Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvilken top højtaler?

ChristopherB
 Share

Recommended Posts

Hej :) 

Vi skal så småt til at udvide vores Roskilde anlæg, og skal have nogle nye top højtalere, sidste år havde vi 2 stk Berhinger 212xl, men vi ente med at brænde diskanten af i den ene :( 

Så vi skal have nogle nye som har lidt mere power :) 

De skal køre på en pioneer gm-d8604 for sig selv. 

Også har vi en anden pioneer gm-d8604 som trækker 4 stk JBL 4512 kasser som giver en god solid bund.

Vi har desværre et lidt stramt budget :( på omkring 3000-4000 kr til top højtaler, er der nogle som kan anbefale noget godt? 

Vil 2 af disse være en god mulighed eller er jeg helt skæv på den JBL Stage MonotorsMRX512M ? Har mulighed for at købe dem brugt nemlig. 

JBL plejer jo at gøre det godt og så taget i betragtning af at følsomheden ligger på 97 dB,  hvilket er en pæn stigning i forhold til jeres forhenværende toppe som lå på 95 dB, så ser de vel fine ud. Havde nok selv gået efter nogle toppe med en følsomhed på 99 dB, hvilket man også hurtigt kan finde på dba eller lignende for under 3000-4000 kr. :) Men det går vel også an på om i går efter høj lyd til en gadefest eller bare lyd for campen. 

25 minutes ago, Sebastian Sidelmann said:

JBL plejer jo at gøre det godt og så taget i betragtning af at følsomheden ligger på 97 dB,  hvilket er en pæn stigning i forhold til jeres forhenværende toppe som lå på 95 dB, så ser de vel fine ud. Havde nok selv gået efter nogle toppe med en følsomhed på 99 dB, hvilket man også hurtigt kan finde på dba eller lignende for under 3000-4000 kr. :) Men det går vel også an på om i går efter høj lyd til en gadefest eller bare lyd for campen. 

JBL er nemlig ikke helt dumme, også derfor jeg tænkte om det kunne være en god mulighed.

Jeg kan se at det er en monitor, men kan ikke helt finde frem til, hvad en monitor højtaler er, eller skal bruges til. Og om den overhoved kan bruges til dette?

Ja tænker også at 97 dB hjælper lidt.

Men hvad er forskellen på disse to så? 

Sensitivity 97dB SPL
Rated Maximum SPL 129 dB SPL continuous

Vi går efter at holde gadefest :)

Monitors har jo egentlig originalt det formål at sende lyd tilbage til folk der spiller på scener osv. uden at leverer bund, men lidt højere frekvenser,  blot for at vedkommende der spiller på en scene kan høre sig selv, uden at spilde energi på lave frekvenser. Derfor er der af samme årsag heller ikke så meget bund i de højttalere du kigger på.
Dog er dette vel relativt ligegyldigt da du allerede har 4 bunde som sørger for de lavere frekvenser - kender dog ikke lige til specs på dem du bruger. Du kan stadigvæk bruge de to højttalere, men deres oprindelige formål er nok mere at gengive vokaler og akustisk musik, fremfor tramp og tråd til en gadefest ;) 

Din Maximum SPL er når du "peaker" på hvad din højtaler maksimalt kan yde i et MEGET kort interval, hvilket du nok aldrig kommer til alligevel da de to højtalere peaker ved 1600W, som din GM-D8604 ikke kan yde alligevel.  Din Pioneer kan maksimalt yde 
2 x 600 W 4 Ohm ved en parallelforbindelse i et kort interval, så én af dine højtalere kan nok maksimalt spille ca.123-124 dB kort. Derfor ville jeg af samme årsag vælge nogle højtalere med højere følsomhed - altså dB på 1 meters afstand ved 1 watt's forbrug - så du ikke behøver bruge så meget energi for at spille højt. Især hvis du gerne vil holde gadefester og spille (forhåbentligvis) i flere timer, så skal du bruge mere følsomme højtalere, så der ikke skal bruges lige så meget energi for at spille højt. Jeg ville nok personligt selv vælge nogle decideret højttalere fremfor monitors, som så har en højere følsomhed på 99 dB 1m/1w eller derover :) 

1 minute ago, Sebastian Sidelmann said:

Monitors har jo egentlig originalt det formål at sende lyd tilbage til folk der spiller på scener osv. uden at leverer bund, men lidt højere frekvenser,  blot for at vedkommende der spiller på en scene kan høre sig selv, uden at spilde energi på lave frekvenser. Derfor er der af samme årsag heller ikke så meget bund i de højttalere du kigger på.
Dog er dette vel relativt ligegyldigt da du allerede har 4 bunde som sørger for de lavere frekvenser - kender dog ikke lige til specs på dem du bruger. Du kan stadigvæk bruge dem, men deres oprindelige formål er at gengive vokaler og akustisk musik, fremfor tramp og tråd til en gadefest ;) 

