Jump to content
Festivalanlæg dk

Bedste batteri med højst ah?

fred903d
 Share

Recommended Posts

24 minutes ago, fred903d said:

Min Camp og jeg går og kigger efter nye batterier. Jeg tænker jo højere ah jo bedre, og har dermed fundet dette 230 ah batteri fra batteribyen: https://www.batteribyen.dk/varta-lfd230-professional-dual-purpose-batteri?gclid=EAIaIQobChMIxbTW0YK62wIVE4uyCh2Yxg1oEAQYBSABEgKEHPD_BwE

Er det bedst til prisen? Hvilke bruger i andre? 

Bedst til prisen må være at finde noget brugt :D 

Hvor meget skal i trække på batteriet?

Jamen så vil jeg mene det er det overnævnte batteri hvor du får mest for pengene.
Søgte nettet tyndt sidste år og fik lavet et stort excel ark (som jeg selvfølgelig ikke kan finde nu) hvor jeg sammenlignede priser og tog hensyn til hvor meget det enkelte batteri kunne aflades og regnede så en "pris pr brugbar ah" ud. 
Mener det var det overnævnte batteri der løb med sejren, endte ihvertfald selv med at købe et par stykker af det :) 

1 hour ago, fred903d said:

VI skal trække 3x pioneer GMD og  3x led lamper på 12v, forstærkere. Campen har et okay godt budget så vi fortrækker at købe nyt og passe godt på dem :)

Holy shit, hvor stort et anlæg har i lige når i skal bruge 3 forstærkere? xD :P

Ja, det bliver godt i år. Vi er 2 drenge der arbejder for Lejanlæg.dk. Vi har 10 pioneer forstærkere der ligger stille i Roskilde ugen, så vi kan lige så godt få dem brugt. 
Vores setup er: 
2x behringer 18" bundasser 1600 watt
1x 15" bund af ukendt mærke 
2x pegasound 15" top højtalere 
2x EV ZLX 15" 

Vi har faktisk lavet tegning udfra din vogn @Victor. Bruger du mini DSP?  

Just now, fred903d said:

Ja, det bliver godt i år. Vi er 2 drenge der arbejder for Lejanlæg.dk. Vi har 10 pioneer forstærkere der ligger stille i Roskilde ugen, så vi kan lige så godt få dem brugt. 
Vores setup er: 
2x behringer 18" bundasser 1600 watt
1x 15" bund af ukendt mærke 
2x pegasound 15" top højtalere 
2x EV ZLX 15" 

Vi har faktisk lavet tegning udfra din vogn @Victor. Bruger du mini DSP?  

Fedest haha, så må jeg jo have lavet noget sejt siden andre laver tegninger ud fra mit anlæg :D ;) Må jeg se tegninger/billeder? :) Jeg har skaffet mig en minidsp til i år, men måske kommer jeg faktisk ikke til at bruge den, det kommer an på om jeg lige kan få et par gæve gutter til at hjælpe med at indstille den optimalt inden roskilde.

@Victor Jeg tror jeg laver en tråd i show off når anlægget er færdigt, så skal jeg nok smide tegningerne med. Til alle der er nysgerrige er vi endt med at købe 3 stk af disse: 
https://www.batteribyen.dk/gs-yuasa-gs-725gm-12v-230ah-1150a-lastbil-deep-cycle-batteri
Snakkede med en flink fyr derinde fra og fik forhandlet dem ned til 2025,- stkykket. Kan virkelig anbefales at handle der! 

2 hours ago, fred903d said:

@Victor Jeg tror jeg laver en tråd i show off når anlægget er færdigt, så skal jeg nok smide tegningerne med. Til alle der er nysgerrige er vi endt med at købe 3 stk af disse: 
https://www.batteribyen.dk/gs-yuasa-gs-725gm-12v-230ah-1150a-lastbil-deep-cycle-batteri
Snakkede med en flink fyr derinde fra og fik forhandlet dem ned til 2025,- stkykket. Kan virkelig anbefales at handle der! 

Hvordan faen bar du dig af med at få den pris? ?? teach me pleeease

On 5/6/2018 at 09:45, palmedrengen said:

Hvad type batteri er det der? Kan se det er vedligeholdelses frit men til den pris må der været noget bag det. 

Personligt bruger jeg Vision AGM 120aH batteri til 1700kr. Så får man et væskefrit kvalitetsbatteri der kan tåle nogle dybe afladninger.

Kunne være du kan svare på dette korte spørgsmål: 

Hvor meget kan AGM batterier aflades sådan generelt / ca.?

19 minutes ago, carlcrede said:

Kommer an på, om det er designet til dybdeafladning eller startbatteri. Det kan du sikkert læse om, på producentens hjemmeside :)

Startbatteri er cirka 60 % afladning

Vedligeholdelses er cirka 80 % afladning 

3 hours ago, carlcrede said:

Kunne være du kan svare på dette korte spørgsmål: 

Dem jeg har brugt er ca 80%. På papiret skal de også kunne klare en dybere afladning uden at tage skade så længe afladningen ikke varer for langt tid. Dog skal man gerne holde sine batterier over 11,5v og helt sikkert over 11v er man under de 10 så kan de ikke klare de stor træk efter de er blevet ladt op. 

