Jump to content
Festivalanlæg dk

Cubo 15 ext. (x2) + Boominator clean red & black

Skoven
 Share

Recommended Posts

[UPDATE #1]: Ekstra Cubo og tilhørende Bass Face SQ1.1 tilføjet til setuppet. Tråden er opdateret med den nye udvidelse. Jeg har ladet alt i tråden stå, så folk kan se hvordan jeg er gået fra det tidligere setup (1 Cubo + Boominator på GM-D8604) til nuværende løsning.

Så blev det vist på tide at vise min Cubo 15 extended (x2) og Boominator combo frem.

IMG_0405.thumb.jpg.26f54cf6a3bdc08ffccac4cb085e8d28.jpg

Systemet spiller med Boominatoren som top og Cubo’erne som bund. Boominatoren kan selvfølgelig også bruges for sig selv: mere om det senere. For dem som vil se Boominatoren alene, har jeg en tråd her:

Systemet drives at den velkendte Pioneer GM-D8604.
[UPDATE #1]: Cubo'erne drives nu af en Bass Face SQ1.1 og Boominatoren drives af Pioneer GM-D8604 (brokoblet).

Cubo'erne er bygget i 18mm støbekrydsfiner.
De har fået rød og matsort maling og derefter flere lag mat skibslak.

Bass-enhed: Eminence Kappa-15LFA

Billeder:
Cubo byggeprocess: https://www.dropbox.com/sh/2tpwbrhtvtm9oz4/AADyt2cx1lqrKG8gq3-PZLlla?dl=0

Boominator byggeprocess: https://www.dropbox.com/sh/qqp2lr724uskaag/AAAFGItX_yOQKcRv1K4Y0tT8a?dl=0

Cubo + Boominator: https://www.dropbox.com/sh/gvg6a8zsyf5amfm/AAAMOxYEU7PSQGl0VejAj5gWa?dl=0

Transport:
Jeg bruger en ældre trækvogn til at trille rundt med anlægget. Det passer lige med at forstærkerkassen og batteriet kan stå bag Cubo’en.

IMG_0247.thumb.jpg.bb1ba1f206cdfdb69f55160b6b7b67ee.jpg

[UPDATE #1]: Det nye setup med 2 x Cubo'er bliver transporteret på en større trækvogn. Selvom det ikke lige vises på billedet, så er det meningen af den ene Cubo skal vende den anden vej, for at skabe 360 graders lyd. Vender man begge Cubo'er den samme vej, bliver bassen alligevel for voldsom, så det giver ingen mening at gøre dette (med en Boominator som top). Jeg synes derud over også at det er væsenligt federe med den 360 graders lyd.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_5d.jpg.35e9bf4fc08bf73353166ae8fa54e2fd.jpg

Alternativt kan Cubo'erne stables, hvis man ønsker at få Boominatoren op over hovedhøjde (her er det stadig meningen at den ene Cubo skal vende den anden vej): de plastichjørner som sidder på Cubo'erne, "låser" de to Cubo'er til hinanden, så de ikke rykker sig. Smart.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_62.jpg.ee501419a316c70377926d7ca4c7434e.jpg

Elektronikkasse:

Elektronikkasse som indeholder alle eldelene: i skal ikke tage jer af hvordan det lige ser ud inde i boksen nu, da jeg mangler at putte cut-off modul i og forbinde en masse kabler. I kan se en skitse af el-delen nedenfor.

IMG_1226.thumb.jpg.72087cd26559e22ead37f0bbfda8823c.jpg

IMG_1227.jpg.b64204f8f41d98803dd4b35ce61fce9b.jpg

IMG_1228.thumb.jpg.6cb5397e7a774c8c3e132de16e88da6f.jpg

[UPDATE #1]: tilføjelse af Bass Face SQ1.1 betød også udvidelse af elektronik-kassen:

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_5a.jpg.31a3ba6b9ab16afd593a9e29e56a9976.jpg

Den sorte lille boks som lyser over til venstre, bruges til at indstille volumen på Bass Facen, hvilket er ret handy hvis man lige vil have lidt mere eller mindre bass.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_53.jpg.4d4f29ba56e55b1848d206b361c9b69b.jpg

El:
Jeg har vedhæftet en skitse som viser el-delen her:

