Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvilken sub

Andreass
 Share

Recommended Posts

Kære Alle

Tak for et fantastisk forum, som jeg har fulgt igennem mange år til stor gavn.

Jeg har to Behringer 215xl, som spiller upåklageligt og til vores behov. Forstærkeren er en Pioneer GMD-8604, som jeg heller ikke har nogen problemer med. Setuppet har kørt flere år. Det spiller virkelig højt, men som i nok kan regne ud halter bassen efter. Højtalerne er koblet op på følgende måde:

198112154_Skrmbillede2018-06-11kl_20_02_06.png.70b503f7a8cf1f3a7cd3b23340e9e7f0.png

Jeg har derfor leget med tanket om at købe en sub. 

Mit budget er 2500 kroner cirka. Jeg har kigget på en sub ala den her https://www.4sound.dk/pa/hoejttalere/passive-subwoofere/behringer-vp1800s-eurolive ? Ville det funke, og hvordan ville i koble den til forstærkeren sammen med de to højtalere, så man får bedst ydeevne?

Jeg er nervøs for, at vi ikke ville kunne spille lige så højt og den ville få for meget arbejde? 

Hvad siger I?

God festival :)

Jeg ville helt klart prøve at skaffe en Cubo hvis jeg var dig:)) Dem kan du sagtens finde til dit budget brugt

Men hensyn til sammenkobling ville jeg nok tilslutte de to behringer til henholdsvis højre og venstre på channel A og så brokoble subben på chanel B;)) Du kan nok også brokoble behringerne på chanel A også forbinde dem i parallel hvilket måske vil give lidt mere lyd, men så spiller de i mono.. 
Derfra kan du jo altid justere gain og lowpass/highpass filtre til din smag ?

Mange tak for svar! 

Hvis nu jeg ikke får skaffet en cubo ville den sub jeg har linket så kunne klare det? må få bygget en til næste år..  Ifht til mono kontra stereo er det så ikke forholdsvis ligemeget? 

24 minutes ago, Wil$on said:

Du kan nok også brokoble behringerne på chanel A også forbinde dem i parallel hvilket måske vil give lidt mere lyd, men så spiller de i mono.. 

Jeg må indrømme, at jeg nok står lidt af her? Kan du uddybe?

Brokoble: lave to kanaler til én kanal. 

Monolyd: venstre og højre spiller sammen ud af en højttalere istedet for venstre på én og højre på en anden. 

Hvis du er på udkig efter to bunde så har jeg et par HK Pro 18. 

De både lyder bedre og har højere følsomhed end behringer bundene. 

Prisen på 2500 samlet er dog for lav men mindre jeg sælger enkeltvis. Det skal jeg lige tænke over

Mange tak for svar. 

Jeg skriver nok lige herinde, når jeg skal sætte den til forstærkeren. Så det spiller optimalt.

9 hours ago, Jakob Petersen said:

Det fejler ikke noget, jeg ville bare gerne have et med et lidt pænere finish.

Hvad skal du have for den?

3 hours ago, Andreass said:

Ifht. at parallelforbinde mine behringer er det så det mest optimale?

1085140801_Skrmbillede2018-06-12kl_08_01_14.png.40cb15dafbdf2b6bbfee6ab180f1b23b.png

Jeg ville altså brokoble både bunden og toppene. Toppene kan du så parallelkoble sammen derudover. Så får du altså meget mere lyd. Der står i manualen, hvordan du brokobler. Ellers er det det, som hedder bridge, når du kigger på teksten/linjeforbindelserne under indgangene på forstærkeren. :)

Derudover burde du lige få styr på, at rød altid er + og sort altid er minus. Og det er MEGET vigtigt, hvis du bruger speakon-stik fra din enheder, for hvis du forbinder dem omvendt på, så brænder de højst sandsynligt af.

Derudover så skal du holde dig fra de to links, du lige har sendt. :D Det ser ikke særlig godt ud.
Kig efter nogle enheder af nogle mere kendte mærker (de har langt højere kvali, hvilket kan høres) og med følsomhed på mere end eller lig 100 db 1w/1m.

Okay, mange tak. Ps det er et gammelt billede, jeg fandt herinde på siden kender godt forskellen på plus og minus :) 

Bare så jeg har forstået det helt rigtigt. Hvis jeg har to toppe og en bund. 

