Jump to content
Festivalanlæg dk

PA110 sammen med den sure 4x100

Archimedes
 Share

Recommended Posts

Hej:) Vi havde sidste år et anlæg med 2 PA the box 110 og en lp-2020+ og det gav en fin lyd og en suveræn batteritid, dog var lyden ikke så høj som vi havde håbet på. Højtalerne er 8 ohm. Mit spørgsmål er om vi kan ændre forstærkeren til den sure 4x100 og brokoble til 2x200 og så parallelkoble de samme højtalere, således at den samlede impedans faldt til 4 ohm så vi kunne få mest muligt ud af forstærkeren. Evt gå efter den med 2x100 i stedet, hvis brokoblingen ikke er mulig. Jeg er ikke sikker på om ovenstående er helt rigtigt, da jeg stadig er ved at lære :) Venlig hilsen N

Re: PA110 sammen med den sure 4x100 Så der ikke rigtigt nogen grund til at gå efter den med de 4 kanaler med mindre vi vil udvide med flere højtalere? :) Jeg er også i tvivl om højtalerne kan følge med forstærkeren i forhold til at højtalerne går i stykker.

Re: PA110 sammen med den sure 4x100 Nej, det ville kun være hvis I skulle have flere højtalere, ja :) På beskrivelsen står de rated til 250 watt RMS - så du skulle ikke kunne ødelægge dem med en 100 watt forstærker. Men generelt set skal du bare sørge for at skrue ned hvis det klipper og lyder forkert :)

Re: PA110 sammen med den sure 4x100 Du får ikke 100W ud af Sure forstærkeren i 8 ohm alligevel. Med TA2020 og 12V får du ca. 8W ( = 12^2 / (2*8) * 88% ) Med TK2050 og 24V får du ca. 30W ( = 24^2 / (2*8) * 84% ) Spiller det højere og kraftigere? JA. Vil det lyde dobbelt så højt? Nej. Langtfra. Man får ikke vanvittigt meget ud af at bruge kraftigere forstærkere. Det e højtalernes følsomhed der er alt afgørende for hvor højt du kan spille på udstyr der skal enten være nogenlunde transportabelt eller kunne være mere end et par timer på et batteri.

Re: PA110 sammen med den sure 4x100 Med ta2020'eren ville det klart være det bedste at købe 2 nye højtalere og parallel forbinde dem til 4 ohm, altså to i parallel forbindelse på hver kanal. Det kan du jo så også gøre med tk2050'eren, også begynder det at ligner noget seriøst :)

Re: PA110 sammen med den sure 4x100 Jeg tror at vejen at gå er et 24 v batteri sammen med TK2050 og så lige se hvordan de 2 højtalere jeg allerede har spiller parallel koblet på en kanal. Jeg har læst at amp'en kræver en "pre amp" noget der skulle sende flere volt fra minijacket stikket. Hvilken en bør man vælge eller kan ens pc/iphone klare den sag?

Re: PA110 sammen med den sure 4x100

Men ved 4 ohm og 32 volt skulle du kunne nå tæt på de 100 watt :D
Bortset fra at Sure forstærkeren kan ikke klare 32V ved 4ohms belastning med mindre du parallelkobler udgangene. "4x100W"eren kan reelt aldrig levere 4x100W. 4x60W eller 2x120W (begge udgange i parallel) er absolutte maximum grænser for chippen der bruges.

Re: PA110 sammen med den sure 4x100

Jeg har læst at amp'en kræver en "pre amp" noget der skulle sende flere volt fra minijacket stikket. Hvilken en bør man vælge eller kan ens pc/iphone klare den sag?
Jeg kender ikke lige til det du har læst, men jeg brugte selv en preamp på min box, til min ipod/iphone. Kan anbefale FiiO E1: http://www.ebay.co.uk/itm/FiiO-E1-ipod-iphone-Headphone-Amplifier-Apple-iPod-Touch-WHITE-/160856589680?pt=UK_AudioVisualElectronics_HomeAudioHiFi_Headphones&hash=item2573ccc570 eller http://www.ebay.co.uk/itm/FIIO-E1-HEADPHONE-AMPLIFIER-FOR-iPOD-iPHONE-BLACK-fii0-/130683502385?pt=UK_CE_MP3Access_RL&hash=item1e6d57ff31

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.