Jump to content
Festivalanlæg dk

Effektivt Festival Anlæg?

Warming
 Share

Recommended Posts

Hejsa, skal med gutterne på Roskilde i år, og vi har 5200 til at anlæg.
Anlægget skulle gerne ku' spille hele ugen, vi har fundet 2x 110ah batterier til 1800kr.

Det skulle gerne ku spille op til nogle mindre fester, så er der nogle forslag eller noget lignende, så jeg kan komme i gang med at bestille enheder osv.

Tror i f.eks. at 220ah er nok til en hel uge, og hvor mange watt skal man spille på for at det ville holde hele ugen?

Tak på forhånd!

Hvad har du tænkt dig af højtalere, forstærker og lys?
Det har rigtigt meget at sige.

Man kan godt lave et anlæg der spiller hele ugen på det der, men man skal ikke forvente kæmpe fest.
Hvis det bare er til i campen, så det skide godt.
Måske lidt dyre batterier i forhold til hvad der nogle gange bliver sat til salg.

For at fortsætte på Ganons forslag, så vil jeg mene at I, med et budget på "kun" 5200 kroner, ville bruge jeres penge bedre ved ikke at købe 2x110Ah-batterier, og dermed kun har 3400 tilbage til højttalere + forstærker.

Jeg vil foreslå at I enten investerer i et af batterierne, en maxamp20 og to gode PA-højttalere. Så vil I have ca. 4000 til højttalere, hvilket sagtens kan skaffe jer noget fint (hvis I ikke gider at gennemtrawle DBA og diverse andre hjemmesider, er Thomann.com altid et godt sted at finde højttalere).

Alternativt kan I vælge at købe en kraftigere forstærker, fx en TK2050 + Step-up converter til 24V. Det vil koste ca 600 mere end en maxamp20. På den måde får I mere lyd ud af jeres system, uden at det trækker *rigtig meget* (men selvfølgelig noget) strøm. Det burde godt kunne klare en hel uge på 110Ah hvis I ikke spiller helt op.

Jeg kan fx se at I lige nu kan købe 2x Electro Voice s200 til bare 2200 dask - det er sgu et steal! https://www.dba.dk/hoejtalere-electro-voice-stage/id-1041231817/

Lidt hurtig matematik siger mig derfor 2200 for højttalere + 1000 for batteri + 800 for forstærker osv = 4000 kroner! Så har I stadig 1200 tilbage som I enten kan bruge på det andet batteri, investere i noget blær, eller simpelthen bare købe en hel masse bajer!

1 hour ago, KHesse said:

For at fortsætte på Ganons forslag, så vil jeg mene at I, med et budget på "kun" 5200 kroner, ville bruge jeres penge bedre ved ikke at købe 2x110Ah-batterier, og dermed kun har 3400 tilbage til højttalere + forstærker.

Jeg vil foreslå at I enten investerer i et af batterierne, en maxamp20 og to gode PA-højttalere. Så vil I have ca. 4000 til højttalere, hvilket sagtens kan skaffe jer noget fint (hvis I ikke gider at gennemtrawle DBA og diverse andre hjemmesider, er Thomann.com altid et godt sted at finde højttalere).

Alternativt kan I vælge at købe en kraftigere forstærker, fx en TK2050 + Step-up converter til 24V. Det vil koste ca 600 mere end en maxamp20. På den måde får I mere lyd ud af jeres system, uden at det trækker *rigtig meget* (men selvfølgelig noget) strøm. Det burde godt kunne klare en hel uge på 110Ah hvis I ikke spiller helt op.

Jeg kan fx se at I lige nu kan købe 2x Electro Voice s200 til bare 2200 dask - det er sgu et steal! https://www.dba.dk/hoejtalere-electro-voice-stage/id-1041231817/

Lidt hurtig matematik siger mig derfor 2200 for højttalere + 1000 for batteri + 800 for forstærker osv = 4000 kroner! Så har I stadig 1200 tilbage som I enten kan bruge på det andet batteri, investere i noget blær, eller simpelthen bare købe en hel masse bajer!

De kunne også bruge de sidste 1200 kr på en bundkasse så et setup evt kunne se således ud:
Electrovoice (1200kr)
Batterier (1000kr)
Forstærker Pioneer Gm d8604 : 800kr (brugt)
Bundkasse af ukendt mærke (1000kr)
Højtaler kabler (200kr)

Hvad er jeres egne forventninger?

Skal det være transportabelt eller stationært?
Hvilke behov har i? 
Hvad er jeres tekniske niveau, er i skarpe til elektronikken eller træarbejdet?
Hvor lang tid ønsker i at bruge på projektet?

Læs gerne disse to små guides: 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.