Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp til elektronik - Halfinator

.Simon
 Share

Recommended Posts

Hej FA

Det er efterhånden lang tid siden, at jeg har lavet et opslag her på siden - og for den sags skyld også lang tid siden jeg har bygget noget. Da jeg nu er faldet lidt på plads efter flytning osv. har jeg fået tid til at sætte fokus på mit 'halfinator-projekt' jeg startede for snart et år siden. Derfor laver jeg dette opslag, da I før har været yderst hjælpsomme. :D

Her ses min tidligere tråd: 

Halfinatoren er i grunden færdig, spiller fint og alt er godt, men der er flere ting, jeg godt kunne tænke mig at forbedre:

• Først og fremmest har jeg ingen måde at lade højtaleren op på nuværende tidspunkt.
  • Dernæst har jeg heller ingen måde at se spændingniveauet på batterierne - eller mulighed for at lade telefonen op gennem højtaleren.
  • Til sidst kunne jeg godt tænke mig at tilføje bluetooth til højtaleren, af praktiske årsager. 

Til at løse disse problemer har jeg nogle forskellige ting:

Hvordan jeg skal implementere disse ting, har jeg nogen idé om, men jeg er bestemt ikke sikker i min sag. :huh:

Opladningsproblemet
Jeg ville lodde cigarstikket direkte til batteriet og købe en lader som denne, men jeg er meget i tvivl om det er den rigtige måde at gøre det på. Har ingen intentioner om at få en solcelle koblet på så jeg forestiller mig at en laderegulator er irrelevant?

Spændingsniveauproblemet
Her ville jeg bare lodde den kombinerede USB-lader og voltmeter til hhv. plus og minus, og det er jeg rimelig fortrøstningsfuld ved. Ret mig hvis jeg tager fejl.

Bluetoothproblemet
Dette problem er hvor skoen virkelig trykker tror jeg. Jeg forestiller mig at jeg skal skifte mit nuværende jackstik ud med de købte, også herefter forbinde bluetoothboardet til den og til batteriet også burde det virker? - Altså ideen er at når der sidder et Jack-stik i, skal højtaleren spillen via det input. Sidder der derimod ikke noget i, skal den automatisk spille fra inputtet fra bluetooth. Her føler jeg virkelig at jeg kunne bruge en god gennemgang. Hvis nogen har erfaringer med det Jack-stik jeg har købt, om det virker og i så fald hvordan det skal forbindes.

Jeg håber i vil være behjælpelige som altid.:P
De bedste hilsner

Simon

Mht. jackstikket og bluetooth, så er det her ihverfald i den rigtige retning (download pdf'en fra tråden).
Jeg ville nok bruge et multimeter, for at være sikker hvordan den lige skal forbindes, men stel/minus på det forreste ben og så lige finde ud af hvilke ben der bliver fra-koblet (dit bluetooth modul) ved input af stik. Måske du rent faktisk kan se hvad der fysisk foregår ved bare at kigge ned i den når du sætter stikket i.

20 hours ago, .Simon said:

adningsproblemet
Jeg ville lodde cigarstikket direkte til batteriet og købe en lader som denne, men jeg er meget i tvivl om det er den rigtige måde at gøre det på. Har ingen intentioner om at få en solcelle koblet på så jeg forestiller mig at en laderegulator er irrelevant?

Hvordan lader du batteriet idag?
Jeg bruger en billig en fra biltema: http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/El/Batterivarktoj-og-tilbehor/Batterioplader-612-V-4-A-2000031642/

Min er en lidt større model en denne (min kan lade med 8A): hvor der følger en masse kabler med, inklusiv, han cigaret stik, hun cigaret stik, alm. ørnenæb og et sæt runde skue-hoveder til fastmontering.
Den lader du linker til der, skal du købe seperat han-cigaret stik til, hvis du vil lade direkte på sådan et hun-cigaret stik. Ud over det, synes jeg den er dyr.

20 hours ago, .Simon said:

Sændingsniveauproblemet
Her ville jeg bare lodde den kombinerede USB-lader og voltmeter til hhv. plus og minus, og det er jeg rimelig fortrøstningsfuld ved. Ret mig hvis jeg tager fejl.

Efter din sikring... 
Ud ovet det ville jeg sætte en seperat kontakt til denne, så den ikke står og bruger strøm hele tiden.

Så ligesom min Boominator: kontakt til at tænde bluetooth og forstærker og en kontakt til at tænde USB/voltmeter.

Og så din cigaret-stik til opladning og evt. at hive støm til lamper eller andet 12v grej.

Tak for et lækkert svar @Skoven

4 hours ago, Skoven said:

Hvordan lader du batteriet idag?
Jeg bruger en billig en fra biltema: http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/El/Batterivarktoj-og-tilbehor/Batterioplader-612-V-4-A-2000031642/

Min er en lidt større model en denne (min kan lade med 8A): hvor der følger en masse kabler med, inklusiv, han cigaret stik, hun cigaret stik, alm. ørnenæb og et sæt runde skue-hoveder til fastmontering.
Den lader du linker til der, skal du købe seperat han-cigaret stik til, hvis du vil lade direkte på sådan et hun-cigaret stik. Ud over det, synes jeg den er dyr.

Jeg har ikke ladet batteriet endnu, men har heller ikke brugt højtaleren sønderligt meget, da jeg ikke havde noget til at lade den. Jeg ender nok med at købe en lignende den du har linket fra biltema, kan godt se jeg havde fundet en dyr en. 

4 hours ago, Skoven said:

Efter din sikring... 
Ud ovet det ville jeg sætte en seperat kontakt til denne, så den ikke står og bruger strøm hele tiden.

Jeg har nu tegnet en ny lille skitse for at vise hvordan jeg vil forbinde dem. Vil nemlig helst slippe for at have flere end en on/off kontakter. Hvis jeg forbinder tingene på denne måde, burde det virke når jeg tænder for forstærker, korrekt?

Skærmbillede 2018-03-14 kl. 23.06.00.png

6 hours ago, .Simon said:

Tak for et lækkert svar @Skoven

Jeg har nu tegnet en ny lille skitse for at vise hvordan jeg vil forbinde dem. Vil nemlig helst slippe for at have flere end en on/off kontakter. Hvis jeg forbinder tingene på denne måde, burde det virke når jeg tænder for forstærker, korrekt?

Skærmbillede 2018-03-14 kl. 23.06.00.png

Np :)

Lidt forvirrende med farverne på ledningerne, men ok :)

Det ser rigtigt ud... husk bluetooth modulet også.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.