Jump to content
Festivalanlæg dk

Voltage cut off

Sebastian Sidelmann
 Share

Recommended Posts

Hej FA

Kan nogen hurtigt svare mig på om jeg kan bruge denne low voltage cut off? https://www.ebay.com/itm/282805091867 

Den skal bruges til min bass face db 1.2 og pioneer GM-D8604, så jeg kan slukke forstærkerne uden at skulle ned og fjerne kabler osv. Hvis nogen ikke mener den jeg har linket kan bruges, kan vedkommende så ikke sende en der kan?? :) 

Tak på forhånd!

Jeg tænker den fint kan bruges...
Jeg ville umiddelbart forbinde den sådan her:

cut-off.JPG.4125f68a52734f71b1f01b41888b1f35.JPG

Så har du kontakten som sørger for at cut-off modulet ikke står og bruger strøm ved længere tids opbevaring.
Du kan selvfølgelig også bare vælge at undlade switchen (cut-off modulet bruger trods alt kun 10mA).
Du skal dog være opmærksom på at din batteri-spænding vil falde meget når der bliver hamret til den med bass, hvilket kan resulterer i at din spænding kort dykker under det "tilladte" = cut-off. Det kan gå hen og blive ret træls, da dit batteri som sådan godt kan have juice/spænding nok. Måske du kan gøre noget ved dette ved at sætte en kapasitor på, men her må du høre andre herinde om hvordan det skal sættes op.
På sidste års Roskilde kunne vi høre at batteriet var ved at være fladt, da lyden begyndte at droppe ud, når bassen ramte. At lade batteiet på det tidpunkt, var fint spændingsmæssigt.

1 hour ago, Skoven said:

Jeg tænker den fint kan bruges...
Jeg ville umiddelbart forbinde den sådan her:

cut-off.JPG.4125f68a52734f71b1f01b41888b1f35.JPG

Så har du kontakten som sørger for at cut-off modulet ikke står og bruger strøm ved længere tids opbevaring.
Du kan selvfølgelig også bare vælge at undlade switchen (cut-off modulet bruger trods alt kun 10mA).
Du skal dog være opmærksom på at din batteri-spænding vil falde meget når der bliver hamret til den med bass, hvilket kan resulterer i at din spænding kort dykker under det "tilladte" = cut-off. Det kan gå hen og blive ret træls, da dit batteri som sådan godt kan have juice/spænding nok. Måske du kan gøre noget ved dette ved at sætte en kapasitor på, men her må du høre andre herinde om hvordan det skal sættes op.
På sidste års Roskilde kunne vi høre at batteriet var ved at være fladt, da lyden begyndte at droppe ud, når bassen ramte. At lade batteiet på det tidpunkt, var fint spændingsmæssigt.

På cut off’en kan jeg skrue ned for hvor langt nede batteriet skal være før den afbryder, så tænker jeg kan undgå det problem du snakker om?

50 minutes ago, Sebastian Sidelmann said:

På cut off’en kan jeg skrue ned for hvor langt nede batteriet skal være før den afbryder, så tænker jeg kan undgå det problem du snakker om?

Det kan du godt, men så render måske du ind i problemer ved lav lydstyrke. Spændingen vil variere meget når bassen slår - især hvis du køre db 1.2 og pioneer GM-D8604 sammentidigt ved høj volumen.
Så hvis du skuer cut-off for langt ned for at udgå cut-off ved høj volumen, kan du potentielt køre dit batteri for langt ned ved lav volumen, da du her ikke får de store udslag.
Men som sagt, kan en kapacitor evt. afhjælpe problemet.
Der er sikkert en anden herinde som har prøvet det, som kan komme med input her...

For at løse problemet ville jeg helt klart sætte en kondensator mellem batteriet og forstærkeren. Kunsten er at have rigtig korte kabler da der opstår en del modstand her. Kondensatoren hjælper yderligere og kan placeres med kun 20cm kabel fra forstærkeren. På den måde kan du undgå store svingninger i volten på batteriet og bruge dit cut-off board uden at være alt for nervøs angående volt-droppet under basslag.

Du kan købe kondensatorer relativt billigt på http://www.carsound.dk/kategori.asp?id=72&pk=43

Men de fåes også på dba brugt eller Amazon / eBay

2 hours ago, Nicolai Grymer said:

For at løse problemet ville jeg helt klart sætte en kondensator mellem batteriet og forstærkeren. Kunsten er at have rigtig korte kabler da der opstår en del modstand her. Kondensatoren hjælper yderligere og kan placeres med kun 20cm kabel fra forstærkeren. På den måde kan du undgå store svingninger i volten på batteriet og bruge dit cut-off board uden at være alt for nervøs angående volt-droppet under basslag.

