Jump to content
Festivalanlæg dk

Vis dit mindre anlæg til inspiration

Eis
 Share

Recommended Posts

Hej FA

Efter at have haft anlæg med på RF i den større ende af skalaen de sidste 3 år, har jeg valgt at jeg ikke gider sætte min tid på festivalen af til at gå og holde øje, tænde, slukke, holde styr på strøm, lås om natten, pressening i regnvejr og opladning med solceller mere. I kender det sikkert alle sammen. Anlæg er fedt, men man bruger meget tid på det ude på festivallen, hvis ikke mange i ens camp er sat ordentligt ind i hvordan elektronikken funker.

Nå.. Så nu vil jeg rigtig gerne høre folks løsninger på et mindre anlæg som skal bruges i campen. Strømforbrugsvenligt, kunne spille op til at 10 mennesker der hygger sig, men hvor man ikke behøver sidde tæt på højtaleren for at kunne høre om det er rock eller house der bliver spillet ;)

Det eneste vi har tilbage af vores anlæg er 2x Behringer B215XL toppe som måske kunne bruges. Kan man forbinde en MaxAmp til den én højtaler og udnytte begge udgange egentlig (mono, men dobbelt power tænker jeg)? Eller hvad med en halfinator??? Det må nemlig også gerne være billigt i år. Eller er Soundboks bare det bedste, selvom jeg synes den er lidt dyr..

Eller kan i anbefale andre forstærkere som giver en lille smugle mere juice end en MaxAmp?

Jeg vil rigtig gerne høre folks erfarigner og idéer med de lidt mindre brugervenlige camp anlæg og evt. billeder :) Show-off trådene er tit Boominator eller store sataner.

Til jeres behov ville jeg nok bare smide jeres behringer højttalere på en billig harald nyborg vogn og drive dem med en maxamp og et 30-40ah batteri. 
Så burde i være kørende hele ugen uden at skulle tænke på strøm osv. 
Og så fylder det jo ikke mere end at i kan køre det ind i kabinen på et stort telt, så i slipper for presenning osv. :) 

Og hvis der skal lidt mere power på så et tk50 board med stepup eller en bassface db 4.2

1 minute ago, tc87 said:

smide jeres behringer højttalere på en billig harald nyborg vogn og drive dem med en maxamp og et 30-40ah batteri. 

Ja, jeg har tænkt på det samme. Jeg tror også det er den billigste løsning overhovedet. Drev du ikke dine toppe på en MaxAmp om dagen i sommers? Fordi, så husker jeg at de spillede fint op.

Just now, Eis said:

Ja, jeg har tænkt på det samme. Jeg tror også det er den billigste løsning overhovedet. Drev du ikke dine toppe på en MaxAmp om dagen i sommers? Fordi, så husker jeg at de spillede fint op.

Jo jeg gjorde og det spillede udemærket op til camp hygge.
Så med mindre i kommer til at ligge ved siden af et monster anlæg tænker jeg også at en maxamp er helt fin :) 

21 minutes ago, Eis said:

Sejt Har også kigget på nogen lidt kraftigere forstærkere, som f.eks. denne fra Sure (2x30w 12v) https://www.soundimports.eu/en/2-x-30-watt-class-d-audio-amplifier-board-bt-40-ap.html

Hvorfor ikke bare en tk2050 med en step up converter fra 12v til 24v? En tk2050 koster ikke møj, og converteren er sådan 80 kr. :)

3 hours ago, BrændtForstærker said:

Hvorfor ikke bare en tk2050 med en step up converter fra 12v til 24v? En tk2050 koster ikke møj, og converteren er sådan 80 kr. :)

Strømforbruget på en 2050'er (tror de bliver solgt som STA508 nu) er bare så meget højere, kontra hvor meget ekstra power du får. Specielt med step-up, vil der være en nævneværdig forskel på spilletiden.

Jeg ville nok gå efter en sammenbygget løsning, som f. eks. en halfinator. Så er den helt besvær-fri. Elleres så Maxamp til dine Behringer(e). Den kan ikke bridges, da den allerede er bridget internt.

Drop de fancy Behringer og energi effektive forstærkere. 

Hvis man skal gå småt skal man gøre det ordentligt, her ses fx. mit første anlæg.

Pros:

- Det er super transportabelt (hvis man ser bort fra batterier),

- Energi-effektivitet er en by i Kina (kun 1-2 batteriskift om dagen!),

- samt den kan tage FM-radio så man bare kan give den gas med Festivalradioen (eksisterer den stadig?)