Jeg har dog kørt et batteri der sad til lys ned til 10v også ladte jeg det op da jeg kom hjem og igen inden Roskilde året efter hvor det igen kunne trække de 5 meget LED hele ugen

12 hours ago, palmedrengen said:

Dem jeg har brugt er ca 80%. På papiret skal de også kunne klare en dybere afladning uden at tage skade så længe afladningen ikke varer for langt tid. Dog skal man gerne holde sine batterier over 11,5v og helt sikkert over 11v er man under de 10 så kan de ikke klare de stor træk efter de er blevet ladt op. 

Jeg har dog kørt et batteri der sad til lys ned til 10v også ladte jeg det op da jeg kom hjem og igen inden Roskilde året efter hvor det igen kunne trække de 5 meget LED hele ugen

6 hours ago, fred903d said:

Oftest er det antallet af gange dit batteri kan oplades der bliver nedsat ved dybe afladninger. Vi har fået fortalt at vi skal holde vores batterier over 10,8 ellers vil de 400 ladninger blive halveret til 200 

Tak for info. Er i den situation at jeg har anskaffet 4 store agm batterier (marathon m12v105ft). Jeg måler to af dem til 11,7 v, et til 8,6 og det sidste til 6,3. 

Vil I mene at jeg bare skal se hvor meget jeg kan få dem opladt, eller bør jeg levere de to med lav spænding tilbage? 

Og kan jeg oplade med en normal oplader eller skal jeg bruge en der har et agm-program?

2 hours ago, carlcrede said:

Tak for info. Er i den situation at jeg har anskaffet 4 store agm batterier (marathon m12v105ft). Jeg måler to af dem til 11,7 v, et til 8,6 og det sidste til 6,3. 

Vil I mene at jeg bare skal se hvor meget jeg kan få dem opladt, eller bør jeg levere de to med lav spænding tilbage? 

Og kan jeg oplade med en normal oplader eller skal jeg bruge en der har et agm-program?

Jep tilbage med dem! dem på 11,7 ville jeg nok også lige prøve at smide en lader på. hvis ikke de kommer op i nærheden af 13v, så er de også godt slidte

3 hours ago, palmedrengen said:

Hvis dem med lav et er til anlæg så tror jeg godt du kan glemme det. 

Er det de lysegrå aflange? Jeg har haft to af dem på to forskellige tidspunkter og ingen af dem kunne trække en Pioneer...

Lige præcis. Det var sgu satans ?

Overvejer næsten at anskaffe nogle helt nye batterier..

1 hour ago, carlcrede said:

Det havde jeg personligt gjort. Må ikke være noget mere træls end at løbe tør for strøm pga et dårligt batteri. 

Køb nye. Når du kommer hjem så få dem ladt helt op. Så derefter for at have en lader sat til dem nogle timer hvert andet måned eller lign og at de står varmt. Har du en god lader kan den også bare sidde til heletiden og så sætter den sig automatisk på vedligeholdelsen mode. Jeg havde dog valgt at gøre det først nævnte. 

1 hour ago, carlcrede said:

Det havde jeg personligt gjort. Må ikke være noget mere træls end at løbe tør for strøm pga et dårligt batteri. 

Køb nye. Når du kommer hjem så få dem ladt helt op. Så derefter for at have en lader sat til dem nogle timer hvert andet måned eller lign og at de står varmt. Har du en god lader kan den også bare sidde til heletiden og så sætter den sig automatisk på vedligeholdelsen mode. Jeg havde dog valgt at gøre det først nævnte. 

@carlcrede hvor mange skal du bruge og bor du i nærheden af Kbh? 

Så kan jeg måske hører nogle forhandlere om et samlet tilbud så vi begge kan spare noget penge. Jeg køber nok i størrelsen 90-120aH

6 hours ago, palmedrengen said:

Hvis dem med lav et er til anlæg så tror jeg godt du kan glemme det. 

Er det de lysegrå aflange? Jeg har haft to af dem på to forskellige tidspunkter og ingen af dem kunne trække en Pioneer...

Lyder mærkeligt? Har kørt helt fint på sådan to sidste år med vores pioneer gm-d8604

37 minutes ago, ESO said:

Lyder mærkeligt? Har kørt helt fint på sådan to sidste år med vores pioneer gm-d8604

Måske jeg bare var uheldig. Men jeg købte dem af en herinde fra. Skal lige siges at den ene kunne trække pioneer men i alt for lidt tid ift. hvad den burde kunne. 

5 minutes ago, palmedrengen said:

Måske jeg bare var uheldig. Men jeg købte dem af en herinde fra. Skal lige siges at den ene kunne trække pioneer men i alt for lidt tid ift. hvad den burde kunne. 

købte også 2 her inde i 2016. de faldt fra >12,5 ned til <11 volt på 30 minutter bare ved at skulle trække 5 m led bånd... ?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.