Du kan købe kondensatorer relativt billigt på http://www.carsound.dk/kategori.asp?id=72&pk=43

Men de fåes også på dba brugt eller Amazon / eBay

Sjovt du råder til kondensator - Har lige købt en 1,5 farad kondensator i dag :) Så den kan jeg godt bruge i stedet for en kapacitor? 

7 minutes ago, Sebastian Sidelmann said:

Så for at referere til din tegning, så fra + på batteri til + på kondensator, der smider jeg en 80A sikring imellem, så fra - på batteri til - på kondensator og så derefter bare holde mig til tegningen? :) 

Yes. Den skal bare sidde i parallel med batteriet/forstærkeren og så tæt på forstærkeren som muligt.

16 minutes ago, Sebastian Sidelmann said:

Så for at referere til din tegning, så fra + på batteri til + på kondensator, der smider jeg en 80A sikring imellem, så fra - på batteri til - på kondensator og så derefter bare holde mig til tegningen? :) 

mht. sikring... så anbefales der en 80a sikring til hver forstærker. Så du skal nok op i noget større end 80a hvis du har planer om at køre begge forstærkere sammentidigt på fuld knald.

18 minutes ago, Skoven said:

Yes. Den skal bare sidde i parallel med batteriet/forstærkeren og så tæt på forstærkeren som muligt.

mht. sikring... så anbefales der en 80a sikring til hver forstærker. Så du skal nok op i noget større end 80a hvis du har planer om at køre begge forstærkere sammentidigt på fuld knald.

Har købt én 80A automatsikringer til hver forstærker og så trækker jeg to batterier igennem kondensatoren og så videre til hver forstærker. Det skal den nok kunne håndtere 

10 minutes ago, Sebastian Sidelmann said:

Har købt én 80A automatsikringer til hver forstærker og så trækker jeg to batterier igennem kondensatoren og så videre til hver forstærker. Det skal den nok kunne håndtere 

Ja ok, hvis du parallelkobler et par batterier (med en sikring på hver), så er det jo også fint :) 

2 hours ago, Sebastian Sidelmann said:

Nå ja... glemmer sku helt hvad udtrykkene betyder nogen gange :( Men tak for hjælpen, så der også styr på det ;) 

Altså. Batterierne skal helst være så ens som muligt. Batterier kan variere på alt fra fabrikant til størrelse til teknologi. Jeg ville personligt aldrig rigtig parallelkoble batterier medmindre de er af fuldkommen identiske og af samme alder.

Jeg satte min kondensator mellem batteriet og forstærkeren og så brugte jeg bare de indbyggede sikringer i forstærkeren (Pioneer og bassface har flad-sikringer siddende i siden) og jeg sprang faktisk nogle sikringer en gang, og det sagde kondensatoren ikke noget til. Jeg ved ikke helt om det her er den rigtige måde at gøre det, MEN virker det, så virker det :D 

Og kondensator er det danske ord for capacitor (engelsk), så det er det samme tip vi har givet ;);)

Held og lykke med bygget. Jeg har selv været meget glad for min kondensator.

6 minutes ago, Nicolai Grymer said:

Altså. Batterierne skal helst være så ens som muligt. Batterier kan variere på alt fra fabrikant til størrelse til teknologi. Jeg ville personligt aldrig rigtig parallelkoble batterier medmindre de er af fuldkommen identiske og af samme alder.

Jeg satte min kondensator mellem batteriet og forstærkeren og så brugte jeg bare de indbyggede sikringer i forstærkeren (Pioneer og bassface har flad-sikringer siddende i siden) og jeg sprang faktisk nogle sikringer en gang, og det sagde kondensatoren ikke noget til. Jeg ved ikke helt om det her er den rigtige måde at gøre det, MEN virker det, så virker det :D 

Og kondensator er det danske ord for capacitor (engelsk), så det er det samme tip vi har givet ;);)

Held og lykke med bygget. Jeg har selv været meget glad for min kondensator.

Batterierne er i dette tilfælde fuldkommen ens da jeg købte alle 4 samme sted :D 

Men tak for hjælpen og så lærte jeg også hvad kondensator betød ... haha

Lægger nok noget op når anlægget er begyndt at ligne noget ;) 

37 minutes ago, Sebastian Sidelmann said:

Batterierne er i dette tilfælde fuldkommen ens da jeg købte alle 4 samme sted :D 

Men tak for hjælpen og så lærte jeg også hvad kondensator betød ... haha

Lægger nok noget op når anlægget er begyndt at ligne noget ;) 

Husk sikring så tæt på + polen som muligt, du kan ikke bare bruge sikringerne i forstærkeren! 

