Jump to content
Festivalanlæg dk

bedste enhed til cubo 15

elkjær
 Share

Recommended Posts

hej sidder og kigger lidt på enheder til cubo 15 og syntes jeg har fundet frem til at de her 3 er blandt de mest anvendte er det i denne rækkefølge der er bedst?

1 Eminence Kappalite 3015LF

2 Eminence Kappa Pro-15LF-2 

3 Eminence Kappa-15LFA

og hvilken havde i valgt er der meget forskel ? og kan man høre forskel hvis det er 2 forskellige?  

mvh rasmus 

56 minutes ago, elkjær said:

hej sidder og kigger lidt på enheder til cubo 15 og syntes jeg har fundet frem til at de her 3 er blandt de mest anvendte er det i denne rækkefølge der er bedst?

3 Eminence Kappa-15LFA

og hvilken havde i valgt er der meget forskel ? og kan man høre forskel hvis det er 2 forskellige?  

mvh rasmus 

Din rækkefølge er i forhold til de 3 enheder korrekt og Eminence Kappalite 3015LF er en fantastisk enhed til Cubo 15. Så hvis pengene ikke er et stort problem, ville jeg klart anbefale at du køber sådan et sæt! 

19 hours ago, tc87 said:

vi målte faktisk den samme cubo med forskellige enheder sidste uge. @Ganon kan du uddybe resultatet lidt?

Bum bum bum!

Nu skal i høre historien om Cuboen der blev målt i respons!

Vi målte 3 enheder i en standard cubo og en kappalite i en extended!

De 3 i standard var Beyma 15g400, Fane 15-400 og Eminence kappa15lfa.

Beyma viste flad respons fra 40 til 150, mener jeg det var.

Fane var 30-35 til 150, med lidt højere spl.

Eminence var overraskende dårlig og ikke god.

Kappalite så jeg ikke, men den skulle heller ikke været så pæn.

Jeg ville vælge fane enheden, da den er billigere, har en højere SPL og vejer 400 gram mere end kappalite.

@William har noget video med vores målinger.

Respons er selfølgelig en ting, som ændre sig når der så spilles musik, men giver et overblik over hvordan enheden arbejder i kabinettet. Jeg har altid været overrasket over lyden i mine cuboer med Fane.

Selv da vi spillede sammen med Baguette, gav de lidt lyd fra sig, selvom de var mod 2-4 titans, og der var det faktisk kun en der spillede da den anden havde en løs forbindelse. @quno

Det er Extended du har ikke?@adrianhinge

11 hours ago, Ganon said:

Det har måske også noget at sige i forhold til at 15LFA måler dårligere ?

Mr. Cubo anbefaler den jo i extended ?

11 hours ago, Alex said:

Det har måske også noget at sige i forhold til at 15LFA måler dårligere ?

Mr. Cubo anbefaler den jo i extended ?

Men 3015lf er sådan set samme enhed i neo og den målte ikke pænt stadig der.

Kunne være sjovt at prøve i flere kabinetter, men lige nu holder jeg mig til Fane.
Den overrasker.

On 15/6/2018 at 21:00, elkjær said:

3 Eminence Kappa-15LFA

mvh rasmus 

Jeg har 2 Beyma 15g400 enheder du kan købe og bruge, de passer også til cubo.

1000 kroner for begge.

Såfremt elkjær har fået svar på sit spørgsmål, så låner jeg lige tråden. 

Hvad er forskellen på cubo og cubo ext. ud over den fysiske forskel selvfølgelig? Spiller ext bedre, højere eller er den bare lavet til andre enheder?

Hvilket cubo kabinet er at anbefale til en fane 15-400?

3 hours ago, Jackson5 said:

Hvad er forskellen på cubo og cubo ext. ud over den fysiske forskel selvfølgelig? Spiller ext bedre, højere eller er den bare lavet til andre enheder?

De fleste enheder har et fladere respons i extended udgaven

Nu er de kloge hoveder jo allerede samlet ét sted, så vil jeg lige udnytte lejligheden til at stille et spørgsmål til samme kategori ;)

Er der nogen som har erfaring med Monacor? Jeg er faldet over denne: https://www.monacor.dk/produkter/15-3/vnr/105110/

Umiddelbart ser specs jo ret gode ud, men er det pynt, for synes ikke rigtig det er et mærke som er særlig brugt, og hvordan vil den klare sig sammenlignet med Eminence Kappa Pro-15LF-2  som er i samme prisklasse?

