Jump to content
Festivalanlæg dk

Vi skal have et nyt anlæg

Kostecki
 Share

Recommended Posts

Godaften ;) Vi er nogle stykker som står og skal i gang med den indledende planlægning til næste års roskilde festival. Sidste år byggede vi en Boominator som også gjorde det rigtig godt hele ugen, men vi vil have mere! Vi har derfor fået os den idé, at vi igen i år laver en "boominator" men større, mere larmende og med langt højere strømforbrug :lol: Ideen er, pt, som følger: 1x Amp9 4x 15" Basenheder 4x Tweeters (Muligvis PHT-407(N)) 2x 75Ah Forbrugsbatterier forbundet med en kontakt så vi kan skifte mellem 12 og 24v (Vi behøver jo ikke fuld smadder hele tiden) Dertil går vi også efter en MiniDSP til at filtrere det hele, og få det til at spille sammen som det skal. Dette munder så ud i nogle spørgsmål: 1. Er det helt fjollet at tro, at der kan kommet noget godt ud af 4x 15" og 4x Tweeters på en enkelt Amp9? Skal der mere power i form af en større forstærker oder was? 2. Vi har kigget lidt rundt efter forskellige basenheder men det er jo en ren jungle når man kun lige har basis kendskab til fx. WinISD. Vi et budget der hedder CA. 1500DKK pr. enhed. Måske eksperterne har nogle gode forslag, som vi kan simulere lidt på? 3. Har bare "stjålet" PHT-407(N) som det mulige tweeter-valg fra Signature Boominatoren - Er det også et relevant valg for os? 4. Evt. Kommentarer/nedskydning af projekt/generel rage :)

• Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Re: Vi skal have et nyt anlæg Sjovt nok roder jeg lidt med en MEGAboominator idé der bygger på det samme, sådan ca. Dvs. sige den er faktisk færdig på papiret. 4x PD153ER 15" enheder, 4x Eminence Eminator EM200 CD horn m/ 4x Selenium drivere. amp9 med minidsp som minimum, men har også overvejet endnu kraftigere forstærker. Kabinet er 120x45x45cm med 100mm rum i midten til elektronik så hvis andre batterier smides i så skal det tilpasses i længden. Bygget i 18mm krydsfinér med 12mm afstivninger. Vægt: MEGET TUNG. 10kg per 15", 1½-2kg per tweeter driver med horn, ca. 12-15kg for kabinet og diverse så vi er oppe på 70kg UDEN batterier. Vil kunne spille ufatteligt højt. Ca. 107dB/w/m følsomhed. Fladt fra ca. 65hz til over 20Khz.

Re: Vi skal have et nyt anlæg Det var da alligevel et imponerende heldigt tilfælde (for os). Du siger "4x Eminence Eminator EM200 CD horn m/ 4x Selenium drivere" Hvilke Selenium drivere ville det være? :oops: Tør da slet ikke tænke på, hvor meget strøm den ville bruge med en større forstærker. Er det en bestemt én du har i tankerne? Afstivningerne. Er det ligesom i den originale boominator med nogle plader med huller i, der går langs med kassen, eller kræver det noget lidt voldsommere i sådan et monster?

Re: Vi skal have et nyt anlæg Selenium D220TI. Da det er et CD horn skal der virkelig smæk på så 109dB/w/m følsomhed på driveren er bydende nødvendigt. Forstærkeren jeg har kig på er classDaudio TI-300, kørt på en 36V dc-dc converter for ca. 2x140Wrms i 4 ohm. Der skal selvfølgelig bruge to forstærkere. Skal lige sige at på grund af CD hornet kompensation, hvilket basalt set er et 1. ordens filter helt oppe ved 18Khz så afsættes der ikke meget i diskantkanalerne, kun ca. 18Wrms. Altså vil den bruge ca. 50W i snit ved max volumen. Skal huske at sige det er en potent "lille" sag. Ca. 130dB i peaks og 120dB i snit med TI-300 forstærkeren, så pas på ørene. I er advaret. Ja, afstivninger er lidt mere komplicerede men ikke meget.

