Jump to content
Festivalanlæg dk

Pioneer GMD8604 + mere bas - hvordan?

JensD
 Share

Recommended Posts

Hej gutter

Jeg har netop samlet campens anlæg - uden at brænde noget af! Utroligt nok.

MEN - jeg har et par spørgsmål.

Vores setup består af en Pioneer GMD8604 + 2x B215xl og 1x VP1800s.

Alle tre højtalere bliver trukket af pioneeren for nu, men vi synes, at bassen generelt falder en smule igennem. Subben er sat sammen på CH-A og toppene sidder alene på CH-B, som det kan ses på billedet. Er denne opsætning optimal?

image1.jpeg.82288d05ac1e97b70c88c807e939a18b.jpeg

Jeg har PT en MaxAmp20 liggende fra tidligere, der evt kan trække toppe eller subben, hvis det er "postyret" værd. Evt en BassAmp20 hvis der er stor forskel på de to? De budgettet allerede er en smule stramt, ville jeg helst undgå at købe en Bassface 1.2 / 1.1, da vi så i hvert fald er tvunget til at skaffe flere batterier også :)

Mit næste spørgsmål er, hvorvidt der findes en anden og bedre mulighed at spille på begge kanalerne fremfor med 2x RCA->Minijack  og 2x Minijack --> 1x Minijack?

image2.jpeg.db8ac957f02991b5b3efb2964bd09df1.jpeg

Mvh

Jens

Hvad mener du? De kører på hver deres channel. På toppens har vi bare smidt pioneeren på HPF for den kanal. 

På subbens channel er der intet yderligere sat til, da den spillede enormt lavt, hvis LPF blev aktiveret for kanalen.

Men ja - udover hvad forstærkeren "selv kan", har vi ikke yderligere. Det kan være, at det er, hvor problemet ligger??

46 minutes ago, JensD said:

Alle tre højtalere bliver trukket af pioneeren for nu, men vi synes, at bassen generelt falder en smule igennem. Subben er sat sammen på CH-A og toppene sidder alene på CH-B, som det kan ses på billedet. Er denne opsætning optimal?

image1.jpeg.82288d05ac1e97b70c88c807e939a18b.jpeg

Din sub sidder på CH-B ikke? Det ser sådan ud på billedet, hvilken den også skal.

49 minutes ago, JensD said:

Mit næste spørgsmål er, hvorvidt der findes en anden og bedre mulighed at spille på begge kanalerne fremfor med 2x RCA->Minijack og 2x Minijack --> 1x Minijack?

image2.jpeg.db8ac957f02991b5b3efb2964bd09df1.jpeg

Du skal kun køre audio input ind i kanel A som det eneste. Og så skal forstærkeren stå til 2ch input og ikke 4ch. Så væk med den splitter der...

15 minutes ago, JensD said:

Hvad mener du? De kører på hver deres channel. På toppens har vi bare smidt pioneeren på HPF for den kanal.

På subbens channel er der intet yderligere sat til, da den spillede enormt lavt, hvis LPF blev aktiveret for kanalen.

Men ja - udover hvad forstærkeren "selv kan", har vi ikke yderligere. Det kan være, at det er, hvor problemet ligger??

Har du sat det korrekt så?

Top (CH-A): HPF omkring 110Hz eller lidt højere vil jeg tro.

Bund (CH-B): LPF omkring 110Hz eller lidt højere vil jeg tro.

Bare de står på det samme.

Jeg ville derudover også køre dine toppe i parallel, og så brokoblet på CH-A, men det bestemmer du selv.

Du skal helt sikkert også have filter på din bund, ellers vil den bruge en masse energi på at prøve at spille fullrange, hvilket hverken lyder godt eller er særligt effektivt.

prøv at sæt det op som skoven siger, og leg så lidt med delefrekvens og gain. Den burde bestemt ikke spille lavere af et low pass filter, tvært imod :) 

13 minutes ago, Skoven said:

Din sub sidder på CH-B ikke? Det ser sådan ud på billedet, hvilken den også skal.

Du skal kun køre audio input ind i kanel A som det eneste. Og så skal forstærkeren stå til 2ch input og ikke 4ch. Så væk med den splitter der...

Har du sat det korrekt så?

Top (CH-A): HPF omkring 110Hz eller lidt højere vil jeg tro.

Bund (CH-B): LPF omkring 110Hz eller lidt højere vil jeg tro.

Bare de står på det samme.

Jeg ville derudover også køre dine toppe i parallel, og så brokoblet på CH-A, men det bestemmer du selv.

1) det har du helt ret i - sub sidder i B. Det var mig der sov!

2) den står i 2ch. Men jeg gik  ud fra at begge skulde bruges, da hvert RCA par er markeret med Chan A hhv. B. Men vil indrømme, at jeg ikke testede det yderligere! Det må jeg lige prøve da.

