Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp til opgradering af Anlæg

aegies
 Share

Recommended Posts

Hej.

jeg har et stort anlæg fra 2017 som vi godt kunne tænke os at gøre endnu bedre i år, da ingen af os har super meget viden inden for bygning af anlæg vil jeg gerne høre jeres forslag til hvordan det kan gøres endnu bedre.

vores anlæg består pt af.

Højtalere
2x fullrange    the box PA 252 ECO MKII
2x fullrange     the box PA 15 ECO MKII
1x sub   Behringer VP1800S
kabler
5 x         the sssnake SLL21510
1x        Aux 3mm
1x        3mm-6-mm aux adapter
2x         phono cabler
2x         kabler til batterier. samt clamps. ( 2x 30 amp sikringer på hvert kabel)
stel
1x        2.5x1m Trækvogn, maks belastning 1500 kg
5x         12 mm  125 x 250 cm trailer bundplader 
1x         spånplade til brug inde i anlægget.
Maling
5x         sort spraymaling
2x        orange spraymaling
Teknik
1x         1200 watt Forstærker 4-kanals Pioneer GM-D8604
1x        mixer, IK Multimedia iRig Mix
1x        240w solcelle anlæg
2x        225 AH Lastvognsbatterier. 
1x         relæ, til afbrydning af HHV. mixer og forstærker. 60 amp sikring i hver afbryde

Vores budget for i år er ca 10000 kr i alt. ville gerne vide hvordan de bruges mest fornuftigt. jeg ved på forhånd at vi skal have bedre lys på anlægget.

ved dog ikke om det er bedste at købe en ekstra forstærker, samt en ekstra Behringer VP1800S. eller om jeg burde sælge den nuværende og investere i Nogle cubo'er. Håber at i har nogle ideer. og kan hjælpe mig med at bygge et fantastisk anlæg til ros 2018!

27785211_10204054796247697_824620627_o.jpg

13 minutes ago, aegies said:

Hej.

jeg har et stort anlæg fra 2017 som vi godt kunne tænke os at gøre endnu bedre i år, da ingen af os har super meget viden inden for bygning af anlæg vil jeg gerne høre jeres forslag til hvordan det kan gøres endnu bedre.

vores anlæg består pt af.

Højtalere
2x fullrange    the box PA 252 ECO MKII
2x fullrange     the box PA 15 ECO MKII
1x sub   Behringer VP1800S
kabler
5 x         the sssnake SLL21510
1x        Aux 3mm
1x        3mm-6-mm aux adapter
2x         phono cabler
2x         kabler til batterier. samt clamps. ( 2x 30 amp sikringer på hvert kabel)
stel
1x        2.5x1m Trækvogn, maks belastning 1500 kg
5x         12 mm  125 x 250 cm trailer bundplader 
1x         spånplade til brug inde i anlægget.
Maling
5x         sort spraymaling
2x        orange spraymaling
Teknik
1x         1200 watt Forstærker 4-kanals Pioneer GM-D8604
1x        mixer, IK Multimedia iRig Mix
1x        240w solcelle anlæg
2x        225 AH Lastvognsbatterier. 
1x         relæ, til afbrydning af HHV. mixer og forstærker. 60 amp sikring i hver afbryde

Vores budget for i år er ca 10000 kr i alt. ville gerne vide hvordan de bruges mest fornuftigt. jeg ved på forhånd at vi skal have bedre lys på anlægget.

ved dog ikke om det er bedste at købe en ekstra forstærker, samt en ekstra Behringer VP1800S. eller om jeg burde sælge den nuværende og investere i Nogle cubo'er. Håber at i har nogle ideer. og kan hjælpe mig med at bygge et fantastisk anlæg til ros 2018!

27785211_10204054796247697_824620627_o.jpg

Tror det bedste råd ville være at skifte højttalere ud og bygge selv, hvis I vil have mest for pengene ?

