Jump to content
Festivalanlæg dk

Strøm til gmd9601+8604

REIER
 Share

Recommended Posts

Heihei FA!

Vi er et crew fra nord i Norge som lager en liten technofestival. Jeg bygger anlegg til Chillout stage:

- 2 x tham15 B&Cps100

- 2 x semipro halfinators

- MiniDSP

- Gm-d9601 + 8604

- 3 x 105w cigs soceller

- mppt solcelleregulator

Jeg klarer ikke helt bestemme meg for hvor stor batteribank jeg skal kjøpe. Jeg har bestemt meg for å gå for lifepo4 mellom 100 og 200 ah. Vi har jo ikke sola rett over hodet her oppi nord, men vi har dagslys hele døgnet. Noen anbefalninger?

18 minutes ago, REIER said:

Heihei FA!

Vi er et crew fra nord i Norge som lager en liten technofestival. Jeg bygger anlegg til Chillout stage:

- 2 x tham15 B&Cps100

- 2 x semipro halfinators

- MiniDSP

- Gm-d9601 + 8604

- 3 x 105w cigs soceller

- mppt solcelleregulator

Jeg klarer ikke helt bestemme meg for hvor stor batteribank jeg skal kjøpe. Jeg har bestemt meg for å gå for lifepo4 mellom 100 og 200 ah. Vi har jo ikke sola rett over hodet her oppi nord, men vi har dagslys hele døgnet. Noen anbefalninger?

Hvor lang tid skal anlægget kunne spille? 

Gmd8604 bruger cirka 5A på fuld skrald og gmd9601 bruger måske 7A. 

Det svarer til 7-8 timer med en batteribank på 100Ah ?

Anlegget skal spille onsdag til søndag 18timer i døgnet, men trenger ikke gå på max volum. Har du noe erfaring med CIGS paneler? Hvor mye tror du de lader ved f.eks overskyet vær?

1 hour ago, REIER said:

Anlegget skal spille onsdag til søndag 18timer i døgnet, men trenger ikke gå på max volum. Har du noe erfaring med CIGS paneler? Hvor mye tror du de lader ved f.eks overskyet vær?

De plejer at være udemærket ved overskyet vejr, men jeg tror, at det måske kommer til at knibe lidt med strøm, hvis I skal spille 18 timer i døgnet fra onsdag til søndag, også selvom I har en batteribank på 200Ah med. Du er også godt klar over, hvad et 200Ah LiFePO4 batteri koster, ikke? ? Vi snakker altså omkring 13000 dkr. hvis I selv laver det. 

Vær altid pessimistisk. Lad os bare sige, at det er overskyet alle dage, så holder jeres batteri ikke mere end cirka 1-2 døgn. 

23 minutes ago, Alex said:

De plejer at være udemærket ved overskyet vejr, men jeg tror, at det måske kommer til at knibe lidt med strøm, hvis I skal spille 18 timer i døgnet fra onsdag til søndag, også selvom I har en batteribank på 200Ah med. Du er også godt klar over, hvad et 200Ah LiFePO4 batteri koster, ikke? ? Vi snakker altså omkring 13000 dkr. hvis I selv laver det. 

Vær altid pessimistisk. Lad os bare sige, at det er overskyet alle dage, så holder jeres batteri ikke mere end cirka 1-2 døgn. 

I hear u. Jeg hadde vel håpet på bedre nyheter. Jeg kan si hva jeg har tenkt,  kan du rette meg der jeg tar feil?

Jeg har funnet et lifepo4 200ah med 150A BMS til 13 800NOK, dette var planen min å gå for. Jeg har 3 cigs paneler på 105w,  så la oss anta det verste, mørke skyer hver dag = 20% ladekapasitet.

105watt x 3panel x 20% x 18timer lys / 12v = 94Ah.

Planen var at anlegget skulle spille rolig på halv smekk (afslapningsområde).

dvs 6A x 18timer = 108Ah.

så kommer 6 timer uten forbruk. 315w x 20% x 6timer /12v = 31Ah.

Ideen var at dette skulle klare å holde batteriet rundt 100% oppladet hver dag. Noen tanker?

1 hour ago, REIER said:

I hear u. Jeg hadde vel håpet på bedre nyheter. Jeg kan si hva jeg har tenkt,  kan du rette meg der jeg tar feil?

Jeg har funnet et lifepo4 200ah med 150A BMS til 13 800NOK, dette var planen min å gå for. Jeg har 3 cigs paneler på 105w,  så la oss anta det verste, mørke skyer hver dag = 20% ladekapasitet.

105watt x 3panel x 20% x 18timer lys / 12v = 94Ah.

Planen var at anlegget skulle spille rolig på halv smekk (afslapningsområde).

dvs 6A x 18timer = 108Ah.

så kommer 6 timer uten forbruk. 315w x 20% x 6timer /12v = 31Ah.

Ideen var at dette skulle klare å holde batteriet rundt 100% oppladet hver dag. Noen tanker?

Det kan godt være, at det går. Der er ikke andet for, end at prøve. 

Evt. prøv at lave nogle tests inden ?

