Jump to content
Festivalanlæg dk

Nyt anlæg til Skive Festival

TecH
 Share

Recommended Posts

Først og fremmest, super fedt forum i har her! – Virkelig brugbar information! Har brugt mange timer på at læse indlæg her inde, men har stadig et par spørgsmål. :roll: Vi er en gruppe gutter der hvert år medbringer et anlæg til Skive Festival. Sidste år havde vi dette anlæg med http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/off_topic/94339-festivals_anlaeg___kutte (Der står lidt om komponenter der inde) Altså, som i nok kan se, virkelig ineffektivt! – Dette har jeg selvfølgelig først fundet ud af nu her. :oops: Vi har dog solgt overstående anlæg, og vil nu bygge noget nyt. Så vi har et helt blankt lærred, kun en masse bilbatterier fra de forrige år, og noget erfaring. Jeg har jo så læst en del herinde, men vil godt have høre hvad i synes vi skal købe og lave? ;) Selv tænker jeg på et par Titan 48 og måske et par DR250. Af forstærkere ved jeg ikke helt, for TK2050 kræver vel en 24 volt, og da vores batterier ikke er lige gamle osv ville dette vel ikke være optimalt? Mangler nok lidt inputs til: Enheder MiniDSP Forstærker Og så kommer der sikkert et hav af spørgsmål bagefter! :oops:

Re: Nyt anlæg til Skive Festival Du kan ligeså godt droppe ideen om at bruge TK2050, hvis du satser på titan48 og dr250, byggede sådan et sæt til Roskilde sidste år, og prøvede både Hifimediy t4 og TK2050, ingen af dem var tilfredsstillende. Hvis du er oppe og vil bygge så stort, så sats mindst på noget Genesis profile five, den kan godt få liv i et sæt dr250'ere og et sæt titan48'ere :-) Hvis du har nok batterier og penge nok, så køb evt 1 profile four ultra og 1 sub ultra fra Genesis, så skal du nok få lyd, masser af lyd :D

Re: Nyt anlæg til Skive Festival Skal lige siges at et build som DR250 er ikke noget man bare lige skruer sammen. Er det fordi du vil holde store fester osv? Hvis det bare er til jeres camp er det totalt overkill at bygge titans og dr250... Derudover skal du sætte en masse tid af til at sætte dig ordentligt ind i hvad det er du bygger. Det er surt at bruge 2-3 måneders arbejde for så at løbe mod mur efter mur efter mur (you get my oint ;) ). Stil dig selv det vigtigste spørgsmål først: "Hvad er mit mål?". Altså hvad vil du lave med anlægget og campen. Derudfra er det nemmest at svare på hvorvidt DR250 el. lign. er det rigtige valg :)

Re: Nyt anlæg til Skive Festival Tak for svarene! :D Jeg troede faktisk at det kunne gå med en TK2050.. :( Den genesis five ser lidt dyr ud, og trækker sikkert også noget mere strøm.. Vi har en tømre, og har værksted mm til rådighed, så det skulle ikke være noget problem. Jeg havde bare håbet på at man kunne bygge de vildeste kabinetter, og så smide nogle lidt mindre komponenter i, sammen med en TK2050 forstærker der så kunne trække det nogenlunde. Målet er at bygge det vildere end sidste års anlæg. Gerne meget vildere faktisk! :roll: Vi vil gerne kunne spille op til fest, og være dem der har det bedste anlæg på festivallen. Dette burde kunne lade sig gøre, for de få andre der er bruger også bil højtalere, har kun set en gruppe med PA højtalere :-) Når det så er sagt, så synes jeg der var et spring fra TK2050, TA2020 forstærkeren og op til genesis. I hver fald pris mæssigt :-) Hvis det så ikke skal være titans 48 og DR250, hvad er så det "næst bedste" hvis man kan sige det sådan? :-) For det lyder til at titans 48, DR250 setuppet bliver lidt dyre end det vi er villige til. :oops:

