Jump to content
Festivalanlæg dk

Soundboks + Cubo: Hvilken: Forstærker, miniDSP, batterier?

Andreas N
 Share

Recommended Posts

Hej

Blandt andet inspireret af denne tråd:

Jeg har 2 stk. Soundboks (Modellen før Soundboks 2, "den fra sidste år")

Jeg har kørt dem i stereo, vha et splitter kabel, men det kostede for meget på volumen. Så fik jeg en Behringer HA400 på, det fungerer helt fint.

Men hvad er næste skridt?

Jeg tænker en Cubo15. (Kaldet en SB Cubo i ovenståede tråd)

Den "smukkeste" løsning er nok hvor Cubo'en er "stand alone" kun med et AUX kabel. Dvs forstærker og batteri er "indbygget" i Cubo'en. Evt i en kasse over selve Cubo'en.

• Vil det være en ide at anvende SB batterier til en sådan løsning?

• Cubo15 skal så have en forstærker, her er jeg i tvivl om hvilken det skal være. Det behøver ikke være den billigste løsning. (I omtalte tråd blev SURE forstærker omtalt som en mulighed, men hvilken kan anbefales specifikt til dette formål) Kan det svare sig at gå Pioneer vejen, eller BassFace? også hvis man skal "fremtidssikre" det, hvis man får en ny ide, næste år..

Det ser heller ikke ud som om den forstærker? Soundboks lavede (Proboks) sælges mere? Men jeg er heller ikke sikker på det er løsningen, når nu jeg ønsker en Cubo til de to Soundbokse.

• Kan man helt droppe Behringer HA400 og sætte en miniDSP ind i stedet. (Både til de to soundbokse og til Cubo'en?) og i så fald, hvilken miniDSP skal det være? (Jeg har set på miniDSP 2X4 HD)

Anlægget skal ikke bruges til Roskilde eller festival. Jeg er blevet for gammel til at ligge i lejr, men går hvert år tur i campingområdet og bliver imponeret over hvad der er bygget.

Når anlægget så skal bruges, vil der som oftest være adgang til 230v. ellers skal det nok højest spille en aften eller to, inden der er mulighed for at få batterier opladet.

Når det er sagt, vil jeg hellere give lidt ekstra for noget grej der ikke bruger for meget strøm.

På forhånd tak for hjælpen.

MVH Andreas

Hmm evt køb en Pioneer gm D8604 og lav en brokoblet kanal til cuboen. Forstærkeren kan sættes fast inden i cuboen også kan i montere aux, tænd/sluk og strømindgang omme bag på. 

Pioneer forstærkeren vil kræve for meget strøm til at det kan betale sig at bruge soundsboks batteri eller lignende små batterier. 

Når i alligevel har et stationært anlæg kan i lige så godt have et eksternt batteri til at trække det hele, også bruge Soundboks batterierne om dagen til soundboksene uden at bruge cuboen. En cubo med 2* Soundboks vil spille super fedt. Især hvis man får de to soundsboks lidt op i højden. 

Cuboerne har godt af at få taget alt under 40hz væk, så mit råd er at få fat i en minidsp.

Af forstærkere, kan du finde et sure board på 2x100w (eller noget lignende) og brokoble de kanaler. Sure er lidt mere effektive og har et bedre hvile-forbrug end pioneeren. Og hvis jeg var dig, så havde jeg nok taget en 2-4 sb batterier (af batterierne til sb1), brokoblet dem og bygget dem ind i din “forstærker”-kasse oven på cuboen. Så har du kun en DC-indgang til at lade på. En tænd/sluk knap der afbryder strøm mellem batteri og minidsp samt forstærker, og så et minijack ind. Du kunne eventuelt installere en lille blå led der hvor dit lyd panel er, så matcher det dine soundboks. Hvis du er helt vild sej, så se om du ikke kan få lavet samme sølv-metal skelet som SB har på deres SB1.

Med miniDSPen kan du, hvis du skaffer kit-versionen, tilføje en volumenknap for næsten ingen penge. (Jeg har lavet et indlæg om netop dette). Det fungerer super lækkert, og så har du lige pludselig lidt mere kontrol.

Hvis du ikke gider at bære rundt på din Behringer mixer, så kan du også bruge miniDSPens udgange til at sende signal til dine 2x SB. Hvis du synes der er nogle grumme frekvenser ved både Cuboen eller SBens respons kan du også fikse det med din minidsp. Det er en smart satan!

16 hours ago, Andreas N said:

Hej

Blandt andet inspireret af denne tråd:

Jeg har 2 stk. Soundboks (Modellen før Soundboks 2, "den fra sidste år")

Jeg har kørt dem i stereo, vha et splitter kabel, men det kostede for meget på volumen. Så fik jeg en Behringer HA400 på, det fungerer helt fint.

Men hvad er næste skridt?

Jeg tænker en Cubo15. (Kaldet en SB Cubo i ovenståede tråd)

Den "smukkeste" løsning er nok hvor Cubo'en er "stand alone" kun med et AUX kabel. Dvs forstærker og batteri er "indbygget" i Cubo'en. Evt i en kasse over selve Cubo'en.

• Vil det være en ide at anvende SB batterier til en sådan løsning?

• Cubo15 skal så have en forstærker, her er jeg i tvivl om hvilken det skal være. Det behøver ikke være den billigste løsning. (I omtalte tråd blev SURE forstærker omtalt som en mulighed, men hvilken kan anbefales specifikt til dette formål) Kan det svare sig at gå Pioneer vejen, eller BassFace? også hvis man skal "fremtidssikre" det, hvis man får en ny ide, næste år..