Hmm regnede lidt på det; troede faktisk at den svage sol ville være det største problem. Nu kunne jeg ikke vælge en by højere nordpå end Trondheim, men en hel dag i juni måned i Trondheim giver ca. 4.87 kWh/m^2 pr. dag ved Best Summer Perfomance. Sammenligner du med København med samme indstillinger (altså Roskilde Festival) får vi ca. 5.26 kWh/m^2 pr. dag. Så er der sol det samme antal tid lader det altså til at den nordlige bredde med svag sol opvejes af de mange timer med sol.

Ift. dit spørgsmål kan du på Alex' udregninger kan du se, at spiller i på max, vil det knibe. For at få den mest strømøkonomiske løsning, og stadig spille højt, er der et svar: flere højtalere. Hvis jeg skulle lave et ultra effektivt system ville jeg bruge små forstærkere (tænk Maxamp og lignende størrelse) til 80% af tiden, og mange højtalere. Selvom det virker mærkeligt at sætte en lille bitte Maxamp på to Thams, så kan den virkelig smække igennem, da de er yderst følsomme. Er det 4 eller 8 ohms drivere? 

Hvis jeg skulle gøre det ville jeg nok prøve at købe en Maxamp eller en STA508 eller lign. chip, og prøve at lytte på, hvor højt det spillede. Hvis bassen ikke var høj nok, ville jeg overveje at smide 4 ohms drivere i, hvis i har 8 ohm. Ellers ville jeg bygge 1 eller 2 til og en Maxamp til, altså 3 eller 4 i alt, drevet af to Maxamps (eller STA508). Når det så bliver nat (eller folk bare vil danse ekstra meget), så kan du sætte Pioneer til. Start med evt. at se om du kan trække det hele på 2 af kanalerne i en D8604, jeg tror helt sikkert det er nok, hvis du har 4 Thams. Alternativt kan du smide dem alle 4 på 9601'eren. Hvis du mangler mere top/diskant, ville jeg kigge på at udvide med et par store horn istedet. Du kan lade dem gå helt ned til 800-1000 Hz. Jeg ville gå med en 1"-2" compression driver og et tilsvarende horn. Jeg har selv brugt nogle af Eighteensounds CD'er, og de lød virkelig godt (og spillede virkelig, virkelig højt.) Der kan du nemt komme op på en følsomhed på mere end 107 dB.

image.png.beada6e20174779b3a0c5690c0130912.png

Det var et spenstig forslag å smide maxamp inn på to tham! takk for svar! Gleder meg virkelig til å høre hvordan det blir. Driverne mine er 8 ohm, men vi prøver. Vil det være noe hensikt å sette en maxamp inn  på hver tham? Må nok holde meg til 2 tham i år, busjettet stopper der. Halfierne erogså ferdige, så det blir ikke mer topper i år desverre. Jeg har ikke tid til å bygge mer før det starter, men til neste år!

On 13/4/2018 at 17:01, REIER said:

Det var et spenstig forslag å smide maxamp inn på to tham! takk for svar! Gleder meg virkelig til å høre hvordan det blir. Driverne mine er 8 ohm, men vi prøver. Vil det være noe hensikt å sette en maxamp inn  på hver tham? Må nok holde meg til 2 tham i år, busjettet stopper der. Halfierne erogså ferdige, så det blir ikke mer topper i år desverre. Jeg har ikke tid til å bygge mer før det starter, men til neste år!

Det er altid godt at have lidt i pipelinen til næste år ;) 

Du vil ikke få mere effekt ved en maxamp på hver Tham, da kanalerne ikke kan brokobles yderligere.

Har du lyttet på Thams eller er de ikke færdige endnu?

On 4/16/2018 at 12:47, Alfred said:

Det er altid godt at have lidt i pipelinen til næste år ;) 

Du vil ikke få mere effekt ved en maxamp på hver Tham, da kanalerne ikke kan brokobles yderligere.

Har du lyttet på Thams eller er de ikke færdige endnu?

Jeg skjønner. De er ikke ferdige endnu, byggingen går tregt. Jeg har lyttet innen et par uker =)

• 1 month later...

Thammene slår godt på maxamp, de funker kjempegodt som et strømbesparende alternativ på dagtid! supert tips.

Jeg trenger litt input på hvordan jeg skal koble 8604 + 9601 for mest praktiske løsning.

På den ene side har jeg supereffektivt oppsett med to maxamp ut til 4 speakon stik , men jeg er usikker på hvordan jeg ønsker å forbinde den andre siden. Med 9601 er saken grei, der setter jeg to paralellkoblet utganger, men mer usikker med 8604. Der har jeg flere valgmuligheter, og vet ikke helt hva jeg skal gå for. Som jeg har forstått kan jeg koble hele anlegget mitt inn i 8604 som brokoblet paralell til bund + to stereo til topper, som et tredje alternativ til forbruk. Men da mister jeg muligheten til å brokoble halfinatortoppene for større output. Spørsmålene mine blir så:

1. Har det noen hensigt å ha 3 koblingsmuligheter gjennom dagen? (maxamp, 8604, og 8604 + 9601)

2. Burde jeg gå for å brokoble halfinatortoppene, og bruke 9601 til bund permanent?

3. Vil halfinatorene tåle brokoblet output, eller vil to stereo-outputs være mer enn nok?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.