- Fik jeg nævnt brugervenlighed?

- Genkendeligt i tilfælde af at "naboen" vil låne anlægget på "ubestemt tid"

255670_10150215687964508_5614845_n.jpg

247019_10150215688744508_5777019_n.jpg

17 hours ago, quno said:

Drop de fancy Behringer og energi effektive forstærkere. 

Bedste råd til dato, haha.

18 hours ago, Alfred said:

Strømforbruget på en 2050'er (tror de bliver solgt som STA508 nu) er bare så meget højere, kontra hvor meget ekstra power du får.

Jeg ville nok gå efter en sammenbygget løsning, som f. eks. en halfinator. Så er den helt besvær-fri. Elleres så Maxamp til dine Behringer(e).

Tror det jeg må erkende at den bedste og billigste løsning er en Maxamp til mine behringer der bare står og keder sig i kælderen. Ind i en trækasse måske og så ellers på en billig lille vogn med et nogenlunde batteri. Bum.

Eller hvis der står en derude og vil sælge en billig boominator eller halfinator, så kunne jeg godt hoppe på den vogn. Eller soundboks!? 

1 minute ago, Eis said:

Bedste råd til dato, haha.

Tror det jeg må erkende at den bedste og billigste løsning er en Maxamp til mine behringer der bare står og keder sig i kælderen. Ind i en trækasse måske og så ellers på en billig lille vogn med et nogenlunde batteri. Bum.

Eller hvis der står en derude og vil sælge en billig boominator eller halfinator, så kunne jeg godt hoppe på den vogn. Eller soundboks!? 

Det danske SOUNDBOKS community bliver ofte brugt som køb/salg https://www.facebook.com/groups/1590382567931739/

Der kan du nok både finde 1'ere og 2'ere :) 

Just now, Eis said:

Sejt. Ved du hvad en 1'er går for ca brugt? 

Sad faktisk lige og spekulerede over det. Prøver lige at spørge nogle af dem, der er inde over communities.

Vi blev enige om omkring 3-4000 DKK. Man kan stadig købe SB1 på Thomann til 3800 DKK for B-stock og 4300 DKK for A-stock

En SB er en god løsning.

Hvis du bliver i DIY-afdelingen, så kan du få en billig 2x100w forstærker (Youtuber har testet den til solidt at fyre 2x80w RMS i 4ohm hvis den får 24v. 2x50w RMS hvis den får 12v).

https://www.ebay.co.uk/itm/TDA7498-Class-D-Digital-Amplifier-Board-2x100W-Dual-Channel-Audio-Stereo-AM-C4G3-/282725460585?_trksid=p2349526.m4383.l4275.c10

Du kan kombinere den med denne billige step-up converter

https://www.ebay.co.uk/itm/DC-Step-up-Boost-Converter-Constant-Current-Power-Supply-LED-Driver-400W-15A/252500563615?epid=867262787&hash=item3aca34d69f:g:UWAAAOSwZVlXsRpV

Mener man kan få en endnu billigere en, men det er den her jeg lige kan finde.

Så kan du købe et 180A batteri og køre hele ugen på det

Kombiner det med dine to højtalere og den harald skrald vogn der blev forslået tidligere. Så har du en hyggelig lille satan.

1 hour ago, Alex said:

Det er så til gengæld fysisk umuligt, så det kan ikke passe ?

Det er skam tal jeg har fået af en youtuber, som har lavet test med den. Han skubbede de skrevne mængder watt igennem, og fandt frem til at det var omkring der at lydbølgen begyndte at clippe i spidserne (jeg kan ikke de rigtige termer, men han har i hvert fald brugt måleapparater for at finde tallene)

11 hours ago, Nicolai Grymer said:

Det er skam tal jeg har fået af en youtuber, som har lavet test med den. Han skubbede de skrevne mængder watt igennem, og fandt frem til at det var omkring der at lydbølgen begyndte at clippe i spidserne (jeg kan ikke de rigtige termer, men han har i hvert fald brugt måleapparater for at finde tallene)

Så er der noget galt med hans målemetoder eller noget andet, for det kan simpelthen ikke lade sig gøre, det siger de fysiske love ? 

http://www.diyaudio.com/forums/class-d/240878-tpa3116-amplifier-power-2.html

Så er der noget galt med hans målemetoder eller noget andet, for det kan simpelthen ikke lade sig gøre, det siger de fysiske love ? 

