Jump to content
Festivalanlæg dk

Camp Nytår

Nicolai Grymer
 Share

Recommended Posts

Hej igen

I år skal jeg bygge et klassisk anlæg med 2 cuboer og 2 Mackie SRM450 til en studentercamp. Vi fyrer bare en lækker trækvogn hvorpå der skal være overstående højtalere drevet af en Pioneer gm-d8604. Jeg fyrer Kappalite3015LF i cuboerne. Så kan man også opgradere uden at tilføje højtalere. Eventuelt fyre en Hertz HDP4 i. Men indtil videre så er det en Pioneer. Anlægget vil have blot en af mine solceller på der kan lave en 250w, og det skal lade 2 230ah batterier op (siddende i parallel). Målet er bare at lave et lukket system hvor alt trækkes og lades på samme batteri pakke.

Det skal bygges så alle i min studentercamp rimelig let kan bruge det. Er der nogen måde jeg kan sikre at folk ikke aflader batterierne helt (udover selv at sige at batterierne skal være på mindst 11,5v)

Poster lidt billeder løbende af byggeriet. Så kan det være at jeg også bliver lidt mere motiveret ??

Jeg har ikke brugt sådan én før, men kunne overvejes at smide i nu: https://www.ebay.com/itm/12V-Battery-Low-Voltage-Cut-off-Switch-Controler-Excessive-Protection-Module-ams/282805091867?epid=25012856089&hash=item41d87f3e1b:g:dpEAAOSw~kJaVt0Z

Så indstiller du den bare. Om det er momentært ved cut-off at den slukker eller hvordan det lige virker ved jeg ikke, det er måske bare at teste sig frem. Den klarer ihvertfald jobbet. Du kunne overveje at smidde en kraftig step-up foran forstærkeren så du altid får 12.8V til din forstærker, uanset hvor dybt du går, men samtidig have den der cut-off før step-up'en

33 minutes ago, Alfred said:

Jeg har ikke brugt sådan én før, men kunne overvejes at smide i nu: https://www.ebay.com/itm/12V-Battery-Low-Voltage-Cut-off-Switch-Controler-Excessive-Protection-Module-ams/282805091867?epid=25012856089&hash=item41d87f3e1b:g:dpEAAOSw~kJaVt0Z

Så indstiller du den bare. Om det er momentært ved cut-off at den slukker eller hvordan det lige virker ved jeg ikke, det er måske bare at teste sig frem. Den klarer ihvertfald jobbet. Du kunne overveje at smidde en kraftig step-up foran forstærkeren så du altid får 12.8V til din forstærker, uanset hvor dybt du går, men samtidig have den der cut-off før step-up'en

Den holder kun til 10 Ampere ✌️

2 hours ago, Alex said:

Den holder kun til 10 Ampere ✌️

Ah ja, den missede jeg lige. Det burde man kunne komme udenom, hmm. Jeg grubler lidt på den, hvis der er nogen der får en god idé, må de endelig gerne dele!

EDIT: det ville måske være værd at prøve med denne https://www.ebay.com/itm/12V-Battery-Low-Voltage-Cut-Turn-off-Excessive-Protection-30A-Switch-Module/272835032685?hash=item3f863c366d:g:MS8AAOSwiYFXIs8d og se om den brændte af

7 hours ago, Alfred said:

Ah ja, den missede jeg lige. Det burde man kunne komme udenom, hmm. Jeg grubler lidt på den, hvis der er nogen der får en god idé, må de endelig gerne dele!

EDIT: det ville måske være værd at prøve med denne https://www.ebay.com/itm/12V-Battery-Low-Voltage-Cut-Turn-off-Excessive-Protection-30A-Switch-Module/272835032685?hash=item3f863c366d:g:MS8AAOSwiYFXIs8d og se om den brændte af

Hvis du bare smider remote kablet til din forstærker gennem switchen, så slukker den jo for din forstærker når spændingen bliver for lav :) 

1 minute ago, tc87 said:

Hvis du bare smider remote kablet til din forstærker gennem switchen, så slukker den jo for din forstærker når spændingen bliver for lav :) 

Jeg tænkte lige netop på det samme. Det passer også fint med den bilforstærker jeg skal bruge. Og selv hvis jeg opgradere, så ville det også blive en bilforstærker. Hertz HDP4 skulle kunne skyde 2x500w v 4ohm. Ikke helt dårligt :P

9 hours ago, Alfred said:

Og mega dope ide. Det er faktisk præcis sådan en jeg har ledt efter. Nu er det jo halv-hjernede gymnasium elever, der skal bruge det, så ved sådan en her, kan tingene ikke gå galt :P

• 2 weeks later...

