Jump to content
Festivalanlæg dk

Recommended Posts

Hej er der nogen der har erfaring med at bruge li-po batterier i deres anlæg?

Jeg er i gang med at planlægge et anlæg der bruger en 2x50w+100w forstærker fra wingoneer med tpa3116-chippen. Jeg kører 1 subwoofer 300w og 2 mellemtone enheder på 80w fra dayton audio.

Forstærkerern kan tage helt op til 26 volt, så jeg har tænkt mig at bruge et par RC lipo batterier på 22.2v og 10 ah. Tanken var at de er rimlig nemme og hurtige at lade op, da der allerede findes ladere specifikt til dem. Og så vejer de heller ikke så meget.

Nogen der har rodet med det? Jeg vil gerne høre folks input :)

Hold dig opdateret på nyheder fra Canopy Sound - smid et like!

10 hours ago, Asgergp said:

Hej er der nogen der har erfaring med at bruge li-po batterier i deres anlæg?

Jeg er i gang med at planlægge et anlæg der bruger en 2x50w+100w forstærker fra wingoneer med tpa3116-chippen. Jeg kører 1 subwoofer 300w og 2 mellemtone enheder på 80w fra dayton audio.

Forstærkerern kan tage helt op til 26 volt, så jeg har tænkt mig at bruge et par RC lipo batterier på 22.2v og 10 ah. Tanken var at de er rimlig nemme og hurtige at lade op, da der allerede findes ladere specifikt til dem. Og så vejer de heller ikke så meget.

Nogen der har rodet med det? Jeg vil gerne høre folks input :)

Det er solide batterier. Samme batteri teknologi som SB bruger. Og så skal du ikke være bange for at lade dem helt af. Det er ren nydelse for dem.

Så på 10ah har du hele 10ah fremfor sådan 50-75% af batteriets kapacitet som set ved blybatterier.

Dertil så falder volten på batteriet ikke så hurtigt. Det er først når batteriet er tæt på at være afladet at det begynder at falde i volt hurtigt

57 minutes ago, Nicolai Grymer said:

Det er solide batterier. Samme batteri teknologi som SB bruger. Og så skal du ikke være bange for at lade dem helt af. Det er ren nydelse for dem.

Du skal nu stadigt være opmærksom på, at du ikke må aflade dem helt, for ellers går de i stykker + man forringer deres levetid kraftigt ved at aflade dem lige til grænsen. Man skal altså ikke bruge det indbyggede BMS som cut off modul ?

Kan du smide et link til batterier, oplader og forstærker? :)

1 hour ago, Nicolai Grymer said:

Det er solide batterier. Samme batteri teknologi som SB bruger.

Er rimelig sikker på at de bruger LiFePO4 i SB. Og der er IMO rimelig stor forskel.

Wow tak for de mange svar. Her er lige et par links:

Forstærker: https://www.amazon.de/WINGONEER-TPA3116-Amplifier-Kanal-Digital-Subwoofer-Endverstärkerbrett/dp/B01K7X4G6S/ref=sr_1_2?s=ce-de&ie=UTF8&qid=1519236988&sr=1-2&keywords=2.1+amp&dpID=51J4hfY1ZdL&preST=_SY300_QL70_&dpSrc=srch

Overvejet batteri: https://www.ebay.com/itm/Taotuo-30C-6S-10000MAH-22-2V-Lipo-Battery-Pack-w-XT60-Plug-Fr-RC-Helicopter-TOY/122397228805?epid=1139876163&hash=item1c7f717f05:g:6hMAAOSwBLlVEi96

Nu har jeg så gået og researchet lidt mere, og lært om BMS'er og sådan, så jeg tror ikke det bliver så ligetil at lade dem. Og så er li-po også farlige i forhold til LiFePO4 batterier mht. afladning, overladning og temperatur. Hvilket nok ikke er det mest forsvarlige at tage med på en festival når man drikker.

