Jump to content
Festivalanlæg dk

Amagermanden eller alternativer

MagnusUdby
 Share

Recommended Posts

Så nærmer tiden sig for dette års Roskilde, og derfor skal anlægget også til at forberedes. Jeg føler at det hele efterhånden er godt med, og begyndte derfor at overveje en solcelle som det nye i setuppet.

Så vidt jeg kan forstå så er "Amagermanden" det alle sværger til, men jeg kan umiddelbart ikke finde noget om ham, og det der er blevet linket til tidligere med ham, er desværre ikke længere aktivt. Er han stadig en ting, eller skal jeg finde mig et nyt alternativ? I så fald, hvad vil i så foreslå?

Tror ikke han "findes" længere, skulle bruge en 100watt solcelle i sommeren 2016, og der var han igang med at flytte og havde kun få tilbage til mener det var 500kr. Tror også det er grunden til folk købte fra ham, da de fleste 100watt solceller er i prisklassen 1000kr. Du kan nok godt stadig finde en fin brugt til noglelunde det samme han solgte til. 

Dog er jeg IKKE sikker på om han stadig sælger dem et eller andet sted. dette er blot mit umiddelbare gæt :) 

Hvad er jeres setup da pt? det kan noglegange være en "bedre" investering at købe et ordentligt batteri. 

46 minutes ago, Mads379b said:

Tror ikke han "findes" længere, skulle bruge en 100watt solcelle i sommeren 2016, og der var han igang med at flytte og havde kun få tilbage til mener det var 500kr. Tror også det er grunden til folk købte fra ham, da de fleste 100watt solceller er i prisklassen 1000kr. Du kan nok godt stadig finde en fin brugt til noglelunde det samme han solgte til. 

Dog er jeg IKKE sikker på om han stadig sælger dem et eller andet sted. dette er blot mit umiddelbare gæt :) 

Hvad er jeres setup da pt? det kan noglegange være en "bedre" investering at købe et ordentligt batteri. 

Kører med:

1 x 240ah marine batteri

1 x varta k8

3 x nødstrømsbatterier (frygter 2 er døde)

3 x blandede batterier omkring 100ah hver, jeg dog ikke kan huske hvad hedder.

Derudover har jeg lige fået 2 batterier fra en elektrisk palleløfter, som jeg intet ved om på nuværende tidspunkt.

Umiddelbart er det ikke strømmen jeg går ned på, men det kunne være rart ikke at skulle tænke over strømforbruget. Solcellen er også tænkt til projekter resten af året.

Hold da op ja, en del strøm har i da. Tænk virkelig over om i har brug for det, et godt bud ville være https://www.davidsenshop.dk/pi/Schott-105-W-solcellepanel-~-tyndfilm_1774896_86145.aspx læg dog mærke til at det er en 35v, så køb en ordentligt MPPT regulator der kan klare den "høje" spænding. de er dyre men det fungere KLART bedst.

Tror også en grund til folk brugte dem fra amagermanden var at man kunne smide en almindelig PMW regulator på uden at miste for meget effektivitet. køber du den solcelle overfor med en PMW regulator bliver du taget bagfra, så det kan ikke betale sig og slæbe en solcelle med for at miste alt energien i en dårlig regulator. 

Bedste bud var og finde et gensalg fra amagermanden eller glemme alt om at tage en solcelle med da i faktisk har massere at strøm :) 

6 hours ago, Mads379b said:

Hold da op ja, en del strøm har i da. Tænk virkelig over om i har brug for det, et godt bud ville være https://www.davidsenshop.dk/pi/Schott-105-W-solcellepanel-~-tyndfilm_1774896_86145.aspx læg dog mærke til at det er en 35v, så køb en ordentligt MPPT regulator der kan klare den "høje" spænding. de er dyre men det fungere KLART bedst.

Tror også en grund til folk brugte dem fra amagermanden var at man kunne smide en almindelig PMW regulator på uden at miste for meget effektivitet. køber du den solcelle overfor med en PMW regulator bliver du taget bagfra, så det kan ikke betale sig og slæbe en solcelle med for at miste alt energien i en dårlig regulator. 

Bedste bud var og finde et gensalg fra amagermanden eller glemme alt om at tage en solcelle med da i faktisk har massere at strøm :) 

Vi har en del strøm, men der er smækket yderligere ca. 300W lys til i år, som det også skal trække ;) Egentlig burde forstærkeren til bassen udskiftes til en D-class, men synes ikke jeg lige kan finde en som giver det same kick, og er egentlig fint tilfreds med strømforbruget til trods for, at det er en AB forstærker. Toppene bliver kørt på en SE 2X500W forstærker i 36V fra en step-up converter, hvilket 1 nødstrømsbatteri er nok til hele ugen. 

