Jump to content
Festivalanlæg dk

Mit skud på lille bærbar højttaler

Alex
 Share

Recommended Posts

12 hours ago, BrændtForstærker said:

Det ser fedt ud med det reflekterende look. Kabinetterne ser temmelig store ud ift. enhederne. Hvor mange liter er de på? :)

Cirka 10 liter, når man har fraregnet basreflex og enheders volumen :)

Jeg kommer lige med nogle kommentarer på lyden, når jeg har fået ordnet forstærkerne og fået lavet noget ordenligt EQ. 

5 hours ago, Alfred said:

Hey det ligner den @rubennn har bygget!

Man kan ikke se billederne :( 

10 minutes ago, Alex said:

Cirka 10 liter, når man har fraregnet basreflex og enheders volumen :)

Jeg kommer lige med nogle kommentarer på lyden, når jeg har fået ordnet forstærkerne og fået lavet noget ordenligt EQ. 

Man kan ikke se billederne :( 

Så tror jeg de er der! Kan ikke huske hvilke drivere det er, men den spiller hamrende godt, selv uden den store EQ. Den kører SB2 forstærker med PASC, som er en form for bass boost. Dog er det kun en akustisk prototype, 15 eller 18mm tagkrydsfiner er ikke helt oplagt til den størelse højtaler ;) 

kitchenblaster2.JPG.2660446a412ea80f07e77f9242ab8cbb.JPGkitchenblaster3.JPG.44335a0dc31b8d44361732034323ba59.JPGkitchenblaster1.JPG.6667e20bf002689102c5064ff3710477.JPG

15 hours ago, Alfred said:

tror jeg de er der! Kan ikke huske hvilke drivere det er, men den spiller hamrende godt, selv uden den store EQ. Den kører SB2 forstærker med PASC, som er en form for bass boost. Dog er det kun en akustisk prototype, 15 eller 18mm tagkrydsfiner er ikke helt oplagt til den størelse højtaler ;) 

Ligner vi bruger den samme woofer, dog bruger han ND16FA tweeter. 

Jeg glæder mig også til at se, hvordan det kommer til at lyde. Jeg vil drive woofers med en TPA3118PBTL og den samme forstærker til tweeters. Forstærkeren til woofers får så 24 volt, for lige at give bassen det ekstra skub (udover noget EQ) ? 

Jeg kan godt se, at 15-18 mm træ er lige i overkanten, haha ? Men så igen, den burde kunne holde til at blive smidt en del rundt ? 

• 9 months later...

Efter laaaaang tid har jeg endeligt fået taget mig sammen til at få gjort højttalerne færdige. Jeg 3D printede en kasse med de korrekte udskæringer til ud - og indgange samt en holder til en kondensator og nogle andre ting. Ledningsarbejdet kunne være bedre, men det går an, især når jeg får printet et låg, så man ikke kan se det hele mere ;)

Det hele skal sluttes til en miniDSP og så bliver højttalerne brugt til TV'et, da de blev lidt for store til at være praktiske at transportere. 

1620323865_Billede3.png.a656d095a68d9dbfd56555b2d60c78b3.pngUnavngivet.jpg.ccf36b898822ee4d2b864a9a1fabb3a7.jpg

393551044_Billede4.png.d885db9a0c5039d000d752065f694422.png

Så fik jeg dem endeligt testet, og jeg må sige at de, efter at have leget lidt med filter, lyder ganske hæderligt! De kan flytte en seriøs mængde luft, på trods af at det kun er 5" enhed :)

Hvis folk er interesseret, så kan jeg godt lige smide en måling op af dem 

1432445549_Hjttaler.png.6b9683c7bb41281fcc993594ac2249d4.png

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.