Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvor meget giver gain?

BrændtForstærker
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har en Pioneer D8604, der er brokoblet, så jeg i hver af mine 8 ohm speakers får 150 watt. 

Når jeg kører over min mobil, så køres gain helt op, hvilket giver meget mere lyd. Derfor bliver jeg interesseret.

Bliver der tilført flere watt, hvis man skruer op for gain, eller hvad er det, det reelt gør? F.eks. får jeg mere end de teoretiske 150 watt igennem højttalerne, når nu gain ikke står på normal men er skruet fuldt op? :)

44 minutes ago, BrændtForstærker said:

Hej,

Jeg har en Pioneer D8604, der er brokoblet, så jeg i hver af mine 8 ohm speakers får 150 watt. 

Når jeg kører over min mobil, så køres gain helt op, hvilket giver meget mere lyd. Derfor bliver jeg interesseret.

Bliver der tilført flere watt, hvis man skruer op for gain, eller hvad er det, det reelt gør? F.eks. får jeg mere end de teoretiske 150 watt igennem højttalerne, når nu gain ikke står på normal men er skruet fuldt op? :)

Nu er det lidt OFF topic men ka man brokoble 2 højtaler på en to kanals forstærker

2 minutes ago, Mortensen said:

Nu er det lidt OFF topic men ka man brokoble 2 højtaler på en to kanals forstærker

Det burde man ikke. Med en D8604 bruger man jo 4 kanaler til at brokoble, så man får to kanaler med flere watt ud. Men ellers kan du jo brokoble til højttalerne til den ene kanal, og så kan du sætte parallelkoble højttalerne. 

- Du skal huske, at det slet ikke er alle forstærkere, der kan brokobles.

1 minute ago, BrændtForstærker said:

Det burde man ikke. Med en D8604 bruger man jo 4 kanaler til at brokoble, så man får to kanaler med flere watt ud. Men ellers kan du jo brokoble til højttalerne til den ene kanal, og så kan du sætte parallelkoble højttalerne. 

- Du skal huske, at det slet ikke er alle forstærkere, der kan brokobles.

Ok så hvis jeg har en Pioneer GM d8604 og har 2 toppe og 2 Cubo 15 kan jeg ikke brokoble dem alle sammen medmindre jeg sætter dem i serie eller parallel( det er sådan mit anlæg nogenlunde kommer til at se ud)

1 minute ago, Mortensen said:

Ok så hvis jeg har en Pioneer GM d8604 og har 2 toppe og 2 Cubo 15 kan jeg ikke brokoble dem alle sammen medmindre jeg sætter dem i serie eller parallel( det er sådan mit anlæg nogenlunde kommer til at se ud)

Jeg ville monobrokoble. Sætte Cubo 15 på den ene kanal og så i parallel. Sætte toppene på den anden kanal og så i parallel. Forstærkeren kan klare ned til 1 ohm, men du burde kun køre lavest på 2 ohm, så det burde ikke være noget problem at parallelkoble dem.

1 hour ago, BrændtForstærker said:

Hej,

Ja, du har et signal, som går ind i forstærkeren, hvilket bliver forstærket (deraf navnet ;)) og sendt til dine højttalere. Derfor vil man med et kraftigere indgangsignal også få spyttet flere watt ud :) Vi har dog aldrig oplevet manglende lydstyrke på en GMD8604, og det var med gain på måske lidt over halv. 

Oooooog lad os lige få termerne brugt korrekt. Du brokopler en forstærkers udgange og parallelkopler eller seriekopler højttalere. Det er ikke alle forstærkere som kan brokoples, men alle højttalere kan (såfremt det giver mening osv. osv. i forhold til forstærker og højttaler) parallelkobles. 

40 minutes ago, BrændtForstærker said:

Ved du, hvor stor forskellen er? :D

Tror ikke du får meget mere ud af at skifte til en anden forforstærker, når du har haft gain oppe på maks med mobil på. Du sparer også lidt strøm ved ikke at køre på fuld smæk ? 

Hvilke toppe har du også lige? Vi var ved at blive døve da vi kørte 212xl på gmd8604 ?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.