Udover lyset i år, så vil jeg også rigtig gerne kunne oplade telefoner, og hvis man ikke lige er opmærksom, så har det hurtigt drænet et batteri, når alle skal lade telefoner og powerbanks op. Super fed solcelle, som samtidig også er vildt praktisk, men en MPPT regulator virker bare så dyr, i forhold til selve solcellens pris. Det optimale (i min tankegang) vil være at kunne lade direkte fra solcellen, samtidig med, at den også lader på et batteri, ved dog ikke om det er en helt godkendt løsning, og om regulator med disse features vil være alt for dyr. 

12 minutes ago, MagnusUdby said:

Vi har en del strøm, men der er smækket yderligere ca. 300W lys til i år, som det også skal trække ;) Egentlig burde forstærkeren til bassen udskiftes til en D-class, men synes ikke jeg lige kan finde en som giver det same kick, og er egentlig fint tilfreds med strømforbruget til trods for, at det er en AB forstærker. Toppene bliver kørt på en SE 2X500W forstærker i 36V fra en step-up converter, hvilket 1 nødstrømsbatteri er nok til hele ugen.

Udover lyset i år, så vil jeg også rigtig gerne kunne oplade telefoner, og hvis man ikke lige er opmærksom, så har det hurtigt drænet et batteri, når alle skal lade telefoner og powerbanks op. Super fed solcelle, som samtidig også er vildt praktisk, men en MPPT regulator virker bare så dyr, i forhold til selve solcellens pris. Det optimale (i min tankegang) vil være at kunne lade direkte fra solcellen, samtidig med, at den også lader på et batteri, ved dog ikke om det er en helt godkendt løsning, og om regulator med disse features vil være alt for dyr.

Du kunne jo også overveje at køre dine batterier i serie (~24v) og så skifte din AB-forstærker til noget klasse D som kan køre på de 24v (Sure moduler).
Så kan du uden det helt store tab køre din eks. 36v solcelle med en PWM-regulator.
Om det så hænger sammen med resten af dit setup, kan jeg dog ikke svare på :) 
Med det antal batterier du har, kunne du også seriekoble et par batterier af gangen, og så lade på dem... og så evt. køre noget batteri-rotation.
Men måske det kommer til at koste mere end bare at finde en ordenlig MPPT regulator.

4 minutes ago, Skoven said:

Du kunne jo også overveje at køre dine batterier i serie (~24v) og så skifte din AB-forstærker til noget klasse D som kan køre på de 24v (Sure moduler).
Så kan du uden det helt store tab køre din eks. 36v solcelle med en PWM-regulator.
Om det så hænger sammen med resten af dit setup, kan jeg dog ikke svare på :) 
Med det antal batterier du har, kunne du også seriekoble et par batterier af gangen, og så lade på dem... og så evt. køre noget batteri-rotation.
Men måske det kommer til at koste mere end bare at finde en ordenlig MPPT regulator.

Det eneste jeg kan køre i serie er nødstrømsbatterierne og de to fra den elektriske palleløfter, så det er en eventuel mulighed. Har prøvet at køre bundende over en SE forstærker, men bassen virkede bare meget flad og efter mini DSP'en er den nærmest helt død. Har overvejet en phono preamp, så der kommer noget mere power til SE'en, men som sagt, så er jeg faktisk fint tilfreds med min A/B, da den holder meget længere end forventet. En Pioneer GMD-8604 har jeg også bestemt overvejet, men gider ikke betale fuld pris for den, og man skal være hurtig ved tasterne her, hvis man skal nå at få en brugt. Derfor virker solcellen som den "nemme" løsning, som jeg også skal bruge til andre ting.

8 minutes ago, brorsono said:

Det virker også som en super fed løsning, men min Ebay konto er blevet spærret -.-'

23 minutes ago, MagnusUdby said:

Har prøvet at køre bundende over en SE forstærker, men bassen virkede bare meget flad og efter mini DSP'en er den nærmest helt død. Har overvejet en phono preamp, så der kommer noget mere power til SE'en, 

Du kan så vidt jeg ved hæve outputtet (EQ) på en miniDSP ikke?

27 minutes ago, brorsono said:

Problemet opstår vist også kun hvis du vil have en tyndfilms solcelle, hvilket vil være at foretrække i dk. De er ikke super nemme at finde til ordenlig pris med lav spænding.

5 minutes ago, Skoven said:

Problemet opstår vist også kun hvis du vil have en tyndfilms solcelle, hvilket vil være at foretrække i dk. De er ikke super nemme at finde til ordenlig pris med lav spænding.

Det er rigtigt det er at fortrække, men har læst at forskellen i overskyet vejr er 3%..

