Jump to content
Festivalanlæg dk

Quarterinator

Nicolai Grymer
 Share

Recommended Posts

What was that title you may ask

Og det har du også god grund til. Nu tænkte jeg at halfinator er en halv boominator, så må mit projekt være en quarterinator. Og hvis du endnu ikke har gættet det, så er planen at bygge en single udgave af boominators højtalere. Ideen var faktisk at jeg ville købe enheder til en hel boominator og så bygge 4 singles, som kan placeres forskellige steder på anlægget. Men inden projektet starter, så ville jeg selvfølgelig lige høre de kloger hoveder først. Ideen var at jeg ville have 1 til DJ og resten til fills rundt om anlægget. Vi skal nemlig have nogle træ-tårne til at stå på begge sider af anlægget. Det gav derfor god mening for mig at få nogle fill højtalere derude.

12A24808-7E7E-428F-83A6-CAF5F51619E7.jpeg.c2518b5b5cb8c34ef53b2c1a9a98a6a9.jpeg

Vores setup. Det ene tårn ville have to fill højtalere mens det andet bare ville have en. Vi installere også lidt lys på tårnene. Jeg kan afsløre at ideen bag tårnene er at vi er Camp nytår og ringer med en klokke i det høje tårn hver aften kl 24:0028E5679E-D5E3-4299-A662-D7371B502979.png.296ea5a34fe20c91da8f146ef013f07f.png

jeg tænkte at jeg ville flytte refleksudtaget op på forsiden. Jeg har bare kigget på boominatoren og så taget ca halvdelen af det originale udtag. Så matcher det måske. Kabinettet ville jeg også bare lave præcis halvt så stor som boominatoren (igen fordi jeg kun har en enhed fremfor 2)

men hvad siger i til denne ide. Er den god? Nogle forslag til ændringer?

Du kan ikke bare tage halvdelen af volumen eller basport, fordi du halverer antallet af drivers. Du skal regne på nyt kabinet og basport. Der er MANGE som har stillet lignende spørgsmål gennem årene, og der har sågar været en qubinator, hvor der kun var 1 fuldtoneenhed ?

Edit: du kan godt gøre, som du har gjort, men du skal ikke forvente samme lyd som en original boominator ?

1 hour ago, Alex said:

Du kan ikke bare tage halvdelen af volumen eller basport, fordi du halverer antallet af drivers. Du skal regne på nyt kabinet og basport. Der er MANGE som har stillet lignende spørgsmål gennem årene, og der har sågar været en qubinator, hvor der kun var 1 fuldtoneenhed ?

Edit: du kan godt gøre, som du har gjort, men du skal ikke forvente samme lyd som en original boominator ?

Hmm altså med samme drivere, og hvis porte og volumen er rettet til, burde der ikke være så stor forskel. Det smarte i boominatorens koncept er, at du kan have mange drivere, altså høj lyd, på relativt lidt plads. Så spille skal det nok. 

Synes dog at nytårstårnene lægger op til lyd hele vejen rundt, men det er måske bare mig :)

Ville bruge Winisd eller hornresp til at regne port størrelse og volumen ud.

1 hour ago, Alfred said:

Hmm altså med samme drivere, og hvis porte og volumen er rettet til, burde der ikke være så stor forskel. Det smarte i boominatorens koncept er, at du kan have mange drivere, altså høj lyd, på relativt lidt plads. Så spille skal det nok. 

Synes dog at nytårstårnene lægger op til lyd hele vejen rundt, men det er måske bare mig :)

Ville i sige at jeg får mest for pengene, hvis jeg bruger enhederne fra boominatoren? Eller er der en mere ideal driver til samme penge? Tænker at det kan være der var noget magi over boominatoren som ikke er gældende med singles. Kabinettet skal helst ikke være større end nødvendigt og skal nok tunes til sådan ca 80-90hz. Alt under tager mine cuboer ??

Jeg går hjem og undersøger sagen

2 hours ago, Nicolai Grymer said:

Ville i sige at jeg får mest for pengene, hvis jeg bruger enhederne fra boominatoren? Eller er der en mere ideal driver til samme penge? Tænker at det kan være der var noget magi over boominatoren som ikke er gældende med singles. Kabinettet skal helst ikke være større end nødvendigt og skal nok tunes til sådan ca 80-90hz. Alt under tager mine cuboer ??

Jeg går hjem og undersøger sagen

Hmm altså følsomhed dB pr. krone, er det svært at finde noget der er meget bedre. Det er bare en super billig driver, der virkelig kan spille højt. Men er du villig til at smide mere, skal du nok kunne finde nogle drivere der kan smække mere igennem.