On 19/6/2018 at 20:13, Jackson5 said:

Såfremt elkjær har fået svar på sit spørgsmål, så låner jeg lige tråden. 

Hvilket cubo kabinet er at anbefale til en fane 15-400?

Den giver nogle andre egenskaber til andre enheder,kappa enhederne er bedre inden, da hornet er længere.

Jeg har ikke testet fane i ext.

Men målingerne vi lavede på standard siger mig at man bare skal bruge den.

Se video i pre meet up tråd.

• 2 weeks later...
On 16/6/2018 at 23:52, Ganon said:

Eminence var overraskende dårlig og ikke god

Jeg har lige målt Cubo extended med kappa 15 LFA, og den så fandme fin ud. Lige før den var snorlige til en 140 stykker faktisk

• 2 weeks later...
On 30/6/2018 at 01:49, Alex said:

Jeg har lige målt Cubo extended med kappa 15 LFA, og den så fandme fin ud. Lige før den var snorlige til en 140 stykker faktisk

Kan Extended have så stor påvirkning?

On 30/6/2018 at 01:49, Alex said:

Med magneten inde eller udenfor kabinettet?

Jeg vil gerne lige undersøge mulighederne for at få noget mere dybde ud af anlægget næste år. Om det så koster 1-2 dB i den høje ende, so be it. Regner også med at udvide med en to cuboer anywayz. Synes det er ærgerligt at mange techno-sange går tabt, fordi grundtonen i bassen ligger under cuboen's response. Efter at have analyseret mig lidt frem gennem audacity, og brugt noget musik-teori, så fandt jeg frem til at jeg gerne vil have et stabilt response til 40hz. Bas-guitaren i rock og pop-rock's dybeste streng resonerer ved 41hz, og så bruger techno-stjerner som bl.a. LMFAO en kick, hvis grundtone ligger på omkring 40hz.

On 16/6/2018 at 23:52, Ganon said:

Nu skal i høre historien om Cuboen der blev målt i respons!

Tallene du har præsenteret er en smule overraskende, og jeg vil derfor gerne være lidt skeptisk ;);)

Jeg går ud fra at du taler om Fane 15-400LF, da den almindelige umiddelbart skulle være en kick/mellemtone driver med et meget lavt xmax.

Kappalite3015LF var jeg godt klar over ikke gik så dybt, men var ikke klar over at den også skulle give et skuffende response. Og en anden ting der virkelig får mig til at sætte hælen i jorden er jeres målinger der siger "fane: 30-35 til 150 hz". Umiddelbart kunne jeg ikke forestille mig mine cuboer være gode under 48-50hz, og at jeres enhed næsten tager oktaven under, lyder nærmere som et mirakel end en realitet!

Det er fedt at i har lavet nogle test, og jeg har også personligt selv ønsket noget lignende ud af forummet, da vi jo nu har en hav af højtalere, og det havde været sjovt at få på papiret, hvilken nogen der faktisk er de bedste!

21 hours ago, Alex said:

Med magnet i kabinet ? 

Kørte du med magnet uden for kabinet? 

Jeg havde dem inde i kabinettet :) Tror jeg tilføjer to styks cubo18 med nogle enheder der har lav fs, og så vende jeg magneten i både dem og de gamle. Så må vi se hvad der sker. Mr.Cubo har skrevet at de to kabinettet fungerer fint sammen

39 minutes ago, Nicolai Grymer said:

Jeg havde dem inde i kabinettet :) Tror jeg tilføjer to styks cubo18 med nogle enheder der har lav fs, og så vende jeg magneten i både dem og de gamle. Så må vi se hvad der sker. Mr.Cubo har skrevet at de to kabinettet fungerer fint sammen

Du kan også vende magnet ud af kabinettet, hvis du ikke allerede har prøvet det. De spiller lidt dybere på bekostning af lidt følsomhed ?

4 minutes ago, Alex said:

Du kan også vende magnet ud af kabinettet, hvis du ikke allerede har prøvet det. De spiller lidt dybere på bekostning af lidt følsomhed ?

Jaer det var også planen. Synes bassen virkede ujævn eftersom de ikke gik så dybt. Tror også det vil hjælpe rigtig meget at få to cubo18 ned til jorden. Og så kan jeg eventuelt boost den dybe del en lille smule med EQ og skrue lidt ned for toppen. Det bliver sku spændende. Ærgerligt der igen er så lang tid til haha

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.