24 minutes ago, Nicolai Grymer said:

Du kan bare sætte sikringerne parallel inden kondensatoren. Som på billedet her

1234.PNG

Men ved ikke om jeg skal parallelkoble batterierne.. læste i et opslag herinde at man ikke bør parallelkoble batterier der er blevet brugt seperat på noget tidspunkt.. så ved ikke lige hvad jeg gør istedet

1 minute ago, Sebastian Sidelmann said:

Men ved ikke om jeg skal parallelkoble batterierne.. læste i et opslag herinde at man ikke bør parallelkoble batterier der er blevet brugt seperat på noget tidspunkt.. så ved ikke lige hvad jeg gør istedet

Altså. I tilfælde af at det ene er blevet brugt mere end det andet, så kan der være en smule forskel på deres performance. Der er en lille chance for at det ene er en smule mere slidt end det andet. Min holdning til det er dog at der skal lidt mere til end at de har været brugt lidt hver for sig. Hvis nu de er af forskellig alder eller det ene har siddet i en bil mens det andet bare har stået, så ville jeg nok ikke. Men hvis de kun er blevet brugt hver for sig i få tilfælde, så ville jeg ikke lade det stoppe mig.

4 minutes ago, Sebastian Sidelmann said:

Hvis de er meget forskellige (størrelse og alder og antal afladninger), så ja - lad være med at parallelkoble dem. Er de ret nye, samme størrelse, fabrikat og brugt nogenlunde ens, så kan du godt parallelkoble dem.
Hvad er grunden til at du gerne vil parallelkoble dem istedet for at skifte batteri når de bliver flade?

Just now, Skoven said:

Hvis de er meget forskellige (størrelse og alder og antal afladninger), så ja - lad være med at parallelkoble dem. Er de ret nye, samme størrelse, fabrikat og brugt nogenlunde ens, så kan du godt parallelkoble dem.
Hvad er grunden til at du gerne vil parallelkoble dem istedet for at skifte batteri når de bliver flade?

Det er jo mindre arbejde - Hvis man så også har en cut-off, så skal man jo aldrig gøre noget. (eller jo, hvis man vil lade dem op og ikke har en solcelle ;) )

6 minutes ago, Skoven said:

Altså i retter mig bare, men det er fordi jeg gerne ville trække to forstærkere igennem én kondensator, så derfor vil der også trækkes to batterier igennem kondensatoren og derfor parallelkobles det. Som jeg har forstået det

Men for at svare jer begge. Så de købt af en gut der købte dem samtidigt nyt fra Harald Nyborg og har selv brugt dem på Roskilde én gang.

men ellers er de alle 4 identiske. Ham jeg købte dem af sagde kun to af dem var nødt til at blive opladet, ellers er de vidst som sådan ikke blevet brugt. Så vil mene de er relativt identiske :) 

26 minutes ago, Sebastian Sidelmann said:

Altså i retter mig bare, men det er fordi jeg gerne ville trække to forstærkere igennem én kondensator, så derfor vil der også trækkes to batterier igennem kondensatoren og derfor parallelkobles det. Som jeg har forstået det

Du behøver som sådan ikke at parallelkoble dine batterier (burde ikke være nødvendigt ved brug af stor kondensator på systemet).

Men du får dog visse fordele ved at gøre det:

• De kan spytte dobbelt så meget power ud som et enkelt batteri.
  • Spændingen vil ikke falde så drastisk, ved tung bass (god ting ved cut-off modul).
  • Du skal kun skifte batteri(er) halvt så meget (hvis du ikke har en solcelle eks.).

Ulemper: hvis batterierne ikke er helt ens, kan de stå og aflade/lade hinanden: hvis et batteri f.eks. er bedre til at afgive strømmen, vil det batteri gøre det mest, og derved blive afladt mere = ladet op af det andet batteri. Det giver noget tab. (Det er sådan jeg har forstået det ihvertfald).

26 minutes ago, Sebastian Sidelmann said:

Men for at svare jer begge. Så de købt af en gut der købte dem samtidigt nyt fra Harald Nyborg og har selv brugt dem på Roskilde én gang.

men ellers er de alle 4 identiske. Ham jeg købte dem af sagde kun to af dem var nødt til at blive opladet, ellers er de vidst som sådan ikke blevet brugt. Så vil mene de er relativt identiske :) 

Jeg havde bare parallelkoblet dem så (efter en fuld opladning af batterierne).

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.