Jump to content
Festivalanlæg dk

Alternativ Cubo 15 enhed

Sebastian Sidelmann
 Share

Recommended Posts

Da jeg skal til at bygge to cubo 15'er, er jeg begyndt at kigge på nogle drivers man kan proppe i. 

Er godt klar over at man normalt vælger Kappa 15LFA, men i forhold til hvad Mr. Cubo selv har skrevet på Cubo 15 planerne, så kan man snildt også bruge andre. Enhederne der skal i kassen skal blot overholde disse mål "drivers with EBP of 100 or higher; Fs (27-50 Hz), Qts (0.21 - 0.41), Vas (150 - 300 L) / (7.4 - 11.1 ft^3)", så jeg har altså kigget mig lidt omkring efter noget anderledes. Enheden jeg kigger på er en Eminence Kappa Pro 15A. 

Kappa 15LFA:
EBP : 95
Fs : 39 Hz
Qts : 0.38
Vas : 159.00 L

Kappa Pro 15A:
EBP : 118
Fs : 47 Hz
Qts : 0.38
Vas : 167.70 L

De mindre relativt meget om hinanden og koster næsten det samme. Dog er grunden til jeg gerne ville høre om det var muligt at bruge Kappa Pro 15A istedet er fordi der altså er en del mere smæk på Kappa Pro 15A i de lavere frekvenser.

Kappa 15LFA:
image.png.9d2a271e9ded297bb6c3faaf42e30b14.png

Kappa Pro 15A:

image.png.bc3f66cfde3abbe145f5292fd173eef7.png

Håber nogle af jer kan give mig et svar på om man kan bruge denne driver og om den endda ville være en bedre løsning. Hvis ikke man kan bruge den vil jeg rigtig gerne høre forklaring bag :) 

Fortsat god dag

2 hours ago, tc87 said:

Du vil nok få et mere kompetent svar ved at spørge på tråden her inde:
https://www.freespeakerplans.com/plans/14-plans/basscab/44-cubo15

Hans mail fungerer ikke længere og jeg har af en eller anden grund ikke kunne logge ind på min profil på freespeakerplans i lang tid nu. Så kan ikke rigtig spørge ham...
@Alex  du plejer at have ret godt styr på vigtigheden ved specs på den driver der skal smides i en cubo?  

19 minutes ago, Sebastian Sidelmann said:

Hans mail fungerer ikke længere og jeg har af en eller anden grund ikke kunne logge ind på min profil på freespeakerplans i lang tid nu. Så kan ikke rigtig spørge ham...
@Alex  du plejer at have ret godt styr på vigtigheden ved specs på den driver der skal smides i en cubo?  

Det passer jo nogenlunde ind i specs, men det tyder mere på, at det er en midbass og ikke en subwoofer driver grundet magnetstyrke og mms. Jeg ville se, om der ikke var en, som har spurgt mr. cubo engang og ellers selv spørge ham (der er med 90% chance en, som allerede har spurgt om dette, så kig i forummet for cubo15 først). 

Ellers ville jeg bare købe kappa pro 15lfa, som er en god enhed til omkring de samme penge. Den er bedre end kappa15lfa på alle punkter, har mr. cubo sagt :)

2 minutes ago, Alex said:

Det passer jo nogenlunde ind i specs, men det tyder mere på, at det er en midbass og ikke en subwoofer driver grundet magnetstyrke og mms. Jeg ville se, om der ikke var en, som har spurgt mr. cubo engang og ellers selv spørge ham (der er med 90% chance en, som allerede har spurgt om dette, så kig i forummet for cubo15 først). 

Ellers ville jeg bare købe kappa pro 15lfa, som er en god enhed til omkring de samme penge. Den er bedre end kappa15lfa på alle punkter, har mr. cubo sagt :)

Det sjovt når den har mindre følsomhed, at den stadigvæk skulle spille højere, hvis den altså er bedre på alle punkter, men han ved hvad han snakker om jo :D 

men hvordan kan det være du ikke selv købte Pro versionen, hvis den er så meget bedre. Lavvande i fælleskassen ? Haha

27 minutes ago, Sebastian Sidelmann said:

Det sjovt når den har mindre følsomhed, at den stadigvæk skulle spille højere, hvis den altså er bedre på alle punkter, men han ved hvad han snakker om jo :D 

men hvordan kan det være du ikke selv købte Pro versionen, hvis den er så meget bedre. Lavvande i fælleskassen ? Haha

Det er måske ikke sikkert, at den er mere følsom, men den har større xmax, så den kan spille højere fordi den kan klare noget mere effekt. Der er mange forskellige parametre, som spiller ind, og de påvirker den samlede performance osv osv. Mr.cubo har styr på hans shit, så jeg plejer at lytte til ham. Godt at se, at du også fandt dit login ;)

Godt spørgsmål, haha.. Jeg tror det var af uvidenhed på det tidspunkt, så det blev, hvad vi før havde prøvet. Jeg ville dog gerne have haft kappalite udgaven, men det er ikke ligefrem fordi min ven og jeg svømmer i penge, og på det tidspunkt havde vi allerede lagt 3000 ud hver, haha ;) 

