Jump to content
Festivalanlæg dk

Monocrystal fladt eller CIGS med vinkel på tag?

palmedrengen
 Share

Recommended Posts

Hej venner

Jeg står og skal vælge mellem følgende

1. Et 100w monocrystal der ligger fladt på vores anlæg uden vinkel.

2. Et 105w GICS der ligger på toppen af vores 3*6meter pavillon.
Vi skal ligge i C så vores pavillon kommer til at vende på den ene eller anden må da blokkene i C har en spids pegene direkte syd (se billede).
image.png.e045d1fe4a7290f4a4e3ee15969be768.png

Sådan vil løsning 2 se ud alt efter hvilken af de to veje pavilonnen ender med at vende. Vi ligger altid på et hjørne så kan ikke få en side til at vende stiksyd.

En fordel ved at have den på anlægget er at den altid er sat til. En fordel ved at have CIGS på taget er at de er bedre, og jeg evt. kan købe et ekstra panel og parallelforbinde dem til 210w.
Ulempe ved taget er at der skal gå et kabel fra taget til anlægget i løbet af dagene. 
Fordel ved taget. Jeg skal ikke fjerne øl fra solcellen hele tiden når folk bruger solcellen til at stille deres øl.

Andet info.
-CIGS panelet er for stort til ligge oven på anlægget.
-En løsning hvor CIGS står på jorden med vinkel er den optimale løsning, men med 17 stive gutter tør jeg ikke, samt det skal stå et sikkert sted om natten.
-Bruger MPPT regulator.

7 hours ago, palmedrengen said:

2. Et 105w GICS der ligger på toppen af vores 3*6meter pavillon.

Jeg havde nok valgt et CIGS panel grundet den bedre performance i overskyet, ved ikke optimal vinkel og ved højere temperatur. Især også hvis det er amagermandens til cirka 500 kr., for det er fandme billigt! 

Vær lige opmærksom på, at det vejer fucker meget (20 kg.) så din pavillon skal være stabil, så lortet ikke pludseligt falder ned (forhåbentligt på nogen, for at redde panelet ;) ) 

1 hour ago, Alex said:

Jeg havde nok valgt et CIGS panel grundet den bedre performance i overskyet, ved ikke optimal vinkel og ved højere temperatur. Især også hvis det er amagermandens til cirka 500 kr., for det er fandme billigt! 

Vær lige opmærksom på, at det vejer fucker meget (20 kg.) så din pavillon skal være stabil, så lortet ikke pludseligt falder ned (forhåbentligt på nogen, for at redde panelet ;) ) 

Well pavilonnen er rigtig stærk men den større udfordring er at det  er noget af et projekt at skulle sætte panelet fast med reb da panelet ikke rigtig har nogen kant. Tænkte dog på løsning hvor man udnytter MC4 stikkene og via en splitter får monteret et kanel eller reb til spliteren. Også binder det på den måde ??

39 minutes ago, palmedrengen said:

Well pavilonnen er rigtig stærk men den større udfordring er at det  er noget af et projekt at skulle sætte panelet fast med reb da panelet ikke rigtig har nogen kant. Tænkte dog på løsning hvor man udnytter MC4 stikkene og via en splitter får monteret et kanel eller reb til spliteren. Også binder det på den måde ??

Jeg ville bruge velcro tape ?

En lægte (som stop klods) + en mindre plade som bagplade til solcellen. Den behøver ikke være hele solcellens længde, men bare 15-20 cm i bredde til at sørge for at den ligger tilpas i forhold til lægten på tværs (hvis det giver mening).

Du kan også bruge tre lægter, hvoraf den nederste bruges som stop klods og de to andre til at sikre bagsiden af solcellen.

Lægter er stort set gratis.

11 minutes ago, quno said:

En lægte (som stop klods) + en mindre plade som bagplade til solcellen. Den behøver ikke være hele solcellens længde, men bare 15-20 cm i bredde til at sørge for at den ligger tilpas i forhold til lægten på tværs (hvis det giver mening).

Du kan også bruge tre lægter, hvoraf den nederste bruges som stop klods og de to andre til at sikre bagsiden af solcellen.

Lægter er stort set gratis.

Også montere denne "holder" til pavilonnen via rep? mmh, lyder lidt sketchy imo hvis det er meget vind. Not sure though

12 minutes ago, Alex said:

Jeg ville bruge velcro tape ?

Kunne faktisk godt fungere. Have en masse på undersiden af solcellen. Så have et rep der går igennem mellem det der sidder fast til solcellen og den anden velcro del der binder det sammen. Også hejse det op og montere rep på den anden sidde af pavilonnen.

Tror jeg går med velcro idéen til 2 x CIGS paneler også smide dem på taget af pavilonnen. Så behøver det ikke sidde til anlægget i meget mere end 2-3 timer i sollys for at holde den samme strøm gennem en hel dag igennem da vi nok kun trækker en 30-40aH på en dag.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.