Jump to content
Festivalanlæg dk

Cubo15

Sebastian Sidelmann
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Vi har en ide om at købe to EV SX200 (eller SX300 hvis vi kan finde dem) og trække dem igennem en pioneer gm-d8604. Til bund ville vi selv bygge to Cubo15 med Kappa 15 lfa enheder i hver, udover prisen for enhederne, hvad regner i med det ville koster mht. materiale, at bygge to Cubo15? Vi ville forresten tilslutte de to cubo15 til en Bassface DB1.2. Det hele skal trækkes af to 180AH batterier. Mit spørgsmål lyder på hvad det koster at bygge de to cubo15'er og om i muligvis har nogle kommentarer på vores setup? 

Tak på forhånd

En cubo koster enhedens pris + én plade birke finer, speciel trælim, søm og skruer. Vær opmærksom på, at hvis du bygger en "extended", så skal du bruge lidt ekstra træ. 

Så det er nok omkring 2000 -2500 kr. pr stk. men kan også laves billigere, hvis du allerede har nogle af tingene.

• 2 weeks later...
On 2/5/2018 at 12:46, Sebastian Sidelmann said:

Hvad skal bredden og længden være på den plade Birke finer? 

244x122 standard mål eller større for den sags skyld, eller en masse plader der er 65x65 så længe det går op hahaha

1 hour ago, Victor said:

Hvorfor smider i ikke også bare cuboerne på 8604'eren?? I kan parallelkoble jeres cuboer og tilslutte dem til 8604'eren brokoblet:D

Kunne vi selvfølgelig også, men vil samtidig gerne have mere juice ud af de toppe og brokoble dem. Har bassfacen in case vi skaffer en Dual 18", som har godt af at få meget energi fra en monoblok. Men måske hvis vi ender på nogle Cubo 15'er, så ryger bass facen nok og trækker det igennem en pioneer i stedet. 

Problemet er bare at 8604 er i lavvande på dette forum lige pt.... 

5 hours ago, Sebastian Sidelmann said:

Kunne vi selvfølgelig også, men vil samtidig gerne have mere juice ud af de toppe og brokoble dem. Har bassfacen in case vi skaffer en Dual 18", som har godt af at få meget energi fra en monoblok. Men måske hvis vi ender på nogle Cubo 15'er, så ryger bass facen nok og trækker det igennem en pioneer i stedet. 

Problemet er bare at 8604 er i lavvande på dette forum lige pt.... 

Der kommer MASSER af juice ud til dine toppe kun med en 8604, tro mig :) Det har jeg selv på Bæstet 2.0, jeg har været nødt til at SKRUE NED for mine toppe, for at min 2x18" sub kan følge med, og det spiller stadig hjerne-højt!! 

8 minutes ago, Victor said:

Der kommer MASSER af juice ud til dine toppe kun med en 8604, tro mig :) Det har jeg selv på Bæstet 2.0, jeg har været nødt til at SKRUE NED for mine toppe, for at min 2x18" sub kan følge med, og det spiller stadig hjerne-højt!! 

Skulle da også mene dine toppe er lidt mere voldsomme end mine HK 12'er? For tror sku ikke HK 12 har 104 i følsomhed som de reklamerer med, nok snarere 101-102 (Maks). Men altså vil super gerne teste det af egentlig, mangler bare en pioneer :) 

Hmm stiller lige et lidt teknisk spørgsmål og er lidt i tvivl så kan være jeg skriver noget vås... Men kan man ikke parallelforbinde OG brokoble topene på to af kanalerne og så brokoble 2x18" på de sidste to kanaler og så egentlig den vej rundt kunne yde så meget energi som overhovedet muligt med pioneer'en? :) 

Det nok lidt misvisende med overskriften og vi så skriver om forstærkere... men blev nysgerrig hehe

16 hours ago, Sebastian Sidelmann said:

Skulle da også mene dine toppe er lidt mere voldsomme end mine HK 12'er? For tror sku ikke HK 12 har 104 i følsomhed som de reklamerer med, nok snarere 101-102 (Maks). Men altså vil super gerne teste det af egentlig, mangler bare en pioneer :) 

Hmm stiller lige et lidt teknisk spørgsmål og er lidt i tvivl så kan være jeg skriver noget vås... Men kan man ikke parallelforbinde OG brokoble topene på to af kanalerne og så brokoble 2x18" på de sidste to kanaler og så egentlig den vej rundt kunne yde så meget energi som overhovedet muligt med pioneer'en? :) 

Det nok lidt misvisende med overskriften og vi så skriver om forstærkere... men blev nysgerrig hehe

Hmm altså, nu må du rette mig, hvis jeg misforstår dig, men der er ikke en fordel ved at først at brokoble forstærkeren, og derefter parallelforbinde højtalerne. Summen er det samme, som hvis du satte hver højtaler enkeltvis på hver kanal. 