EL.JPG.39ee6dac40188d951d8b11a88dcbd498.JPG

[UPDATE #1]: tilføjelse af Bass Face SQ1.1

diagram_2xAmp.JPG.4d9c635854cde819b9d764832f72397e.JPG

Jeg har tilføjet en rød kontakt (over til venstre) og fjernet voltmeteret, da kondensatoren her dette indbygget. Kontakten fungere ved at strømmen fra den kontakt som tænder forstærkerne løber igennem kontakten normalt. Når knappen trykkes ned, lukkes denne forbindelse og der skabes en forbindelse mellem mellem + fra batteri og remote på kondensatoren. Det gør at jeg kan tjekke spædingen på batteriet, uden at forstærkerne er tændt. Derudover kan jeg også tjekke spændingen på batteriet, selv hvis Cut-off modulet er aktiveret pga. for lav spænding på batteriet.

Cut-off modul (blåt på skitsen):
Cut-off modulet sørger for at tage strømmen når batteriet rammer en hvis spænding, så batteriet ikke bliver overafladet.

Kondensator:
Jeg bruger en kondensator for at minimere det spændingsfald der ville komme fra/på batteriet når der bliver hamret til den med tung bass. Det opnår to ting: forstærkeren ser altid den højeste spænding, og kan derved performe optimalt hele tiden. Den anden grund er for et minimere spædningsfaldet på batteriet. Den sidste del er vigtigt fordi jeg har et cut-off modul på, som cutter strømmen til batteriet når spændingen falder til et hvis punkt. Det kan gå hen og blive pisse træls, hvis batteriet lige dykker kort under cut-off spændingen og derfor slår det hele fra.

Automatsikring (200A):
Jeg har helt bevist valgt en automatsikring, da jeg nemt kan koble strømmen fra på den. Grunden til dette er, så jeg kan cutte strømmen til kondensatoren (så den ikke bliver afladt af cut-off modulet som altid vil tappe noget strøm: 10mA) når batteriet/strømforsyningen er taget af.
De komponenter som sidder ved siden af automatsikringen er en 1watt 51ohm modstand, en 1A sikring og en 1A diode (type 4007) som sørger for at strømmen kun kan løbe en vej. Dette gør at jeg kan oplade kondensatoren, ved helt simpelt at ”slukke” automatsikringen, og derefter sætte strøm på systemet. Så bliver kondensatoren ladet stille og roligt op, hvilket MAN SKAL når den er helt afladet. Det gør også at når jeg bruger min 12v server strømforsyning, at jeg er sikker på at kondensatoren ikke trækker sindsyge mængder strøm når jeg sætter strømforsyningen til (strømforsyningen må nemlig ikke overbelastes over den ratede effekt). Dioden sidder på systemet for at undgå afladning af kondensatoren (cut-off modulet: 10mA), når batteriet er taget fra i længere tid og automatsikringen er ”slukket”.

[UPDATE #1]: dioden er blevet fjernet, så jeg kan aflade kondensatoren ved at slukke den store sikring, og derefter sætte batteri-næbene sammen. For at undgå afladning fra Cut-off modulet, har jeg sat en ekstra 10A automatsikring ind: så kan jeg slukke for det hele.

Strømforsyning:
Jeg bruger en server strømforsyning til at drive systemet når jeg har adgang til elnettet.
[UPDATE #1]: Jeg har testet det store setup med 2 Cubo'er med min 80A strømforsyning, hvilket den klarede uden problemer! Win ? (kondensatoren har helt klart hjulpet med at holde strømspikes fra strømforsyningen nede her!)

IMG_0504.jpg.94dc7a094480d592b8ed582131f79bad.jpg
Se min tråd her mht. hvordan du selv kan lave sådan noget:

Stik:
Jeg bruger 12v cigaret stik til at koble solceller på og hive strøm til diverse eksterne komponenter. Jeg har et ekstra stik gemt væk inde i forstrærkerkassen, som kan bruges til at oplade batteriet med hvis spændingen er faldet ned til et punkt hvor cut-off modulet er aktiveret.

Solceller:
Kan kobles på et af cigaret-stikkene. Jeg holder altid min laderegulator som en del af solcellen: så kan jeg bruge samme solcelle til at lade forskellige ting og direkte på et cigaret-stik som jeg så f.eks. kan bruge til lys om aftenen.

Strømkabler:
Alt fra batteriet og indtil forstærkeren er 2 x 10mm2. Resten er 10AWG eller mindre. For enden af kablerne til batteriet sidder der pol-sko og alm. "ørnenæb" eller hvad de nu hedder.