Ville du så brokoble og parallelforbinde på følgende måde, hvor toppene er speaker 1 (parallelforbundet) og bund er speaker 2: 283181151_Skrmbillede2018-06-12kl_11_16_43.png.ef989370f231ad4a0fc01e040d3a0910.png 

Ellers så forstår jeg ikke, hvad du mener. Beklager jeg er forvirret..

En Behringer 215XL har én indgang og én udgang på bagsiden med speakon. 

B215XL_P0A0T_Rear_L.png

Det er lige meget, hvilken du bruger til hvad.

Du skal så bruge enten Two-channel output (stereo) eller Two-channel output (mono), hvor mono er at foretrække til sådan noget her.

Bunden forbinder du som den ene højttaler, og den ene top forbinder du som den anden højttaler. Efter du har gjort det, så forbinder du toppen med den anden top ved at sætte et speakon ind i den bøsning, der ikke er blevet brugt på din Behringer 215XL, og så sætter du den anden ende af dit speakon ind i din anden top. Her er et billede af, hvordan du gør med toppene:

83501464728cdd5e653e4af839d2bef1.png

https://www.parts-express.com/behringer-b1800x-eurolive-18-subwoofer--248-634 Jeg har fået et godt tilbud på to af dem her for 1000 kroner. Ville I gå for dem eller en enkelt https://www.4sound.dk/pa/hoejttalere/passive-subwoofere/behringer-vp1800s-eurolive ?

Det er ikke pro'en, som jeg kan se, har nogenlunde samme specs som vp1800. 

2 hours ago, BrændtForstærker said:

Derudover burde du lige få styr på, at rød altid er + og sort altid er minus. Og det er MEGET vigtigt, hvis du bruger speakon-stik fra din enheder, for hvis du forbinder dem omvendt på, så brænder de højst sandsynligt af.

Du laver sjov ikke? XD en ledning kan lede alt, + - dc / ac, i dette tilfælde tegnede jeg bare sort som + pga jeg havde lavet RGB ledninig til lys hele dagen hvor netop den sorte ledning er + 

Med den mentalitet er du i problemer hvis du kommer udfor en grøn måske gul ledning i en el-installation, rød = + sort = - er bare en grundregel, det betyder ikke en skid hvilken farve en ledning har LUL  

19 minutes ago, Mads379b said:

Du laver sjov ikke? XD en ledning kan lede alt, + - dc / ac, i dette tilfælde tegnede jeg bare sort som + pga jeg havde lavet RGB ledninig til lys hele dagen hvor netop den sorte ledning er + 

Med den mentalitet er du i problemer hvis du kommer udfor en grøn måske gul ledning i en el-installation, rød = + sort = - er bare en grundregel, det betyder ikke en skid hvilken farve en ledning har LUL  

Nu skal vi huske det gode humør og ikke komme op at skændes over farvekoder på ledninger ;) 

4 hours ago, BrændtForstærker said:

Derudover burde du lige få styr på, at rød altid er + og sort altid er minus. Og det er MEGET vigtigt, hvis du bruger speakon-stik fra din enheder, for hvis du forbinder dem omvendt på, så brænder de højst sandsynligt af.

Generelt en god regel at have styr på sine ledninger, ellers bliver folk bare forvirret, hvis de engang skal pille ved det. 

Du har ret i, at rød altid er plus og sort minus, når der er tale om jævnstrøm. Det gælder dog ikke, som nævnt af en anden, for vekselstrøm. 

Dog er det ikke alvorligt at bytte om på + og minus med højttalere. Det gør man faktisk tit på diskanter ? Det er jo vekselspænding, som de får fra forstærkeren ?

1 hour ago, Andreass said:

Synes diskussionen er kørt lidt af sporet ;) 
Alex ville du køre med en enkelt https://www.4sound.dk/pa/hoejttalere/passive-subwoofere/behringer-vp1800s-eurolive

Eller to af dem her: https://www.parts-express.com/behringer-b1800x-eurolive-18-subwoofer--248-634 

Med to Behringer 215xl og Pioneer GMD 8604.

Hvad er prisforskellen? ?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.