Jump to content
Festivalanlæg dk

Strøm setup

Grind
 Share

Recommended Posts

Jeg har tænkt på at lave et setup, hvor alle batterier har et stik trukket op til mine forstærkere/omformer/solcelle, så jeg bare skifter selve stikket. F.eks. med 8 (eller hvor mange af batterierne jeg nu orker slæbe med) hunstik fra batterierne, og så hanstik fra forstærker/omformer som jeg bare kan skifte. På denne måde undgår jeg at skulle til at hive polerne fra batteri til batteri hele tiden hvilket kan være trættende, især når jeg er den eneste i campen som kan skifte batteri uden at springe sikringerne (gymnasieelever - you know how it is). Dog kan jeg se at dette setup ikke ligefrem er billigt  i polsko, kabel, sikringer samt stik (power twist/speakon), så jeg tænkte på om der var nogle derude der har lavet et lignende setup, som jeg kunne få noget inspiration fra? Eller om i har nogle alternative idéer til et smart batteri setup?

Parallelkobling kræver dog at batterierne er lige gode. Dvs det anbefales kun hvis man køber batterierne samtidigt, lader dem helt op, og derefter parallelforbinder dem. Ved ikke om du kan det i dit tilfælde med 9 batterier. Tvivler lidt.

power con stik vil fungere fint. MC4 stik er også gode da polerne er helt adskildt, dvs 100% sikret mod vand. Jeg bruger dem på ned på batteriet og bruger så powercon der går ind kassen med forstærkere. 

Jeg har også 2 andre batterier med til lys. Disse sidder også med MC4 stik samt ledningerne der går op til lyset. Dvs jeg kan skifte nemt mellem alle mine batterier. Oplevede for 2 år siden at batteriet anlægget var lidt presset pga manglende sol. Så satte jeg lynhurtigt et af dem fra lyset til også var der fuld smæk på igen. 

MC4 stik er langt fra det nemmeste men det er idiotsikkert. Det koster ca 20kr pr stik og man skal bruge 4 for at forbinde en + og - i hver ende. Så i dit tilfælde ville du skulle bruge 18+2 stk. Hvis du har 9 batterier Det vil koste ca 350-400kr

noget helt andet. Hvor stort et anlæg har i siden det kræver 9 batterier? 

Jeg har to titan 48 og to OmniTop12, med 120aH batteri og 100w solcelle. Det giver nok strøm til hele ugen. Det ene år den lige var low en aften var hvor vi havde 90aH batteri, men så var der også et år som forrige år hvor vi kom hjem med mere strøm end vi tog afsted med på trods af god fest og uttalige telefon opladning. 

I har ikke overvejet at gå en mere “grøn” vej, mht til strøm? I vores tilfælde er det sågar billigere og nærmere at slæbe da en 100w solcelle producere mere strøm om dagen end de fleste camps brugere på en dag.

Vil være påpasselig med at parallelkoble dine batterier som Victor skriver. Som du selv nævner går der ikke lang tid før de er helt flade. Ville heller ikke være tryg ved at have 680A i et stik, da det hurtigt kan blive til en fin 12V grill istedet. 

Ville helt klart gå med mc4 stik. Men vil dog anbefale dig at brokoble en fælles “stel” forbindelse for den negative pol. Derved skal du kun flytte rundt på positiv, og spare altså en del kabel og stik. 

7 hours ago, Victor said:

Jeg parallelkobler 4 af mine 170ah batterier, så jeg har et stort batteri på 680ah :) På den måde behøver jeg ikke at skifte dem. :D

Det tænkte jeg også på, men er der ikke noget med, at man ikke må parallelkoble batterier af forskellige typer med forskelligt spændingsfald?

6 hours ago, palmedrengen said:

Parallelkobling kræver dog at batterierne er lige gode. Dvs det anbefales kun hvis man køber batterierne samtidigt, lader dem helt op, og derefter parallelforbinder dem. Ved ikke om du kan det i dit tilfælde med 9 batterier. Tvivler lidt.

power con stik vil fungere fint. MC4 stik er også gode da polerne er helt adskildt, dvs 100% sikret mod vand. Jeg bruger dem på ned på batteriet og bruger så powercon der går ind kassen med forstærkere. 

Jeg har også 2 andre batterier med til lys. Disse sidder også med MC4 stik samt ledningerne der går op til lyset. Dvs jeg kan skifte nemt mellem alle mine batterier. Oplevede for 2 år siden at batteriet anlægget var lidt presset pga manglende sol. Så satte jeg lynhurtigt et af dem fra lyset til også var der fuld smæk på igen. 

MC4 stik er langt fra det nemmeste men det er idiotsikkert. Det koster ca 20kr pr stik og man skal bruge 4 for at forbinde en + og - i hver ende. Så i dit tilfælde ville du skulle bruge 18+2 stk. Hvis du har 9 batterier Det vil koste ca 350-400kr

noget helt andet. Hvor stort et anlæg har i siden det kræver 9 batterier? 

Jeg har to titan 48 og to OmniTop12, med 120aH batteri og 100w solcelle. Det giver nok strøm til hele ugen. Det ene år den lige var low en aften var hvor vi havde 90aH batteri, men så var der også et år som forrige år hvor vi kom hjem med mere strøm end vi tog afsted med på trods af god fest og uttalige telefon opladning. 

I har ikke overvejet at gå en mere “grøn” vej, mht til strøm? I vores tilfælde er det sågar billigere og nærmere at slæbe da en 100w solcelle producere mere strøm om dagen end de fleste camps brugere på en dag.

Vi har 150w solcelle, men batterierne er 60-100ah. Det er dog første gang med solcelle, så Better safe than sorry. Det vil være trist at mangle strøm, og samtidig tænke på, at man har flere batterier derhjemme. Så tager heller for mange end for få med :)

43 minutes ago, palmedrengen said:

Yes. Det må bare være træls at skulle slæbe så meget :) 

det mest energieffektive er dog at have to forstærkere setups. Et stort også et med maxamp så man bare kan spille stille og roligt på den om dagen. Så sparer man nemt lige 15-17aH om dagen

Tja, Better safe than sorry, og har også planer om at slukke basforstærkere om dagen og bare køre toppene

1 hour ago, Grind said:

Tja, Better safe than sorry, og har også planer om at slukke basforstærkere om dagen og bare køre toppene

God idé. Det der virkelig trække noget er idle forbrug. Altså tomgangsforbruget bareved at forstærkeren er tændt. Her trækker en Pioneer 1,1A og en maxamp 0,06A. Og man har sjælendt brug for mere end en maxamp om dagen.

8 hours ago, Grind said:

Det tænkte jeg også på, men er der ikke noget med, at man ikke må parallelkoble batterier af forskellige typer med forskelligt spændingsfald?

Vi har 150w solcelle, men batterierne er 60-100ah. Det er dog første gang med solcelle, så Better safe than sorry. Det vil være trist at mangle strøm, og samtidig tænke på, at man har flere batterier derhjemme. Så tager heller for mange end for få med :)

De er alle 4 samme type og har været brugt nogenlunde lige meget alle sammen. De ligger alle på en hvilespænding mellem 12.7 og 12.8 volt. :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.