Jump to content
Festivalanlæg dk

Boominator med højere lyd, what to do?

0stehapsen
 Share

Recommended Posts

Hejsa folkens!

For et par år siden byggede jeg en Boominator i længden 110cm, som jeg siden har brugt med glæde på Roskilde hvert år + diverse sommerhygge. Men de sidste par år grundet de mange soundbokses er jeg blevet klart outplayed, sidste år så voldsomt at jeg knap nok kunne høre min egen musik. Så i år kunne jeg godt tænke mig at have muligheden for at spille højere, hvilket jeg håber nogle af jer kunne hjælpe mig med. Har på nuværende tidspunkt ikke tænkt mig at bygge en Cubo eller anden form for bas, eftersom at altid forsøger at holde mig til solceller så jeg ikke skal ned og lade. 

Nuværende opsætning:

Den klassiske boominator pakke som den var solgt hos CanopySound:

4*HP10W'ere

4* Piezohorn - MPT-001 - IMG STAGE LINE

4* Modstande til Piezohornene (Kan ikke huske hvor store de er, hvis nogen ved størrelsen af dem der blev solgt hos CanopySound så skriv det endeligt!)

1*C-Amp forstærker

2*10W solceller, mener de er CIS. De virker i hvert fald godt i overskyet vejr

2*7ah 12V batterier

Div. af sikringer knapper også vidre.

Jeg har tidligere haft en TA2020 koblet til sammen med en solcellelader, men da C-Amp'en kom smed jeg den i da det gjorde det simplere (Hvilket på ingen måde er et krav).

Jeg har både overvejet step-up convertere til 24V, ellers har jeg overvejet at sætte 1 system på en seriel sammenkobling af batterierne og en på parallel for på den måde at have en forstærker på 24V og en på 12V. Men er ikke sikker på om dette er den rigtige vej at gå.

Et problem jeg også har oplevet med C-Amp'en er at den slår fra når man spiller for højt i indgangssignalet, tænker at dette er en sikring, men det gør stadig bare at jeg ikke kan spille højt nok. Drømmen er nok at kunne komme ca. op på en soundboks eller noget i den stil. Vil gerne smide nogle penge i det! :)

Håber i har idéer!  

Har også kigget på en TK2050 og bluetooth modul, men igen er det dét mest optimale setup? 

Har btw. aldrig haft brug for at lade op på Roskilde, hvilket jeg selvfølgelig godt kunne ofre, men synes det er ret fedt normalt! :) 

Kan det er den slår fra, have noget at gøre med at spændingen falder under det tilladte? Så vidt jeg kan se har den indbygget batteribeskyttelse, så hvis din spænding falder for meget ved bass-slag, kan den evt. koble fra pga. det?
Hvis det viser sig at være problemet, kan det evt. afhjælpes ved at bruge en kondensator foran din forstærker.
Har du prøvet og se om det samme sker, hvis du bruger et meget større batteri? 

Du kan sagtens bygge en Cubo uden at skulle ned og lade op. Det er forstærkeren, som trækker strøm ikke højttaleren. Vi kører med 2x Cubo15 på en bassface 1.2 samt toppe på en bassface 4.2. vi har en solcelle på 100 watt og har aldrig fået ladt batterier op på festivalen ✌️

Ja, det har du selfølgelig ret i! Men hvis jeg ikke får tid til at bygge en Cubo15, selvom det selvfølgelig ville være drømmen, er der så en forstærker du ville så anbefale? ?

Bare nysgerighed, har du billeder af dit setup og hvad benytter du som batteribuffer til at holde det system kørende? 

7 hours ago, 0stehapsen said:

Ja, det har du selfølgelig ret i! Men hvis jeg ikke får tid til at bygge en Cubo15, selvom det selvfølgelig ville være drømmen, er der så en forstærker du ville så anbefale? ?

Bare nysgerighed, har du billeder af dit setup og hvad benytter du som batteribuffer til at holde det system kørende? 

