Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvilket træ til et småt kabinet?

BrændtForstærker
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Jeg er ved at bygge en lille bærbar højttaler, hvor kabinettet skal være ca. 2,2 liter. 

Hertil skal jeg bruge noget træ, der hverken er for tykt og tungt eller alt for dyrt. Hvad har I af forslag?

Jeg har overvejet MDF, som jeg så vil coate med noget beskyttende halløj for afvise vanddråber osv.

Tak på forhånd. :)

4 minutes ago, BrændtForstærker said:

Hejsa,

Jeg er ved at bygge en lille bærbar højttaler, hvor kabinettet skal være ca. 2,2 liter. 

Hertil skal jeg bruge noget træ, der hverken er for tykt og tungt eller alt for dyrt. Hvad har I af forslag?

Jeg har overvejet MDF, som jeg så vil coate med noget beskyttende halløj for afvise vanddråber osv.

Altså MDF falder jo fra hinanden lige så snart det får et slag. Lige meget om du har skibslak på eller ej. 
Måske bare købe noget almindeligt krydsfiner fra ferrywood. Koster ingenting! 

EDIT: Går slef an på om det er til indendørs brug og så ikke lige du skrev 2.2 liter... Så en plade fra ferrywood er alt for stor haha

Ville klart anbefale cotter.dk. Der kan du få det laserskåret i mange forskellige materialer, samt købe meget mindre stykker. Har brugt dem på ifb. med SOUNDBOKS projekter og private projekter, og det spiller bare max. Du kan tegne det i 3D, nemt lave det til 2D filer, du så kan tilføje indgravering eller hvad du nu har lyst til i Illustrator.

Deres birk er meget, meget lækker. Jeg ville enten bruge den eller deres vandfaste MDF

Du kan også købe mindre mængder træ i bauhaus sav-værket. Og få dem til at skære ud for dig også, hvis du vil det. Jeg fik skåret en hel Boominator til 40 kr. mener jeg + hvad en hel standard plade kostede. Det var jeg ret tilfreds med :) 

9 minutes ago, Skoven said:

Du kan også købe mindre mængder træ i bauhaus sav-værket. Og få dem til at skære ud for dig også, hvis du vil det. Jeg fik skåret en hel Boominator til 40 kr. mener jeg + hvad en hel standard plade kostede. Det var jeg ret tilfreds med :) 

Tror du også man kan gøre det med to cuboe 15'er? Selv hvis man købte træet andetsteds fra? :) 

4 minutes ago, Sebastian Sidelmann said:

Tror du også man kan gøre det med to cuboe 15'er? Selv hvis man købte træet andetsteds fra? :) 

Nej det kan du ikke... de saver normalt heller ikke hele plader ud (kun det der "hører til" sav-værkstedet, hvilket har en lidt højere m2 pris). Jeg var måske bare heldig.

Men du kan sikkert godt få dem til at skære de lige snit/plader ud - hvad det kommer til at koste aner jeg ikke, men jeg fandt selv et billigere sted (træ-mæssigt) og savede selv ud, da jeg lavede min Cubo.

3 minutes ago, Skoven said:

Nej det kan du ikke... de saver normalt heller ikke hele plader ud (kun det der "hører til" sav-værkstedet, hvilket har en lidt højere m2 pris). Jeg var måske bare heldig.

Men du kan sikkert godt få dem til at skære de lige snit/plader ud - hvad det kommer til at koste aner jeg ikke, men jeg fandt selv et billigere sted (træ-mæssigt) og savede selv ud, da jeg lavede min Cubo.

Jaer okay, må jeg lige se på så :) 

2 hours ago, BrændtForstærker said:

Hejsa,

Du kan få halve plader i fin kvalitet hos Jem og fix. Birkefiner og 150 kroner for sådan en bandit. Jeg ville ikke vælge andet, da det er lige tykt nok til at man kan skrue og håndtere det, 9mm er lidt irriterende synes jeg ;)

40 minutes ago, Sebastian Sidelmann said:

Jeg har før købt plader et sted og fået dem skåret et andet. Ingen kommentarer overhovedet, men vi betalte pr snit. De laver kun lige snit, og ikke ting i smig. Ingen af savværk kan lave udskæringer til drivere

14 minutes ago, Alfred said:

Jeg har før købt plader et sted og fået dem skåret et andet. Ingen kommentarer overhovedet, men vi betalte pr snit. De laver kun lige snit, og ikke ting i smig. Ingen af savværk kan lave udskæringer til drivere

Hvad smed i for det? Hvis jeg nu skulle få skåret 2 plader ud til to cuboer

On 25/3/2018 at 15:59, Sebastian Sidelmann said:

Det faktisk ikke slemt 
Var i tilfredse med resultatet? :) 

Ja, altså de bliver skåret så præcist som det kan blive, og tog en 10-15 min. Som sagt kan de ikke lave alle de bøvlede ting. Du skal altså stadig skære hul til driver, der skal være ret præcist, samt skære bafflen i smig

4 hours ago, Alfred said:

Ja, altså de bliver skåret så præcist som det kan blive, og tog en 10-15 min. Som sagt kan de ikke lave alle de bøvlede ting. Du skal altså stadig skære hul til driver, der skal være ret præcist, samt skære bafflen i smig

Cool, afleverede du bare denne tegning til vedkommende der skar pladerne? :) 

Cubo 15 blueprint

Forresten hvor fik i gjort det ? For det virker umiddelbart en del dyrere ved steder som Bauhaus og lignende..

7 hours ago, Sebastian Sidelmann said:

Cool, afleverede du bare denne tegning til vedkommende der skar pladerne? :) 

Cubo 15 blueprint

Forresten hvor fik i gjort det ? For det virker umiddelbart en del dyrere ved steder som Bauhaus og lignende..

Den ser noget funky ud den fil. Jeg har tegnet det op på et stykke papir for at vise snittene. Kan ikke huske om han kunne lave dem alle eller kun de store.

Silvan i Gladsaxe mener jeg. Har også fået noget skåret hos Johannes Fog på Firskovsvej i Lyngby

1 hour ago, Alfred said:

Den ser noget funky ud den fil. Jeg har tegnet det op på et stykke papir for at vise snittene. Kan ikke huske om han kunne lave dem alle eller kun de store.

Silvan i Gladsaxe mener jeg. Har også fået noget skåret hos Johannes Fog på Firskovsvej i Lyngby

Kan du ikke åbne den da? 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.