1 hour ago, Alfred said:

Hmm altså, nu må du rette mig, hvis jeg misforstår dig, men der er ikke en fordel ved at først at brokoble forstærkeren, og derefter parallelforbinde højtalerne. Summen er det samme, som hvis du satte hver højtaler enkeltvis på hver kanal. 

Nej, summen bliver større. 

100 watt pr. kanal ved 4 ohm, men 300 watt i den brokoplede kanal. Så man gainer 100 watt ekstra ?

2 hours ago, Alfred said:

Kan godt være jeg skriver noget vås, men ved at parallelforbunde halverer jeg modstanden og det burde da hjælpe på volumen ikke sandt ?

3 hours ago, Alex said:

Nej, summen bliver større. 

100 watt pr. kanal ved 4 ohm, men 300 watt i den brokoplede kanal. Så man gainer 100 watt ekstra ?

Hmm god pointe. Jeg checkede lige op på specs, de er en smule spøjse. Der må være en form for power limiter på, der gør at den begrænser 2 ohms outputtet. Jeg snakkede med min kollega om det, og med det begrænsede spec sheet de har, er det svært  at trække ud præcis, hvorfor den opfører sig som den gør. Som konklusionen må være at gøre, som du siger Alex :) 

2 hours ago, Alfred said:

Hmm god pointe. Jeg checkede lige op på specs, de er en smule spøjse. Der må være en form for power limiter på, der gør at den begrænser 2 ohms outputtet. Jeg snakkede med min kollega om det, og med det begrænsede spec sheet de har, er det svært  at trække ud præcis, hvorfor den opfører sig som den gør. Som konklusionen må være at gøre, som du siger Alex :) 

Når du brokopler forstærkeren parrer du 2 forstærkere. Det resulterer i den dobbelte spændingsforskel, som forstærkeren kan opnå. Smid dette ind i ohms lov, og så har du din forklaring på den større effekt, som forstærkeren nu kan yde, såfremt modstanden er den samme ?

18 hours ago, Alex said:

Når du brokopler forstærkeren parrer du 2 forstærkere. Det resulterer i den dobbelte spændingsforskel, som forstærkeren kan opnå. Smid dette ind i ohms lov, og så har du din forklaring på den større effekt, som forstærkeren nu kan yde, såfremt modstanden er den samme ?

Naturligvis, men hvor hver "forstærker" før gav power til hver deres driver (lad os bare sige 8 ohm), er de nu bridged (dobbelt output), men de to drivere skal nu deles om den dobbelte strøm. Derfor er det mærkeligt, at ved at bridge dem, skulle man få mere end den dobbelte strøm.

Det jeg bed mærke i var, at ved 8 ohms load i 4 kanaler er det 100w pr. kanal, ved 4 ohms er det 150w, men ved 2 ohm er det 125w. Her burde man jo se en forøgelse i strøm, da modstanden sænkes og forsyningsspændingen er den samme. Derfor må der være en form for begrænser på, hvilket bare ikke er klargjort særlig godt i specs.

On 2/22/2018 at 11:26, Victor said:

Hvorfor smider i ikke også bare cuboerne på 8604'eren?? I kan parallelkoble jeres cuboer og tilslutte dem til 8604'eren brokoblet:D

Hva måske spørg jeg lidt dumt men hvordan brokobler du en forstærker og ska man ik bruge 2 forstærkere til at brokoble dem?

1 hour ago, Mortensen said:

Hva måske spørg jeg lidt dumt men hvordan brokobler du en forstærker og ska man ik bruge 2 forstærkere til at brokoble dem?

De fleste 2-kanals forstærkere er allerede brokobler internt. Derfor kan de ikke brokobles yderligere. Nogle har dog muligheden indbygget, f. eks. Pioneeren. Den består også på sin vis af to interne 2 kanals forstærkere, der så kan brokobles og give to kanaler i alt, meget højere output

Just now, Alfred said:

De fleste 2-kanals forstærkere er allerede brokobler internt. Derfor kan de ikke brokobles yderligere. Nogle har dog muligheden indbygget, f. eks. Pioneeren. Den består også på sin vis af to interne 2 kanals forstærkere, der så kan brokobles og give to kanaler i alt, meget højere output

Jeg har en Pioneer GM d-8604 4 kanals kan den brokkobles hvis ja ka det svare sig med min toppe (dantax sx300 par gamle sataner men super gode) og hvordan brokobler jeg dem?

For at komme tilbage på sporet af hvad opslaget egentlig handlede om, så har jeg altså fået et lille problem med cubo 15'er. Den vil ikke lade mig hente planerne på freespeakerplans med Eminence Kappa 15LFA enheder i. Nogen der kan sende dem? Evt. både extended og standard hvis det er :) 
Derudover ville det være lækkert hvis nogen lå inde med en indkøbsliste, tænker dog ikke på den Alex lavede for noget tid siden, da der ikke står antallet af søm/skruer og hvilken type lim der skal bruges desværre. 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.