2 hours ago, Alfred said:

Hmm altså følsomhed dB pr. krone, er det svært at finde noget der er meget bedre. Det er bare en super billig driver, der virkelig kan spille højt. Men er du villig til at smide mere, skal du nok kunne finde nogle drivere der kan smække mere igennem.

Ja okay. Jeg har allerede træet, så det er praktisk for mig at jeg bare lige kan få noget mega billigt. De skal også sidde til verdens billigste 2x100w forstærker, så det er fint nok. Tak for det. Jeg kigger lidt på det med et program. Så opdaterer jeg også lige den her tråd. Hvad tænker du er en god ide at tune enheden til. Ved du tilfældigvis hvad boominatoren er tuned til?

4 hours ago, Nicolai Grymer said:

Ja okay. Jeg har allerede træet, så det er praktisk for mig at jeg bare lige kan få noget mega billigt. De skal også sidde til verdens billigste 2x100w forstærker, så det er fint nok. Tak for det. Jeg kigger lidt på det med et program. Så opdaterer jeg også lige den her tråd. Hvad tænker du er en god ide at tune enheden til. Ved du tilfældigvis hvad boominatoren er tuned til?

82 Hz

On 26/2/2018 at 10:50, Alfred said:

Jeg har prøvet at finde en god forklaring på de sidste tal her, men kan simpelthen ikke finde noget.

Jeg forstår fuldkommen alle driver settings, og alt med horn indstillinger. Men det er første gang jeg roder med direct-radiators. Jeg forstår Vrc  er størrelse i liter, men jeg er ikke helt sikker på hvad Lrc, Ap, Lpt, Vtc og Atc betyder i kassen. Forklaringerne hjælper heller ikke super meget desværre. Er det noget du kan hjælpe med?

Det her står der i hjælpe-filen:
 Lrc   Rear chamber average length (cm).

Ap    Vented rear chamber port cross-sectional area (sq cm). (Jeg tænker det her er refleks-udgangens størrelse i cm2)

Lpt   Vented rear chamber port tube length (cm). (Jeg tænker det her er refleks-udgangens længde)

Vtc   Throat chamber volume (cc). (Det har noget med enheden at gøre, men er ikke helt sikker på hvordan)

Atc   Throat chamber average cross-sectional area normal to axis (sq cm). (Det har noget med enheden at gøre, men er ikke helt sikker på hvordan)

De tal jeg snakker om ligger alle i bunden.

Udklip.PNG.2dfc3f56d0aa98c05b00197800d95cc1.PNG

5 hours ago, Nicolai Grymer said:

Jeg har prøvet at finde en god forklaring på de sidste tal her, men kan simpelthen ikke finde noget.

Jeg forstår fuldkommen alle driver settings, og alt med horn indstillinger. Men det er første gang jeg roder med direct-radiators. Jeg forstår Vrc  er størrelse i liter, men jeg er ikke helt sikker på hvad Lrc, Ap, Lpt, Vtc og Atc betyder i kassen. Forklaringerne hjælper heller ikke super meget desværre. Er det noget du kan hjælpe med?

Det her står der i hjælpe-filen:
 Lrc   Rear chamber average length (cm).

Ap    Vented rear chamber port cross-sectional area (sq cm). (Jeg tænker det her er refleks-udgangens størrelse i cm2)

Lpt   Vented rear chamber port tube length (cm). (Jeg tænker det her er refleks-udgangens længde)

Vtc   Throat chamber volume (cc). (Det har noget med enheden at gøre, men er ikke helt sikker på hvordan)

Atc   Throat chamber average cross-sectional area normal to axis (sq cm). (Det har noget med enheden at gøre, men er ikke helt sikker på hvordan)

De tal jeg snakker om ligger alle i bunden.

Udklip.PNG.2dfc3f56d0aa98c05b00197800d95cc1.PNG

Uha, jeg er ikke selv særlig skarp overhovedet i Hornresp. Ap og Lpt er rigtigt, de andre er jeg faktisk noget usikre omkring. Jeg fandt den her Hornresp for dummies: http://www.hometheatershack.com/forums/diy-subwoofers-general-discussion/36532-hornresp-dum-hmm-everyone.html 

Og et direkte link til vented box guide: http://www.hometheatershack.com/forums/diy-subwoofers-general-discussion/36532-hornresp-dum-hmm-everyone.html#post324330 

Prøv dem :) 

EDIT: Ellers så brug Winisd, det er nok i virkeligheden nemmere når det bare er et vented kabinet du vil lave.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.