Jeg har fundet den her mixer. https://www.thomann.de/dk/millenium_pocket_mix.htm

Vi skal nok holde nogle taler og lidt af hvert, så synes det er smart at den er 12v og til ingen penge kan mix et mikrofon-signal med et line-ind fra en mobil.

Har nogen af jer kigget på den før. Hvis i har nogen forslag, må i meget gerne sige til! :)

1 hour ago, Nicolai Grymer said:

Jeg har fundet den her mixer. https://www.thomann.de/dk/millenium_pocket_mix.htm

Vi skal nok holde nogle taler og lidt af hvert, så synes det er smart at den er 12v og til ingen penge kan mix et mikrofon-signal med et line-ind fra en mobil.

Har nogen af jer kigget på den før. Hvis i har nogen forslag, må i meget gerne sige til! :)

Jeg brugte selv en Irig mix med mikrofon, fungere også meget godt med dj programmer til iPhone hvor du kan bruge de 2 kanaler og høre hvad der bliver spillet på den kanal der ikke er output i højtalerne, i dine egne høretelefoner.:-)

Jeg ville egentlig også gerne selv gøre mit anlæg så bruger venligt som muligt da jeg skal bo sammen med en masse gymnasie tosser der skal kunne bruge anlægget uden at sprænge noget :o ...

Vi kører et setup af to forstærkere - pioneer 8604 og bass face dB 1.2 - som trækker to toppe og to bundkasser og jeg vil gerne kunne gøre det sådan at man kan tænde og slukke for anlægget med en knap - evt en knap til hver forstærker så man let kan nøjes med toppe om dagen og hvis man føler for det, så tænde for bass face forstærkeren for at få bundkasser med senere - eller ved en pludselig trang for tramp og tråd :D 

derudover vil jeg gerne have en volumenkontrol så der ikke behøved at skrue op og ned for forstærkeren, men bare en simpel volume knap, så dem fra campen også bare kan skrue op og ned. Ved ikke om det er unødvendigt da vi blot bruger en iPhone og om man så ikke bare bør skrue op for forstærkeren hjemme fra og så lade mobilen styre lyd niveauet? :)

jeg ved slet ikke hvad jeg skal købe eller holde øje med specs mæssigt  så det må gerne skæres ud i pap :) 

Jeg ville smide lowcut protec på remote, så funger det bare.
Eller så skal du have et arbejdsrelæ som kan trække forstærkerne, som den er koblet på.

7 hours ago, Sebastian Sidelmann said:

Jeg ville egentlig også gerne selv gøre mit anlæg så bruger venligt som muligt da jeg skal bo sammen med en masse gymnasie tosser der skal kunne bruge anlægget uden at sprænge noget :o ...

Vi kører et setup af to forstærkere - pioneer 8604 og bass face dB 1.2 - som trækker to toppe og to bundkasser og jeg vil gerne kunne gøre det sådan at man kan tænde og slukke for anlægget med en knap - evt en knap til hver forstærker så man let kan nøjes med toppe om dagen og hvis man føler for det, så tænde for bass face forstærkeren for at få bundkasser med senere - eller ved en pludselig trang for tramp og tråd :D 

derudover vil jeg gerne have en volumenkontrol så der ikke behøved at skrue op og ned for forstærkeren, men bare en simpel volume knap, så dem fra campen også bare kan skrue op og ned. Ved ikke om det er unødvendigt da vi blot bruger en iPhone og om man så ikke bare bør skrue op for forstærkeren hjemme fra og så lade mobilen styre lyd niveauet? :)

jeg ved slet ikke hvad jeg skal købe eller holde øje med specs mæssigt  så det må gerne skæres ud i pap :) 

Smid kontakten på remote kabel til forstærker, så kan du tænde og slukke for det hele.
Skru op og ned for mobil, for så kan du styre det ordenligt.
Der altid nogen som så skruer op for mobil, ned for knap og så op for knap og ned for mobil og så bliver det noget lort og springer noget til sidst.

23 minutes ago, Ganon said:

Jeg ville smide lowcut protec på remote, så funger det bare.
Eller så skal du have et arbejdsrelæ som kan trække forstærkerne, som den er koblet på.

Smid kontakten på remote kabel til forstærker, så kan du tænde og slukke for det hele.
Skru op og ned for mobil, for så kan du styre det ordenligt.
Der altid nogen som så skruer op for mobil, ned for knap og så op for knap og ned for mobil og så bliver det noget lort og springer noget til sidst.

Så en Lowcut protec til hver forstærker, men så skal jeg også købe to knapper/kontakter ved siden af som skal slås til lowcuten, ikke? Kan du link til en der ville fungerer til en Pioneer og bass face? :) 

Og så vil jeg holde mig til mobilen ;) 

Lowcut virker til begge.

