Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp

Mortensen
 Share

Recommended Posts

Hej jeg har sat mig for, at lave anlægget til min Camp til Roskilde Festival i år. Og fordi de andre ik gider at give penge til anlægget har jeg ikke det største budget nogensinde.

så jeg har været i gemmerne og fundet nogen gamle bass enheder, som har specs som lyder

149A5698-6141-4653-A593-97D680B4BC1A.jpeg.d01953fc7ad7ecc2a270d61fe81fee0a.jpeg

jeg har 8 af dem liggende og tænkte på at bruge dem til nogle Cubo 12. Jeg har kun en pioneer GM d-8604.

så mit endelige spørgsmål er ville de ku bruges til Cubo 12? Eller er der et kabinet bedre til dem?

23 minutes ago, Mortensen said:

Og fordi de andre ik gider at give penge til anlægget har jeg ikke det største budget nogensinde.

Det var satme nærigt af dem.

23 minutes ago, Mortensen said:

så mit endelige spørgsmål er ville de ku bruges til Cubo 12? Eller er der et kabinet bedre til dem?

Jeg ville ikke anbefale at bruge dem til en Cubo 12. Der er en række andre enheder, der er optimeret til dem.

I stedet ville jeg bygge mit eget kabinet. Evt. kan du lave nogle dobbelsubwoofere? Basenhedernes SPL er ikke særlig høje, men hvis du sætter dem to og to i kabinetterne, og da de alligevel er i 4 ohm, så kan du vel godt få noget, der giver rimelig med lyd. :)

11 minutes ago, BrændtForstærker said:

Det var satme nærigt af dem.

Jeg ville ikke anbefale at bruge dem til en Cubo 12. Der er en række andre enheder, der er optimeret til dem.

I stedet ville jeg bygge mit eget kabinet. Evt. kan du lave nogle dobbelsubwoofere? Basenhedernes SPL er ikke særlig høje, men hvis du sætter dem to og to i kabinetterne, og da de alligevel er i 4 ohm, så kan du vel godt få noget, der giver rimelig med lyd. :)

Men har du et design eller noget jeg kunne bygge efter?

4 hours ago, Mortensen said:

Men har du et design eller noget jeg kunne bygge efter?

Udfra enhedernes specs kan du simulere et kabinet. Det er ikke raketvidenskab, men der er heller ikke nogen perfekt formular man bare sætter den ned i. Du kan bruge Winisd til at regne størrelsen af kabinettet ud. Når BrændtForstærker foreslår et "dobbeltsubwoofer" menes der sandsynligvis nok bare en simpel vented box, altså et kabinet med en form for port i. Læs lidt på det. Det handler om at regne ud, hvor mange liter kabinettet skal være, hvor lang porten skal være og hvor stort mundingsareal porten skal have. Hvordan de twister de parametre kan give forskellige frekvensrespons.

2 hours ago, Alfred said:

Når BrændtForstærker foreslår et "dobbeltsubwoofer" menes der sandsynligvis nok bare en simpel vented box, altså et kabinet med en form for port i.

Jep, det var bare den helt simple løsning, jeg mente jer. To subwoofers i en vented box (bass reflex). Ved at sætte to i én, så sparer du på pladsen. 

28 minutes ago, BrændtForstærker said:

Jep, det var bare den helt simple løsning, jeg mente jer. To subwoofers i en vented box (bass reflex). Ved at sætte to i én, så sparer du på pladsen. 

Jamen nu er jeg ret ny til alt det med højtalere men hvordan ser sådan en ud?

1 hour ago, BrændtForstærker said:

Altså.. Kassen skal jo være tilsvarende større, hvis du smider 2 enheder i den ?

2 minutes ago, Alex said:

Altså.. Kassen skal jo være tilsvarende større, hvis du smider 2 enheder i den ?

Jaja, selvfølgelig, det er også kun en lille smule, man sparer, da man kun skal bygge én kasse og ikke to. Mit foreslag var også bare mest ment for at undgå at skulle stå med 8 kabinetter med hver én enhed, som man skal have styr på.

54 minutes ago, Mortensen said:

Jamen nu er jeg ret ny til alt det med højtalere men hvordan ser sådan en ud?

Det kan f.eks. se således ud:

SB1000Z-Double-18-inch-1600W-Subwoofer.jpg

2 hours ago, BrændtForstærker said:

Jaja, selvfølgelig, det er også kun en lille smule, man sparer, da man kun skal bygge én kasse og ikke to. Mit foreslag var også bare mest ment for at undgå at skulle stå med 8 kabinetter med hver én enhed, som man skal have styr på.

Det kan f.eks. se således ud:

SB1000Z-Double-18-inch-1600W-Subwoofer.jpg

Og du ville gå ind på WinISD for at beregne hvordan den skulle blive eller hva?

2 minutes ago, Mortensen said:

Og du ville gå ind på WinISD for at beregne hvordan den skulle blive eller hva?

Jeg har ikke erfaring med at lave en dobbelsubwoofer med WinISD, men ja, du kan sagtens bruge programmet. Så skal du bare fordoble volumen. Når du bruger programmet, så beregner du kun ift. en bassreflexkasse eller en lukket kasse. Hvis du vil lave et horn, så bliver det noget mere avanceret. 

I programmet skal du bare indsætte de værdier, der står oplyst under enhedens specs. Evt. kan du søge på, om andre har lavet en kasse med den enhed, for så kan du bare lave en kasse med samme volumen.

Læs lige specs. De der enheder er 4ohm.

De kommer ned i 2ohm hvis de parallel kobles og med et presset budget giver det ikke mening da den forstærker som skal drive det ikke bliver billig.

Tænker du skal prøve at få dem solgt og få købt en enkelt okay enhed som kan bruges til noget subwoofer

18 minutes ago, BrændtForstærker said:

tjo, tja. Hvis han køber en D8604, så er det ikke noget problem. Den kan man jo få brugt til 1000-1200 kr.

Jeg har købt en Pioneer d8604 til 1300 for ny men det er ikke i budgettet, men hvad ville i råde mig til at gøre jeg har 2 gamle men super gode toppe som hedder dantax sx300 

Just now, Mortensen said:

Jeg har købt en Pioneer d8604 til 1300 for ny men det er ikke i budgettet, men hvad ville i råde mig til at gøre jeg har 2 gamle men super gode toppe som hedder dantax sx300 

To dobbelte subwoofers i parallel, så hver kabinet ryger ned i 2 ohm. Kabinetterne sætter du så sammen i serie, så de ender på 4 ohm. Ellers kan du sætte hver især direkte til forstærkeren, så de kører på 2 ohm hver.

Har du specs på toppene?

1 hour ago, BrændtForstærker said:

To dobbelte subwoofers i parallel, så hver kabinet ryger ned i 2 ohm. Kabinetterne sætter du så sammen i serie, så de ender på 4 ohm. Ellers kan du sætte hver især direkte til forstærkeren, så de kører på 2 ohm hver.

Har du specs på toppene?

Jeg ville nok drive dem på hver kanal, for ikke at få et 2 ohms load. Tror jeg Pioneeren vil blive gladere for.

22 hours ago, BrændtForstærker said:

Har du specs på toppene?

43481984-114F-4159-909E-E759184448CB.thumb.jpeg.14ccf0217043d97da58a4a4c684a5395.jpeg

Jeg har 2 af dem

ka de bruges eller er det for dårligt?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.