Har selv et sæt 252 og tidligere haft et sæt PA 15 ECO mkII, og så vidt jeg husker er der masser af bas i de store kasser men ingen diskant, samt en ekstrem sprød lyd i de 'små' topkasser. Hvis i ikke vil skifte det hele ud, kunne i evt. supplere med endnu et sæt 'små' men gode topkasser samt en ekstra forstærker. Så kan i køre de store 252'ere på en kanal hver på jeres 4-kanals forstærker og så brokoble subwooferen på de resterende 2. Derefter skaf eventuelt en 4-kanals klasse A/B forstærker (for lydkvalitet) til jeres topkasser, men en ekstra klasse-D kan også sagtens lade sig gøre.

Dette ville være det nemmeste. I kunne selvfølgelig skifte hele setuppet ud, men det vil næsten være synd at sælge det hele, da i allerede har et anlæg der ser ud til at sparke røv.

Om det er "det værd" er jo subjektivt, men jeg vil helt klart mene I skal bruge mere bund! Lige nu har I fire toppe som, forhåbentligt, er x-overet til at spille alting fra ca 200 og opefter. Med andre ord, man kan slet ikke høre jeres sub.

Jeg ved ikke hvilke af jeres toppe som er de bedste, men hvis I ikke har lyst til at bygge, så ville jeg i hvert fald sælge 2 toppe og investere i en bund til. Det vil give et mere nuanceret lydbillede. Hvis I ikke har lyst til at sælge jeres toppe, skal I i så fald ud og investere i 2, måske 3, subwoofere til for at det hele spiller sammen.

Det næste I skal gøre er at ombygge jeres vogn. Jeg vil gætte på at jeres toppe pt. spiller i en højde af 40-120cm, hvilket betyder at man intet kan høre, udover mudret bas, hvis man står fem meter væk, og der er folk som danser foran anlægget. Sure, mudret bas er måske meget sjovt, men det lyder sgu ikke godt.

Jeg tror mit forslag lyder som følger:

Anskaf jer en eller to subs ekstra - I behøver som sådan ikke bygge Cubos eller lignende hvis I ikke gider, I kan sagtens nøjes med VP1800s.

Få nogle stativer monteret, som I sætter jeres 1x15"-topkasser op på, så de bliver hævet ca. 2 meter over jorden - det kommer til at give et markant lækrere lydbillede. I kan *måske* vælge at hæve jeres 2x15, men jeg er bange for at de er så store at de bliver ustabile og nemt kan falde.

Få jer noget lys, som du selv foreslår. Noget LED-strip rundt om kanten af højttalerne og en enkelt par-lampe eller to, så er I flyvende.

Hvis der stadig er penge til det, anskaf jer en forstærker til, så I har en dedikeret forstærker til hhv. top og bund. Så bliver det nemmere kun at bruge toppene om dagen, og på den måde spare strøm. I kan selvfølgelig købe en d8604-til, men I kan også vælge en købe en Bassface DB4.2 hvis I gerne vil have en til forstærker som dækker hele spektret. Alternativt kan I købe en dedikeret monoblock-forstærker (mange herinde vælger at bruge Pioneer gm-d9601 eller Bassface DB1.2) til jeres subs, og så smide toppene over på jeres 8604.

2 hours ago, Grind said:

Derefter skaf eventuelt en 4-kanals klasse A/B forstærker (for lydkvalitet) til jeres topkasser, men en ekstra klasse-D kan også sagtens lade sig gøre.

Det er da noget værre sludder! 

Den klasse forstærkeren er i, er en indikator for hvor effektiv den er. En monoblock- D forstærker (en dedikeret forstærker, der kun kan bruges til bass, hvor den samtidig er meget effektiv) ville være det mest optimale.  Til det kan man bruge en bassface 1.2, eller en pioneer dm9601. 

Hvis vil have en forstærker der både kan køre toppe og bund, er der mange der bruger pioneer dm 8604.

''Effektivitet: Forstærkeren i dit anlæg tager strøm fra batteri og får dine højttalere til at spille musik. Dog skal du ikke bare gå ned i carsound og sige "Giv med det kraftigste du har" fordi strømforbrug er meget vigtigt på en festival. Forstærkere er delt op i klasser, og som udgangspunkt skal man holde sig til Class D som det hedder. Class D har en effektivitet på 90% eller derover, hvilket vil sige at der næsten ikke går noget strøm spildt på varme.''

Taget fra :

10 minutes ago, brorsono said:

Det er da noget værre sludder! 