17 minutes ago, Skoven said:

Jeg har denne:

https://bekent.dk/mdsp-24.html?gclid=Cj0KCQjwre_XBRDVARIsAPf7zZi0Sxig436RTl-HpJVL9zYx_uFUzkQQ0jASCW_UQaqXYqgNVTWOvOsaApu6EALw_wcB

Umiddelbart hvad jeg kan læse mig frem til, og hvad jeg fandt ud af sidste år, så har den kun et gain -80 til 0db så der er ikke noget at vinde der. Selvom jeg programmerede den til 0db gain, så var lyden stadig lavere gennem mini DSP'en end uden. 

Jeg har desuden lige fået tjekket op på batterierne, og to af nødstrømsbatterierne er desværre døde, men de to fra den elektriske palleløfter er 60ah gel batterier, så det er som sådan fint nok. Med hensyn til at slæbe batterier med, så er jeg lidt ligeglad, da jeg skal bo i Dream City og kan køre det lige til døren.

40 minutes ago, MagnusUdby said:

Umiddelbart hvad jeg kan læse mig frem til, og hvad jeg fandt ud af sidste år, så har den kun et gain -80 til 0db så der er ikke noget at vinde der. Selvom jeg programmerede den til 0db gain, så var lyden stadig lavere gennem mini DSP'en end uden.

Ja ok. kan se den kun kan levere 0,9v I udgangen men tage op til 2v i indgangen.

Så det giver god mening det du skriver, da du så nok skyder mere end 0,9v ud fra din afspiller.

Har du prøvet at lege med den jumper der skulle sidde i den, som skifter mellem 0,9v og 2v input?

Du kan ikke indstille gain på den AB forstærker?

14 minutes ago, Skoven said:

Ja ok. kan se den kun kan levere 0,9v I udgangen men tage op til 2v i indgangen.

Så det giver god mening det du skriver, da du så nok skyder mere end 0,9v ud fra din afspiller.

Har du prøvet at lege med den jumper der skulle sidde i den, som skifter mellem 0,9v og 2v input?

Du kan ikke indstille gain på den AB forstærker?

Jeg har ikke leger med jumperen, men det er vel en fornuftig mulighed.

Jeg kan sagtens indstille gain på A/B forstærkeren, men problemet ligger i SE'en til toppene, som ikke kan levere særlig vildt med det output.

5 minutes ago, MagnusUdby said:

Jeg har ikke leger med jumperen, men det er vel en fornuftig mulighed.

Jeg kan sagtens indstille gain på A/B forstærkeren, men problemet ligger i SE'en til toppene, som ikke kan levere særlig vildt med det output.

Ja ok. Du kunne også overveje at sælge din alm miniDSP og så købe "balanced" versionen så. Her har du flere muligheder mht. input/output spændinger.

Som svar på trådens første spørgsmål:

Jeg købte 2 styks 250w solceller til 600 kr stykket, og købte derefter en dyrere laderegulator, da solcellerne er 55v. Så det blev 2100 kr samlet for 500w solcelle kraft og en rigtig god laderegulatoren. Laderegulatoren fortæller mig hvor hurtigt jeg lader (gerne 30-32a, 12v, ved fuld sol), batteri-volt og kan dertil fortælle hvor meget strøm man bruger, hvis man trækker det gennem laderegulatorens output.

17 minutes ago, Skoven said:

Ja ok. Du kunne også overveje at sælge din alm miniDSP og så købe "balanced" versionen så. Her har du flere muligheder mht. input/output spændinger.

Det har jeg overvejet, og det er nok også det det ender med.

12 minutes ago, Nicolai Grymer said:

Som svar på trådens første spørgsmål:

Jeg købte 2 styks 250w solceller til 600 kr stykket, og købte derefter en dyrere laderegulator, da solcellerne er 55v. Så det blev 2100 kr samlet for 500w solcelle kraft og en rigtig god laderegulatoren. Laderegulatoren fortæller mig hvor hurtigt jeg lader (gerne 30-32a, 12v, ved fuld sol), batteri-volt og kan dertil fortælle hvor meget strøm man bruger, hvis man trækker det gennem laderegulatorens output.

Det lyder ikke helt dårligt, er det noget du kan linke til?

43 minutes ago, MagnusUdby said:

Det har jeg overvejet, og det er nok også det det ender med.

Det lyder ikke helt dårligt, er det noget du kan linke til?

Det var brugte solceller, som jeg selv lappede. Solcellerne var en dårlig batch som Ørkild Solar havde bestilt hjem fra Kina, og blev derfor solgt privat. Nu fungerer de helt fint.

Jeg fandt dem selv på dba, men de blev udsolgt for 1½ år siden.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.