[UPDATE #1]: De store kabler fra batteri til kondensator (og videre over i Bass Face SQ1.1) er nu 50mm2 (~0AWG). Kabel fra kondensator til GM-D8604 er nu 21mm2 (~4AWG).

Kontakt:
Led-kontakt til tilkobling af forstærker, bluetooth og voltmeteret på kondensatoren.

Bluetooth:
Bluetooth modul fra Sure gemt af vejen inden i elboksen. Det er den ENESTE måde folk forbinder til anlægget på. At forbinde direkte på jack-stik er en sprængt højtaler som venter på at ske. Man kan forklare folk 100 gange at de skal slukke anlægget når der skiftes telefon, men efter 1000 bajere er der ingen som husker det.
Man kan også navngive modulet fra Sure, hvilket er lidt ekstra lir.

Tilkobling og afkobling af Boominator:
Jeg bruger speak-on kabler til at forbinde GM-D8604 med Cubo’en og Boominatoren.
Boominatoren står på to træ/filt-klodser for at speak-on kablet kan komme i fra bunden: så bliver den også løftet lidt, hvilket er fint mht. spredning af lyden.
Jeg har sådan en smart speak-on bøsning siddende i Boominatoren, som fysisk kobler højtalerne fra min maxamp20 forstærker som sidder i Boominatoren. Dette sker når kablet bliver sat i bøsningen. Dvs. intet kabel i = alm. Boominator drevet af dens egen interne forstærker. Kabel i = drevet at GM-D8604. Lavet så idiotsikkert som muligt :)

IMG_1209.jpg

En lille ekstra detalje: når speak-on stikket er sat i Boominatoren, låses lågen så der ikke kan åbnes ind til Boominatorens elektronik-rum (skruen/palen kan ikke presses tilbage, når speak-on stikket er sat i, da det sidder i vejen).

IMG_0255.thumb.jpg.6865b9350d7fa410c6b782319d956b22.jpg

Her ses den specielle speak-on bøsning, som sidder i bunden af Boominatoren.

Jeg bruger forresten også alle fire ledninger i speak-on kablet til Cubo’erne fordi, hvorfor ikke :) Så de to pluspoler er koblet sammen og det samme er minuspolerne. Så er der lidt flere mm2 til de strøm-tunge Cubo'er.

Forstærker konfiguration:

Kører min Boominator på CH-A i stereo (med HPF på så den ikke spiller de lave toner).

Cubo'en er monokoblet på CH-B som vist nedenfor (med LPF på så den ikke spiller de høje toner).

Delingen er sat til ca. 110Hz.

2CH input med et alm. mini-jack til phono-stik.

Gain er skuet en smule ned, da jeg bruger Bluetooth modulet fra Sure, som har meget høj gain.

Capture1.thumb.PNG.2b5577d48ba49cf00e80d9c2c15c14c8.PNG

[UPDATE #1]: tilføjelse at den ekstra Cubo og Bass Face SQ1.1, gør at konfigurationen nu ser sådan ud:

GM-D8604: Boominator (høje/venstre brokoblet på hver kanal) - HPF: 110Hz (12db/octave).

Bridge_stereo.JPG.ad83c58f562a99d56a745a85a4da9774.JPG

Bass face SQ1.1: Cubo'erne - HPF: 40Hz (24db/octave), LPF: 110Hz (24db/octave).

Lys:

der er kommet lidt lys på også. Tager lige lidt bedre billeder af det på et tidpunkt, men stængerne er lavet så de kan stå i nogle huller i de to firkantede klodser som Boominatoren står på. Så de står egenligt som vist på billedet (lidt skrå til hver side), lige bagved Boominatoren.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_4c.jpg.e8a7dacb8d518fa9712ca013933b752c.jpg

Her til sidst et enkelt billede hvor Cubo'en har frontstof på: til eks. Roskilde festival hvor folk mener at Cubo'en skal bruges til opbevaring af gummistøvler, sprutflasker osv. :huh::D.

