvejet et speakon stik).

Mit spørgsmål er, om jeg skal anvende en laderegulator for hvert batteri tilkoblet samme solcellepanel, eller om en laderegulator kan lade alle batterierne idet jeg parallelkobler dem?

Hvis I har bud på effektive solceller til mit formål, er de også meget velkommen. Derudover vil jeg også gerne hører jeres tanker ift. udførsel af opsætningen, hvis I evt. selv ville gøre det anderledes. 

:D:D

Hold dig opdateret på nyheder fra Canopy Sound - smid et like!

Jeg har personligt smidt et alm. 12v cigaret stik (direkte til batteriet - med en sikring imellem selvfølgelig) på min boominator pga. følgende:

• Vil ikke have at laderegulatoren aflader batterierne over længere tid, hvor den ikke bliver brugt (der er små led'er som lyser op på min, når den bliver sat til batteriet) - hvis din boominator står et sted hvor den får lys er det måske ikke et problem.
  • Jeg kan lade med en alm. 12v. billader direkte på cigaret-stikket.
  • Jeg kan trække 12v fra cigaret stikket til bla. usb-lader, eller andet 12v grej (led-lys eks.)

Ulempen er selvfølgelig at laderegulatoren ikke kommer ind i din boominator, men for mig er det en fordel...

Du kan se hvordan mit ser ud her (her sidder laderegulatoren godt inde i boominatoren, men den er efterfølgende taget ud og klistret bag på solcellen): 

1 hour ago, Skoven said:

Jeg har personligt smidt et alm. 12v cigaret stik (direkte til batteriet - med en sikring imellem selvfølgelig) på min boominator pga. følgende:

• Vil ikke have at laderegulatoren aflader batterierne over længere tid, hvor den ikke bliver brugt (der er små led'er som lyser op på min, når den bliver sat til batteriet) - hvis din boominator står et sted hvor den får lys er det måske ikke et problem.
  • Jeg kan lade med en alm. 12v. billader direkte på cigaret-stikket.
  • Jeg kan trække 12v fra cigaret stikket til bla. usb-lader, eller andet 12v grej (led-lys eks.)

Ulempen er selvfølgelig at laderegulatoren ikke kommer ind i din boominator, men for mig er det en fordel...

Du kan se hvordan mit ser ud her (her sidder laderegulatoren godt inde i boominatoren, men den er efterfølgende taget ud og klistret bag på solcellen): 

Så du bruger slet ikke laderegulator? :o 

10 hours ago, tc87 said:

Så du bruger slet ikke laderegulator? :o 

Jo det gør jeg :) Den sidder bare som en del af solcellen nu istedet for at være indbygget i boominatoren...
Solcelle -> laderegulator -> 12v cigaret stik.