17 minutes ago, Alex said:

Det er måske ikke sikkert, at den er mere følsom, men den har større xmax, så den kan spille højere fordi den kan klare noget mere effekt. Der er mange forskellige parametre, som spiller ind, og de påvirker den samlede performance osv osv. Mr.cubo har styr på hans shit, så jeg plejer at lytte til ham. Godt at se, at du også fandt dit login ;)

Godt spørgsmål, haha.. Jeg tror det var af uvidenhed på det tidspunkt, så det blev, hvad vi før havde prøvet. Jeg ville dog gerne have haft kappalite udgaven, men det er ikke ligefrem fordi min ven og jeg svømmer i penge, og på det tidspunkt havde vi allerede lagt 3000 ud hver, haha ;) 

haha lavede en ny profil, det andet virkede ikke ;) 

hold da op, er i kun to om det? Det en dyr fornøjelse så... Ville du have haft 3015 eller LF versionen. Synes nemlig 3015 ser så nice ud mht. specs. Kunne sikkert være nogle fede drivers i en højttaler :D Men har kigget ca. 20 sider igennem på Cubo tråden indtil videre, uden et svar på mit spørgsmål, så håber Cubo selv svarer på et tidspunkt. Men det kan godt være du har ret i at Pro 15A ikke går dybt nok, desværre. Synes bare det ville være fedt med noget "andet" end hvad andre gør hehe.
EDIT: Okay fandt noget nu. Det er fordi Kappa Pro 15A har en hel del lavere Xmas og altså godt kan komme til at "distorte" ved høj volume og det selvfølgelig et lille problem da man er på festival og ting skal spille højt helst...

46 minutes ago, Sebastian Sidelmann said:

haha lavede en ny profil, det andet virkede ikke ;) 

hold da op, er i kun to om det? Det en dyr fornøjelse så... Ville du have haft 3015 eller LF versionen. Synes nemlig 3015 ser så nice ud mht. specs. Kunne sikkert være nogle fede drivers i en højttaler :D Men har kigget ca. 20 sider igennem på Cubo tråden indtil videre, uden et svar på mit spørgsmål, så håber Cubo selv svarer på et tidspunkt. Men det kan godt være du har ret i at Pro 15A ikke går dybt nok, desværre. Synes bare det ville være fedt med noget "andet" end hvad andre gør hehe.
EDIT: Okay fandt noget nu. Det er fordi Kappa Pro 15A har en hel del lavere Xmas og altså godt kan komme til at "distorte" ved høj volume og det selvfølgelig et lille problem da man er på festival og ting skal spille højt helst...

Hele campen "donerer" et beløb, men det dækker langt fra det hele, så vi smider selv en del ekstra. Jeg har altid høje ambitioner ;)

Altid LF versionen, den er designet til at blive brugt i en subwoofer. Som sagt, så er der mange parametre, som skal passe sammen. 

Du kan også være så uheldig, hvis du spiller rigtig højt/smider noget vanvittigt på, at den simpelthen rammer back plate og slår sig selv i stykker :)

Just now, Alex said:

Altid LF versionen, den er designet til at blive brugt i en subwoofer. Som sagt, så er der mange parametre, som skal passe sammen. 

Du kan også være så uheldig, hvis du spiller rigtig højt/smider noget vanvittigt på, at den simpelthen rammer back plate og slår sig selv i stykker :)

Ja det fandt jeg ud af. Cubo har lige svaret og  jeg ved hvad jeg skal kigge efter nu. Kappa Pro 15A er ikke et godt alternativ til Cubo 15! og han tror jeg er tysker, så det meget sjovt haha

24 minutes ago, Sebastian Sidelmann said:

Ja det fandt jeg ud af. Cubo har lige svaret og  jeg ved hvad jeg skal kigge efter nu. Kappa Pro 15A er ikke et godt alternativ til Cubo 15! og han tror jeg er tysker, så det meget sjovt haha

Jeg får notifikationer hver gang, at der bliver skrevet på tråden ;)

Btw., kappa pro 15lf er langt fra den bedste enhed! Den er bare god til prisen. 

36 minutes ago, Alex said:

Jeg får notifikationer hver gang, at der bliver skrevet på tråden ;)

Btw., kappa pro 15lf er langt fra den bedste enhed! Den er bare god til prisen. 

Lyder stressende haha - Tråden har varet 8 år eller sådan xD 

Det var bare noget en dude skrev herinde, som jeg lidt har holdt mig fast i haha. 
Men jeg må lige lede efter nogle højttalere igen nu hvor jeg ved noget nyt ;) 

Edit: Har kigget lidt omkring og fandt frem til Fane Sovereign Pro 15-600LF som ihvertfald er bedre end Kappa 15LF mht. EBP, FS, Qts, Xmax (7) og koster kun en anelse mere. Ved dog ikke om den er bedre end Kappa Pro 15LF-2 ..

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.