IMG_1201.thumb.jpg.c044996c97804b4f09015eab5d3cdefa.jpg

Gallery-album:

Links til det meste:

Speak-on kabler: https://www.thomann.de/dk/cae_147133_lautsprecherkabel.htm

Speak-on bøsning til Boominator: https://www.thomann.de/dk/neutrik_nl4_md_v_s.htm

Speak-on bøsningener alm.: https://www.thomann.de/dk/neutrik_nl4mp_dtyp.htm

Højtalerkabel: https://www.thomann.de/dk/cordial_cls_240_frnc.htm

Cubo håndtag: https://www.thomann.de/dk/adam_hall_3402.htm

Hjørner Cubo: https://www.thomann.de/dk/adam_hall_4013_ecke.htm

Kondensator: https://www.importas.dk/boss_cpbk_3_5_kondensator_3_5_farad-p-1385.html

Bluetooth: http://store3.sure-electronics.com/bluetooth-v4-0-audio-receiver-board-w-apt-x-brb3

Diode: https://www.ebay.co.uk/itm/100pcs-1A-1000V-Diode-1N4007-IN4007-DO-41-Rectifie-Diodes/191853516849?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Automatsikring (80a): https://www.ebay.co.uk/itm/40-50-60-80-100A-DC-12V-24V-Car-Auto-Circuit-Breaker-Fuse-Reset-Inverter-High-Q/291822511870?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=590830133341&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Automatsikring (200a): https://www.ebay.co.uk/itm/Car-Auto-Truck-Boat-Security-Fuse-Automatic-Switch-Fuse-Car-Accessories-200A/232545783452?hash=item3624cf0e9c:g:ez0AAOSws0lZ-WgK

Cut-off modul: https://www.ebay.co.uk/itm/12V-Battery-Low-Voltage-Cut-off-Switch-Controler-Excessive-Protection-Module-ams/282805091867?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Bass-enhed Cubo: https://www.thomann.de/gb/eminence_kappa_15lf.htm

50 minutes ago, Sebastian Sidelmann said:

Nu ved jeg ikke hvor stor din solcelle er og hvor meget energi den kan give; men hvorfor har du ikke smidt solcellen direkte på batteriet da det alligevel er derfra alt andet strøm bliver taget fra? :) 
Men lækkert med diverse forklaringer, så man selv lærer lidt ;) 

Ikke speciel stor - men det kan være den bliver opgradet inden så længe B)
Om solcellen går i gennem cut-off modulet eller ej, er sådan set irrelevant. Den sidder stadig "direkte" på batteriets plus og minus. Grunden til at den går igennem cut-off, er udelukkende fordi jeg ikke vil have et let tilgengeligt udtag/input som ikke bliver slukket når spændingen bliver for lav - så man ikke "kommer til" at tappe mere strøm fra batteriet, når det har nået sin max afladningsspænding.
Det med at gøre det så idiotsikkert som muligt, har høj priotet her ;)

3 minutes ago, Skoven said:

Ikke speciel stor - men det kan være den bliver opgradet inden så længe B)
Om solcellen går i gennem cut-off modulet eller ej, er sådan set irrelevant. Den sidder stadig "direkte" på batteriets plus og minus. Grunden til at den går igennem cut-off, er udelukkende fordi jeg ikke vil have et let tilgengeligt udtag/input som ikke bliver slukket når spændingen bliver for lav - så man ikke "kommer til" at tappe mere strøm fra batteriet, når det har nået sin max afladningsspænding.
Det med at gøre det så idiotsikkert som muligt, har høj priotet her ;)

Ja det kan jeg se og har det på samme måde, som du nok ved ;) 

Super, super skarpt build! Du har virkelig fået samlet mange gode tips og tricks her på forummet, og samlet det på en virkelig lækker måde! God idé med BT kun, specielt på den størrelse anlæg. Begynder det at blive større, er muligheden for at sætte kabel i lækker. Vi lader også bare gutterne i vores camp køre BT.

Hvilket batteri bruger du?

24 minutes ago, Alfred said:

Super, super skarpt build! Du har virkelig fået samlet mange gode tips og tricks her på forummet, og samlet det på en virkelig lækker måde! God idé med BT kun, specielt på den størrelse anlæg. Begynder det at blive større, er muligheden for at sætte kabel i lækker. Vi lader også bare gutterne i vores camp køre BT.

Hvilket batteri bruger du?

Mange tak!
Jeg tænkte jeg lige så godt kunne dele de erfaringer jeg har tilegnet mig.
Mht. BT, så sidder det forbundet til forstærkeren med et alm. jack-stik kabel, så jeg kan egenligt bare åbne kassen, og så bruge kablet i specielle situationer. Det er dog ikke noget folk for at vide, hvis der ingen grund er til det :) 
Har pt. et 100Ah varta bilbatteri jeg fik gratis af min onkel. Måtte lade det en enkelt gang på sidste års Roskilde festival.