Kan vi få videoen? Jeg har et par mulige tanker i hovedet, men som Alex siger, så er forstærkerens mulige output altså bare et udtryk for, hvilket load der er og hvilken forsyningsspænding. Måske kan den drives med 15V eller at han har målt den givne effekt ved en frekvens, hvor impedansen er under den nominale impedans angivet af fabrikanten.

9 minutes ago, Alfred said:

Kan vi få videoen? Jeg har et par mulige tanker i hovedet, men som Alex siger, så er forstærkerens mulige output altså bare et udtryk for, hvilket load der er og hvilken forsyningsspænding. Måske kan den drives med 15V eller at han har målt den givne effekt ved en frekvens, hvor impedansen er under den nominale impedans angivet af fabrikanten.

24 minutes ago, Alex said:

Altså jeg kan selvfølgelig ikke stå på mål for hvad han har sagt. Jeg kan heller ikke finde videoen. Det var sidste roskilde at jeg undersøgte det. Det kan godt være at han har fucked lidt rundt, men han var meget begejstret over den og sagde i hvert fald at han kunne skubbe 80w igennem. Om det passer kan jeg heller ikke garantere, men kan sige at den har gjort det sindsygt godt både som HIFI-forstærker og i min vens anlæg. Og jeg tør godt stå på mål for at den spyder mindst 50w ud i hver kanal, og det var med et telefon-signal :) Både hifi anlægget og min vens højtaler har en step-up foran, som jeg har sat til ca. 23,5v.

Jeg skal lige høre Alfred. Hvis jeg har en step-up converter. Tager den så højde for variation i batteriets faldende volt? Jeg har altid haft en ide om at der er en lineær sammenhæng mellem batteriets volt, og volten på den anden side af boosteren. Men måske den hele tiden bliver på det samme? Det er nemlig noget du har snakket om før

1 minute ago, Nicolai Grymer said:

Jeg skal lige høre Alfred. Hvis jeg har en step-up converter. Tager den så højde for variation i batteriets faldende volt? Jeg har altid haft en ide om at der er en lineær sammenhæng mellem batteriets volt, og volten på den anden side af boosteren. Men måske den hele tiden bliver på det samme? Det er nemlig noget du har snakket om før

Har spekuleret over samme, og jeg er ærlig talt ikke helt sikker. Kan prøve at høre min kollega

1 hour ago, Nicolai Grymer said:

Og jeg tør godt stå på mål for at den spyder mindst 50w ud i hver kanal, og det var med et telefon-signal :) Både hifi anlægget og min vens højtaler har en step-up foran, som jeg har sat til ca. 23,5v.

Det kan da godt være, at du tør det, men det er forkert. Lige meget hvordan du vender og drejer det, så kommer vi aldrig op på, eller i nærheden af, 50w RMS. Maksimalt er det cirka 22 watt, det er hvad der MAKSIMALT på denne klode i denne verden er fysisk muligt ?

Snakker du med dine 23 volt, så er det selvfølgelig en anden historie, og så kan du selv smide det ind i formlen og få dit teoretiske maximum ?

11 minutes ago, Alex said:

Det kan da godt være, at du tør det, men det er forkert. Lige meget hvordan du vender og drejer det, så kommer vi aldrig op på, eller i nærheden af, 50w RMS. Maksimalt er det cirka 22 watt, det er hvad der MAKSIMALT på denne klode i denne verden er fysisk muligt ?

Snakker du med dine 23 volt, så er det selvfølgelig en anden historie, og så kan du selv smide det ind i formlen og få dit teoretiske maximum ?

Ja, man skal ned på knap 2 ohm ved 13.8V for at få det output. Måske har han misforstået noget, ellers skulle forstærkeren have en indbygget DC-DC. Det lader det dog ikke til umiddelbart

18 minutes ago, Alex said:

"Både hifi anlægget og min vens højtaler har en step-up foran, som jeg har sat til ca. 23,5v." Den jeg fik over 50w igennem var ved 23,5-24 volt.

Alex - Den du har linket til. Det er ikke helt den samme chip. Den bliver dog nævnt derinde, og det board jeg har linket til er to chips sat sammen så det i virkeligheden en 4x50 kanalers, der er blevet brokoblet sammen til en 2x100w

Men ellers. Hvilke instrumenter skal man bruge til at måle det. Jeg går på FG STX, og mon ikke jeg kan få lavet nogle test med min fysiklærer. Jeg har kun en amp-tangent derhjemme.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.