Jump to content
Festivalanlæg dk

Boominator + Cubo 15: max power?

Skoven
 Share

Recommended Posts

Hej FA.

Jeg har lige købt en monoblock: bass face sq1.1. Jeg har der ud over en Pioneer GM-D8604. Jeg købte bass facen for at kunne opgradere senere, men også for at få BPF (band pass filter) på min Cubo, så den ikke hamrer afsted på de helt lave frekvenser, og derved evt. kan presses lidt mere.

Højtalere: standard Boominator med piezo tweeters + Cubo 15 extended med Eminence Kappa-15LFA.

Mit spørgsmål går på hvor meget jeg egenligt kan presse setup'et her uden at ødelægge noget og uden det kommer til at lyde af helvedes til selvfølgelig?

Jeg kommer til at konfigurere det på følgende måde:
Bass face sq1.1 - Cubo'en: HPF: 40Hz (24db/octave), LPF: 110Hz (24db/octave).
GM-D8604 (høje/venstre brokoblet på hver kanal) - Boominator: HPF: 110Hz (12db/octave).
Har i input til hvordan det ellers kunne gøres, siger i bare til.

Jeg kørte hele setuppet på Pioneeren sidste år til Roskilde festival: det spillede højt men ikke sådan helt vanvittigt - jeg følte at setuppet godt kunne presses mere end hvad Pioneeren var klar på. Jeg er dog i trvivl om jeg overhovedet burde presse højtalerne her mere, nu hvor jeg også har bass facen at lege med :)

På forhånd tak :)

1 hour ago, Skoven said:

Bass face sq1.1 - Cubo'en: HPF: 40Hz (24db/octave), LPF: 110Hz (12db/octave).

Brug meget stejlere filtre. HPF skal være 48 db/oktav og LPF bør også være høj, det kan du lege lidt med. Prøv dig frem, med hvad du synes, lyder godt. 

Der er en masse andre indstillinger du kan lege med, så jeg vil forslå dig at prøve lidt frem, evt. også noget PEQ, men det kræver lidt, at man har nogle målinger at gå ud fra.. 

Jeg vil sige, at du klart skal passe mest på din boominator, den er lettere at smadre, da den slet ikke er designet til en brokoplet gmd8604 ;) 

6 minutes ago, Alex said:

Brug meget stejlere filtre. HPF skal være 48 db/oktav og LPF bør også være høj, det kan du lege lidt med. Prøv dig frem, med hvad du synes, lyder godt. 

Det kan jeg ikke med sq1.1: max. 24db/octave:

sq1.1_dsp.JPG.220fe47577f90b4c88649d7ecdceec2b.JPG

7 minutes ago, Alex said:

Der er en masse andre indstillinger du kan lege med, så jeg vil forslå dig at prøve lidt frem, evt. også noget PEQ, men det kræver lidt, at man har nogle målinger at gå ud fra.. 

Jeg ved ikke hvad PEQ står for :) 

8 minutes ago, Alex said:

Jeg vil sige, at du klart skal passe mest på din boominator, den er lettere at smadre, da den slet ikke er designet til en brokoplet gmd8604 ;) 

Ja jeg må være lidt forsigtig med Boominatoren.
Du kører selv med 2 halfinators ikke? Hvad driver du dem med? De kan vel sammenlignes med min Boominator, også selvom du bruger andre diskanter.
Du kører forresten også 2 Cubo'er med dine halfinators... bliver det ikke for bass-tungt? (overvejer selv om jeg skal bygge en Cubo til nemlig).

7 minutes ago, Skoven said:

Det kan jeg ikke med sq1.1: max. 24db/octave:

Aaah, 24 db/oktav er fint så, det er også rigeligt ;)

8 minutes ago, Skoven said:

Du kører selv med 2 halfinators ikke? Hvad driver du dem med? De kan vel sammenlignes med min Boominator, også selvom du bruger andre diskanter.
Du kører forresten også 2 Cubo'er med dine halfinators... bliver det ikke for bass-tungt? (overvejer selv om jeg skal bygge en Cubo til nemlig).

Vi kører med en bassface db 4.2, men vores setup kan ikke helt sammenlignes. Vores har et filter, så det passer noget bedre på vores højttalere + vi bruger miniDSP til at skære alt dyb bas fra via et 48 db/oktav filter, så vi kan give vores en del mere tæsk. Mindes Saturnus sagde omkring maks 100 watt eller 150 watt til semipro halfinators. 

Jo, det kan godt blive lidt for meget (lol, kan man nogensinde få for meget bas?), derfor skruer vi også ned for vores Cuboer. Det betyder så bare, at vi sparer lidt strøm :)

1 minute ago, Alex said:

Jo, det kan godt blive lidt for meget (lol, kan man nogensinde få for meget bas?), derfor skruer vi også ned for vores Cuboer. Det betyder så bare, at vi sparer lidt strøm :)

Man er vel altid lidt bass-man B)
Tak for svar... jeg må prøve mig lidt frem med Boominatoren og Pioneeren - og så forhåbenligt ikke komme til at ødelægge noget 0_o

4 hours ago, Skoven said:

Man er vel altid lidt bass-man B)
Tak for svar... jeg må prøve mig lidt frem med Boominatoren og Pioneeren - og så forhåbenligt ikke komme til at ødelægge noget 0_o

Bare lyt efter, hvis det begynder at forvrænge eller lyder skidt/forekommer mislyde af en eller anden art, og skru så hurtigt ned ?

47 minutes ago, Alex said:

Bare lyt efter, hvis det begynder at forvrænge eller lyder skidt/forekommer mislyde af en eller anden art, og skru så hurtigt ned ?

Jeg tester på et tidspunkt for fuld hammer og indstiller gain derefter ;) så der ikke er en som kommer til at skrue for højt op. 

• 1 month later...

Update: Fik testet mine 2 Cubo'er på min Bass Face SQ1.1 og min Boominator på min GM-D8604.
Med de filtre jeg har beskrevet, kunne jeg hamre setuppet til 100% volumen uden det på nogen måde lød dårligt eller forvrængede! Daaaaaamn der er fart på ?
Jeg blev meget overrasket over at min Boominator kunne klare en brokoblet GM-D8604 på fuld hammer (med et HPF på 110Hz).
Lyd kom fra et Sure bluetooth modul, som har ret højt gain. Gain på GM-D8604 var derfor skruet en smule ned (til der hvor der er markeret med et H).
De to Cubo'er på Bass Facen har crazy meget power og kan nemt overdøve Boominatoren hvis man vil :) Gain/volumen på Bass Facen var selvfølgelig ikke maxet ud...

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.