13 hours ago, Skoven said:

Mange tak!
Mht. BT, så sidder det forbundet til forstærkeren med et alm. jack-stik kabel, så jeg kan egenligt bare åbne kassen, og så bruge kablet i specielle situationer. Det er dog ikke noget folk for at vide, hvis der ingen grund er til det :) 
Har pt. et 100Ah varta bilbatteri jeg fik gratis af min onkel. Måtte lade det en enkelt gang på sidste års Roskilde festival.

Klart klart. Har du overvejet at placere Boominator på højkant, for at få tweeter og øverste woofer lidt højere op i luften?

4 minutes ago, Alfred said:

Klart klart. Har du overvejet at placere Boominator på højkant, for at få tweeter og øverste woofer lidt højere op i luften?

Ikke umiddelbart... jeg har dog overvejet at lave en holder som så står på Cubo'en, som løfter hele Boominatoren op over hovedhøjde. Det bliver nok bare lidt vakkelvorgent hvis den skal køres rundt på den trækvogn jeg har nu :) IMG_0247.thumb.jpg.bb1ba1f206cdfdb69f55160b6b7b67ee.jpg

Lige nu passer det med at min skulder er i samme højde som toppen af Boominatoren.

13 hours ago, Skoven said:

Mange tak!

Brugte du ikke mere end 200 ah med din pioneer?

2 hours ago, brorsono said:

Ja okay vildt nok. Du bruger vel i gennemsnit 3-4 ampere i timen?

Jeg ved ikke hvad det rent faktisk bruger... måske jeg kunne bruge sådan en alm. elmåler sammen med min 12v server strømforsyning og finde ud af et ca. tal.
Men de 4 ampere passer med den stømberegner der ligger her på siden... jeg kunne dog forstille mig, at det er ved fuld knad på, hvilket vi ikke havde konstant.
Det skal også siges at jeg havde en mindre solcelle på - det har nok ikke gjordt den store forskel, men lidt tæller også.

3 hours ago, Skoven said:

Jeg ved ikke hvad det rent faktisk bruger... måske jeg kunne bruge sådan en alm. elmåler sammen med min 12v server strømforsyning og finde ud af et ca. tal.
Men de 4 ampere passer med den stømberegner der ligger her på siden... jeg kunne dog forstille mig, at det er ved fuld knad på, hvilket vi ikke havde konstant.
Det skal også siges at jeg havde en mindre solcelle på - det har nok ikke gjordt den store forskel, men lidt tæller også.

Der er også vanvittig stor forskel på at maxe den ud og spille på moderat niveau. Med en SB forstærker skal man op over 6 på volumen på SB'en før den overstiger idleforbruget på 80 mAh. Jeg mener at Pioneer'en har et idle på omkring 1A, så man skal nok skrue en pæn del op, før det bliver overstiget

Jeg kom faktisk lige i tanke om noget i nok kan svare på.
Jeg kører min Cubo og boominator sådan her:

Capture1.thumb.PNG.2b5577d48ba49cf00e80d9c2c15c14c8.PNG

Vil det give højere output at køre 2-kanals mono, hvor boominatorens højre/ventre bliver forbundet i parallel? Som vist her: 
Eller er det bare en dum ide?
5aa978577282b_2channelmono.JPG.abef27674467ef9f50444e7877743b05.JPG

6 hours ago, Alex said:

Nej, for så vil du komme ned på 2 ohm :)

Ahh... nu fik jeg lige lige læst det med småt i manualen. Den havde jeg sgu overset.
"Speaker impedance is 2 ohm to 8 ohm, OR 4 ohm to 8 ohm for two-channel and other bridge connections"...

Tak for svar :)

Så kom jeg sgu lige til at bestille en Bass Face SQ1.1 B)
Den skal så trække Cubo'en som det ser ud nu.

Jeg har tænkt at forbinde det hele sådan her:
RCA kabel i GM-D8604 input og så bruge outputtet videre over i SQ1.1 input.
Boominatoren har jeg tænkt at køre sådan her på GM-D8604:

Bridge_stereo.JPG.ad83c58f562a99d56a745a85a4da9774.JPG

Alternativt kunne jeg forbinde sådan her, men det får jeg vel ikke noget ud af, andet end at Boominatoren kommer til at spille mono?:

Bridge_mono.JPG.75a58df04bdac878556988c0d66450a6.JPG

Begge kanaler bliver sat med HPF til 110Hz.