3) Altså umiddelbart kan jeg ikke se, hvad der skulle være sat forkert op på subben. 

2ch og ellers er alle andre settings for dens kanal som fra fabrikken. Freq står dog (for begge kanaler) på 150Hz or so.  

4) Ja har godt set, at folk smider toppene sammen i parallel. Jeg har også prøvet begge dele, men hvis det er at anbefale, så vil jeg lige få byttet rundt! Og tak.

3 minutes ago, tc87 said:

Du skal helt sikkert også have filter på din bund, ellers vil den bruge en masse energi på at prøve at spille fullrange, hvilket hverken lyder godt eller er særligt effektivt.

prøv at sæt det op som skoven siger, og leg så lidt med delefrekvens og gain. Den burde bestemt ikke spille lavere af et low pass filter, tvært imod :) 

Ja den spiller nemlig fullrange, men blev markant mindre af LPF filteret.

Jeg vil lige lege lidt med frekvensen og se ?

Mht gain - er der noget man skal Være opmærksom på, når man piller ved den?

Just now, Andreass said:

Hej Jens

Havde I de to Behringer med sidste år? Jeg er interesseret, fordi jeg har de samme højtalere, men overvejer at udvide med netop den sub.

Jep det havde vi ? 

De mangler HELT KLART en sub var alle i campen enige om ? Men de spiller virkelig fint ellers.

5 minutes ago, JensD said:

2) den står i 2ch. Men jeg gik ud fra at begge skulde bruges, da hvert RCA par er markeret med Chan A hhv. B. Men vil indrømme, at jeg ikke testede det yderligere! Det må jeg lige prøve da.

Bare brug CH-A input som det eneste, med et enkelt kabel.

6 minutes ago, JensD said:

2ch og ellers er alle andre settings for dens kanal som fra fabrikken. Freq står dog (for begge kanaler) på 150Hz or so.

Det er ikke helt ved siden af, men kontroller lige hvad GAIN står på, på begge kanaler. Sæt den evt. neutralt her til at starte med. Hvad bruger du som afspiller?

7 minutes ago, JensD said:

4) Ja har godt set, at folk smider toppene sammen i parallel. Jeg har også prøvet begge dele, men hvis det er at anbefale, så vil jeg lige få byttet rundt! Og tak.

Du får mere power til dine toppe hvis du parallelforbinder og køre mono-bridge på forstærkeren: hvor bassen stadig sidder på CH-B og dine toppe parallelfordundet på CH-A:

Bridge_mono.JPG.75a58df04bdac878556988c0d66450a6.JPG

Du kommer så til at "undvære" stereo på toppenen, men whatever...

9 minutes ago, JensD said:

Mht gain - er der noget man skal Være opmærksom på, når man piller ved den?

Kun om forstærkeren begynder at clippe. Det er du ikke rigtig i tvivl om, for det lyder ikke godt :P 

prøv at skru helt ned for gain, helt op for afspiller og skru så langsomt op for gain til det har et passende niveau :) 

3 minutes ago, Skoven said:

Bare brug CH-A input som det eneste, med et enkelt kabel.

Modtaget!

Det er ikke helt ved siden af, men kontroller lige hvad GAIN står på, på begge kanaler. Sæt den evt. neutralt her til at starte med. Hvad bruger du som afspiller?

Gain står bare som "normal". Brugte hhv. en iPhone 6s og 7+ som afspiller. Min bærbare computer er desværre et stykke væk.

Du får mere power til dine toppe hvis du parallelforbinder og køre mono-bridge på forstærkeren: hvor bassen stadig sidder på CH-B og dine toppe parallelfordundet på CH-A:

Bridge_mono.JPG.75a58df04bdac878556988c0d66450a6.JPG

Du kommer så til at "undvære" stereo på toppenen, men whatever...

Ja - stereo er sgu ligegyldigt (især i dette tilfælde, da de kommer til at stå meget tæt alligevel). 

4 minutes ago, tc87 said:

Kun om forstærkeren begynder at clippe. Det er du ikke rigtig i tvivl om, for det lyder ikke godt :P 

prøv at skru helt ned for gain, helt op for afspiller og skru så langsomt op for gain til det har et passende niveau :) 

Perfekt - skulle bare være sikker på, at det ikke endte ud i at sprænge elektronikken så tæt på roskilde! ;)

11 minutes ago, Andreass said:

Havde i brokoblet dem eller hvordan var de sat til forstærkeren?

Uha jeg må ærligt sige, at jeg ikke helt kan huske det. Det var faktisk ikke sidste år men derimod i 2016, at vi havde dem med. 

Dengang fulgte vi anbefalinger herinde fra ?

Alene spiller de også meget højt (og der er også lidt bas i), når de kommer op i 1-2m højde. Men der manglede ligesom et eller andet aka en subwoofer. 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.