Det ser heller ikke ud som om den forstærker? Soundboks lavede (Proboks) sælges mere? Men jeg er heller ikke sikker på det er løsningen, når nu jeg ønsker en Cubo til de to Soundbokse.

• Kan man helt droppe Behringer HA400 og sætte en miniDSP ind i stedet. (Både til de to soundbokse og til Cubo'en?) og i så fald, hvilken miniDSP skal det være? (Jeg har set på miniDSP 2X4 HD)

Anlægget skal ikke bruges til Roskilde eller festival. Jeg er blevet for gammel til at ligge i lejr, men går hvert år tur i campingområdet og bliver imponeret over hvad der er bygget.

Når anlægget så skal bruges, vil der som oftest være adgang til 230v. ellers skal det nok højest spille en aften eller to, inden der er mulighed for at få batterier opladet.

Når det er sagt, vil jeg hellere give lidt ekstra for noget grej der ikke bruger for meget strøm.

På forhånd tak for hjælpen.

MVH Andreas

Hej Andreas,

Fed idé! Jeg ville helt klart gå efter at lave din cubo aktiv, altså at den har indbygget forstærker, samt en holder til et SB batteri. Holder du alt kompatibelt med SB batteri(er), tror jeg det på sigt vil være lettest, da du holder dig indenfor det økosystem. Hvis du fortsætter med at bruge SOUNDBOKS'e, ville jeg ikke gå Pioneer vejen, men nærmere en af Sure's moduler. Afhængig af, hvor højt du vil spille, kan du smide en DC-DC step-up på for at få lidt højere loft. MiniDSP ville være lækkert til at lave præcis og nemt XO, dog tror jeg standard udgaven skulle være fin, medmindre du regner med at sætte mixer til, og derved har brug for det højere output en HD kan levere. For at få kraftigt nok signal ville jeg enten beholde Behringeren eller bruge en pre-amp, som f. eks. dem fra FiiO.

Jeg tror du med fordel kan bygge al elektronikken ind i Cuboen, evt. lave en kasse på toppen der kan spændes fast med en store butterflylåse. Så skal du kun smide et enkelt AUX i SB'en, også er alt andet mekanik i Cuboen.

Jeg har drømt om et lignende setup i lang tid efter jeg spillede med 16 SB'e og 2 cubos i de franske Alper forrige år. Det lyder virkelig godt sammen ;) 

Tak for de gode råd!

Jeg har en snedker makker jeg skal have overtalt til at lave træarbejdet.

PT er min plan:

Beholder i første omgang Behringer HA400 som input til en miniDSP. Det bliver "board versionen" så der kan kommen en volumenkontrol på. (Der er så også volumenkontrol på Berhinger HA400, så der skal den rigtige indstilling nok findes og knapperne demonteres)

miniDSP tænker jeg bliver ikke i HD udgaven.

Jeg vil gå efter en Sure 100W forstærker til Cubo15. Måske en stepup converter her?

Af og til bliver det på batteri, men da jeg som oftest har adgang til 230v tænker jeg at finde en "Accusafe" til at styre det. Den er pt. ikke på deres side.

Jeg tænker brugen af sættet bliver.

Med de 2 Soundbokses alene. (Det setup jeg har kørt tidligere) Her stadig med anvendelse af Behringer HA400 og miniDSP

Med de 2 Soundbokse + Cubo15 (Når transporten af sættet ikke er et problem)

Så skal jeg have gennemtænkt en planlægning af sættet hvor det hele kan gå op i en højere enhed.

Endnu en gang tak for de gode råd.

MVH Andreas

22 hours ago, Andreas N said:

Tak for de gode råd!

Jeg har en snedker makker jeg skal have overtalt til at lave træarbejdet.

PT er min plan:

Beholder i første omgang Behringer HA400 som input til en miniDSP. Det bliver "board versionen" så der kan kommen en volumenkontrol på. (Der er så også volumenkontrol på Berhinger HA400, så der skal den rigtige indstilling nok findes og knapperne demonteres)

miniDSP tænker jeg bliver ikke i HD udgaven.

Jeg vil gå efter en Sure 100W forstærker til Cubo15. Måske en stepup converter her?

Af og til bliver det på batteri, men da jeg som oftest har adgang til 230v tænker jeg at finde en "Accusafe" til at styre det. Den er pt. ikke på deres side.

Jeg tænker brugen af sættet bliver.

Med de 2 Soundbokses alene. (Det setup jeg har kørt tidligere) Her stadig med anvendelse af Behringer HA400 og miniDSP

Med de 2 Soundbokse + Cubo15 (Når transporten af sættet ikke er et problem)

Så skal jeg have gennemtænkt en planlægning af sættet hvor det hele kan gå op i en højere enhed.

Endnu en gang tak for de gode råd.

MVH Andreas

Jeg ville helt klart gå med en step-up ellers har du samme udgangseffekt som en Maxamp20, bare med et langt højere idle forbrug. Alternativt kan du køre det på sådan en http://store3.sure-electronics.com/1-x-200-watt-class-d-audio-amplifier-board-t-amp eller sådan en http://store3.sure-electronics.com/1-x-300-watt-class-d-audio-amplifier-board-tas5613 også en 12 - 36VDC step-up https://www.ebay.com/itm/1200W-DC-DC-Converter-9V-60V-12V-36V-to-12V-83V-20A-24V-48V-72V-Step-up-Power/322855419167?hash=item4b2baebd1f:g:FW4AAOSwrbtalBu- 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.