Jump to content
Festivalanlæg dk

JBL EOS 15 - Diskant sprunget - What to do?

NicklasLund97
 Share

Recommended Posts

Hej med jer

Vi testede dags dato vores udstyr, og har netop fundet ud af, at diskanten på vores ene PA'er er gået. ? 

Kan man på nogen måde redde/udskifte dette? Og hvad vil det løbe op i? Og hvor kan det blive gjort? Det er en JBL EOS 15 af ældre dato. 

Alternativt, ville det være smartere at sælge begge to samlet, den ene med defekt diskant - eller er de ikke noget værd mere? Og ellers, hvad ville vi kunne forlange?

Se eventuelt vedlagte billede.

Håber at I kan hjælpe. ? 

31882803_1887337544610795_7037828261283364864_n.jpg

54 minutes ago, BrændtForstærker said:

I kan jo se, om der bliver solgt brugte reservedele til den på evt. DBA eller lignende. Måske er der en forhandler med dem? Det er ikke rigtig muligt at fikse en sprunget diskant, så I skal have fat på en "ny". :)

Vi tænkt mere på at få sat en ny enhed/diskant i. Burde det ikke være muligt?

43 minutes ago, tc87 said:

Prøv at kontakt dj huset i herlev, der har jeg før fået skiftet enheder i gamle højttalere

Hvad giver man typisk for sådan en omgang? Er det en dyr fornøjelse? Tænkte mere i forhold til at købe et sæt nye, brugte PA'er.

Åben højtaleren

Åben horn-magneten

Skift domen inde i tweeteren

ez

https://www.ebay.co.uk/itm/Diaphragm-horn-for-JBL-EON-15-EON-POWER-15-EON-POWER-15-G2-8ohm/302099452327?hash=item465687d1a7:m:mdSMQZfVAevT1bKKKw1vFDg

Kig på denne video. Din tweeter vil se anderledes ud, men du kan se at man skal rense magneten indeni. Det kan du lige lære her. Han siger også hvor i processen man skal være forsigtig

7 minutes ago, Nicolai Grymer said:

Åben højtaleren

Åben horn-magneten

Skift domen inden i tweeteren

ez

https://www.ebay.co.uk/itm/Diaphragm-compatible-JBL-2418H-2418H-1-EON15-G2-MR9-Series-D-2418/182374723826?hash=item2a766170f2:g:kpEAAOSwPhdU8xOp

Kig på denne video. Din tweeter vil se anderledes ud, men du kan se at man skal rense magneten indeni. Det kan du lige lære her. Han siger også hvor i processen man skal være forsigtig

Tusind tak for feedback. Det kunne faktisk være et muligt alternativt selv at skifte. Det ser ikke videre svært ud. :)

Jeg har selv gjort overstående. MEN jeg har også skiftet en funktionel tweeter. Da var problemet ikke at den var sprunget, men derimod en blanding af et defekt delefilter og en dårlig EQ. Hvordan lyder hornet, og er der overhovedet lyd i det?

Det er meeega let. Bare tag jer tid og rens den godt. Så vil i blive glade

Just now, Nicolai Grymer said:

Jeg har selv gjort overstående. MEN jeg har også skiftet en funktionel tweeter. Da var problemet ikke at den var sprunget, men derimod en blanding af et defekt delefilter og en dårlig EQ. Hvordan lyder hornet, og er der overhovedet lyd i det?

Der er slet ikke lyd i hornet. Ingen vibrationer, sitren eller noget. Det er kun den 15" bas/mellemtone der spiller i højtaleren. :)

Just now, NicklasLund97 said:

Der er slet ikke lyd i hornet. Ingen vibrationer, sitren eller noget. Det er kun den 15" bas/mellemtone der spiller i højtaleren. :)

Det er meeega let. Bare tag jer tid og rens den godt. Så vil i blive glade. Har selv gjort det på 3 styks SRM450, og det gjorde at jeg kunne fikse den for 120 kr fremfor 5-600 kr. Og endnu dyrere hvis i skulle have en professionel (DJ-Huset) til at kigge på den. Så løber det hurtigt op.

3 minutes ago, Nicolai Grymer said:

Det er meeega let. Bare tag jer tid og rens den godt. Så vil i blive glade. Har selv gjort det på 3 styks SRM450, og det gjorde at jeg kunne fikse den for 120 kr fremfor 5-600 kr. Og endnu dyrere hvis i skulle have en professionel (DJ-Huset) til at kigge på den. Så løber det hurtigt op.

Jeg tænker, at dette er den bedste og billigste løsning lige pt. Så må vi krydse for, at det just er dette der skal skiftes. Hvordan ville det lyde, hvis delefilteret også være færdigt?

4 minutes ago, NicklasLund97 said:

Jeg tænker, at dette er den bedste og billigste løsning lige pt. Så må vi krydse for, at det just er dette der skal skiftes. Hvordan ville det lyde, hvis delefilteret også være færdigt?

Et ødelagt delefilter kan både lyde skrald ved bestemte toner, men hvis et komponent er helt dødt, så kan det også være at der intet strøm løber gennem. Men ellers så er det ikke så mange penge i har mistet hvis i prøver med hornet først. Hvis det er delefilteret, så kan i skifte komponenterne til det for under 100 kr.

I kan teste horn-enheden med det andet delefilter. MAN MÅ IKKE sætte lyd direkte til en horn-enhed. De springer efter få sekunder hvis de får alle frekvenser. Det er absolut vigtigt at de bliver cuttet. Formentlig er hornet beregnet til og med 2500hz måske lidt højere. Måske lidt lavere. I don't know.

Hvis i gerne vil gøre det på en lidt ussel måde. Så kan i finde en tone-generator og så sæt den til 3500hz. Så kan i godt (Hvis i er sikre på at jeres mobil/pc ikke spiller nogen andre lyde, hvor der kunne være andre frekvenser). Så kan i sætte jeres pc/mobil til en stue-forstærker og så bare lige hurtigt sætte hornenheden til og høre om den spiller den tone i har fundet på jeres tonegenerator.

Den overstående troubleshooting er ikke mange herinde der ville kunne stå inden for haha, men nogle gange så må man lige lave nogle lidt "usle" tests. hvis man ikke har gear til andet.

• 2 weeks later...
This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.