Cubo'en bliver så smidt på SQ1.1 speaker outputtet.
Den får selvfølgelig LPF på de 110Hz, men hvad skal jeg sætte HPF til for en Cubo 15 extended med Eminence Kappa-15LFA? 40Hz?
Andre gode fif, nu hvor jeg har de to forstærkere med de muligheder de nu engang giver?

• 3 weeks later...

Så er der ved at blive opgradet en smule :) 

IMG_1321.JPG.2ed1ddfc72febada48e4284e6e868a00.JPG

Bass Face SQ1.1 til at drive de to Cubo'er (bag ved Pioneeren).
Pioneer GM-D8604 til at drive Boominatoren :) 
Og en 3.5 farad kondensator ved siden af de to forstærkere.
Nogle ekstra beefy 50mm2 kabler med tilhørende skærmede næb, for tilkobling til batteri(er).
Tilskåret plade til Cubo 15 extended med en Kappa-15LFA ovenpå.
Og så en del af lyset til dette års anlæg B)
Jeg opdaterer hele tråden når det hele er færdigt: mangler stadig lidt stumper fra Kina og mit wire-diagram kommer også til at ændre sig lidt iforhold til nuværende.
Hvis nogen har en trækvogn med en længde på 1.5 meter, må i gerne give lyd (som i vil sælge selvfølgelig) :) 

• 2 weeks later...

Så bliver tråden snart opdateret :) Setuppet bliver gennemtestet over hele weekenden til en 30 års fødselsdag: bla. med min DIY server 80Ampere 12v strømforsyning ⚡
Ideen er at en af Cubo'erne skal vende den anden vej, for at skabe 360o lyd.
Her er lidt billeder indtil jeg får opdateret hele tråden.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_5d.jpg.35e9bf4fc08bf73353166ae8fa54e2fd.jpgUNADJUSTEDNONRAW_thumb_62.jpg.ee501419a316c70377926d7ca4c7434e.jpgUNADJUSTEDNONRAW_thumb_53.jpg.4d4f29ba56e55b1848d206b361c9b69b.jpgUNADJUSTEDNONRAW_thumb_5a.jpg.31a3ba6b9ab16afd593a9e29e56a9976.jpgUNADJUSTEDNONRAW_thumb_4c.jpg.e8a7dacb8d518fa9712ca013933b752c.jpg

2 minutes ago, brorsono said:

Ser fandme lækkert og gennemført ud!

Du må næsten finde en måde at du kan holde begge cuboer tættest mod jorden, men stadig have din boominator godt oppe i højden ?

Mange tak :)
Ja det er lidt problemet nu her - må se om jeg ikke kan lave nogle større afstandsklodser eller noget i den stil...

Som jeg har forstået det er stacking ikke som sådan en dårlig idé. 
Det giver dig lidt mindre vertikal spredning (lyd op i luften) og nogenlunde samme horisontale spredning - altså mere af lyden bliver nede i menneskehøjde. 
Så er der selvfølgelig også ground coupling a tage højde for, men tror det har minimal betydning når det kun er 2 kasser det drejer sig om :) 

3 minutes ago, tc87 said:

Som jeg har forstået det er stacking ikke som sådan en dårlig idé.
Det giver dig lidt mindre vertikal spredning (lyd op i luften) og nogenlunde samme horisontale spredning - altså mere af lyden bliver nede i menneskehøjde.
Så er der selvfølgelig også ground coupling a tage højde for, men tror det har minimal betydning når det kun er 2 kasser det drejer sig om :) 

Jeg prøver lidt forskellige konfigurationer her over weekenden og ser (hører) hvordan det lyder :) Det kunne være spædnende at se hvordan "tårnet" lyder hvor basserne vender samme vej (som på billedet), men også hvor en af dem vender den anden vej.

Hey.

Så fik jeg opdateret hele tråden med nye billeder og el-diagram osv. efter at have opgraderet med en ekstra Cubo og forstærker.

Håber i kan bruge det til noget.

Jeg har ladet alt det "gamle" stå så i kan se hvordan og hvad jeg har opgraderet :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.