Din Maximum SPL er når du "peaker" på hvad din højtaler maksimalt kan yde i et MEGET kort interval, hvilket du nok aldrig kommer til alligevel da de to højtalere peaker ved 1600W, som din GM-D8604 ikke kan yde alligevel.  Din Pioneer kan maksimalt yde 
2 x 600 W 4 Ohm ved en parallelforbindelse i et kort interval, så én af dine højtalere kan nok maksimalt spille ca.123-124 dB kort. Derfor ville jeg af samme årsag vælge nogle højtalere med højere følsomhed - altså dB på 1 meters afstand ved 1 watt's forbrug - så du ikke behøver bruge så meget energi for at spille højt. Især hvis du gerne vil holde gadefester og spille (forhåbentligvis) i flere timer, så skal du bruge mere følsomme højtalere, så der ikke skal bruges lige så meget energi for at spille højt. Jeg ville nok personligt selv vælge nogle decideret højttalere fremfor monitors, som så har en højere følsomhed på 99 dB 1m/1w eller derover :) 

Okay super, har prøvet at finde frem til et svar, havde det lidt på fornemmelsen at det var deres formål ;)

Okay så vil jeg se om jeg ikke kan finde nogle andre, som har en lidt højre SPL.

Kan man med fordel vælge nogle som er 4 ohm frem for 8 ohm? når vi skal køre den i vores GM-D8604?

Går vel an på hvordan du har tænkt dig at tilslutte  dine to toppe til forstærkeren, for ved at vælge 4 ohm så trækker du også mere energi fra din forstærker og kan derfor også presse dobbelt så meget strøm igennem som du ville kunne på en 8 ohms højtalere.

Nu er din forstærker jo super fin, men en dårlig forstærker ville måske blive presset for meget ved en belastning på 4 ohm fremfor 8 ohm, men det ikke et problem i dit tilfælde. Du skal lige huske at hvis du parallel forbinder dine to toppe, så vil du få det halve af de 4 ohm og ville ende på 2 ohm, hvilket ville presse din forstærker yderligere, men også levere endnu mere energi til dine højttalere. 

Selvom Pioneer lover at deres forstærker kan tåle en belastning helt ned til 1 ohm, så ville jeg nok ikke lege med det og nok holde mig til 2-4 ohm :) 

32 minutes ago, vesthardt said:

Hvis budgettet kan strække sig til 6000kr er 2x Omnitop12 Jarray ikke nogen dum ide :)

Gør det desværre ikke, havde ellers fundet nogle til 5500 men budgetter ligger desværre helt fast :( 

27 minutes ago, Sebastian Sidelmann said:

Går vel an på hvordan du har tænkt dig at tilslutte  dine to toppe til forstærkeren, for ved at vælge 4 ohm så trækker du også mere energi fra din forstærker og kan derfor også presse dobbelt så meget strøm igennem som du ville kunne på en 8 ohms højtalere.

Nu er din forstærker jo super fin, men en dårlig forstærker ville måske blive presset for meget ved en belastning på 4 ohm fremfor 8 ohm, men det ikke et problem i dit tilfælde. Du skal lige huske at hvis du parallel forbinder dine to toppe, så vil du få det halve af de 4 ohm og ville ende på 2 ohm, hvilket ville presse din forstærker yderligere, men også levere endnu mere energi til dine højttalere. 

Selvom Pioneer lover at deres forstærker kan tåle en belastning helt ned til 1 ohm, så ville jeg nok ikke lege med det og nok holde mig til 2-4 ohm :) 

Okay super :) Ej tænker også at jeg heller ikke behøver at pressen alt saften ud af den :D 
Men hvis jeg vælger at Parallel forbinde dem, så skal jeg vel kun bruge en udgang på forstærkeren? Sidste år havde vi nemlig bare en højtaler i hver udgang af forstærkeren.

14 hours ago, ChristopherB said:

Hej :) 

Vi skal så småt til at udvide vores Roskilde anlæg, og skal have nogle nye top højtalere, sidste år havde vi 2 stk Berhinger 212xl, men vi ente med at brænde diskanten af i den ene :( 

Så vi skal have nogle nye som har lidt mere power :) 

De skal køre på en pioneer gm-d8604 for sig selv. 

Også har vi en anden pioneer gm-d8604 som trækker 4 stk JBL 4512 kasser som giver en god solid bund.

Vi har desværre et lidt stramt budget :( på omkring 3000-4000 kr til top højtaler, er der nogle som kan anbefale noget godt? 

Du kan købe vores semipro halfinators lavet som satellit toppe ?

On 20/2/2018 at 00:57, Sebastian Sidelmann said:

Hvis du kun bruger en højttaler jo, med to højttalere bruger du stadig to forskellige channels. Prøv og se på dette billede f.eks. hvis du gerne vil brokoble dine to toppe og få mere saft til dem.
aid14973-v4-900px-Bridge-an-Amplifier-Step-7-Version-2.jpg

Ah ja, sådan havde vi dem også sidste år.

On 20/2/2018 at 12:08, Alex said:

Du kan købe vores semipro halfinators lavet som satellit toppe ?

Kunne måske godt være en mulighed, har du billeder af den, og en pris? samt lidt info omkring den.

On 23/2/2018 at 09:25, Buudahl said:

Har to styk dap audio rw-155 diskanten er gået i den ene, og kabinetterne er ikke for pæne, skriv en besked hvis det har interesse ? 53669363

Vi vil kun have nogle som virker, vi vil ikke begynde at rode med højtalerne indvendigt, men tak for det :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.