Hvis du vil køre Cubo skal du dog overveje følgende:
Batterier: Du skal have fat i et par MEGET større batterier end du bruger nu.
Solcelle: igen: meget større solcelle: 100w ca.
Forstærker: Eks: Pioneer GM-D8604.

Så før du tænker i Cubo baner skal du jo overveje om du overhovedet har lyst til at smide de eksta penge i det + alt det ekstra tunge grej du kommer til at have med.

Dit setup kommer dog også til at spille det bedre/højere med en Cubo (Taler af egen erfaring her :) ).
Du kunne jo også købe Pioneeren som det første (total overkill til Boominatoren): så har du basen til at opgradere senere: du har jo plads i Boominatoren, hvis du har lavet den 110 lang. Du må så bare leve med et større Idle forbrug (men her kan du evt. lave noget smart, hvor du kan skifte mellem de to forstærkere: så kan du hamre til den med Pioneeren når det skal spille højt, hvor Idle-forbruget så ikke har den store betydning alligevel).

20 hours ago, Skoven said:

Kan det er den slår fra, have noget at gøre med at spændingen falder under det tilladte? Så vidt jeg kan se har den indbygget batteribeskyttelse, så hvis din spænding falder for meget ved bass-slag, kan den evt. koble fra pga. det?
Hvis det viser sig at være problemet, kan det evt. afhjælpes ved at bruge en kondensator foran din forstærker.
Har du prøvet og se om det samme sker, hvis du bruger et meget større batteri? 

Altså det kunne selvfølgeligt være tilfældet, testede bare med et stort batteri med et par af 60ah og tænkte at det ville kunne holde til det de værste udslag, men kan jo sagtens være at et 12V batteri generelt ikke kan følge med, så kan godt være at jeg skulle prøve det ?

Hvor meget endte du ca. at smide for dit cubo15+boominator setup? og hvor gør du af dine batterier? ?

19 minutes ago, 0stehapsen said:

Altså det kunne selvfølgeligt være tilfældet, testede bare med et stort batteri med et par af 60ah og tænkte at det ville kunne holde til det de værste udslag, men kan jo sagtens være at et 12V batteri generelt ikke kan følge med, så kan godt være at jeg skulle prøve det ?

Den burde jo ikke gøre det, da den jo er lavet til en Boominator (12v7Ah normalt), så det virker lidt underligt hvis det ikke spiller med sådan et batteri (i god stand selvfølgelig).

21 minutes ago, 0stehapsen said:

Hvor meget endte du ca. at smide for dit cubo15+boominator setup? og hvor gør du af dine batterier? ?

Det kan jeg lige finde ud af når jeg kommer hjem.
Mit batteri står løst ved siden af min forstærker-kasse... så kan man altid bruge forskellige størrelser batterier osv. istedet for at bygge en kæmpe kasse, som også kan holde batteri(er).
Min Boominator har altid 2 x 12v7Ah batterier stående i sig.

On 4/15/2018 at 10:32, Skoven said:

Har lavet et excelark her, med alle priserne og hvor jeg har fundet tingene:

Boominator og Cubo 15 extended priser v1.0.xlsx

Pris på batterier er ikke med, da jeg fik mine gratis.

Sindssygt lækkert! Har lavet et lign. med grove overslag på priser, men kan se at du er en del længere nede i pris end jeg selv, mange tak, sikke et overskud!

9 hours ago, 0stehapsen said:

Sindssygt lækkert! Har lavet et lign. med grove overslag på priser, men kan se at du er en del længere nede i pris end jeg selv, mange tak, sikke et overskud!

Det var så lidt. Jeg havde en idé om hvad jeg havde brugt, men var ikke sikker, så tænkte jeg lige så godt kunne lave et overblik - også for min egen skyld.

Der mangler sikkert nogle små-ting, men jeg har fået det meste med :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.