Re: Nyt anlæg til Skive Festival Man kan ikke sætte andre komponenter i. Tingene er designet til specifikke enheder, så det er meget vigtigt at man bruger de rigtige. Der står i planerne hvilke enheder der fungerer, men det er skam ikke helt billigt udstyr (omkring en tusse pr. driver). Som med mange andre ting, så får man hvad man betaler for. Hvis I er oppe i mod biludstyr vil I sagtens kunne spille højere end dem med en TK2050-forstærker. Det "næst bedste" er som du antyder ikke rigtigt til at sige, men her er en idé: Det I til gengæld kunne overveje er at lave en Jack210 i stedet. Det vil være et nemmere og billigere build og I vil have et langt mere kompakt setup, men stadig kunne spille højere end alle andre på Skive. Med en Jack 210 og og en TK2050 + 24V converter skulle I være meget godt kørende. Selvom I har en tømrer så tvivler jeg på at I uden videre kan bygge en DR250. Der er mange andre ting man skal vide (prøv at spørg Anders hvor mange problemer de løb på - og de havde en snedker med på holdet). Du kan se en jack210 her: http://billfitzmaurice.info/forum/viewt ... 13&t=14979 Min næste Roskilde bliver bare med en Boominator, så man kan på en måde sige det er en nedgradering fra 2xjack12 og 2xtitan39, men jeg kan allerede nu mærke hvor glad jeg bliver for mobiliteten, og friheden i at kunne trille den med rundt omkring.

Re: Nyt anlæg til Skive Festival Okay, det troede jeg faktisk godt at man kunne :-) Vi regner alligevel med at skulle have det på en vogn, så størrelse mm skal bare tilpasses. Kan dog godt følge dig i at det kan være rart med noget kompakt! Sådan en Jack210 ser bestemt spændende ud og kunne sagtens ende med det. Vil en TK2050 mon kunne trække 2 Jack210? :roll: (Du ved, højere vildere! :D ) Tror du har gjort min tømre meget glad, han så da lidt bekymret ud da han så Titan 48 ;) Tusinde tak for svaret indtil videre, det er altid rart med noget ekspert viden 8-) Vil en 24v converter iøvrigt gøre det muligt at bruge batterier der ikke er helt lige gamle og samme sted i cyklus?

Re: Nyt anlæg til Skive Festival Det var nu ikke Titans der er værst at bygge ;) DR er næsten dobbelt så svære at bygge som titans, jf. bill's "construction degree of difficulty" Du vil godt kunne drive 2 jack210 på en tk2050, men idéen i at lave jack210 forsvinder lidt hvis du laver to, synes jeg. Så skulle du måske hellere overveje titan39/titan48 og omnitops. Hvor mange vil du kunne spille op for? Tror det skal overvejes først

Re: Nyt anlæg til Skive Festival Tror helst at vi ville spille for så mange som muligt 8-) - Det er nok mere prisen på anlægget der sætter en stopper. :roll: Synes bare jeg havde læst noget herinde hvor der stod at hvis man satte en ekstra højtaler på, så blev lyden også "dobbelt så høj" forstået på den måde at det føles som mere. Men kan da godt være at man bare skal "nøjes" med en Jack210, TK2050 og så en converter. :) Du vil mene at dette setup vil kunne spille højt nok til at blæse en camp godt op til fest? :P

Re: Nyt anlæg til Skive Festival Hvad er jeres budget? En jack210 vil sagtens kunne spille en lejr op til fest. Det første setup du snakkede om fik mig til at tro du gik efter at spille omkring 500-600 mennesker op. Og det vil du trods alt ikke kunne med en jack210. Jeres egen lejr er dog ikke noget problem. Det vil ikke lyde dobbelt så højt med en ekstra. Det vil give omkring 3 decibel mere at sætte en ekstra (identisk) højtaler op. At få det til at blive "opfattet" dobbelt så højt kræver 6-10 db forøgelse. Dog får du en bedre lydspredning med en ekstra højtaler, men du bruger samtidig også mere strøm. Det er lidt en overvejelsessag :)

Re: Nyt anlæg til Skive Festival Vores budget ligger vel et sted omkring 5.000-7.500 men det skal så også helst dække vogn muligvis solceller og sådan :( Altså, nu er vi jo af den overbevisning at det altid er bedre at have lidt at give af 8-) Så man altid kan spille op til nabo lejren ved siden af... og den ved siden af igen.. ;)

Re: Nyt anlæg til Skive Festival Tror I måske skulle overveje en Boominator også. Den spiller altså også op til en god fest. Den er kompakt, relativt nem at bygge og så kan I sagtens holde budgettet selv hvis der og skal være til lys og solceller. Følsomheden for en Boominator ligger på omkring 101dB/w/m, så den følger godt med.