Re: Vi skal have et nyt anlæg Det lyder jo altså sammen helt vildt og voldsomt. Vi kører nok bare den sikre og satser på en amp9 - jeg er sikker på, at det er højt nok :mrgreen: Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde nogle mål på selve basenheden - skal de monteres magnet til magnet eller tilllader størrelsen af dem ikke det i det her design? Yderligere har jeg også siddet og kigget lidt på WinISD og troede egentlig at din "magiske-snyde-tuning" var generel for udendørs boomboks tuning, men hvis jeg smider info ind på den online udregner linearteam har, så giver det omkring 7 liter pr. enhed. Hvorfor er jeg så galt på den? :oops:

Re: Vi skal have et nyt anlæg Gå ind på PD's hjemmeside, og nej. Det er ikke magnet mod magnet. "Synde"-tuningen virker da sådan set fint, den vil bare ikke give noget bas med denne enhed. Med PD.153ER "overtuner" man istedet. Man gør altså kabinet meget større end "optimalt". Helt præcis dobbelt så stort og flytter Fb op 1.207 gange. Det er fordi det er vidt forskellige drivere. PD.153ER med meget lavt Qts og højt Vas, og omvendt for HP-10W.

Re: Vi skal have et nyt anlæg Man lærer da også bare noget nyt hele tiden. Det var nu også mere mig, der havde formuleret mig dårligt. Udregningerne virkede jo som de skulle :roll: Kan det virkelig passe, at jeg kun kan finde både horn og drivere på amerikanske hjemmesider og jeg jo derfor bliver nødt til, at smide uhyggeligt mange penge efter.. andet for at få dem til Danmark?

Re: Vi skal have et nyt anlæg Det skal helst være den. Kan være lidt svært at finde hornet uden driver. Men søg på Eminence APT200S også da det også hedder det. Prisen ligger omkring $15 hos de fleste forhandlere. Men ja, jeg har ikke fundet dem i Europa endnu men har heller ikke ledt intensivt. US speaker er hvor jeg ville købe dem. Kendt forhandler og kun $12 stk. Da de næsten ingenting vejer så er forsendelsen ikke så dyr. http://www.usspeaker.com/horns1.htm

• 2 months later...

Re: Vi skal have et nyt anlæg Jeg snakkede med bluearan.co.uk den anden dag og fik beskeden: "Our supplier is suggesting that due to low demand, it is unlikely the EM200 is likely to be brought into Europe for the foreseeable future." Så APT200S til $12 ser ud til at være et fornuftigt valg. Edit: Er det sådan at du ligger inde med komplette tegninger (SketchUp, eller andet?) af monsteret, så der er noget at bygge efter?

• 1 month later...

Re: Vi skal have et nyt anlæg Vi er så småt begyndt at købe de forskellige ting vi skal bruge til projektet. Indtil videre har vi fået samlet vores Amp9b og købt en brugt MiniDSP med 2 way + Sub (2.1) crossover Adv. plugin. (Det fulgte med - er det brugbart i den her sammenhæng?) Der er dog et lille "problem" med hensyn til basenhederne - på speakerplans skriver du:

I'll finish this one first before starting on the MEGA but there's at least 2 versions possible as I see it right now. The ultimate in sound quality one with pd.153.er (4 ohms) drivers as originally intended but Eminence Kappalite 3015 will also work at a lower price and lower total weight. Perfect for a "light mega". It'll not go as deep (it will be 95% equal to the Boominator in output just with +6dB in sensitivity) or have the same sound quality as with the pd.153.er drivers though but you also don't have to have minimum 6 amp channels (8 preferred) and a digital dsp like mini-dsp to run it effectively with the Kappalites. You could in principle get by with a stereo amp and passive crossover, although I'd highly recommend a 4 channel amp and active cross-over.
Vi er ikke interesserede i PD153ER i 4 ohms versionen, da det simpelthen bliver for massivt et strømforbrug. Vi som sådan nogenlunde ligeglade med vægten og mit sprøgsmål er derfor om Kappalite 3015 (8ohm) er et bedre valg end PD153ER (8ohm), prisen er jo nogenlunde den samme, eller vi måske skal gå efter noget helt andet hvis vi absolut skal køre 8ohm fordi vi er lidt nærige med vores strøm ;)

• 2 weeks later...

Re: Vi skal have et nyt anlæg MEGA'en har været sat på hold lidt og undergået grundlæggende forandringer. PD.153ER er ikke længere den fortrukne bas. Det er Eminence Kappa Pro 15 (ikke LF version). Den har højere gennemsnitlig følsomhed og er egentlig ganske glimrende selv om den kun koster 2/3-del af en pd.153er. Den kræver dog en anelse større kabinet, så udvendige mål bliver ca. 135x45x45cm (altså nøjagtig 50% mere end Boominatoren på hver led). Den vil også kunne gå dybere end p.153er hvilket sikkert vil glæde mange. Det er lagt endeligt fast på at bruge Kappa Pro 15A (kan fåes i C version for 4 ohm ved specialbestilling).