Så du går har strøm fra batteri + og - til forstærkere.

så fra + fra batteri en normal højtaler kabel eller 1.5mm2 eller 2mm2 kabel, til en eller anden given kontakt du vil bruge, det kan være en normal fuga vægkontakt eller det kan være en lille vippekontakt, så ned til lowcut og der fra et kabel til hver forstærkers remote :)

3 hours ago, Ganon said:

Lowcut virker til begge.

Så du går har strøm fra batteri + og - til forstærkere.

så fra + fra batteri en normal højtaler kabel eller 1.5mm2 eller 2mm2 kabel, til en eller anden given kontakt du vil bruge, det kan være en normal fuga vægkontakt eller det kan være en lille vippekontakt, så ned til lowcut og der fra et kabel til hver forstærkers remote :)

Ville du sende en? For så folk før har nævnt denne her, men at den ikke kunne tåle nok ampere eller sådan - https://www.ebay.com/itm/12V-Battery-Low-Voltage-Cut-off-Switch-Controler-Excessive-Protection-Module-ams/282805091867?epid=25012856089&hash=item41d87f3e1b:g:dpEAAOSw~kJaVt0Z 

Vi har arbejdet lidt på en plan over anlægget, og vi har nu rykket lidt udover anlægget. I anledningen af at COL gerne vil have en skraldespand, og vores tema er Nytår, har vi udviklet to tårne, hvor det ene er et rådhustårn. Begge tårn skal fungere som nogle skraldespande, hvor den ene er som illustreret på billedet, mens den anden vil fokusere på nytårsfortsæt (Her stemmer man med cigaretskoder). Da tårnene kom ind i billedet, så sprang jeg selvfølgelig af glæde, da jeg så en masse muligheder højtaler og lysmæssigt :D

28504135_1967690613258316_2078710510_o.jpg.a4c1115bb255f6dd3a6f9dca372b4541.jpg

12A24808-7E7E-428F-83A6-CAF5F51619E7.jpeg.c2518b5b5cb8c34ef53b2c1a9a98a6a9.jpeg

Jeg har været lidt i kontakt med nogle forskellige, og jeg tror faktisk det ender med at jeg tager begge mine solceller med, så vi har en solcellepakke på 500w samlet. Batteri-mæssigt vil de lade to 230ah batterier op, som sidder i et lukket system. Jeg har dertil fået en ide om at samlet endnu en lille batteripakke. En pakke bestående af to 70ah batterier. Det batteri skal bruges til at drive vores to mobil-opladere, som kommer til at blive brugt rimelig heftigt i en studentercamp (tænker jeg), og så skal det også drive en lyskæde jeg har købt.

Ift. lys er jeg blevet hintet af Brorsono om 4 12v parlamper man kan købe til billige penge. De skal hænge på vognen oppe ved solcellerne. Dertil vil jeg også sætte lidt LEDstrips op, så folk kan se DJen. Fronten af anlægget vil både blive lyst lidt op, men samtidigt vil jeg lave et skilt hvor der står "Godt Nytår". Vi skærer bogstaver ud fra en træplade, og laver det LED backlit.

Lyskæderne jeg nævnte før vil løbe lidt rundt omkring på anlægget, men også hænge ud til begge tårne og løbe ned langs deres sider. Udover det lys, så har jeg købt nogle varm-hvid LED, som vil lyse tårnene op i en mere statisk måde. Lyset vil blot fade ind og ud stille og roligt, da det jo selvfølgelig er en kopi af sådan big-ben agtigt.

I begge tårne har jeg tænkt mig at installere en halfinator, hvor der kun er højtaler på den ene side. Så får vi nemlig også lige dækket det lille hul der opstår der foran de højtalere. Udover de to der hænger i hver deres tårn, så bygger jeg yderligere to mere. En til DJen og så tror jeg at det ene tårn får endnu en højtaler, som så bare stiller til siden eller noget. Er ikke helt sikker endnu :D

Men ja. Byggeriet af Cuboerne begynder i næste uge. Jeg har bestilt recone-kits til mine Kappalite 3015LF enheder. Hvis der er nogen der kan hjælpe med at recone. Eller i hvert fald bare lære mig det, så ville den hjælp være MEGET velkommen!

On 27/2/2018 at 20:24, Sebastian Sidelmann said:

Ville du sende en? For så folk før har nævnt denne her, men at den ikke kunne tåle nok ampere eller sådan - https://www.ebay.com/itm/12V-Battery-Low-Voltage-Cut-off-Switch-Controler-Excessive-Protection-Module-ams/282805091867?epid=25012856089&hash=item41d87f3e1b:g:dpEAAOSw~kJaVt0Z 

Der ikke særligt meget power igennem remote kablet, folk har nok ment den ikke er kraftig nok som main.