Re: Nyt anlæg til Skive Festival Har også haft en boominator i tankerne, men tænkte bare at det kunne være sjovt at prøve noget andet :-) Jeg ved godt at boominatoren er gennemtestet og virkelig god, men havde håbet på at kunne lave noget der kunne spille lidt højere og lidt vildere :-) Skive Festival er nemlig langt efter Roskilde når det kommer til festivals anlæg, og det havde vi jo så tænkt os at lave lidt om på :-) Jeg ved godt at vores budget måske ikke er så stort, men sidste år sprængte vi det alligevel flere gange da vi var igang :roll: Jeg er ret hub på idéen med den Jack 210, eller muligvis 212.. Er dog stadig ked af at måtte droppe idéen om det helt vilde anlæg, men må nok indse at det blev lidt for dyrt :(

Re: Nyt anlæg til Skive Festival Med det budget du har, så ville jeg personligt selv gå efter at bygge 2 x jack 212 drevet af 1 x TK2050. En hurtig udregning med lidt plads til skjulte udgifter, så koster 2 x jack 212 ( Med Eminence Beta-12A-2 enheder og 16 x Monacor MPT 016 flat array ) 5000 kr at bygge med alt. Hertil kommer så TK2050, converter og vogn. Ville mene at du kan holde dig inden for et budget på 7500 kr, nu hvor i har batterier i forvejen.

Re: Nyt anlæg til Skive Festival Budgettet taget i batragtning ville jeg gå efter en boominator med alt det lækre ekstra-udstyr. Der vil du så have lidt penge tilovers til flere bajere osv. Jeg har næsten færdiggjort min egen boominator, og de spiller altså skide godt. Det jeg synes er specielt godt ved den er 360 graders lyden. Når man går rundt om den kan man på intet tidspunkt høre lyden gå op/ned. Den fordeler det helt perfekt. Det vil du ikke få med et andet build Jeg synes generalt set også at det er et forkert "mindset" at man bare vil kunne overdøve sin nabo-lejr. Det handler jo bare om at have det sjovt i sin egen lejr. Man kan altid være uheldig at ligge ved siden af nogen med et giga-anlæg og så gør det ikke det store om du har en boominator eller en jack210. I begge tilfælde kan man jo ikke hamle op med et anlæg i 20.000 kroners klassen. Derudover skal man også overveje sandsynligheden for at roskilde festival ligger restriktioner på anlæg derude. Specielt efter denne tråd: http://roskilde-festival.dk/forum/mm_fo ... ival_life/ 2 x jack 212 tror jeg ikke kan laves for 5000 kroner med alt. Uden træ er vi på omkring 4000 kroner. Og det er altså med dyre varer købt fra USA, hvor man skal være direkte heldig for at der ikke kommer 25% moms, told og gebyr på. Og jeg tror ikke du holder budgettet til resten af delene. Der er altid rigtig rigtig mange uforudsete udgifter når man bygger stort.

Re: Nyt anlæg til Skive Festival Hold nu op Viktor, der går altid lidt konkurrence i det :D Vil vædde med at du på et eller andet tidspunkt har sagt "Vores anlæg kan snildt udspille Camp bla bla's anlæg" ;) Også tvivler jeg utroligt meget på at du kommer til at se restriktioner på anlæg, det er jo set før at festivalen bare lukker de store, larmende og uansvarlige camps ned, hvis de gerne ville så havde de lavet de restriktioner allerede efter problemerne med promilleservice i 2010. Medhensyn til prisen så koster 4 x Eminence Beta-12A-2 og 32 x Monacor MPT 016 3700 kr hos thomann og hertil kommer så 900 kr til træ og 200-300 kr til skruer og lim :-) Så omkring 5000 kr lyder da meget fornuftigt ? :)

Re: Nyt anlæg til Skive Festival Som Anders Hegner så fint siger, det er ikke fordi vi nødvendigvis skal overdøve alt og alle, men det er godt at kunne ;) Når det så er sagt, så kan jeg nu også godt se idéen i en boominator! Den er meget kompakt og smart, og vil helt sikkert give plads i budget til andet sjov. Så skal lige have forhørt mig med de andre hvad de synes vi skal gå efter :-) Mht. restriktioner, så tror jeg stadig Skive Festival er langt fra at have tænkt de tanker :D - Heldigvis!

