Jump to content
Festivalanlæg dk

Endnu et Pioneer spørgsmål xd

Mads379b
 Share

Recommended Posts

Testede vores setup her i går, og synes ikke der var sådan meeega smæk på, så ville lige hører om jeg havde forbundet det helt korret. målet er at få 300w x 2 ved 4ohm.

Setup :

2 toppe (grå kasser) disse er 8 ohm, vil derfor gerne parallelforbinde dem til 4ohm på kanal a

1 bund (stor grå kasse) denne er 4 ohm allerede. på kanal b

Mine spørgsmål er som følgende :

Burde vi rører ved gain på b kanalen? synes der manglede lidt bass, kan også godt være det bare er fordi vi kun har en enkelt. 

Er i tvivl om hvordan vi sætter RCA stik i. kan se nu vi smækkede dem i output (av) men det spillede alligevel, ved ikke om det har nået og tage skade? men anyways. er det rigtigt forstået på billede? altså vi skal selv ud og lodde dem sammen?

vi havde den på ch4, skal den blive der? eller ch2? 

mvh - Mads :) 

EDIT : KAN GODT SE JEG HAR BYTTET OM PÅ CHANNEL A OG B, DETTE ER EN FEJL ORKER BARE IKKE PHOTO-SHOPPE DET OM! 

PIONEER1.png

pioneer2.png'

RCA stikket jeg PT har er 

Billedresultat for rca

men da jeg købte forstærkeren fik jeg nogle ekstra med, regner med de var ment til selv at "lodde" sammen så der i princippet er 2x rød, 2 x hvid - 1 sort ind i telefonen?  

7 hours ago, Mads379b said:

Burde vi rører ved gain på b kanalen? synes der manglede lidt bass, kan også godt være det bare er fordi vi kun har en enkelt.

I kan sagtens lege lidt med gain på en enkelt kanal.

Den generelle output styrke kommer an på hvad i bruger som afspiller: altså hvor højt et output den har.

Bruger du eks. en ældre iPhone, så har den altså ikke det højeste output desværre. Her kan en forforstærker være din ven, eller evt. et Bluetooth-modul fra Sure/Accusafe (de har højt output).
Prøv evt. at teste med en bærbar computer - de kan normalt give væsenligt højere output: så får du en ide om hvor højt dit setup reelt kan spille.

Er i tvivl om hvordan vi sætter RCA stik i. kan se nu vi smækkede dem i output (av) men det spillede alligevel, ved ikke om det har nået og tage skade? men anyways. er det rigtigt forstået på billede? altså vi skal selv ud og lodde dem sammen?

Der skal bare sidde dit alm. jackstik (det som du har lagt et billede op af) i input CH-A (hvilket er det samme som at sætte stikket i output: der sidder bare en simpel parallelforbindelse mellem CH-A input og output, så det er reelt ligemeget hvilken en du sidder stikkene i).

Du skal ikke bruge alle 4 input, så ikke noget med at lodde noget. Din forstærker skal bare stå til 2CH i input select.

Er det med vilje at du har byttet om på alle de røde og sorte ledninger på din tegning? Det burde være omvendt:

PIONEER1.png

Som skoven skriver kan i sagtens lege med gain. Og selv om i har en gammel iphone som afspiller burde i sagtens kunne opnå fuld udnyttelse af forstærkeren, da gain kan indstilles til at matche et indgangssignal helt ned til 0.2v :) 

Du skriver ikke noget deling? Har du sat highpasss/lowpass filter op?

Tak for svarende bois

nej har ikke noget deling. Planen er at sætte LPF til 40 i Channel b til bas. Vores “toppe” er fullrange så føler ikke et HPF er nødvendigt :) 

hvis jeg skal skrue op for gain, er det så mod 0,2 eller 6,5v? 

Ved at sætte den på ch2 får jeg så mere saft? 

Har en iPhone 4 så kan godt være jeg liiige skal prøve med en computer 

Og ja, har siddet og lavet RGB lys, der er sort + så min hjerne har vel bare gerne ville have sort til + 

14 minutes ago, Mads379b said:

Tak for svarende bois

nej har ikke noget deling. Planen er at sætte LPF til 40 i Channel b til bas. Vores “toppe” er fullrange så føler ikke et HPF er nødvendigt :) 
Dårlig løsning! ? med den der løsning bruger din bund en masse power på høje frekvenser som den alligevel ikke spiller særlig godt, og dine toppe vil lege subwoofere, selvom du har en bund som formentlig er bedre til det. 
Vil nærmest væde med at det vil spille højere hvis du deler så din bund spiller fra 100hz og ned, og toppene fra 100hz og op :) 

hvis jeg skal skrue op for gain, er det så mod 0,2 eller 6,5v? 

Skru mod 0.2v. Tallet fortæller hvor kraftigt et indgangssignal den tager højde for. 

Ved at sætte den på ch2 får jeg så mere saft? 
Nope, men da alle kanaler spiller fra samme lydkilde giver det bedst mening at gøre sådan

Har en iPhone 4 så kan godt være jeg liiige skal prøve med en computer 
Hvis bare gain bliver ordentlig indstillet burde det ikke gøre nogen forskel

Og ja, har siddet og lavet RGB lys, der er sort + så min hjerne har vel bare gerne ville have sort til + 

48 minutes ago, Mads379b said:

Planen er at sætte LPF til 40 i Channel b til bas.

Sæt LPF til 100-120 stykker på din bund. Lyt efter hvad der lyder bedst. 

Smid et HPF svarende til hvad du vælger til din bund på dine toppe. Så slipper dine toppe for en masse lave frekvenser, som de alligevel ikke magter at spille, og de kan holde til lidt mere effekt og spiller bedre. 

På godt dansk kaldes det for win - win

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.