Jump to content
Festivalanlæg dk

Ny toppe - Byg selv eller færdiglavede?

Jackson5
 Share

Recommended Posts

For at være helt ærlig, så har jeg brug for hjælp. Jeg har et par toppe med denne bas https://www.disconetto.dk/shop/12-hoejttaler-sp-304pa-12769p.html og denne diskant https://www.disconetto.dk/shop/horn-mhd-240-img-12767p.html med tilhørende delefiltre og dæmpeled. De har spillet fint nok på Roskilde festival, men højttalerne har fra start, lidt af bassens manglende følsomhed, hvilket resulterede i af de ikke kunne spille helt så højt som vi ønskede. Derudover synes jeg også at bassen altid har været lidt mudret. Diskant har vi aldrig manglet, selvom den dog er dæmpet en del. Nu til det store spørgsmål.

Kan det betale sig at investere i 2 stk nye basenheder, nærmere bestemt tænker jeg denne https://www.thomann.de/dk/eminence_kappalite_3015_8_ohm.htm og montere dem i det eksisterende kabinet, eller vil det være bedre at købe nogle færdiglavede højttalere som jeg er sikker på virker. NOTE: Kabinettet er 114.5 liter og ifølge producenten egner enheden sig fint til dette. Dog skal der monteres basrefleksrør. Jeg har siddet og rodet lidt med WinISD for at se hvad der kunne lade sig gøre med kappaliten, men den loader de forkerte Thiel-small parametre. Er der nogen som kan hjælpe med dette?

Dilemmaet består i at de nuværende toppe er en integreret del af anlægget og anlæggets lysshow. Det kræver altså en del mere arbejde at købe færdiglavede toppe, end det gør at skifte basenheden. 

Mit endegyldige spørgsmål er om jeg kan forvente en ligeså god og kraftig lyd ved selvbyg i forhold til færdigkøb? NOTE: Færdigkøbs budgettet er cirka 3000 kr. 

Nogle gode råd eller ideer?

Det korte svar vil være nej. 

Det lyder ikke til, at du har super meget kendskab til alt det med højttalere, i forhold til hvad jeg kan læse. Man kan ikke bare smide en enhed i et kabinet, og så forvente, at det vil lyde godt. Det skal designes til den specifikke højttaler, og diskant og woofer skal passe til hinanden samt have et passende delefilter. 

Jeg ville enten bygge efter er design, som er gennemtestet, eller købe nogle færdiglavet højttalere. Behringer eurolive XL212 er fantastisk til prisen, men der findes virkelig mange forskellige alt efter pris og kvalitet :)

Tak for at du tog dig tid til at svare.

Jeg har skam lidt forstand på højttalere, men kunne mærke på mig selv at jeg hældte til løsningen hvor jeg smider en nye enheder i, og det føltes ikke helt rigtigt, men det var nemmest ? 

Det var derfor at jeg havde brug for et råd ? 

Jeg har ofte set Behringer XL212 blive anbefalet, men hvis man skulle gå et skridt op af rangstien, hvilken højttaler vil så være den næste? 

12 minutes ago, Jackson5 said:

Tak for at du tog dig tid til at svare.

Jeg har skam lidt forstand på højttalere, men kunne mærke på mig selv at jeg hældte til løsningen hvor jeg smider en nye enheder i, og det føltes ikke helt rigtigt, men det var nemmest ? 

Det var derfor at jeg havde brug for et råd ? 

Jeg har ofte set Behringer XL212 blive anbefalet, men hvis man skulle gå et skridt op af rangstien, hvilken højttaler vil så være den næste? 

Noget hk, ev eller jbl vil jeg mene :) 

HK Pro 12 er fremragende højttalere. Ev sx serien er også god men kræver nok noget bund til at supplere. 

Når det så er sagt så får man ikke et dårligt resultat af at smide en enhed i med højere følsomhed. Jeg så at der ligger to SPA 112pa enheder på Dba til 600kr samlet. 

Smider du dem i istedet for tør jeg godt garanterer dig en markant bedre oplevelse, selvom delefilteret, volumen også ikke passer perfekt til de højttalere.

Vi skal altså heller ikke glemme at der er tale om Roskilde anlæg og ikke hi end højttalere til hjemmebiografen hvor en dB afvigelse i frekvensgangen er en katastrofe. I så fald har man ikke selv prøvet at freestyle højttalere kabinetter med forskellige enheder. 

Da jeg gik i gym lavede jeg et hav af små festival anlæg jeg solgte hvor jeg købte en 10 eller 12” enhed på DBA eller fra ny også brugte et horn med delefilter eller bare piezoer uden delefilter, men bare med en modstand. 

Alle mine kunder var begejstrede og jeg selv synes at de alle sammen spillede fremragende. 

Lavede et anlæg med netop SPA 112pa og to piezo diskanter for en 3-4 år siden. Jeg tør godt sige at man ikke kan lave en bedre og mere effektiv højttaler selv for 1000kr pr stk inkl enheder og træ, og her snakker vi en højttalere jeg gerne ville give 2500 for hvis den stod i en butik. Smider man et fint horn på med et dilefilter så har man altså en fremragende højttaler i alle kabinetter mellem 60 og 120 liter. 

Jeg kan godt følge dig palmedreng og jeg er glad for dit input. Højttalerne har spillet fint i 6 år på roskilde og spiller som sådan okay til en festival. Omvendt så er jeg også træt af at gå på kompromis.

Der er 4 stk 15" som bund i anlægget. Det er dog ikke cubo`er, men almindelige bassrefleks kabinetter, da anlægget blev bygget inden festivalfolket fik øje på cubo`erne.

Sjovt nok så sad jeg netop og kiggede på Hk Pro 12. Kan man stole på den oplyste Spl på 104 dB 1w/1m? 

Grunden til at jeg faktisk valgte eminence enhederne var faktisk at hvis projektet mislykkedes, så ville jeg bruge dem i 2 cubo`er istedet ? 

Havde jeg været dig, så ville jeg enten bygge nye toppe fra bunden eller købe færdige. Simuler dem ordenligt i WinISD pro (se hjælpemanual for hvordan man adder nye drivers og korrekte T/S parametre) På den måde, ved du hvad du får, i stedet for at bygge og håbe på, at det bliver godt. Det er i min verden både spild og tid og penge, hvis det ikke lykkedes. Selvom det er et festivalanlæg, så må det jo også gerne lyde godt ;) 

31 minutes ago, Jackson5 said:

Grunden til at jeg faktisk valgte eminence enhederne var faktisk at hvis projektet mislykkedes, så ville jeg bruge dem i 2 cubo`er istedet ? 

Det er også en god plan, dog skal du være opmærksom på, at der bruges en 3015LF model, og altså ikke den du linkede til :)

18 hours ago, Jackson5 said:

Sjovt nok så sad jeg netop og kiggede på Hk Pro 12. Kan man stole på den oplyste Spl på 104 dB 1w/1m? 

Jeg har selv HK Pro 15 og selvom de spiller virkelig højt, så tror jeg mere du skal regne med 102 ca. 

HK Pro serien har en skarp lyd og derfor er mellemtonen og diskanten også meget “høj”. HK reklamerer nok med 104 af den samme grund, da følsomheden sikkert ligger deromkring fra 5khz-15khz. De har ihverfald ikke en følsomhed på 104 i mellemtonen og bunden. Det er en højttaler der er designet til at være top og ikke have noget med bunden at gøre. Men ingen tvivl om det er en højtaler der har virkelig god value for money. Ville klart anbefale dig at købe sådan nogen, hvis du altså har et sæt bunde der kan tage over ved de lavere frekvenser ?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.