Re: Vi skal have et nyt anlæg Det var da alligevel en spændende udvikling. Billigere og dybere lyder slet ikke som en dårlig ting! Er det noget du er ved at have en tegning af? Du nævnte jo, at afstivningen er en smule mere kompliceret - der er det sikkert bedre at overlade idé-udviklingen og visualiseringen til dig :lol: Edit: Da vi allerede er i gang med at indkøbe de ting vi skal bruge, og allerede har købt både horn og drivers (i henhold til dine anbefalinger tidligere i tråden) skal jeg lige høre: er Kappa Pro 15A så fastlagt, at vi godt kan smide ~4500DKK efter dem?

Re: Vi skal have et nyt anlæg Så kom horn og drivers hjem og hold da op for noget monster-hardware :o358uizd.jpg Det bliver spændende at komme ordenligt i gang Og så lige et bump for an answer :idea:

Det var da alligevel en spændende udvikling. Billigere og dybere lyder slet ikke som en dårlig ting! Er det noget du er ved at have en tegning af? Du nævnte jo, at afstivningen er en smule mere kompliceret - der er det sikkert bedre at overlade idé-udviklingen og visualiseringen til dig :lol: Edit: Da vi allerede er i gang med at indkøbe de ting vi skal bruge, og allerede har købt både horn og drivers (i henhold til dine anbefalinger tidligere i tråden) skal jeg lige høre: er Kappa Pro 15A så fastlagt, at vi godt kan smide ~4500DKK efter dem?

Re: Vi skal have et nyt anlæg

Edit: Da vi allerede er i gang med at indkøbe de ting vi skal bruge' date=' og allerede har købt både horn og drivers (i henhold til dine anbefalinger tidligere i tråden) skal jeg lige høre: er Kappa Pro 15A så fastlagt, at vi godt kan smide ~4500DKK efter dem?[/quote'] Ja. Det er den der yder mest optimalt.

Re: Vi skal have et nyt anlæg Vi er igang med at færdiggøre vores Amp9 - inspireret af v-bro's fra 41-hertz, og er løbet ind i en smule tvivl angående output fra MiniDSP og input på Amp9. Da der er 4 kanaler til input på Amp9 og 4-phono output stik på MiniDSP'en skal der så gå phono til hver eneste kanal, eller kan det samles så vi kan sætte 4 phono fra MiniDSP til to phono på Amp9 (et phono til 2 kanaler)?

Re: Vi skal have et nyt anlæg Vi er nu nået til det punkt hvor vi egentlig kun mangler enheder, diverse småting - og selvfølelige nogle præcise tegninger/sketchup-modeller, så mens vi venter på dem er vi så småt begyndt at kigge på træ; typer, lag, tykkelse osv. Vores plan er, at lave midterrummet 30cm længere så vi kan få plads til vores 2 store 105ah batterier på hver ca. 27kg. De er hver 17cm brede, 35cm lange og kommer til at stå side om side, bagerst, i midterrummet. Vi er dog lidt i tvivl med hensyn til, om træet kan klare alt den vægt. Udover de 2 store batterier skal vi også have et lille 7,2ah batteri (2,7kg). Du, Saturnus, nævner oprindeligt at kassen laves af 18mm krydsfiner - er dét stadig nok, eller skal vi bevæge os hen ad måske 21mm til bunden?

Re: Vi skal have et nyt anlæg 18mm krydsfiner er rigeligt til at holde på de batterier.. Krydsfiner er utroligt stærkt og knækker ikke på samme måde som et stykke almindeligt træ. Det er fordi man, som navnet også antyder, lægger fineren på kryds og derved ligger fibrene i træet på tværs af hinanden og øger styrken helt enormt. Almindeligt træ er nemt at knække hvis man lægger presset på langs med fibrene men næsten umuligt når man forsøger på tværs af fibrene - det udnytter man på bedste vis i krydsfiner.. 18mm er længe fint. 12mm ville også være fint hvis i afstiver kabinettet ordentligt.

• 3 weeks later...

Re: Vi skal have et nyt anlæg Så har vi sørme også fået vores basenheder hjem :D : 1zp44nr.png Vi vil selvfølgelig gerne lige have testet det hele, og set om det virker som det skal, så derfor: Hvordan skal det hele egentlig forbindes, og ikke mindst: hvordan skal MiniDSP'en konfigureres? Det bliver godt nok voldsomt det her :lol:

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.