Jump to content
Festivalanlæg dk
Citrus

Billig forstærker til MDS 69DC 6X9 højtalere

Recommended Posts

Aloha folkens, vi er ved at bygge vores første vogn og har et sæt højtalere med sådan en enhed i hver: https://www.carsound.dk/produkt.asp?id=4081

Og en eller anden ukendt mindre tweeter :)

Ved godt det er lidt vagt at gå ud fra, men vi er lidt på bar bund med hvilken forstærker vi kan vælge (jo billigere jo bedre, samt gerne brugt) derudover kommer spørgsmålet om det overhovedet kan lade sig gøre med de enheder :) 

Hey Citrus velkommen til :) godt at se i såvel som os andre begiver sig ud i de "bil"lige løsninger og som i manges øjne ikke altid (typisk) er det smarteste valg. Nemlig det at bruge bil enheder. Grundet dette er den lave følsomhed hvilket som det første kræver noget strøm at drive og som det andet er designet til indelukkede miljøer (bil).

Jo jeg kunne godt sige i skal finde jer noget andet men gør det ikke alligevel da jeg synes i skal gøre jeres egne opdagelser og oplevelser. 

Jeg vil som det første sige at i skal have en forstærker med indbygget delefilter da jeres enheder kræver det og i dette tilfælde er Pioneer GM D8604 et billigt og godt valg da den har en lav vilespænding og stort output. 4 kanaler, bro det fås sku ikke bedre.

Jeg kunne nævne flere men synes i skal søge efter dem selv; søgeord "klasse d forstærker" + "indbygget delefilter" i google og så er i good to go

6 hours ago, Citrus said:

Aloha folkens, vi er ved at bygge vores første vogn og har et sæt højtalere med sådan en enhed i hver: https://www.carsound.dk/produkt.asp?id=4081

Og en eller anden ukendt mindre tweeter :)

Ved godt det er lidt vagt at gå ud fra, men vi er lidt på bar bund med hvilken forstærker vi kan vælge (jo billigere jo bedre, samt gerne brugt) derudover kommer spørgsmålet om det overhovedet kan lade sig gøre med de enheder :)

Som @Kevin K skriver er bil enheder lavet til at blive brugt inde i en lukket område, hvor de ikke er så effektive ( de skal bruge en kraftigere forstærker for at spille højt) og de er generelt bare ikke lavet til at spille højt.  hvis i køber en pioneer D8604 og bruger jeres enheder vil det for det første ikke spille særlig højt, for det andet bruge en masse strøm i forhold til hvor meget lyd i får ud af det, det ville blive ret dyrt at både at skulle købe en forstærker til 1800 kr. og derefter køber batterier for flere tusinde kroner.

Derfor ville jeg hvis jeg var jer, finde jer et par billigere brugte Pa højtalere der har en høj følsomhed ( skal bruge få watt for spille højt). Dette ville med en meget mindre forstærker, som bliver meget mindre strøm spille rigtig højt. 

På forstærker fronten kan i fx. bruge en maxamp der kun bruger 0,25 ampere ved 12v i timen, og så tilslutte et nødstømsbatteri på f.eks. 60 ah, så kan i spille 192 timer på det batteri. ( man kan også få batterier helt ned på 7,2 ampere, hvor i kan spille omkring 17 timer pr. batteri).