Jeg har faktisk overvejet at bruge et el-cykel batteri (eller 2 så man kan spille hele tiden) på 24v 10ah LiFePO4. https://www.ebay.com/itm/E-bike-24v-10ah-LiFePo4-Rechargeable-Battery-Pack-Electric-Bicycle-Batteries-BMS/282816119844?hash=item41d9278424:g:-84AAOSwXzNaYrnb

Så får man altså 240 watt-timer  i modsætning til SB's ca. 100 watt timer. Det giver godt med spilletid :)

Der medfølger BMS og lader i pakken, så det er rimlig plug and play hvis man skal lade det ved 3-ladestationen på ros. I modsætning til LiPo RC batterier, som skal lades af en lader der skal indstilles ifht. hvor mange celler der er i serie og sådan.

38 minutes ago, Kostecki said:

Er rimelig sikker på at de bruger LiFePO4 i SB. Og der er IMO rimelig stor forskel.

Korrekt :)

Hvis der bare er et nogenlunde ordenligt BMS i, er der ikke noget problem i at lade i bund. Tabet i kapacitet ved at lade helt i bund ses først ved +1000 cycles. Bare sørg for ikke at lade batteriet stå ubrugt i lang tid med meget lidt spænding.

4 minutes ago, Asgergp said:

Nu har jeg så gået og researchet lidt mere, og lært om BMS'er og sådan, så jeg tror ikke det bliver så ligetil at lade dem. Og så er li-po også farlige i forhold til LiFePO4 batterier mht. afladning, overladning og temperatur. Hvilket nok ikke er det mest forsvarlige at tage med på en festival når man drikker.

Jeg har faktisk overvejet at bruge et el-cykel batteri (eller 2 så man kan spille hele tiden) på 24v 10ah LiFePO4. https://www.ebay.com/itm/E-bike-24v-10ah-LiFePo4-Rechargeable-Battery-Pack-Electric-Bicycle-Batteries-BMS/282816119844?hash=item41d9278424:g:-84AAOSwXzNaYrnb

Netop sikkerheden er vigtig at have med. På Roskilde, hvor tingene tit kan gå galt, er det virkelig noget lort med et batteri der eksploderer. Hvis du vil få et LiFePO4 til at eksplodere, skal du kortslutte det, koble BMS'et fra, samt putte det i ovnen på minimum 450 grader, før det begynder at være tæt på at have den energiophobning der er nødvendig for eksplosion. Det er kort fortalt, meget, meget svært at få til at fucke op. Du kan aflade og lade ligeså tosset du vil på det.

Ift. ladning skal du bare vælge en LiFePO4 lader til formålet. Den angivne spænding på laderen, er defineret udfra antal celler.

7 hours ago, Kostecki said:

Når okay. Troede faktisk han talte om LiFePo4 batterier. Vidste ikke der var to forskellige. Sry ???

On 3/19/2018 at 11:02, Kostecki said:

Det gør de :)

Der er stor forskel på LiFePO4 og LiPo i forhold til opbevaring, afladning mm. LiFe kan klare flere tæsk og afladninger, LiPo skal man virkelig ikke køre langt under deres kapacitet før at de dør permanent.

Jeg er nok lidt uden for målgruppen for dette forum, for sidst jeg havde et anlæg med til Roskilde var LiPo dårligt opfundet. !.

Jeg har dog rundet en del med Lipo og kan ikke helt forstå hvorfor folk er så bange for dem. Jo, hvis man "mishandler" dem lever de sikkert ikke længe,  også skal man nok holde sig til SLA eller lign. 

Hvis man til gengæld gider lige at bruge 1 time på at sætte sig ind i dem får man ganske meget for pengene og nogle af fordelene har allerede været nævnt. 

Det eneste man sådan set skal huske er ALTID at bruge en BMS og en dedikeret LiPo-lader. 