21 hours ago, Sebastian Sidelmann said:

Ved ikke hvad du mener med den ikke er kraftig nok som main ? :) 

Der går tre kabler ind i en bil forstærker ligesom Pioneer GM-D8604, et plus kabel, et minus og et remote.
Plus og Minus er main, de skal være kraftige da der kommer meget power igennem dem.
Remote er der for at tænde og slukke forstærkeren, så den skal bare give meget lidt power.

Jeg har fået skåret pladerne ud til mine Cubo15. Det var lidt nederen her i den sibiriske kulde at skulle skære træ, men det gik. Jeg har også lige fået besked om at mine Kappalite 3015LF kits bliver sendt fra England her på mandag.

Jeg glæder mig sku til at være stolt ejer af 2 styks Cubo15 med Kappalite 3015LF!

6C9FD33F-9018-40FC-A038-B34678502DC5.jpeg.972ebfb0d151aab850a439f6c15a6b3c.jpeg

EF271A40-7620-4A60-A153-03321EF262DA.jpeg.d9066b5c2ae912bd2603cf0b1cc0633e.jpeg

Jeg har dertil overvejet at skaffe et tredje batteri på 230ah til opladere, mixer (til mikrofon) og lys. Så ville jeg bare smide mine solceller til at oplade batteriet en gang i løbet af ugen.

• 3 weeks later...

Så fik vi bygget cuboerne næsten færdige. Vi er også begyndt på træ-konstruktionen.

Der skulle lige skiftes en bundplade og så ellers bare gå til den. Vi udvidede også lige bundpladen der hvor vi står, så vi har rigelig plads til vores fusser.

Vi har fået skaffet adgang til en 3D printer der kan printe et kontrolpanel til os. Det vil blive printet i 5mm ABS plast så det skulle være rigelig hårdt. Jeg har derfor også lavet et design til vores kontrolpanel. Lys på venstre side og lyd + mobil-oplader på højre. Anlægget er trods alt til en studentercamp, så anlægget skal have samme “tilgængelighed” som en SB.

Jeg har også vedhæftet et billede af drivkraften. Jeg har i mellemtiden besluttet mig at to 250w solceller sammen med 2 helt friske 225ah batterier godt kan trække både min Pioneer og min Bassface. Derfor er mit Line-up (fra venstre til højre)

Pioneer GM-D8604

Bassface Black db1.1

solar XXL Tracer 4210a

1uF kondensator fra Crunch

image.jpg

67D07957-877E-4749-BE9D-9739F505BA3B.jpeg

B6652671-EC7B-45C5-9B98-ACD427EC1502.jpeg

BE52155E-AECC-42C1-B195-CF057F8738E7.jpeg

04F03013-1D88-4E6F-91CA-BAA7483AB5F9.jpeg

183FA75C-204B-4826-9172-CE60D81ECE2B.jpeg

image.jpg

• 3 weeks later...
On 3/29/2018 at 18:23, Nicolai Grymer said:

Så fik vi bygget cuboerne næsten færdige. Vi er også begyndt på træ-konstruktionen.

Der skulle lige skiftes en bundplade og så ellers bare gå til den. Vi udvidede også lige bundpladen der hvor vi står, så vi har rigelig plads til vores fusser.

Vi har fået skaffet adgang til en 3D printer der kan printe et kontrolpanel til os. Det vil blive printet i 5mm ABS plast så det skulle være rigelig hårdt. Jeg har derfor også lavet et design til vores kontrolpanel. Lys på venstre side og lyd + mobil-oplader på højre. Anlægget er trods alt til en studentercamp, så anlægget skal have samme “tilgængelighed” som en SB.

Jeg har også vedhæftet et billede af drivkraften. Jeg har i mellemtiden besluttet mig at to 250w solceller sammen med 2 helt friske 225ah batterier godt kan trække både min Pioneer og min Bassface. Derfor er mit Line-up (fra venstre til højre)

Pioneer GM-D8604

Bassface Black db1.1

solar XXL Tracer 4210a

1uF kondensator fra Crunch

image.jpg

67D07957-877E-4749-BE9D-9739F505BA3B.jpeg

B6652671-EC7B-45C5-9B98-ACD427EC1502.jpeg

BE52155E-AECC-42C1-B195-CF057F8738E7.jpeg

04F03013-1D88-4E6F-91CA-BAA7483AB5F9.jpeg

183FA75C-204B-4826-9172-CE60D81ECE2B.jpeg

image.jpg

5mm ABS? Så kommer i da ikke til at kunne printe så præcist?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.