Den klasse forstærkeren er i, er en indikator for hvor effektiv den er. En monoblock- D forstærker (en dedikeret forstærker, der kun kan bruges til bass, hvor den samtidig er meget effektiv) ville være det mest optimale.  Til det kan man bruge en bassface 1.2, eller en pioneer dm9601. 

Hvis vil have en forstærker der både kan køre toppe og bund, er der mange der bruger pioneer dm 8604.

''Effektivitet: Forstærkeren i dit anlæg tager strøm fra batteri og får dine højttalere til at spille musik. Dog skal du ikke bare gå ned i carsound og sige "Giv med det kraftigste du har" fordi strømforbrug er meget vigtigt på en festival. Forstærkere er delt op i klasser, og som udgangspunkt skal man holde sig til Class D som det hedder. Class D har en effektivitet på 90% eller derover, hvilket vil sige at der næsten ikke går noget strøm spildt på varme.''

Taget fra :

Det har du ret i, jeg burde have skrevet det lidt anderledes. Jeg mente det nu bare sådan, at de fleste klasse A/B forstærkere lyder bedre end de fleste klasse-D, når det ikke omhandler bas. Og hvis man har et sæt effektive topkasser, så skal de alligevel ikke have så meget effekt for at brage derud af.

1 minute ago, Grind said:

Det har du ret i, jeg burde have skrevet det lidt anderledes. Jeg mente det nu bare sådan, at de fleste klasse A/B forstærkere lyder bedre end de fleste klasse-D, når det ikke omhandler bas. Og hvis man har et sæt effektive topkasser, så skal de alligevel ikke have så meget effekt for at brage derud af.

Der er jeg desværre ikke enig ;-) 

Hvis du har nogle topkasser, hvor du ikke behøver at smide mere end 100 watt i ville det da være dumt at bruge en A/B forstærker hvor du kun er 10-20% effektiv.

Det er helt i orden at være uenig, vores øre at trods alt forskellige :) men jeg har selv en Pioneer GM-8604, som jeg brugte i anlægget sidste år. men den spillede bare ikke med mine topkasser, så jeg anskaffede mig en Rockford Fosgate, og det er et af de bedste valg jeg har truffet længe. Det var som om guderne/guden (don't be offended)  talte til mig igennem mine højtalere. 

Så jeg kan kun sige fra min egen erfaring, at man ikke skal spare på forstærkeren til sine topkasser, og jeg har personligt ikke hørt en klasse-D forstærker endnu, som linker dine højtalere direkte til englekoret.

10 minutes ago, Grind said:

Det er helt i orden at være uenig, vores øre at trods alt forskellige :) men jeg har selv en Pioneer GM-8604, som jeg brugte i anlægget sidste år. men den spillede bare ikke med mine topkasser, så jeg anskaffede mig en Rockford Fosgate, og det er et af de bedste valg jeg har truffet længe. Det var som om guderne/guden (don't be offended)  talte til mig igennem mine højtalere. 

Så jeg kan kun sige fra min egen erfaring, at man ikke skal spare på forstærkeren til sine topkasser, og jeg har personligt ikke hørt en klasse-D forstærker endnu, som linker dine højtalere direkte til englekoret.

Nu skal vi heller ikke stjæle tråden mere! Jeg har dog min tvivl om du kan høre forskel hvis vi lavede en lyd test ;-) En sidste kommentar:  jeg selvfølgelig indrømme at en A/B klasse forstærker til 5000 kr. med stor sandsynlighed vil lyde bedre end en D-class forstærker til 1200 kr. :-) 

13 minutes ago, brorsono said:

Nu skal vi heller ikke stjæle tråden mere! Jeg har dog min tvivl om du kan høre forskel hvis vi lavede en lyd test ;-) En sidste kommentar:  jeg selvfølgelig indrømme at en A/B klasse forstærker til 5000 kr. med stor sandsynlighed vil lyde bedre end en D-class forstærker til 1200 kr. :-) 

rockford fosgaten var lidt dyrere, men det var skam ikke meget. og man kan principielt ikke høre forskel på klasse-D og A/B, men de fleste klasse-D forstærkere mangler bare lidt fylde. dog burde der være udkommet nogle nye med en eller anden form for chip, som jeg har hørt rimeligt godt om.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.