Standard størrelsen for LiPO er #186500-batteriet (det minder om et forvokset AA-batterie) og ved at kombinere flere i serie/paralle kan man nå de fleste kapaciteter.  Til store "stationære" anlæg der normalt bruger 100AH SLA'er det nok ikke rigtigt et alternativt, men til mindre og specielt de mere transportabel anlæg vil jeg mene det overgår alt i "value for money". Et #18650 har en kapacitet på 2600mAh/3.7V. De nyere udgaver har faktisk over 3000mAh, men lad os bare lige blive ved de 2600mAh.

Hvis vi tager udgangspunkt i det meget benyttet SLA på 12V/7.2Ah, kan et LiPo batteri med #18650 i en 3S/3P opnå det samme. 3S/3P er tre #18650 i parallel i serie tre gange, altså ialt 9 batterier. Det giver et LiPo batteri på 11,1V og 7800mAh. 

Faktisk kan man nøjes med en 3S/2P konfiguration, idet den angivet kapacitet for et LiPo er den "ægte" kapacitet. Det skal forståes på den måde, at hvis du aflader et #18650 ned til en fornuftig cutoff voltage (typisk 3V), så får du faktisk omkring de lovet 2600 mAh. 

DU kan ikke få de fulde 7,2Ah fra et SLA batteri, faktisk langt fra. Til gengæld får du de fulde 5200mAh ved en 2P LiPo configuration.

Hvis du har en Laptop og det ikke er en en af de supertynde er der ca. 90% chance for at dit laptop batteri er en 3S/2P konfiguration af #18650.

Den næste man skal tænke på er BMS'en, der har flere funktioner: den beskytter mod over/under voltage, idet der simpelthen sidder små effekttranser, som kan afbryde forbindelsen til #18650, såfremt man går ud over grænsen. Desuden har de fleste også en "balance" funktion, hvor de måler spændingen på de enkelte "afsnit"/batterier (ikke dem i parallel) og kan sende en lille strøm fra den ene til den anden for at opnå samme spænding mellem batterierne. Man skal lige nærlæse spec. på den BMS man bruger, for de afbryder vil forskellige spændinger. 

Man kan få #18650 med "indbygget protection". Det er ikke det samme som BMS, men det beskytter mod over/undervoltage.

Det burde vel nærmest være unødvendigt og sige at man ikke skal bruge sit LiPo batteri uden BMS. Alt andet ville også være ret håbløst, specielt når man tænker på at BMS'er selv  til store batteripakker koster under kr. 50 på nettet.

Det sidste man skal bruge tid/penge på er en ordentlig LiPo oplader. De fåes også til billige penge på nettet og kan f.eks. sidde efter den 19V laptop PSU, som vi alle har i overskud. Hvis man ikke skal over 4S, kan jeg anbefale dem der er baseret på MAX745-chippen. En LiPo-opladning foregår ved "konstant strøm" i starten. Herunder siger spændingen i batteriet. Når det ca. er nået op på de 4.2V går laderen over til "konstant spænding" og strømmen falder stille og roligt. Når man er nede på et ret lavt stømtræk afbryder man opladningen og batteriet er oplader. De fleste lade-chip til LiPo har helt styr på dette med enkelte variationer. Det er ret vigtigt at opladningen bliver afbrudt som beskrevet. LiPo er altså IKKE beregnet til at have lade-spænding på sig efter de er fuldt opladet. 

I en håndvending kan man godt oplade LiPo med en helt linear PSU, hvis man har HELT styr på dens strøm og spænding, men kan kan absolut IKKE lade dem blive siddende på PSU'en. 

Hvis man bruger en BMS og en ægte LiPo-lader er det altså svært at komme galt afsted, med mindre man direkte går efter det.

Beklager dette indlæg blev lidt langt. Tror stadig der er en masse jeg mangler at sige om LiPo.

Mvh

PS. At køre en TPA3116 ved max på 26 V er virkelig at "lege med ilden", så der er godt at "AsgerP" går efter noget på 22V