Re: Nyt anlæg til Skive Festival Men det er også synd at bruge flere penge end nødvendigt på et anlæg. Derudover er det nemmere lige at hive boominatoren med når man eventuelt har planer andre dage i løbet af året :) Det er noget jeg allerde har draget nytte af :) Ved godt der går konkurrence i den derude, men det jeg synes er forkert er, at det skal være formålet. det bliver en uendelig krig som ingen vinder og som resulterer i at et område som L efterhånden er umuligt at bo i fordi alle anlæg er blevet større og større derude. Og dem med giga-anlæg er desværre ikke specielt udadvendte... Men det er en længere snak :) Tror stadig ikke de kan bygges for 5k. Der er ting som ikke er regnet med der. Alle småtingene til et ordentligt finish er ikke med. Speakon sockets og kabler er heller ikke billige. Der kommer meget hurtigt en tusindkrone oveni når man først går i gang med det i praksis. Derudover ville jeg betale det ekstra for deltalites, så vægten kommer ned (specielt på en jack212). Det har været hver en krone værd i vores jack12 at have letvægtsenheder i :)

Re: Nyt anlæg til Skive Festival Jeg vil give Viktor ret. Det er et helt urealistisk budget at tro man kan slippe med 1200-1300 til lim, skruer, eventuelt manglende værktøj, maling, sandpapir, træ, ledninger, terminaler, håndtag, beslag, osv osv. Hvad med vogn, stativer, lysanlæg, solcelleanlæg osv? Eller det kommer måske dumpende fra himlen ovre i Jylland?

Re: Nyt anlæg til Skive Festival Min kammerat er tømre, hvilket vil sige at værktøj, lim, træ, skruer mm. ikke vil løbe særlig meget op. 8-) - Når det så er sagt, så har jeg snakket lidt med min gruppe om det, og de værdisætter nok lir effekten mere end først forventet. Så derfor kan det godt være at vi "nøjes" med en boominator. Den kan man jo også bygge videre på hvis behovet skulle opstå. Tror alligevel også at boominatoren spiller en del højere og bedre end vores anlæg sidste år, og det er vel det der er det vigtigste :-) - Mindre strøm forbrug og at den er billigere at bygge er jo nok kun plusser der er værd at tage med :D Takker meget for jeres input, de har virkelig været værdsat! - Har jo slet ikke kunne koncentrere mig til eksamen på grund af dette :lol:

Re: Nyt anlæg til Skive Festival Forudsat at man har lidt på lager og ikke mangler værktøj :D Men hvis man vil bygge dem med den fedeste finish, så er 5000 kr ikke nok :P Et enkel speakon hun-stik koster 13 kr på thomann ;) Og håndtag er vel ikke nødvendigt, når den skal på en vogn :) Men so true Viktor, folk med store anlæg kan godt virke lettere smarte og opfører sig som om de ejer det hele. Har lidt en sjov historie fra i år af, med en af drengene fra denne der fætter-br camp der også var der til jeres tirsdags fest, men den får du en anden god gang :D

Re: Nyt anlæg til Skive Festival Med et budget på 5-7k så kan i godt glemme titan/ot(dr) combo eller lign.. Not gonna happen, hvis i vil lave det ordentligt.. Hvis i bygger 2 Jack210 vil i snildt kunne spille op for et par hundrede mennesker på 100w. Det er ikke "chest-thumbing-and-bleeding-ears" men stemmen skal hæves voldsomt for at overdøve det, selv med så mange mennesker.. Jeg er ved at være færdig med en ordre på 2 styk Jack210 til en kunde i Finland og de synger på 2x100-150w :) 2 kits med beta10 og 12 piezo flat array inkl filtre kan fås fra speakerhardware.com for ~4500kr inkl told, moms osv.

Re: Nyt anlæg til Skive Festival

Dertil kommer så træ' date=' forstærker, batteri og vogn. = omkring 2500-3000 kr. ville jeg vurdere :)[/quote'] Et lydanlæg i den størrelse er heller ikke noget værd uden lysanlæg, så læg dertil mindst 1500-2500 kr. Og så ville han også have solcelledrift. Hvis det er med 2x100W forstærker og lysanlæg så er det også en 3500-5000 kr. oveni det.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.